REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 1.2 EcoTec/TwinPort Opel - awarie, problemy, opinie

Silnik 1.2 EcoTec/TwinPort Opel - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.2 EcoTec/TwinPort Opel - awarie, problemy, opinie
Materiały prasowe Opel

REKLAMA

REKLAMA

Miał 16 zaworów i aluminiową głowicę. A to w połowie lat dziewięćdziesiątych stanowiło najnowszy krzyk mody. Silnik 1.2 EcoTec jest też znany jako 1.2 TwinPort lub 1.2 EcoFlex.

Silnik 1.2 EcoTec zadebiutował pod maską Opla Corsy B w roku 1996. Zadanie postawione przed jednostką było dwojakie. Po pierwsze miał być wolumenowy - Niemcy liczyli, że stanie się ulubieńcem kierowców. Po drugie stanowił powiew świeżości w ofercie skierowanej do segmentu B. Jednostka wywodzi się w rodziny Family 0. A to oznacza żeliwny blok i aluminiową głowicę, 4 cylindry i 16 zaworów. W pierwszej wersji benzyniak był w stanie zaoferować kierowcy 65 lub 75 koni mechanicznych. Tak, moc stała się raczej symboliczna. Druga generacja Corsy była jednak autem stosunkowo lekkim. Motor spisywał się zatem dobrze podczas napędzania hatchbacka.

REKLAMA

Silnik 1.2 EcoTec Opla: miał w sumie dwie modernizacje

REKLAMA

W roku 2002 Niemcy po raz pierwszy zmodernizowali benzyniaka. Zasadnicze zmiany były przede wszystkim cztery. W pierwszej kolejności jednostka zyskała nową nazwę - od teraz pojawiała się w gamie jako 1.2 TwinPort. Poza tym wzrosła pojemność silnika z 1199 do 1229 cm3 oraz inżynierowie zastosowali zmienną długość kanałów dolotowych. Użycie tej technologii pozwoliło na regulację ilości powietrza wtłaczanego do komory spalania. To z kolei poskutkowało innym sposobem rozwijania momentu obrotowego oraz wzrostem mocy. Benzyniak 1.2 TwinPort oferował już 80 koni mechanicznych.

W okolicy początków drugiej dekady XXI wieku Niemcy po raz kolejny zmodernizowali konstrukcję 1.2-litrowego benzyniaka. Od tego momentu można mówić o pojawieniu się w gamie jednostki 1.2 EcoFlex. Pojemność pozostała bez zmian. Nowością stał się system zmiennych faz rozrządu DCVCP. Za jego sprawą zwiększone zostały możliwości motoru, a do tego Oplowi udało się zoptymalizować zapotrzebowanie na paliwo przy niskich, miejskich prędkościach. Do sprzedaży ponownie trafiły jednak dwa warianty mocy. Słabszy dysponował stadem 69, a mocniejszy 84 koni mechanicznych.

Zobacz również: Z tymi silnikami mogą być problemy: 1.0 EcoTec Opel

Silnik 1.2 Opel - oznaczenia wersji:

Oznaczenie Nazwa Pojemność Moc Moment obrotowy
X12XE EcoTec 1199 cm3 65 KM 110 Nm
Z12XE EcoTec 1199 cm3 75 KM 110 Nm
Z12XEP TwinPort 1229 cm3 80 KM 110 Nm
A12XEL EcoFlex 1229 cm3 69 KM 115 Nm
A12XER EcoFlex 1229 cm3 86 KM 115 Nm

4-cylindrowy benzyniak o pojemności 1.2 litra powstał przede wszystkim z myślą o hitowej Corsie. Motor pojawiał się jednak nie tylko w segmencie B. Niemcy dość szybko zaimportowali go również do modeli sprzedawanych w segmencie A. Przykład? Doskonały stanowi chociażby Agila czy Adam. Jednostka wypadła ze sprzedaży dopiero w roku 2019 - a to oznacza, że była sprzedawana przez 23 lata! Co więcej, w polskiej ofercie występowała też w wariancie zasilanym LPG. Montaż instalacji już w salonie sprawiał, że kierowca nie obawiał się utraty gwarancji. Z drugiej strony mógł się cieszyć jazdą za grosze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik 1.2 Opel - dane techniczne:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna
Corsa B 1.2 EcoTec 65 KM 110 Nm 14,0 s. 163 km/h
Corsa C 1.2 TwinPort 80 KM 110 Nm 12,5 s. 175 km/h
Corsa D 1.2 EcoFlex 86 KM 115 Nm 13,6 s. 172 km/h
Agila A 1.2 EcoTec 75 KM 110 Nm 13,5 s. 155 km/h
Adam 1.2 EcoFlex 69 KM 115 Nm 14,9 s. 165 km/h

Zobacz również: Silnik 1.0 Turbo SIDI Opel - awarie, problemy, opinie

Silnik 1.2 EcoTec, TwinPort i EcoFlex cieszy się dobrą opinią wśród kierowców. To jednostka raczej mało problematyczna, która podczas spokojnej eksploatacji nie wymaga uwagi mechanika przez długie lata. Co mimo wszystko może się zepsuć? Benzyniak z Russelsheim miewa problemy z rozciągającym się łańcuchem rozrządu. Nie są one tak nagminne jak w motorze 1.0 EcoTec, mimo wszystko zdarzają się. Montaż nowego rozrządu kosztuje zazwyczaj od tysiąca do półtora tysiąca złotych. Ostateczna kwota zależy od zakresu wymiany oraz wybranego przez kierowcę warsztatu. Górna granica dotyczy głównie ASO.

Silnik 1.2 EcoTec Opla - jak wydłużyć trwałość rozrządu?

REKLAMA

Winny problemów z rozrządem jest wadliwy element? Nie zawsze. Miska olejowa zastosowana w silniku 1.2 EcoTec ma tylko 3,5 litra pojemności. Tym samym już niewielkie wycieki czy spalanie oleju w silniku może się odbić na sposobie pracy układu smarowania. Wyższe przeciążenia w pierwszej kolejności odbiją się na napinaczu łańcucha. Dopiero ten element doprowadzi do rozciągnięcia napędu. Aby uniknąć uszkodzenia, kierowca powinien w pierwszej kolejności regularnie kontrolować stan oleju. Poza tym warto skrócić interwał jego wymiany w nowszych wersjach nawet o połowę. Od silnika 1.2 TwinPort Opel zaleca zalanie nowego smarowidła co 30 tysięcy kilometrów, ewentualnie raz na dwa lata.

W silniku 1.2 EcoTec Opla zdarzają się też problemy z uszkodzeniem cewek zapłonowych. Element psuje się raczej przy większych przebiegach, a jego wymiana jest stosunkowo droga. Mechanik musi bowiem wymienić całą listwę. A ta kosztuje co najmniej 290 złotych. Przy przebiegu przekraczającym 100 tysięcy kilometrów w silniku 1.2 EcoTec potrafi paść też czujnik ciśnienia oleju czy może dojść do zabrudzenia zaworu EGR lub przepustnicy. Dwie ostatnie części można tanio wyczyścić. Jeżeli chodzi o czujnik oleju, nowy zostanie wyceniony przez sklep motoryzacyjny na zaledwie 19 złotych.

Zobacz również: Z tymi silnikami mogą być problemy: 2.2 Direct Opel

Silnik 1.2 EcoTec Opla - podsumowanie:

Silnik 1.2 EcoTec Opla jest konstrukcją prostą i stosunkowo trwałą. A to nie kończy jeszcze jego zalet. Bo motor idealnie nadawał się np. do zasilania gazem, co z polskiego punktu widzenia stanowi bardzo zasadniczą zaletę. Czy warto kupić Opla z tym benzyniakiem z rynku wtórnego? To dobry wybór dla kierowców, którzy oczekują głównie trwałości i jeżdżą na krótkich dystansach. Bo dziś największym ograniczeniem benzyniaka z Niemiec jest nie takie niskie spalanie i raczej mizerne osiągi.

Silnik 1.2 EcoTec Opla - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 10 zł
  • filtr powietrza - od 22 zł
  • filtr paliwa - od 26 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 262 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 256 zł
  • sprzęgło komplet - od 167 zł
  • zawór EGR - od 192 zł
  • świeca zapłonowa - od 7 zł
  • cewka zapłonowa - od 287 zł
  • sonda lambda - od 179 zł

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Samochód w firmie 2024. Które branże i profesje kupują najwięcej nowych aut? Jakie modele są najpopularniejsze? Jakie odliczenia podatkowe od samochodów?

