REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik Diesla - typowe usterki i problemy cz. II

Jeśli trafimy na wyeksploatowany egzemplarz auta z silnikiem Diesla, zakres części wymagających wymiany może przerosnąć nasze wyobrażenia. Fot. Fotolia
Jeśli trafimy na wyeksploatowany egzemplarz auta z silnikiem Diesla, zakres części wymagających wymiany może przerosnąć nasze wyobrażenia. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Słabym punktem nowoczesnego silnika Diesla jest nie tylko turbosprężarka, układ zasilania paliwem czy filtr cząstek stałych. Warto zwrócić także uwagę na inne jego podzespoły.

Diesel kontra osiągi i ekologia

Wysilone silniki Diesla, muszą z jednej strony być dynamiczne a z drugiej, zużywać małe ilości paliwa. Normy czystości spalin wymuszają na nich także znacznie niższą emisję szkodliwych substancji do atmosfery (głównie cząstek sadzy). To wszystko sprawia, że usterkowość nowoczesnych silników Diesla jest znacznie wyższa niż miało to miejsce jeszcze 15 lat temu.

REKLAMA

W drugiej części naszego cyklu pt. Silnik Diesla- typowe usterki i problemy, przedstawiamy kolejne newralgiczne punkty silnika wysokoprężnego, na które warto zwrócić uwagę w trakcie eksploatacji auta z tego typu motorem pod maską.

Zobacz też: Silnik Diesla – typowe usterki

Dwumasowe koło zamachowe

Aby ograniczyć drgania występujące pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów inżynierowie w sporej części aut napędzanych jednostkami wysokoprężnymi zastosowali dwumasowe koła zamachowe. Problem polega na tym, że dynamiczne przyspieszanie dieslem na niskich obrotach, mimo że bardzo skuteczne (duży moment obrotowy) wpływa destrukcyjnie na tłumik drgań skrętnych koła dwumasowego. Przy wymianie koła dwumasowego wskazana jest wymiana również tarczy sprzęgła wraz dociskiem. Przeciętny koszt takiej naprawy to 3500z zł. (koło dwumasowe 2500 zł, sprzęgło i docisk to 800 zł).

Zobacz też: Jak sprawdzić czy auto ma koło dwumasowe? Czy można się go pozbyć?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Panewki korbowodów

Coraz częściej wśród typowych usterek silników wysokoprężnych mechanicy wymieniają obrócone panewki korbowodów. Ich usterki mają dwojaką przyczynę. Z jednej strony wina bardzo często leży po stronie samej konstrukcji silnika, która nie zapewnia prawidłowego smarowania poszczególnych panewek (np. silnik 1.9 dCi i czy 1.9 TDI BXE). Z drugiej strony spora wina leży po stronie użytkowników aut. Nieregularna wymiana oleju oraz przeciążanie silnika dynamiczną jazdą na niskich obrotach, powoduje duże przeciążenia korbowodów, a przez to i panewek, na których się poruszają. W przypadku Renault Laguny z silnikiem 1.9 dCi nowe panewki korbowodów to wydatek 400 zł.

Zobacz też: Obrócona panewka korbowa – przyczyny usterki i sposoby jej zapobiegania

Łańcuch rozrządu

Obecnie stosowane łańcuchy rozrządu wytrzymują przeciętnie przebieg ok. 300 tys. km. Nie jest jednak czymś niezwykłym jeśli łańcuch nie dotrwa nawet do 100 tys. km. Podobnie jak w przypadku koła dwumasowego oraz panewek korbowych łańcuchowi wyraźnie nie służy mocne wciskanie gazu na niskich obrotach (poniżej 2 tys. obr./min.) bowiem drgania, które wytwarza wtedy silnik wpływają na jego rozciąganie. Nowy łańcuch rozrządu kosztuje przeciętnie 1000 zł, ale np. w przypadku BMW 320d z silnikiem N47 koszt wymiany obu łańcuchów rozrządu to już 8000 zł, a przy tym powinno się wymienić także wał napędowy ze względu na zintegrowaną z wałem zębatkę łańcucha!

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: BMW 2.0d N47

Zawór recyrkulacji spalin EGR

Normy czystości spalin spowodowały, że producenci zaczęli stosować w silnikach swoich samochodów układy recyrkulacji spalin. Służy ku temu specjalny zawór EGR, który wprowadza do kolektora dolotowego część spalin pochodzących z kolektora wydechowego. Gdy zaczyna się zacinać należy go wymienić, bowiem zaczyna negatywnie wpływać na osiągi silnika i kulturę pracy jednostki napędowej (szarpanie w średnim i niskim zakresie obrotów). Koszt zaworu EGR do Laguny II 1.9 dCi 120KM to 860 zł.

Pierwsza część cyklu w linku poniżej:

Zobacz też: Silnik Diesla – typowe usterki i problemy

Źródło: wszystkie ceny części pochodzą z ASO.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny samochodów elektrycznych wciąż odstraszają Polaków. Kiedy należy Ci się 27 000 zł dopłaty do elektryka?

W marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1 700 samochodów w pełni elektrycznych. To więcej o 300 sztuk niż w lutym tego samego roku. Niemniej jednak, w porównaniu do roku poprzedniego, liczba rejestracji spadła o 10,9%. Wynika to z danych przedstawionych w raporcie firmy Rankomat.pl, powołującej się na najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

Cud na rynku nowych samochodów w kwietniu 2024: sprzedaż rośnie, auta tanieją

Zazwyczaj zwiększony popyt na określony towar winduje jego cenę w górę. Tymczasem na rynku nowych samochodów, zwłaszcza dostawczych i z segmentu premium, mimo dużej dynamiki sprzedaży obserwujemy obniżkę cen.

Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Polacy zdecydowali

Według badania przeprowadzonego przez SW Research dla "Wprost", prawie połowa Polaków (48,1 proc.) popiera zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Jednakże, 35 proc. respondentów jest przeciwnego zdania, a niespełna 17 proc. nie ma wyrobionego zdania na ten temat.

Prawo jazdy dla czternastolatka? Tak, ale tylko kategorii AM: na jakie pojazdy

Prawo jazdy kategorii AM to pierwszy krok dla młodzieży do aktywnego uczestnictwa w ruchu drogowym. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu młodzi ludzie mogą nie tylko czerpać korzyści z nowych form transportu, ale również robić to w sposób bezpieczny i świadomy.

REKLAMA

Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

REKLAMA