REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Top 10: Jak jeździć hybrydą? Dzięki tym wskazówkom twoje auto spali mniej!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Top 10: Jak jeździć hybrydą? Dzięki tym wskazówkom spalisz mniej!
Top 10: Jak jeździć hybrydą? Dzięki tym wskazówkom spalisz mniej!
Toyota

REKLAMA

REKLAMA

Internet pełen jest opowieści o hybrydach, które spalają w mieście tylko 3,5 litra benzyny. Czy to możliwe? Jak najbardziej! Trzeba się tylko nauczyć jak jeździć hybrydą żeby była oszczędna. Oto zestaw 10 wskazówek.

Przygotuj auto do jazdy i… sprawdź ciśnienie powietrza w oponach

Ciśnienie powietrza w oponach jest kluczowe nie tylko z punktu widzenia eksploatacji opon, ale i spalania w silniku. Zbyt wysokie czy niskie może pogorszyć właściwości trakcyjne i sprawi, że benzyniak będzie potrzebował większej ilości paliwa, a elektryk uzyska mniejszy zasięg na tej samej ilości prądu. Ciśnienie warto sprawdzać średnio raz na dwa tygodnie. Jego poziom powinien zgadzać się z zaleceniami producenta.

REKLAMA

Odzyskiwanie energii kinetycznej - zrób to sam!

Podczas jazdy silnik elektryczny stanowiący elementy układu hybrydowego może pełnić dwie role. Po pierwsze napędzać koła. Po drugie odzyskiwać energię kinetyczną. Z tej drugiej funkcji warto korzystać jak najczęściej. Bo im więcej energii uda się zgromadzić kierowcy, tym mocniejsze będzie elektryczne wspomaganie. Rekuperacja włącza się zawsze wtedy, gdy prowadzący puści pedał gazu. Auto zauważalnie spowalnia, jednak nie jest to zasługą hamulców! Odzyskiwanie prądu ma jeszcze jedną zaletę. Nie dość, że elektryk zbiera energię, która normalnie zostałaby zmarnowana, to jeszcze silnik spalinowy jest… wyłączany.

Zobacz również: Czym się różni pełna hybryda od mild hybrid?

Zjazd z górki? Tylko bez gazu!

Aby zmaksymalizować odzysk energii, najlepiej planować zwalnianie w taki sposób, aby trwało maksymalnie długo. Przykład? Auto ma jeszcze 150 - 200 metrów do skrzyżowania, ale właśnie włączyło się czerwone światło. W takim przypadku kierowca powinien puścić pedał gazu i ewentualnie delikatnie dohamowywać hybrydę. Bardzo dobrą okazją do odzyskania jak największej ilości prądu jest też zjazd ze wzniesienia. Im wyższa górka, tym lepiej pracować będzie system rekuperacji. W końcu będzie musiał zwolnić pojazd i powalczyć z siłą grawitacji.

Dohamowuj mimo wszystko! To ważne!

System odzyskiwania energii kinetycznej działa w klasycznych samochodach hybrydowych niezwykle efektywnie. Inżynierowie w ten sposób walczyli bowiem o wydłużenie zasięgu elektrycznego pojazdów, których nie da się przecież doładować z gniazdka. Z drugiej strony to nie zwalnia kierowcy z pewnego obowiązku - mimo wszystko w czasie rekuperacji powinien delikatnie dohamowywać auto. W ten sposób uruchamia elementy cierne układu hamulcowego i w ten sposób zapobiega ich korozji. I nie, to nie jest żart. Bardzo często w hybrydach zdarza się tak, że tarcze hamulcowe korodują już po 2 - 3 latach eksploatacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak jeździć hybrydą? Planuj i… jedź płynnie.

Wskazówka mówiąca o planowaniu i płynnej jeździe sprawdza się nie tylko podczas eksploatacji hybrydy. Tutaj ma jednak wymiar dodatkowy. Bo planowanie pozwala nie tylko optymalizować prędkość przejazdu w mieście, ale także sposób pracy systemu odzyskującego energię kinetyczną. Co mamy na myśli poprzez planowanie? Nie tylko szczegółowe ustalanie tras przejazdu, a bardziej obserwację zachowań innych użytkowników drogi czy przewidywanie sposobu w jaki za chwilę zmieni się sygnalizacja świetlna.

Zobacz również: Używane: Toyota Hybrid - awarie nie są takie oczywiste!

Kontroluj wskaźnik pracy napędu. Niech da wskazówkę!

Samochody hybrydowe są wyposażane we wskaźnik pracy układu napędowego. On pokazuje moment, w którym auto porusza się na napędzie elektrycznym, spalinowym lub spalinowo-elektrycznym i to on wskazuje czas, w którym włącza się odzysk energii. Obserwowanie tablicy zegarów jest dwukierunkowe. Z jednej strony sprawia, że kierowca będzie doskonale wiedział jak w danym momencie pracuje układ napędowy. Z drugiej strony pozwoli jeszcze lepiej planować manewry wykonywane na drodze.

Tryb EV to przyjaciel niskiego spalania!

Każdy samochód hybrydowy posiada coś takiego jak tryb EV. W jego przypadku układ napędowy używa wyłącznie silnika elektrycznego. Tryb EV ma dwa ograniczenia. Po pierwsze prędkość - zazwyczaj 50 - 60 km/h. Po drugie pojemność baterii - można w nim poruszać się na ogół do 2 kilometrów. Kiedy korzystać z trybu EV? Podczas jazdy w korku - do powolnego toczenia się elektryk całkowicie wystarczy! Poza tym warto włączyć eko-napęd podczas dojazdów między skrzyżowaniami. To pozwoli zaoszczędzić sporo paliwa!

Jak jeździć hybrydą? Jednym z wyzwań autostrada!

Środowiskiem naturalnym samochodów hybrydowych jest miasto. To tutaj napęd spalinowo-elektryczny pokazuje największe zalety. Oczywiście eko-auto prędzej lub później będzie musiało wyjechać z przestrzeni miejskiej. A wtedy z uwagi na dużo wyższe obciążenie układu, rola elektryka zostanie zminimalizowana. W wyniku tego spalanie może wzrosnąć dość znacznie. Czy to oznacza, że już nic nie da się zrobić? Na szczęście nie. A drogi do ograniczenia zapotrzebowania na paliwo poza terenem zabudowanym są dwie. Po pierwsze należy zoptymalizować prędkość. Na autostradzie wcale nie trzeba jechać 140 czy 150 km/h. 120 km/h nie wydłuży znacznie czasu podróży, ale pozwoli zaoszczędzić kilka litrów benzyny. Po drugie należy utrzymywać stałą prędkość. Unikanie nagłego hamowania i przyspieszania to podstawowa eko porada podczas szybszej jazdy.

Zobacz również: Używane: Toyota Prius III (2009-2015) - czy warto kupić hybrydę?

Technika „Pulse and Glide” - co to znaczy?

Jednym z ważniejszych zaleceń dla kierowców samochodów hybrydowych jest tzw. pulse and glide. Co to znaczy? Chodzi o to, aby podczas pokonywania dłuższych odcinków z prędkością powiedzmy 70 - 80 km/h całkiem energicznie przyspieszyć do tego pułapu, a następnie za pomocą delikatnych muśnięć gazu utrzymywać szybkość. To zminimalizuje ewentualne straty energetyczne oraz spotęguje zarówno napędową pracę silnika elektrycznego, jak i rekuperację. Skutek? Spalanie silnika zostanie ograniczone do minimum.

Jak jeździć hybrydą? Pamiętaj o odbiornikach prądu!

Spalanie silnika benzynowego w układzie hybrydowym to nie tylko napędzanie kół. To też zasilanie urządzeń pokładowych. To oczywiście nie oznacza, że dla oszczędności kierowca powinien się wyrzec radia czy klimatyzacji. Bardziej chodzi o to, aby używać tylko tych mechanizmów, które w danym momencie są potrzebne. Przykład? Gdy przednia szyba zostanie odmrożona zimą, warto wyłączyć jej ogrzewanie. Tak samo warto zrobić z podgrzewaniem foteli w sytuacji, w której kabina nagrzeje się wystarczająco, aby pasażerowie poczuli komfort jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA