REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Nawet silniki benzynowe mogą posiadać koła dwumasowe np. Hyundai i40 2.0 GDI 178 KM.
Nawet silniki benzynowe mogą posiadać koła dwumasowe np. Hyundai i40 2.0 GDI 178 KM.

REKLAMA

REKLAMA

Koszt wymiany koła dwumasowego liczony jest w tysiącach złotych. Zobacz z jakimi wydatkami powinien liczyć się właściciel auta, które nim dysponuje.

Dwumasowe koło zamachowe (DKZ) umożliwia przenoszenie wysokiego momentu obrotowego na skrzynię biegów bez generowania nadmiernych wibracji. To właśnie one po pierwsze wpływają na niższy komfort podróży (tzw. niska kultura pracy silnika), a po drugie przyspieszają zużycie poszczególnych podzespołów auta, w tym m.in. łożysk w skrzyni biegów.

REKLAMA

REKLAMA

Koło dwumasowe nie tylko w silniku Diesla

Pęd inżynierów za kreowaniem coraz to mocniejszych jednostek napędowych sprawił, że coraz więcej aut dysponuje dwumasowym kołem zamachowym. W przypadku silników Diesla stało się ono wręcz nieodzownym elementem. Coraz częściej rozwiązanie to spotkać można także w jednostkach benzynowych. To co różni te dwa rodzaje silników, a przynajmniej powinno różnić, to sposób w jaki traktują one koła dwumasowe. W autach z dieslem pod maską „dwumas” wytrzymuje ok. 70-150 tys. km przebiegu w zależności od stylu jazdy. Jednostki benzynowe są znacznie delikatniejsze dla DKZ przez co np. właściciele BMW zazwyczaj wymieniają je po ok. 200-400 tys. km. Wiąże się to z krzywą momentu obrotowego, która w przypadku wolnossącego silnika benzynowego ma bardziej równomierny przebieg, a wartość momentu obrotowego jest niższa. Jeśli jednak kierowca jeździ agresywnie, musi liczyć się z tym, że ulegnie ono szybkiemu zużyciu nawet w silniku o zapłonie iskrowym. Osobiście miałem okazję testować Hyundaia i40 2.0 GDI, w którym dwumasowe koło zamachowe zużyło się po pokonaniu zaledwie 41 tys. km.

Koszt wymiany koła dwumasowego: Hyundai i40, BMW 320d, Opel Astra IV 1.7 CDTI, VW Passat B7 2.0 TDI 140 KM

Hyundai i40 2.0 GDI 178 KM 2011rok BMW 320d 150 KM 2003 rok Opel Astra IV 1.7 CDTI 110 KM 2010 rok VW Passat B7 2012 rok
koło dwumasowe 3 500 zł 3 829 zł 3 968 zł 3 100 zł
kompl. sprzęgło 1 570 zł 1 700 zł 2 052 zł 1 605 zł
całkowity koszt 5 070 zł 5 529 zł 6 020 zł 4 705 zł

opracowanie: Kamil Fraszkiewicz, źródło: ASO BMW, Hyundai, Opel, VW

Zestawienie, które przygotowałem dotyczy czterech modeli aut. Trzy z nich to popularne na rynku wtórnym wersje z silnikami wysokoprężnymi. Hyundai i40 to natomiast jedyny przedstawiciel samochodów wyposażonych w silnik benzynowy współpracujący z dwumasowym kołem zamachowym. Razem z kołem dwumasowym zaleca się także wymianę kompletnego sprzęgła, bowiem chociażby koszt ponownego wyjęcia skrzyni w celu naprawy sprzęgła to kolejny, niemały wydatek (średnio ponad 1000 zł w ASO). Zazwyczaj zużyte DKZ oznacza także wyeksploatowaną tarczę sprzęgła lub jej docisk.

REKLAMA

Tanie auto, droga naprawa

Zestawienie ukazuje pewną anomalię cenową. Okazuje się, że najsłabszy w stawce silnik Opla Astry współpracuje z najdroższym kołem dwumasowym oraz sprzęgłem. Nawet bawarski sedan, BMW 320d, należący do klasy średniej wyższej, każe sobie płacić za naprawę kilkaset złotych mniej. Biorąc pod uwagę, że Astra to auto najniższej klasy w naszym porównaniu jej koszty eksploatacji zaskakują.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wysokie ceny napraw DKZ powodują, że warto zwrócić uwagę na przyczyny jego przedwczesnego zużycia. W poniższych artykułach dowiecie się jak jeździć autem, by służyło nam ono bezawaryjnie przez dłuższy czas oraz w jaki sposób można zdiagnozować zużycie koła dwumasowego.

Zobacz też: Dwumasowe koło zamachowe – jak jeździć by działało dłużej?

Zobacz też: Zużyte dwumasowe koło zamachowe - objawy

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA