REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 1.6 CDTI Opla - awarie, problemy, opinie

Opel Astra 1.6 BiTurbo CDTi
Opel Astra 1.6 BiTurbo CDTi
Opel

REKLAMA

REKLAMA

Miał być mocny, oszczędny i rekordowo cichy. I choć dieslowi 1.6 CDTI Opla nie da się odmówić zaawansowania technologicznego, jednostka nie jest też wolna od wad. Jakich? O tym za chwilę.
rozwiń >

Rok 2013 zaczął się dla koncernu General Motors pod znakiem prezentacji nowego, wolumenowego diesla. Silnik 1.6 CDTI został pokazany światu podczas targów motoryzacyjnych w Genewie, jego produkcja została uruchomiona w zakładzie na Węgrzech i z miejsca zaczął być wdrażany praktycznie do całej gamy modelowej marki. Diesel miał przynieść rynkową rewolucję - był reklamowany jako wyjątkowo cichy. W jaki sposób to osiągnięto? Inżynierowie zadbali o to, aby poziom wibracji i hałasu był rekordowo niski. Drugą twarzą jednostki była ekologia - silnik spełniał wymogi normy Euro 6.

REKLAMA

Silnik 1.6 CDTI Opla - turbo VGT, DPF i SCR

Nowy diesel Opla ma 1598 cm3 pojemności. Zarówno głowica, jak i blok zostały wykonane z aluminium, a wtryskiwanie paliwa do czterech cylindrów stało się zadaniem powierzonym systemowi common rail. Turbosprężarka montowana w jednostce napędowej General Motors korzysta ze zmiennej geometrii łopatek, a rozrząd jest oparty o łańcuch. Niezwykle precyzyjne jest sterowanie procesem spalania. To realizuje komputer sterujący, w którym aż 150 rozwiązań zostało opatentowanych. Uzupełnieniem konstrukcji stał się filtr cząstek stałych oraz konwerter katalityczny SCR odcedzający ze spalin tlenki azotu.

Zobacz również: Katalizatory trójfunkcyjne, utleniające oraz SCR i DeNOx. Do czego one służą?

REKLAMA

Diesel 1.6 CDTI Opla występuje w pięciu wersjach mocy. Bazowa oferuje 95 koni mechanicznych i stawia przede wszystkim na oszczędność paliwa. Przykład? Pod maską Opla Merivy B jednostka według deklaracji producenta spala w cyklu mieszanym tylko 4 litry oleju napędowego! W przypadku Astry generacji K stosowana jest topowa odmiana diesla. W tym przypadku motor posiada aż dwie turbosprężarki, zminimalizowany efekt turbo dziury i aż 160 koni mechanicznych. Tak skomponowany motor nadal jest oszczędny, ale do tego gwarantuje hatchbackowi dobre osiągi.

Silnik 1.6 CDTI Opla pamięta o wysokiej kulturze pracy. Na wolnych obrotach pracuje prawie jak benzyniak! W efekcie choć był dedykowany autom popularnym, spokojnie sprawdziłby się też w samochodach segmentu premium.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik 1.6 CDTI Opla - wersje mocy i modele aut:

  • 160 KM, 350 Nm, bi-turbo: Astra K
  • 136 KM, 320 Nm: Astra J i K, Zafira C, Meriva B, Mokka, Insignia A
  • 120 KM, 320 Nm: Insignia A, Zafira C
  • 110 KM, 300 Nm: Astra J i K, Meriva B, Mokka
  • 95 KM, 280 Nm: Astra K, Meriva B

Bardzo ważne w tym zestawieniu jest to, że kompaktowy Opel, czyli Astra, stał się głównym odbiorcą tych jednostek. Opel Astra to bowiem flotowy hit - a floty jak nikt cenią sobie oszczędne jednostki wysokoprężne.

Silnik 1.6 CDTI Opla - dane techniczne producenta:

ModelMocMoment obrotowyPrzyspieszenie 0 - 100 km/hPrędkość maksymalnaSpalanie w l na 100 km
Astra K160 KM350 Nm8,6 s.220 km/h4,2
Zafira C136 KM320 Nm11,2 s.195 km/h5,2
Insignia A120 KM320 Nm11,9 s.195 km/h4,1
Mokka B110 KM300 Nm12,5 s.178 km/h3,9
Meriva B95 KM280 Nm13,8 s.174 km/h4,0

Silnik 1.6 CDTI Opla choć cichy i oszczędny, nie jest wolny od wad. Kierowcy skarżą się głównie na niską żywotność łańcucha rozrządu. Ten może wymagać wymiany już po pokonaniu 80 - 100 tysięcy kilometrów. Objawy? Po dłuższym postoju - gdy olej spłynie do misy - po rozruchu pojawia się charakterystyczny hałas. Winny rozciąganiu napędu jest prawdopodobnie wadliwy napinacz. Za zestaw konieczny do wymiany rozrządu trzeba zapłacić w sklepie motoryzacyjnym jakieś 700 złotych. Sama wymiana nie powinna być droższa niż 400 - 450 złotych. W przypadku ASO kwoty mogą wzrosnąć nawet o 50 proc.

Zobacz również: Używane: Opel Meriva B (2010 - 2017) - opinie i typowe usterki

Silnik 1.6 CDTI Opla - problemem jest rura idąca do EGR

REKLAMA

Problemy z łańcuchem rozrządu nie wyczerpują listy usterek silnika 1.6 CDTI Opla, na które kierowcy skarżą się na forach internetowych. Pojawiają się również informacje dotyczące uszkodzeń kolektorów wydechowych. Jako że te są zintegrowane z rurą karbowaną doprowadzającą spaliny do zaworu EGR, element jest drogi. Nowa część kosztuje jakieś 1600 złotych, używana zostanie wyceniona na 500 - 600 złotych. Wysokie są też koszty wymiany. A wszystko za sprawą tego, że do elementu niezwykle trudno jest się dostać mechanikowi.

Na listę usterek diesla 1.6 CDTI Opla wpisać można też usterki czujników ciśnienia DPF. Nowa część kosztuje jakieś 150 - 200 złotych. Cena oczywiście dotyczy zakupu w sklepie motoryzacyjnym, a nie ASO. Poza tym niską trwałość mają wtryskiwacze oleju napędowego - ich niesprawność zwiastuje komunikat "Awaria pojazdu - skontaktuj się z serwisem". Początkowo serwisy stosują adaptacje. To jednak rozwiązanie prowizoryczne. Ostatecznie i tak konieczna jest wymiana. W sieci nowy mechanizm można kupić już za 1450 złotych za sztukę. W przypadku wyboru usług autoryzowanej stacji nowy wtryskiwacz zostanie wyceniony na 2,5 tysiąca złotych.

Zobacz również: Łańcuch czy pasek rozrządu - trwałość i koszt wymiany

Silnik 1.6 CDTI Opla - wydłużony interwał wymiany oleju a panewki

W przypadku silnika 1.6 CDTI Opel zalecał interwał wymiany oleju typu long life. Wizyta w serwisie była zatem konieczna co 30 tys. km. To niestety nie służy jednostce napędowej. Przy przebiegu na poziomie nieco ponad 200 tys. km, przedłużone interwały wymiany kończą się na ogół generalnym remontem diesla. Silnik traci kompresję, a do tego dochodzi do "zmielenia" panewek wału korbowego. O tego typu scenariuszu można wiele przeczytać na forach internetowych. Osobiście miałem też podobny przypadek w gronie rodzinnym.

  • Remont oznacza potężne koszty. Pomijając elementy, które należy wymienić w silniku, kierowca musi zainwestować też w nowy rozrząd. Cena naprawy może zatem śmiało sięgnąć kwoty na poziomie 12 czy nawet 14 tys. zł.
Ważne

Świętością po zakupie Opla z dieslem 1.6 CDTI jest zatem skrócenie interwału wymiany oleju. Silnik należy zalewać nowym środkiem co 10 do maksymalnie 15 tys. km lub raz w roku.

Silnik 1.6 CDTI Opla - podsumowanie:

Kierowca podczas zakupu Opla z silnikiem 1.6 CDTI musi się liczyć z dwiema rzeczami. Tak, mocniejsze wersje gwarantują wystarczające osiągi, a do tego diesel naprawdę mało spala. Z drugiej strony jego obsługa nie będzie należała do tanich oraz ma on kilka usterek, które mogą się ujawnić w toku eksploatacji. Zdecydowanie nie jest to motor, który można kupować w ciemno. Z drugiej strony po wnikliwej kontroli i przy skróceniu interwały wymiany oleju (do maksymalnie roku lub 10 - 15 tysięcy kilometrów), powinien zaoferować przyzwoitą trwałość.

Silnik 1.6 CDTI Opla - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 22 zł
  • filtr powietrza - od 71 zł
  • filtr paliwa - od 135 zł
  • pasek wielorowkowy - od 48 zł
  • sprzęgło komplet - od 761 zł
  • koło dwumasowe - od 1398 zł
  • zawór EGR - od 696 zł
  • świeca żarowa - od 58 zł

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(9)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • gen
    2021-10-30 15:55:24
    auto jak auto, opel nie ma sie czego wstydzic . silnik 136 KM ? srednio z ta moca są w mercedesach, renaut , nissan i jakos bujaja sie . do 150 tys km nie ma strachu jezeli olej wymieniany max 15 tys. many pod max na miarce wtedy nie ma problemu z cisnieniem na napinaczu łancucha . Olej 0/30 max 5/30. Dobry ON + dodatki do czyszczenia wtrysków ,DPF lac systematycznie i nie katujac silnika, te 300 tys.przebiegu powinno byc OK. Rozrzad. ? nie czekaj 100-120 max 150 tys. km i wymień. w normalnym warsztacie w 1200-1500 zł. całość i spoko na natępne 100 tys. Nic nie jest wieczne . Jak dbasz tak masz. Jak kupisz auto z 300 tys. licznik krecony, walony przodem, zrobiony pod interes- to na początku jest taniej pózniej, mus wyjdzie prawda- wtrysk, turbo,sprzegło itp.,swoje nalezy zawsze zaplacic - i niejednokrotnie i t.z frycowe . Powtarzam max 150.000 km. auto nie katowane z wygladu - wiec nie powinno byc strachu.
    0
    pokażodpowiedzi (1)
  • Tiko
    2021-07-08 11:30:07
    Mam indigene 1,6 Diesel ale 136koni rocznik 2016 i tez sie tlucze lancuch Abo napinacz
    2
  • Nurni
    2023-06-19 09:36:23
    Mam z 2017 r - 110KM Przejechane 448.000 km. Rozrząd wymieniony co 150tys. I nic, jeździ i daje radę. Portki z kolektorem oryginalne.
    0
    pokażodpowiedzi (1)
  • Tyle w temacie
    2023-09-23 09:24:47
    Astra K 1,6 diesel rok 2020 , 120 tys silnik do wymiany , oczywiscie po gwarancji
    0
    pokażodpowiedzi (1)
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód w firmie 2024. Które branże i profesje kupują najwięcej nowych aut? Jakie modele są najpopularniejsze? Jakie odliczenia podatkowe od samochodów?

