REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Nawet silniki benzynowe mogą posiadać koła dwumasowe np. Hyundai i40 2.0 GDI 178 KM.
Nawet silniki benzynowe mogą posiadać koła dwumasowe np. Hyundai i40 2.0 GDI 178 KM.

REKLAMA

REKLAMA

Koszt wymiany koła dwumasowego liczony jest w tysiącach złotych. Zobacz z jakimi wydatkami powinien liczyć się właściciel auta, które nim dysponuje.

Dwumasowe koło zamachowe (DKZ) umożliwia przenoszenie wysokiego momentu obrotowego na skrzynię biegów bez generowania nadmiernych wibracji. To właśnie one po pierwsze wpływają na niższy komfort podróży (tzw. niska kultura pracy silnika), a po drugie przyspieszają zużycie poszczególnych podzespołów auta, w tym m.in. łożysk w skrzyni biegów.

REKLAMA

REKLAMA

Koło dwumasowe nie tylko w silniku Diesla

Pęd inżynierów za kreowaniem coraz to mocniejszych jednostek napędowych sprawił, że coraz więcej aut dysponuje dwumasowym kołem zamachowym. W przypadku silników Diesla stało się ono wręcz nieodzownym elementem. Coraz częściej rozwiązanie to spotkać można także w jednostkach benzynowych. To co różni te dwa rodzaje silników, a przynajmniej powinno różnić, to sposób w jaki traktują one koła dwumasowe. W autach z dieslem pod maską „dwumas” wytrzymuje ok. 70-150 tys. km przebiegu w zależności od stylu jazdy. Jednostki benzynowe są znacznie delikatniejsze dla DKZ przez co np. właściciele BMW zazwyczaj wymieniają je po ok. 200-400 tys. km. Wiąże się to z krzywą momentu obrotowego, która w przypadku wolnossącego silnika benzynowego ma bardziej równomierny przebieg, a wartość momentu obrotowego jest niższa. Jeśli jednak kierowca jeździ agresywnie, musi liczyć się z tym, że ulegnie ono szybkiemu zużyciu nawet w silniku o zapłonie iskrowym. Osobiście miałem okazję testować Hyundaia i40 2.0 GDI, w którym dwumasowe koło zamachowe zużyło się po pokonaniu zaledwie 41 tys. km.

Koszt wymiany koła dwumasowego: Hyundai i40, BMW 320d, Opel Astra IV 1.7 CDTI, VW Passat B7 2.0 TDI 140 KM

Hyundai i40 2.0 GDI 178 KM 2011rok BMW 320d 150 KM 2003 rok Opel Astra IV 1.7 CDTI 110 KM 2010 rok VW Passat B7 2012 rok
koło dwumasowe 3 500 zł 3 829 zł 3 968 zł 3 100 zł
kompl. sprzęgło 1 570 zł 1 700 zł 2 052 zł 1 605 zł
całkowity koszt 5 070 zł 5 529 zł 6 020 zł 4 705 zł

opracowanie: Kamil Fraszkiewicz, źródło: ASO BMW, Hyundai, Opel, VW

Zestawienie, które przygotowałem dotyczy czterech modeli aut. Trzy z nich to popularne na rynku wtórnym wersje z silnikami wysokoprężnymi. Hyundai i40 to natomiast jedyny przedstawiciel samochodów wyposażonych w silnik benzynowy współpracujący z dwumasowym kołem zamachowym. Razem z kołem dwumasowym zaleca się także wymianę kompletnego sprzęgła, bowiem chociażby koszt ponownego wyjęcia skrzyni w celu naprawy sprzęgła to kolejny, niemały wydatek (średnio ponad 1000 zł w ASO). Zazwyczaj zużyte DKZ oznacza także wyeksploatowaną tarczę sprzęgła lub jej docisk.

REKLAMA

Tanie auto, droga naprawa

Zestawienie ukazuje pewną anomalię cenową. Okazuje się, że najsłabszy w stawce silnik Opla Astry współpracuje z najdroższym kołem dwumasowym oraz sprzęgłem. Nawet bawarski sedan, BMW 320d, należący do klasy średniej wyższej, każe sobie płacić za naprawę kilkaset złotych mniej. Biorąc pod uwagę, że Astra to auto najniższej klasy w naszym porównaniu jej koszty eksploatacji zaskakują.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wysokie ceny napraw DKZ powodują, że warto zwrócić uwagę na przyczyny jego przedwczesnego zużycia. W poniższych artykułach dowiecie się jak jeździć autem, by służyło nam ono bezawaryjnie przez dłuższy czas oraz w jaki sposób można zdiagnozować zużycie koła dwumasowego.

Zobacz też: Dwumasowe koło zamachowe – jak jeździć by działało dłużej?

Zobacz też: Zużyte dwumasowe koło zamachowe - objawy

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA