REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Pasek rozrządu
Pasek rozrządu
Materiały prasowe Opel

REKLAMA

REKLAMA

Pasek rozrządu: jaką rolę pełni w silniku? Ile kosztuje jego wymiana? I czy wymienia się sam pasek? Na te pytania poszukamy dziś odpowiedzi.

Pasek rozrządu: do czego służy?

Pasek rozrządu pełni niezwykle ważną rolę w silniku. Przekazuje siłę z koła pasowego i wału korbowego na wałki rozrządu. W ten sposób wprawia w ruch popychacze i zawory.

REKLAMA

REKLAMA

Łańcuch a pasek rozrządu. Jakie są różnice?

Producenci stosują w silnikach paski rozrządu lub łańcuchy. Różnice? Pasek podlega okresowej wymianie, a łańcuch - przynajmniej w teorii - powinien być bezobsługowy. Czemu zatem łańcuch nie jest rozwiązaniem częściej stosowanym? Bo z konstrukcyjnego punktu widzenia jest droższy w zastosowaniu. Poza tym ostatnie dwie dekady doświadczeń pokazały, że potrafi być mniej trwały niż pasek.

Pasek rozrządu a pasek klinowy

Różnicę między paskiem rozrządu a paskiem klinowym widać już na pierwszy rzut oka. Pasek rozrządu jest tzw. paskiem zębatym - ma zęby ustawione poprzecznie. Pasek klinowy to natomiast najczęściej tzw. pasek wielorowkowy - z rowkami ustawionymi wzdłużnie.

Pasek rozrządu: co ile wymiana?

Interwał wymiany paska rozrządu może być naprawdę różny. Czasami producent zaleca montaż nowego napędu co 60, a czasami nawet 210 tysięcy kilometrów. Poza tym stosowane są ograniczenia wiekowe na 5 lub 6 lat. Informacje dotyczącą tego, co ile należy wymienić pasek rozrządu w konkretnym silniku, należy poszukiwać w instrukcji obsługi pojazdu. Od czego zależy interwał? Przede wszystkim od sił działających na pasek. Dla przykładu w silniku Grupy Volkswagena 1.0 TSI pasek pracuje w tzw. kąpieli olejowej. Dzięki temu może wytrzymać nawet 210 tysięcy kilometrów.

REKLAMA

Warto pamiętać o tym, że czasami należy skrócić interwał wymiany paska rozrządu. To wynika już jednak z warunków eksploatacyjnych. Kiedy należy przemyśleć taki scenariusz? Głównie w sytuacji, w której auto jest eksploatowane na krótkich dystansach w mieście. To oznacza dużą ilość rozruchów, a rozruch jest tym momentem, w którym na pasek rozrządu działają szczególnie silne siły.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pasek rozrządu - objawy zużycia to:

Tak naprawdę najbardziej charakterystycznym objawem zużycia paska rozrządu jest... jego zerwanie. A to oznacza unieruchomienie silnika. Czy wcześniej pojawiają się jakieś symptomy? Może się okazać, że np. silnik dużo głośniej zachowuje się podczas rozruchu lub gaszenia. Różnica może być jednak na tyle dyskretna, że kierowca może jej nie zauważyć.

Pasek rozrządu: cena wymiany

Cena paska rozrządu nie jest wygórowana. Najczęściej nowy napęd dobrej klasy można kupić już za jakieś 40 - 150 złotych. Na tym jednak lista wydatków nie kończy się. Bo razem z paskiem rozrządu należy wymienić jego osprzęt - a to oznacza montaż nowej rolki napinającej, rolki prowadzącej, uszczelniaczy oraz często pompy wody. Ile kosztuje kompletny zestaw? Elementy napędu rozrządu zazwyczaj są wyceniane przez sklep motoryzacyjny na kwotę oscylującą między 300 a 700 złotych. W górnej części przedziału znajdują się części dedykowane dieslom. Ile kosztuje wymiana? Przeciętnie od 150 do 350 złotych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA