Silnik 1.2 EcoTec/TwinPort Opel - awarie, problemy, opinie
REKLAMA
REKLAMA
Silnik 1.2 EcoTec zadebiutował pod maską Opla Corsy B w roku 1996. Zadanie postawione przed jednostką było dwojakie. Po pierwsze miał być wolumenowy - Niemcy liczyli, że stanie się ulubieńcem kierowców. Po drugie stanowił powiew świeżości w ofercie skierowanej do segmentu B. Jednostka wywodzi się w rodziny Family 0. A to oznacza żeliwny blok i aluminiową głowicę, 4 cylindry i 16 zaworów. W pierwszej wersji benzyniak był w stanie zaoferować kierowcy 65 lub 75 koni mechanicznych. Tak, moc stała się raczej symboliczna. Druga generacja Corsy była jednak autem stosunkowo lekkim. Motor spisywał się zatem dobrze podczas napędzania hatchbacka.
REKLAMA
Silnik 1.2 EcoTec Opla: miał w sumie dwie modernizacje
REKLAMA
W roku 2002 Niemcy po raz pierwszy zmodernizowali benzyniaka. Zasadnicze zmiany były przede wszystkim cztery. W pierwszej kolejności jednostka zyskała nową nazwę - od teraz pojawiała się w gamie jako 1.2 TwinPort. Poza tym wzrosła pojemność silnika z 1199 do 1229 cm3 oraz inżynierowie zastosowali zmienną długość kanałów dolotowych. Użycie tej technologii pozwoliło na regulację ilości powietrza wtłaczanego do komory spalania. To z kolei poskutkowało innym sposobem rozwijania momentu obrotowego oraz wzrostem mocy. Benzyniak 1.2 TwinPort oferował już 80 koni mechanicznych.
W okolicy początków drugiej dekady XXI wieku Niemcy po raz kolejny zmodernizowali konstrukcję 1.2-litrowego benzyniaka. Od tego momentu można mówić o pojawieniu się w gamie jednostki 1.2 EcoFlex. Pojemność pozostała bez zmian. Nowością stał się system zmiennych faz rozrządu DCVCP. Za jego sprawą zwiększone zostały możliwości motoru, a do tego Oplowi udało się zoptymalizować zapotrzebowanie na paliwo przy niskich, miejskich prędkościach. Do sprzedaży ponownie trafiły jednak dwa warianty mocy. Słabszy dysponował stadem 69, a mocniejszy 84 koni mechanicznych.
Zobacz również: Z tymi silnikami mogą być problemy: 1.0 EcoTec Opel
Silnik 1.2 Opel - oznaczenia wersji:
Oznaczenie | Nazwa | Pojemność | Moc | Moment obrotowy |
X12XE | EcoTec | 1199 cm3 | 65 KM | 110 Nm |
Z12XE | EcoTec | 1199 cm3 | 75 KM | 110 Nm |
Z12XEP | TwinPort | 1229 cm3 | 80 KM | 110 Nm |
A12XEL | EcoFlex | 1229 cm3 | 69 KM | 115 Nm |
A12XER | EcoFlex | 1229 cm3 | 86 KM | 115 Nm |
4-cylindrowy benzyniak o pojemności 1.2 litra powstał przede wszystkim z myślą o hitowej Corsie. Motor pojawiał się jednak nie tylko w segmencie B. Niemcy dość szybko zaimportowali go również do modeli sprzedawanych w segmencie A. Przykład? Doskonały stanowi chociażby Agila czy Adam. Jednostka wypadła ze sprzedaży dopiero w roku 2019 - a to oznacza, że była sprzedawana przez 23 lata! Co więcej, w polskiej ofercie występowała też w wariancie zasilanym LPG. Montaż instalacji już w salonie sprawiał, że kierowca nie obawiał się utraty gwarancji. Z drugiej strony mógł się cieszyć jazdą za grosze.
Silnik 1.2 Opel - dane techniczne:
Model | Moc | Moment obrotowy | Przyspieszenie 0 - 100 km/h | Prędkość maksymalna |
Corsa B 1.2 EcoTec | 65 KM | 110 Nm | 14,0 s. | 163 km/h |
Corsa C 1.2 TwinPort | 80 KM | 110 Nm | 12,5 s. | 175 km/h |
Corsa D 1.2 EcoFlex | 86 KM | 115 Nm | 13,6 s. | 172 km/h |
Agila A 1.2 EcoTec | 75 KM | 110 Nm | 13,5 s. | 155 km/h |
Adam 1.2 EcoFlex | 69 KM | 115 Nm | 14,9 s. | 165 km/h |
Zobacz również: Silnik 1.0 Turbo SIDI Opel - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.2 EcoTec, TwinPort i EcoFlex cieszy się dobrą opinią wśród kierowców. To jednostka raczej mało problematyczna, która podczas spokojnej eksploatacji nie wymaga uwagi mechanika przez długie lata. Co mimo wszystko może się zepsuć? Benzyniak z Russelsheim miewa problemy z rozciągającym się łańcuchem rozrządu. Nie są one tak nagminne jak w motorze 1.0 EcoTec, mimo wszystko zdarzają się. Montaż nowego rozrządu kosztuje zazwyczaj od tysiąca do półtora tysiąca złotych. Ostateczna kwota zależy od zakresu wymiany oraz wybranego przez kierowcę warsztatu. Górna granica dotyczy głównie ASO.
Silnik 1.2 EcoTec Opla - jak wydłużyć trwałość rozrządu?
REKLAMA
Winny problemów z rozrządem jest wadliwy element? Nie zawsze. Miska olejowa zastosowana w silniku 1.2 EcoTec ma tylko 3,5 litra pojemności. Tym samym już niewielkie wycieki czy spalanie oleju w silniku może się odbić na sposobie pracy układu smarowania. Wyższe przeciążenia w pierwszej kolejności odbiją się na napinaczu łańcucha. Dopiero ten element doprowadzi do rozciągnięcia napędu. Aby uniknąć uszkodzenia, kierowca powinien w pierwszej kolejności regularnie kontrolować stan oleju. Poza tym warto skrócić interwał jego wymiany w nowszych wersjach nawet o połowę. Od silnika 1.2 TwinPort Opel zaleca zalanie nowego smarowidła co 30 tysięcy kilometrów, ewentualnie raz na dwa lata.
W silniku 1.2 EcoTec Opla zdarzają się też problemy z uszkodzeniem cewek zapłonowych. Element psuje się raczej przy większych przebiegach, a jego wymiana jest stosunkowo droga. Mechanik musi bowiem wymienić całą listwę. A ta kosztuje co najmniej 290 złotych. Przy przebiegu przekraczającym 100 tysięcy kilometrów w silniku 1.2 EcoTec potrafi paść też czujnik ciśnienia oleju czy może dojść do zabrudzenia zaworu EGR lub przepustnicy. Dwie ostatnie części można tanio wyczyścić. Jeżeli chodzi o czujnik oleju, nowy zostanie wyceniony przez sklep motoryzacyjny na zaledwie 19 złotych.
Zobacz również: Z tymi silnikami mogą być problemy: 2.2 Direct Opel
Silnik 1.2 EcoTec Opla - podsumowanie:
Silnik 1.2 EcoTec Opla jest konstrukcją prostą i stosunkowo trwałą. A to nie kończy jeszcze jego zalet. Bo motor idealnie nadawał się np. do zasilania gazem, co z polskiego punktu widzenia stanowi bardzo zasadniczą zaletę. Czy warto kupić Opla z tym benzyniakiem z rynku wtórnego? To dobry wybór dla kierowców, którzy oczekują głównie trwałości i jeżdżą na krótkich dystansach. Bo dziś największym ograniczeniem benzyniaka z Niemiec jest nie takie niskie spalanie i raczej mizerne osiągi.
Silnik 1.2 EcoTec Opla - ceny części zamiennych:
- filtr oleju - od 10 zł
- filtr powietrza - od 22 zł
- filtr paliwa - od 26 zł
- zestaw łańcucha rozrządu - od 262 zł
- zestaw paska wielorowkowego - od 256 zł
- sprzęgło komplet - od 167 zł
- zawór EGR - od 192 zł
- świeca zapłonowa - od 7 zł
- cewka zapłonowa - od 287 zł
- sonda lambda - od 179 zł
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.