Pasek rozrządu: co musisz o nim wiedzieć?
REKLAMA
REKLAMA
Pasek rozrządu: do czego służy?
Pasek rozrządu pełni niezwykle ważną rolę w silniku. Przekazuje siłę z koła pasowego i wału korbowego na wałki rozrządu. W ten sposób wprawia w ruch popychacze i zawory.
REKLAMA
Łańcuch a pasek rozrządu. Jakie są różnice?
Producenci stosują w silnikach paski rozrządu lub łańcuchy. Różnice? Pasek podlega okresowej wymianie, a łańcuch - przynajmniej w teorii - powinien być bezobsługowy. Czemu zatem łańcuch nie jest rozwiązaniem częściej stosowanym? Bo z konstrukcyjnego punktu widzenia jest droższy w zastosowaniu. Poza tym ostatnie dwie dekady doświadczeń pokazały, że potrafi być mniej trwały niż pasek.
Pasek rozrządu a pasek klinowy
Różnicę między paskiem rozrządu a paskiem klinowym widać już na pierwszy rzut oka. Pasek rozrządu jest tzw. paskiem zębatym - ma zęby ustawione poprzecznie. Pasek klinowy to natomiast najczęściej tzw. pasek wielorowkowy - z rowkami ustawionymi wzdłużnie.
Pasek rozrządu: co ile wymiana?
REKLAMA
Interwał wymiany paska rozrządu może być naprawdę różny. Czasami producent zaleca montaż nowego napędu co 60, a czasami nawet 210 tysięcy kilometrów. Poza tym stosowane są ograniczenia wiekowe na 5 lub 6 lat. Informacje dotyczącą tego, co ile należy wymienić pasek rozrządu w konkretnym silniku, należy poszukiwać w instrukcji obsługi pojazdu. Od czego zależy interwał? Przede wszystkim od sił działających na pasek. Dla przykładu w silniku Grupy Volkswagena 1.0 TSI pasek pracuje w tzw. kąpieli olejowej. Dzięki temu może wytrzymać nawet 210 tysięcy kilometrów.
Warto pamiętać o tym, że czasami należy skrócić interwał wymiany paska rozrządu. To wynika już jednak z warunków eksploatacyjnych. Kiedy należy przemyśleć taki scenariusz? Głównie w sytuacji, w której auto jest eksploatowane na krótkich dystansach w mieście. To oznacza dużą ilość rozruchów, a rozruch jest tym momentem, w którym na pasek rozrządu działają szczególnie silne siły.
Pasek rozrządu - objawy zużycia to:
Tak naprawdę najbardziej charakterystycznym objawem zużycia paska rozrządu jest... jego zerwanie. A to oznacza unieruchomienie silnika. Czy wcześniej pojawiają się jakieś symptomy? Może się okazać, że np. silnik dużo głośniej zachowuje się podczas rozruchu lub gaszenia. Różnica może być jednak na tyle dyskretna, że kierowca może jej nie zauważyć.
Pasek rozrządu: cena wymiany
Cena paska rozrządu nie jest wygórowana. Najczęściej nowy napęd dobrej klasy można kupić już za jakieś 40 - 150 złotych. Na tym jednak lista wydatków nie kończy się. Bo razem z paskiem rozrządu należy wymienić jego osprzęt - a to oznacza montaż nowej rolki napinającej, rolki prowadzącej, uszczelniaczy oraz często pompy wody. Ile kosztuje kompletny zestaw? Elementy napędu rozrządu zazwyczaj są wyceniane przez sklep motoryzacyjny na kwotę oscylującą między 300 a 700 złotych. W górnej części przedziału znajdują się części dedykowane dieslom. Ile kosztuje wymiana? Przeciętnie od 150 do 350 złotych.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.