REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pasek rozrządu: co musisz o nim wiedzieć?

Pasek rozrządu
Pasek rozrządu
Materiały prasowe Opel

REKLAMA

REKLAMA

Pasek rozrządu: jaką rolę pełni w silniku? Ile kosztuje jego wymiana? I czy wymienia się sam pasek? Na te pytania poszukamy dziś odpowiedzi.

Pasek rozrządu: do czego służy?

Pasek rozrządu pełni niezwykle ważną rolę w silniku. Przekazuje siłę z koła pasowego i wału korbowego na wałki rozrządu. W ten sposób wprawia w ruch popychacze i zawory.

REKLAMA

Łańcuch a pasek rozrządu. Jakie są różnice?

Producenci stosują w silnikach paski rozrządu lub łańcuchy. Różnice? Pasek podlega okresowej wymianie, a łańcuch - przynajmniej w teorii - powinien być bezobsługowy. Czemu zatem łańcuch nie jest rozwiązaniem częściej stosowanym? Bo z konstrukcyjnego punktu widzenia jest droższy w zastosowaniu. Poza tym ostatnie dwie dekady doświadczeń pokazały, że potrafi być mniej trwały niż pasek.

Pasek rozrządu a pasek klinowy

Różnicę między paskiem rozrządu a paskiem klinowym widać już na pierwszy rzut oka. Pasek rozrządu jest tzw. paskiem zębatym - ma zęby ustawione poprzecznie. Pasek klinowy to natomiast najczęściej tzw. pasek wielorowkowy - z rowkami ustawionymi wzdłużnie.

Pasek rozrządu: co ile wymiana?

REKLAMA

Interwał wymiany paska rozrządu może być naprawdę różny. Czasami producent zaleca montaż nowego napędu co 60, a czasami nawet 210 tysięcy kilometrów. Poza tym stosowane są ograniczenia wiekowe na 5 lub 6 lat. Informacje dotyczącą tego, co ile należy wymienić pasek rozrządu w konkretnym silniku, należy poszukiwać w instrukcji obsługi pojazdu. Od czego zależy interwał? Przede wszystkim od sił działających na pasek. Dla przykładu w silniku Grupy Volkswagena 1.0 TSI pasek pracuje w tzw. kąpieli olejowej. Dzięki temu może wytrzymać nawet 210 tysięcy kilometrów.

Warto pamiętać o tym, że czasami należy skrócić interwał wymiany paska rozrządu. To wynika już jednak z warunków eksploatacyjnych. Kiedy należy przemyśleć taki scenariusz? Głównie w sytuacji, w której auto jest eksploatowane na krótkich dystansach w mieście. To oznacza dużą ilość rozruchów, a rozruch jest tym momentem, w którym na pasek rozrządu działają szczególnie silne siły.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pasek rozrządu - objawy zużycia to:

Tak naprawdę najbardziej charakterystycznym objawem zużycia paska rozrządu jest... jego zerwanie. A to oznacza unieruchomienie silnika. Czy wcześniej pojawiają się jakieś symptomy? Może się okazać, że np. silnik dużo głośniej zachowuje się podczas rozruchu lub gaszenia. Różnica może być jednak na tyle dyskretna, że kierowca może jej nie zauważyć.

Pasek rozrządu: cena wymiany

Cena paska rozrządu nie jest wygórowana. Najczęściej nowy napęd dobrej klasy można kupić już za jakieś 40 - 150 złotych. Na tym jednak lista wydatków nie kończy się. Bo razem z paskiem rozrządu należy wymienić jego osprzęt - a to oznacza montaż nowej rolki napinającej, rolki prowadzącej, uszczelniaczy oraz często pompy wody. Ile kosztuje kompletny zestaw? Elementy napędu rozrządu zazwyczaj są wyceniane przez sklep motoryzacyjny na kwotę oscylującą między 300 a 700 złotych. W górnej części przedziału znajdują się części dedykowane dieslom. Ile kosztuje wymiana? Przeciętnie od 150 do 350 złotych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senne koszmary polskich kierowców: kradzież samochodu lub awaria auta w drodze. A jaka jest rzeczywistość

Awaria na drodze i związane z nią holowanie, kradzież samochodu oraz zderzenie ze zwierzyną  – to największe obawy polskich kierowców. Są na tyle silne, że wielu zamieniają się w koszmary senne. Na szczęście na co dzień przykre zdarzenia związane z autem są zgoła inne.

Branża transportowa ma się coraz gorzej. Co może pomóc?

Kryzys gospodarczy staje się coraz bardziej widoczny. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku liczba ogłoszonych upadłości wzrosła o 14% w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym, podczas gdy liczba rozpoczętych postępowań restrukturyzacyjnych spadła o 6,9%. Jedna z branż, która ma najtrudniej to branża transportowa.

Czego najbardziej obawiają się kierowcy, a co rzeczywiście im się przytrafia?

Jakie są największe obawy Polaków w związku z samochodem? A co przytrafia się kierowcom najczęściej? Co dziesiąty kierowca nie boi się o swój samochód. Co piątego nic złego na drodze nie spotkało. 

W Warszawie możesz natknąć się na przewoźników bez prawa jazdy

"Przewozy 2024" to akcja policji i funkcjonariuszy Straży Granicznej. Mundurowi skontrolowali kierowców świadczących przewozy na aplikację. 

REKLAMA

Jechał ponad 180 km/h, bo odreagowywał stres, dostał słony mandat

25-latek jechał ponad 180 km/h bo odreagowywał stres. Stracił prawo jazdy, otrzymał mandat w wysokości 5 tys. zł oraz 15 punktów karnych.

89 stacji ładowania pojazdów elektrycznych już jest, w planach 60 nowych. Gdzie?

Kierowcy z Łodzi mają już 89 punktów, w których mogą naładować samochody elektryczne. Łódzki magistrat poinformował, że kolejnych 60 stacji jest w planach. 

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni. Widać to zwłaszcza w zatłoczonych miastach. Z badań wynika także, że kobiety bardziej skupiają się na kwestiach ekologicznych. 

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii, 0,2 promile w Polsce. Jazda pod wpływem powodem 6500 zgonów w UE

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii i Malcie, 0,2 promile w Polsce. Okazuje się, że jazda pod wpływem jest powodem 6500 zgonów w Unii Europejskiej. Państwa planują jednak obniżanie limitów. Gdzie jest całkowity zakaz prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu?

REKLAMA

Nowy samochód dla Polaka: nie elektryk i nie auto z tradycyjnym silnikiem – więc co

Najpierw decyzja Unii Europejskiej o rychłym zaprzestaniu rejestracji i produkcji aut z tradycyjnymi silnikami na benzynę i olej napędowy. Teraz wahanie, i nieoficjalne wiadomości, że z tak radykalnym krokiem trzeba zaczekać. Zamieszkanie na rynku motoryzacyjnym trwa i czy wpływa znacząco na decyzje zakupowe?

Stacje ładowania elektryków w Polsce co 3,3 km (średnio). Maksymalnie 76 km. Mapa zagęszczenia. Kierowcy elektryków czy spalinówek – kto ma lepiej?

Tylko 3,3 km dzieli średnio w Polsce najbliżej sąsiadujące ze sobą stacje ładowania aut elektrycznych – wynika z analizy Powerdot Data Center. Pomimo, że odległość ta jest zdumiewająco mała, to na mapie Polski wciąż jest kilka białych plam ze słabo rozwiniętą infrastrukturą. 

REKLAMA