Najwięcej nowych samochodów zamawiają przedsiębiorcy, którzy trudnią się programowaniem, doradztwem lub prowadzą działalność związaną z transportem – wynika z danych Carsmile. Jakie jeszcze profesje stoją na ożywionym popytem na nowe samochody? Jakie auta są najpopularniejsze? Ile kosztuje leasing i wynajem dłpugoterminowy?

Zasada ograniczonego zaufania. Drogowy obowiązek czy raczej możliwość?

Mądrzejszy powinien ustąpić... Tak w języku osiedlowym można byłoby wytłumaczyć istotę zasady ograniczonego zaufania. Uzupełnia ona reguły drogowe. Ale uzupełnia jako dodatkowy obowiązek kierowców czy raczej możliwość i ostrzeżenie? Rozstrzygnijmy tę kwestię.

Jazda na rowerze po alkoholu w 2024 r. Czy rowerzysta straci prawo jazdy?

Rower i alkohol to złe połączenie. Odradzamy je i to stanowczo. Jaka jednak kara grozi za prowadzenie roweru po alkoholu w 2024 r.? I czy rowerzysta straci np. prawo jazdy? Odpowiedzmy na te pytania.

Będą opłaty za auta spalinowe. Kierowcy zaczną płacić podatek w 2025 r. Wiceminister potwierdza

Miał być podatek od aut spalinowych 2024, a będzie opłata dla posiadaczy aut spalinowych 2025. Za rok pojawi się dopiero pierwsza z danin. Druga zacznie obowiązywać w 2026. Tak przynajmniej twierdzi wiceminister klimatu i środowiska.

REKLAMA

Pasażerowie bez zapiętych pasów na filmikach promujących... bezpieczeństwo!

Taka rzecz mogła się zdarzyć chyba tylko we Włoszech. Tamtejsze ministerstwo infrastruktury i transportu postanowiło promować bezpieczeństwo drogowe. Ale na filmikach opracowanych przez resort, pasażerowie w pojazdach nie mają zapiętych pasów bezpieczeństwa.

Stan wyższej konieczności. Kierowca popełnił wykroczenie, ale kary nie dostanie

Kierowca może popełnić wykroczenie i kary nie dostać. I przypadki takie są dwa. Podstawowym jest oczywiście stan wyższej konieczności. Ten wymaga jednak spełnienia pewnego wymogu. Wiesz jakiego?

Masz auto służbowe? Zatem zapłacisz więcej za parkowanie. Pomysł Sopotu storpedowało WSA

W Sopocie w 2023 r. zmieniły się zasady działania stref płatnego parkowania. I od razu wzbudziły kontrowersje. Powód? Mieszkańcy SPP mają prawo do preferencyjnego abonamentu, chyba że mają auto użyczone lub w najmie. Wtedy uprawnienie to tracą. Zapis zakwestionował właśnie WSA na wniosek RPO.

Uszkodzenie samochodu służbowego. Jak firma może oszczędzić na likwidacji małej szkody?

Oszczędności. To w dobie inflacji i rosnących kosztów ulubione słowo przedsiębiorców. Odmieńmy je zatem przez kilka przypadków i powiedzmy, jak właściciele firm mogą oszczędzać na likwidacji małej szkody komunikacyjnej. Jest pewien ciekawy sposób.

REKLAMA

Nowa Dacia Spring 2024. Najtańszy elektryk nie tylko z nową "twarzą"

Tanio, taniej, elektryczna Dacia? To hasło powraca do oferty rumuńskiej marki. Spring 2024 otrzymał nowy wygląd, ale i technologię. Teraz stanie się mocniejszy i... zdecydowanie bardziej efektowny.

Niepełnosprawni wkrótce stracą karty parkingowe. Te wygasną we wrześniu 2024 r.

Wkrótce wygasną karty parkingowe dla niepełnosprawnych przedłużane w związku z pandemicznymi i popandemicznymi perturbacjami. Ostateczny termin to 30 września 2024 r. Ważność, których kart została przedłużona? I jak wyrobić nową kartę?

REKLAMA