    Najwięcej nowych samochodów zamawiają przedsiębiorcy, którzy trudnią się programowaniem, doradztwem lub prowadzą działalność związaną z transportem – wynika z danych Carsmile. Jakie jeszcze profesje stoją na ożywionym popytem na nowe samochody? Jakie auta są najpopularniejsze? Ile kosztuje leasing i wynajem dłpugoterminowy?

    Zasada ograniczonego zaufania. Drogowy obowiązek czy raczej możliwość?

    Mądrzejszy powinien ustąpić... Tak w języku osiedlowym można byłoby wytłumaczyć istotę zasady ograniczonego zaufania. Uzupełnia ona reguły drogowe. Ale uzupełnia jako dodatkowy obowiązek kierowców czy raczej możliwość i ostrzeżenie? Rozstrzygnijmy tę kwestię.

    Jazda na rowerze po alkoholu w 2024 r. Czy rowerzysta straci prawo jazdy?

    Rower i alkohol to złe połączenie. Odradzamy je i to stanowczo. Jaka jednak kara grozi za prowadzenie roweru po alkoholu w 2024 r.? I czy rowerzysta straci np. prawo jazdy? Odpowiedzmy na te pytania.

    Będą opłaty za auta spalinowe. Kierowcy zaczną płacić podatek w 2025 r. Wiceminister potwierdza

    Miał być podatek od aut spalinowych 2024, a będzie opłata dla posiadaczy aut spalinowych 2025. Za rok pojawi się dopiero pierwsza z danin. Druga zacznie obowiązywać w 2026. Tak przynajmniej twierdzi wiceminister klimatu i środowiska.

    REKLAMA

    Pasażerowie bez zapiętych pasów na filmikach promujących... bezpieczeństwo!

    Taka rzecz mogła się zdarzyć chyba tylko we Włoszech. Tamtejsze ministerstwo infrastruktury i transportu postanowiło promować bezpieczeństwo drogowe. Ale na filmikach opracowanych przez resort, pasażerowie w pojazdach nie mają zapiętych pasów bezpieczeństwa.

    Stan wyższej konieczności. Kierowca popełnił wykroczenie, ale kary nie dostanie

    Kierowca może popełnić wykroczenie i kary nie dostać. I przypadki takie są dwa. Podstawowym jest oczywiście stan wyższej konieczności. Ten wymaga jednak spełnienia pewnego wymogu. Wiesz jakiego?

    Masz auto służbowe? Zatem zapłacisz więcej za parkowanie. Pomysł Sopotu storpedowało WSA

    W Sopocie w 2023 r. zmieniły się zasady działania stref płatnego parkowania. I od razu wzbudziły kontrowersje. Powód? Mieszkańcy SPP mają prawo do preferencyjnego abonamentu, chyba że mają auto użyczone lub w najmie. Wtedy uprawnienie to tracą. Zapis zakwestionował właśnie WSA na wniosek RPO.

    Uszkodzenie samochodu służbowego. Jak firma może oszczędzić na likwidacji małej szkody?

    Oszczędności. To w dobie inflacji i rosnących kosztów ulubione słowo przedsiębiorców. Odmieńmy je zatem przez kilka przypadków i powiedzmy, jak właściciele firm mogą oszczędzać na likwidacji małej szkody komunikacyjnej. Jest pewien ciekawy sposób.

    REKLAMA

    Nowa Dacia Spring 2024. Najtańszy elektryk nie tylko z nową "twarzą"

    Tanio, taniej, elektryczna Dacia? To hasło powraca do oferty rumuńskiej marki. Spring 2024 otrzymał nowy wygląd, ale i technologię. Teraz stanie się mocniejszy i... zdecydowanie bardziej efektowny.

    Niepełnosprawni wkrótce stracą karty parkingowe. Te wygasną we wrześniu 2024 r.

    Wkrótce wygasną karty parkingowe dla niepełnosprawnych przedłużane w związku z pandemicznymi i popandemicznymi perturbacjami. Ostateczny termin to 30 września 2024 r. Ważność, których kart została przedłużona? I jak wyrobić nową kartę?

    REKLAMA