REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Top 10: Jak jeździć hybrydą? Dzięki tym wskazówkom twoje auto spali mniej!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Top 10: Jak jeździć hybrydą? Dzięki tym wskazówkom spalisz mniej!
Top 10: Jak jeździć hybrydą? Dzięki tym wskazówkom spalisz mniej!
Toyota

REKLAMA

REKLAMA

Internet pełen jest opowieści o hybrydach, które spalają w mieście tylko 3,5 litra benzyny. Czy to możliwe? Jak najbardziej! Trzeba się tylko nauczyć jak jeździć hybrydą żeby była oszczędna. Oto zestaw 10 wskazówek.

Przygotuj auto do jazdy i… sprawdź ciśnienie powietrza w oponach

Ciśnienie powietrza w oponach jest kluczowe nie tylko z punktu widzenia eksploatacji opon, ale i spalania w silniku. Zbyt wysokie czy niskie może pogorszyć właściwości trakcyjne i sprawi, że benzyniak będzie potrzebował większej ilości paliwa, a elektryk uzyska mniejszy zasięg na tej samej ilości prądu. Ciśnienie warto sprawdzać średnio raz na dwa tygodnie. Jego poziom powinien zgadzać się z zaleceniami producenta.

REKLAMA

REKLAMA

Odzyskiwanie energii kinetycznej - zrób to sam!

Podczas jazdy silnik elektryczny stanowiący elementy układu hybrydowego może pełnić dwie role. Po pierwsze napędzać koła. Po drugie odzyskiwać energię kinetyczną. Z tej drugiej funkcji warto korzystać jak najczęściej. Bo im więcej energii uda się zgromadzić kierowcy, tym mocniejsze będzie elektryczne wspomaganie. Rekuperacja włącza się zawsze wtedy, gdy prowadzący puści pedał gazu. Auto zauważalnie spowalnia, jednak nie jest to zasługą hamulców! Odzyskiwanie prądu ma jeszcze jedną zaletę. Nie dość, że elektryk zbiera energię, która normalnie zostałaby zmarnowana, to jeszcze silnik spalinowy jest… wyłączany.

Zobacz również: Czym się różni pełna hybryda od mild hybrid?

Zjazd z górki? Tylko bez gazu!

Aby zmaksymalizować odzysk energii, najlepiej planować zwalnianie w taki sposób, aby trwało maksymalnie długo. Przykład? Auto ma jeszcze 150 - 200 metrów do skrzyżowania, ale właśnie włączyło się czerwone światło. W takim przypadku kierowca powinien puścić pedał gazu i ewentualnie delikatnie dohamowywać hybrydę. Bardzo dobrą okazją do odzyskania jak największej ilości prądu jest też zjazd ze wzniesienia. Im wyższa górka, tym lepiej pracować będzie system rekuperacji. W końcu będzie musiał zwolnić pojazd i powalczyć z siłą grawitacji.

REKLAMA

Dohamowuj mimo wszystko! To ważne!

System odzyskiwania energii kinetycznej działa w klasycznych samochodach hybrydowych niezwykle efektywnie. Inżynierowie w ten sposób walczyli bowiem o wydłużenie zasięgu elektrycznego pojazdów, których nie da się przecież doładować z gniazdka. Z drugiej strony to nie zwalnia kierowcy z pewnego obowiązku - mimo wszystko w czasie rekuperacji powinien delikatnie dohamowywać auto. W ten sposób uruchamia elementy cierne układu hamulcowego i w ten sposób zapobiega ich korozji. I nie, to nie jest żart. Bardzo często w hybrydach zdarza się tak, że tarcze hamulcowe korodują już po 2 - 3 latach eksploatacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak jeździć hybrydą? Planuj i… jedź płynnie.

Wskazówka mówiąca o planowaniu i płynnej jeździe sprawdza się nie tylko podczas eksploatacji hybrydy. Tutaj ma jednak wymiar dodatkowy. Bo planowanie pozwala nie tylko optymalizować prędkość przejazdu w mieście, ale także sposób pracy systemu odzyskującego energię kinetyczną. Co mamy na myśli poprzez planowanie? Nie tylko szczegółowe ustalanie tras przejazdu, a bardziej obserwację zachowań innych użytkowników drogi czy przewidywanie sposobu w jaki za chwilę zmieni się sygnalizacja świetlna.

Zobacz również: Używane: Toyota Hybrid - awarie nie są takie oczywiste!

Kontroluj wskaźnik pracy napędu. Niech da wskazówkę!

Samochody hybrydowe są wyposażane we wskaźnik pracy układu napędowego. On pokazuje moment, w którym auto porusza się na napędzie elektrycznym, spalinowym lub spalinowo-elektrycznym i to on wskazuje czas, w którym włącza się odzysk energii. Obserwowanie tablicy zegarów jest dwukierunkowe. Z jednej strony sprawia, że kierowca będzie doskonale wiedział jak w danym momencie pracuje układ napędowy. Z drugiej strony pozwoli jeszcze lepiej planować manewry wykonywane na drodze.

Tryb EV to przyjaciel niskiego spalania!

Każdy samochód hybrydowy posiada coś takiego jak tryb EV. W jego przypadku układ napędowy używa wyłącznie silnika elektrycznego. Tryb EV ma dwa ograniczenia. Po pierwsze prędkość - zazwyczaj 50 - 60 km/h. Po drugie pojemność baterii - można w nim poruszać się na ogół do 2 kilometrów. Kiedy korzystać z trybu EV? Podczas jazdy w korku - do powolnego toczenia się elektryk całkowicie wystarczy! Poza tym warto włączyć eko-napęd podczas dojazdów między skrzyżowaniami. To pozwoli zaoszczędzić sporo paliwa!

Jak jeździć hybrydą? Jednym z wyzwań autostrada!

Środowiskiem naturalnym samochodów hybrydowych jest miasto. To tutaj napęd spalinowo-elektryczny pokazuje największe zalety. Oczywiście eko-auto prędzej lub później będzie musiało wyjechać z przestrzeni miejskiej. A wtedy z uwagi na dużo wyższe obciążenie układu, rola elektryka zostanie zminimalizowana. W wyniku tego spalanie może wzrosnąć dość znacznie. Czy to oznacza, że już nic nie da się zrobić? Na szczęście nie. A drogi do ograniczenia zapotrzebowania na paliwo poza terenem zabudowanym są dwie. Po pierwsze należy zoptymalizować prędkość. Na autostradzie wcale nie trzeba jechać 140 czy 150 km/h. 120 km/h nie wydłuży znacznie czasu podróży, ale pozwoli zaoszczędzić kilka litrów benzyny. Po drugie należy utrzymywać stałą prędkość. Unikanie nagłego hamowania i przyspieszania to podstawowa eko porada podczas szybszej jazdy.

Zobacz również: Używane: Toyota Prius III (2009-2015) - czy warto kupić hybrydę?

Technika „Pulse and Glide” - co to znaczy?

Jednym z ważniejszych zaleceń dla kierowców samochodów hybrydowych jest tzw. pulse and glide. Co to znaczy? Chodzi o to, aby podczas pokonywania dłuższych odcinków z prędkością powiedzmy 70 - 80 km/h całkiem energicznie przyspieszyć do tego pułapu, a następnie za pomocą delikatnych muśnięć gazu utrzymywać szybkość. To zminimalizuje ewentualne straty energetyczne oraz spotęguje zarówno napędową pracę silnika elektrycznego, jak i rekuperację. Skutek? Spalanie silnika zostanie ograniczone do minimum.

Jak jeździć hybrydą? Pamiętaj o odbiornikach prądu!

Spalanie silnika benzynowego w układzie hybrydowym to nie tylko napędzanie kół. To też zasilanie urządzeń pokładowych. To oczywiście nie oznacza, że dla oszczędności kierowca powinien się wyrzec radia czy klimatyzacji. Bardziej chodzi o to, aby używać tylko tych mechanizmów, które w danym momencie są potrzebne. Przykład? Gdy przednia szyba zostanie odmrożona zimą, warto wyłączyć jej ogrzewanie. Tak samo warto zrobić z podgrzewaniem foteli w sytuacji, w której kabina nagrzeje się wystarczająco, aby pasażerowie poczuli komfort jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

REKLAMA

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

REKLAMA