Silnik 1.6 CDTI Opla - awarie, problemy, opinie
REKLAMA
REKLAMA
- Silnik 1.6 CDTI Opla - turbo VGT, DPF i SCR
- Silnik 1.6 CDTI Opla - wersje mocy i modele aut:
- Silnik 1.6 CDTI Opla - dane techniczne producenta:
- Silnik 1.6 CDTI Opla - problemem jest rura idąca do EGR
- Silnik 1.6 CDTI Opla - wydłużony interwał wymiany oleju a panewki
- Silnik 1.6 CDTI Opla - podsumowanie:
- Silnik 1.6 CDTI Opla - ceny części zamiennych:
Rok 2013 zaczął się dla koncernu General Motors pod znakiem prezentacji nowego, wolumenowego diesla. Silnik 1.6 CDTI został pokazany światu podczas targów motoryzacyjnych w Genewie, jego produkcja została uruchomiona w zakładzie na Węgrzech i z miejsca zaczął być wdrażany praktycznie do całej gamy modelowej marki. Diesel miał przynieść rynkową rewolucję - był reklamowany jako wyjątkowo cichy. W jaki sposób to osiągnięto? Inżynierowie zadbali o to, aby poziom wibracji i hałasu był rekordowo niski. Drugą twarzą jednostki była ekologia - silnik spełniał wymogi normy Euro 6.
REKLAMA
Silnik 1.6 CDTI Opla - turbo VGT, DPF i SCR
Nowy diesel Opla ma 1598 cm3 pojemności. Zarówno głowica, jak i blok zostały wykonane z aluminium, a wtryskiwanie paliwa do czterech cylindrów stało się zadaniem powierzonym systemowi common rail. Turbosprężarka montowana w jednostce napędowej General Motors korzysta ze zmiennej geometrii łopatek, a rozrząd jest oparty o łańcuch. Niezwykle precyzyjne jest sterowanie procesem spalania. To realizuje komputer sterujący, w którym aż 150 rozwiązań zostało opatentowanych. Uzupełnieniem konstrukcji stał się filtr cząstek stałych oraz konwerter katalityczny SCR odcedzający ze spalin tlenki azotu.
Zobacz również: Katalizatory trójfunkcyjne, utleniające oraz SCR i DeNOx. Do czego one służą?
REKLAMA
Diesel 1.6 CDTI Opla występuje w pięciu wersjach mocy. Bazowa oferuje 95 koni mechanicznych i stawia przede wszystkim na oszczędność paliwa. Przykład? Pod maską Opla Merivy B jednostka według deklaracji producenta spala w cyklu mieszanym tylko 4 litry oleju napędowego! W przypadku Astry generacji K stosowana jest topowa odmiana diesla. W tym przypadku motor posiada aż dwie turbosprężarki, zminimalizowany efekt turbo dziury i aż 160 koni mechanicznych. Tak skomponowany motor nadal jest oszczędny, ale do tego gwarantuje hatchbackowi dobre osiągi.
Silnik 1.6 CDTI Opla pamięta o wysokiej kulturze pracy. Na wolnych obrotach pracuje prawie jak benzyniak! W efekcie choć był dedykowany autom popularnym, spokojnie sprawdziłby się też w samochodach segmentu premium.
Silnik 1.6 CDTI Opla - wersje mocy i modele aut:
- 160 KM, 350 Nm, bi-turbo: Astra K
- 136 KM, 320 Nm: Astra J i K, Zafira C, Meriva B, Mokka, Insignia A
- 120 KM, 320 Nm: Insignia A, Zafira C
- 110 KM, 300 Nm: Astra J i K, Meriva B, Mokka
- 95 KM, 280 Nm: Astra K, Meriva B
Bardzo ważne w tym zestawieniu jest to, że kompaktowy Opel, czyli Astra, stał się głównym odbiorcą tych jednostek. Opel Astra to bowiem flotowy hit - a floty jak nikt cenią sobie oszczędne jednostki wysokoprężne.
Silnik 1.6 CDTI Opla - dane techniczne producenta:
Model | Moc | Moment obrotowy | Przyspieszenie 0 - 100 km/h | Prędkość maksymalna | Spalanie w l na 100 km |
Astra K | 160 KM | 350 Nm | 8,6 s. | 220 km/h | 4,2 |
Zafira C | 136 KM | 320 Nm | 11,2 s. | 195 km/h | 5,2 |
Insignia A | 120 KM | 320 Nm | 11,9 s. | 195 km/h | 4,1 |
Mokka B | 110 KM | 300 Nm | 12,5 s. | 178 km/h | 3,9 |
Meriva B | 95 KM | 280 Nm | 13,8 s. | 174 km/h | 4,0 |
Silnik 1.6 CDTI Opla choć cichy i oszczędny, nie jest wolny od wad. Kierowcy skarżą się głównie na niską żywotność łańcucha rozrządu. Ten może wymagać wymiany już po pokonaniu 80 - 100 tysięcy kilometrów. Objawy? Po dłuższym postoju - gdy olej spłynie do misy - po rozruchu pojawia się charakterystyczny hałas. Winny rozciąganiu napędu jest prawdopodobnie wadliwy napinacz. Za zestaw konieczny do wymiany rozrządu trzeba zapłacić w sklepie motoryzacyjnym jakieś 700 złotych. Sama wymiana nie powinna być droższa niż 400 - 450 złotych. W przypadku ASO kwoty mogą wzrosnąć nawet o 50 proc.
Zobacz również: Używane: Opel Meriva B (2010 - 2017) - opinie i typowe usterki
Silnik 1.6 CDTI Opla - problemem jest rura idąca do EGR
REKLAMA
Problemy z łańcuchem rozrządu nie wyczerpują listy usterek silnika 1.6 CDTI Opla, na które kierowcy skarżą się na forach internetowych. Pojawiają się również informacje dotyczące uszkodzeń kolektorów wydechowych. Jako że te są zintegrowane z rurą karbowaną doprowadzającą spaliny do zaworu EGR, element jest drogi. Nowa część kosztuje jakieś 1600 złotych, używana zostanie wyceniona na 500 - 600 złotych. Wysokie są też koszty wymiany. A wszystko za sprawą tego, że do elementu niezwykle trudno jest się dostać mechanikowi.
Na listę usterek diesla 1.6 CDTI Opla wpisać można też usterki czujników ciśnienia DPF. Nowa część kosztuje jakieś 150 - 200 złotych. Cena oczywiście dotyczy zakupu w sklepie motoryzacyjnym, a nie ASO. Poza tym niską trwałość mają wtryskiwacze oleju napędowego - ich niesprawność zwiastuje komunikat "Awaria pojazdu - skontaktuj się z serwisem". Początkowo serwisy stosują adaptacje. To jednak rozwiązanie prowizoryczne. Ostatecznie i tak konieczna jest wymiana. W sieci nowy mechanizm można kupić już za 1450 złotych za sztukę. W przypadku wyboru usług autoryzowanej stacji nowy wtryskiwacz zostanie wyceniony na 2,5 tysiąca złotych.
Zobacz również: Łańcuch czy pasek rozrządu - trwałość i koszt wymiany
Silnik 1.6 CDTI Opla - wydłużony interwał wymiany oleju a panewki
W przypadku silnika 1.6 CDTI Opel zalecał interwał wymiany oleju typu long life. Wizyta w serwisie była zatem konieczna co 30 tys. km. To niestety nie służy jednostce napędowej. Przy przebiegu na poziomie nieco ponad 200 tys. km, przedłużone interwały wymiany kończą się na ogół generalnym remontem diesla. Silnik traci kompresję, a do tego dochodzi do "zmielenia" panewek wału korbowego. O tego typu scenariuszu można wiele przeczytać na forach internetowych. Osobiście miałem też podobny przypadek w gronie rodzinnym.
- Remont oznacza potężne koszty. Pomijając elementy, które należy wymienić w silniku, kierowca musi zainwestować też w nowy rozrząd. Cena naprawy może zatem śmiało sięgnąć kwoty na poziomie 12 czy nawet 14 tys. zł.
Świętością po zakupie Opla z dieslem 1.6 CDTI jest zatem skrócenie interwału wymiany oleju. Silnik należy zalewać nowym środkiem co 10 do maksymalnie 15 tys. km lub raz w roku.
Silnik 1.6 CDTI Opla - podsumowanie:
Kierowca podczas zakupu Opla z silnikiem 1.6 CDTI musi się liczyć z dwiema rzeczami. Tak, mocniejsze wersje gwarantują wystarczające osiągi, a do tego diesel naprawdę mało spala. Z drugiej strony jego obsługa nie będzie należała do tanich oraz ma on kilka usterek, które mogą się ujawnić w toku eksploatacji. Zdecydowanie nie jest to motor, który można kupować w ciemno. Z drugiej strony po wnikliwej kontroli i przy skróceniu interwały wymiany oleju (do maksymalnie roku lub 10 - 15 tysięcy kilometrów), powinien zaoferować przyzwoitą trwałość.
Silnik 1.6 CDTI Opla - ceny części zamiennych:
- filtr oleju - od 22 zł
- filtr powietrza - od 71 zł
- filtr paliwa - od 135 zł
- pasek wielorowkowy - od 48 zł
- sprzęgło komplet - od 761 zł
- koło dwumasowe - od 1398 zł
- zawór EGR - od 696 zł
- świeca żarowa - od 58 zł
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA