REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik Diesla - typowe usterki i problemy cz. II

Jeśli trafimy na wyeksploatowany egzemplarz auta z silnikiem Diesla, zakres części wymagających wymiany może przerosnąć nasze wyobrażenia. Fot. Fotolia
Jeśli trafimy na wyeksploatowany egzemplarz auta z silnikiem Diesla, zakres części wymagających wymiany może przerosnąć nasze wyobrażenia. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Słabym punktem nowoczesnego silnika Diesla jest nie tylko turbosprężarka, układ zasilania paliwem czy filtr cząstek stałych. Warto zwrócić także uwagę na inne jego podzespoły.

Diesel kontra osiągi i ekologia

Wysilone silniki Diesla, muszą z jednej strony być dynamiczne a z drugiej, zużywać małe ilości paliwa. Normy czystości spalin wymuszają na nich także znacznie niższą emisję szkodliwych substancji do atmosfery (głównie cząstek sadzy). To wszystko sprawia, że usterkowość nowoczesnych silników Diesla jest znacznie wyższa niż miało to miejsce jeszcze 15 lat temu.

REKLAMA

W drugiej części naszego cyklu pt. Silnik Diesla- typowe usterki i problemy, przedstawiamy kolejne newralgiczne punkty silnika wysokoprężnego, na które warto zwrócić uwagę w trakcie eksploatacji auta z tego typu motorem pod maską.

Zobacz też: Silnik Diesla – typowe usterki

Dwumasowe koło zamachowe

Aby ograniczyć drgania występujące pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów inżynierowie w sporej części aut napędzanych jednostkami wysokoprężnymi zastosowali dwumasowe koła zamachowe. Problem polega na tym, że dynamiczne przyspieszanie dieslem na niskich obrotach, mimo że bardzo skuteczne (duży moment obrotowy) wpływa destrukcyjnie na tłumik drgań skrętnych koła dwumasowego. Przy wymianie koła dwumasowego wskazana jest wymiana również tarczy sprzęgła wraz dociskiem. Przeciętny koszt takiej naprawy to 3500z zł. (koło dwumasowe 2500 zł, sprzęgło i docisk to 800 zł).

Zobacz też: Jak sprawdzić czy auto ma koło dwumasowe? Czy można się go pozbyć?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Panewki korbowodów

Coraz częściej wśród typowych usterek silników wysokoprężnych mechanicy wymieniają obrócone panewki korbowodów. Ich usterki mają dwojaką przyczynę. Z jednej strony wina bardzo często leży po stronie samej konstrukcji silnika, która nie zapewnia prawidłowego smarowania poszczególnych panewek (np. silnik 1.9 dCi i czy 1.9 TDI BXE). Z drugiej strony spora wina leży po stronie użytkowników aut. Nieregularna wymiana oleju oraz przeciążanie silnika dynamiczną jazdą na niskich obrotach, powoduje duże przeciążenia korbowodów, a przez to i panewek, na których się poruszają. W przypadku Renault Laguny z silnikiem 1.9 dCi nowe panewki korbowodów to wydatek 400 zł.

Zobacz też: Obrócona panewka korbowa – przyczyny usterki i sposoby jej zapobiegania

Łańcuch rozrządu

Obecnie stosowane łańcuchy rozrządu wytrzymują przeciętnie przebieg ok. 300 tys. km. Nie jest jednak czymś niezwykłym jeśli łańcuch nie dotrwa nawet do 100 tys. km. Podobnie jak w przypadku koła dwumasowego oraz panewek korbowych łańcuchowi wyraźnie nie służy mocne wciskanie gazu na niskich obrotach (poniżej 2 tys. obr./min.) bowiem drgania, które wytwarza wtedy silnik wpływają na jego rozciąganie. Nowy łańcuch rozrządu kosztuje przeciętnie 1000 zł, ale np. w przypadku BMW 320d z silnikiem N47 koszt wymiany obu łańcuchów rozrządu to już 8000 zł, a przy tym powinno się wymienić także wał napędowy ze względu na zintegrowaną z wałem zębatkę łańcucha!

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: BMW 2.0d N47

Zawór recyrkulacji spalin EGR

Normy czystości spalin spowodowały, że producenci zaczęli stosować w silnikach swoich samochodów układy recyrkulacji spalin. Służy ku temu specjalny zawór EGR, który wprowadza do kolektora dolotowego część spalin pochodzących z kolektora wydechowego. Gdy zaczyna się zacinać należy go wymienić, bowiem zaczyna negatywnie wpływać na osiągi silnika i kulturę pracy jednostki napędowej (szarpanie w średnim i niskim zakresie obrotów). Koszt zaworu EGR do Laguny II 1.9 dCi 120KM to 860 zł.

Pierwsza część cyklu w linku poniżej:

Zobacz też: Silnik Diesla – typowe usterki i problemy

Źródło: wszystkie ceny części pochodzą z ASO.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany dla młodych kierowców. Jakie są najważniejsze założenia projektu?

Do konsultacji i opiniowana został skierowany projekt zmieniający przepisy w zakresie ruchu drogowego. Celem nowelizacji jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, oraz mobilności młodych osób.

Prawo jazdy dla nastolatka coraz bliżej

Projekt resortu infrastruktury zawierający m.in. propozycję możliwości uzyskania prawa jazdy przez osoby mające 17 lat trafił do konsultacji publicznych.

Uciekał przed kontrolą drogową, spowodował kolizję. Ale to dopiero początek kłopotów

Kierujący renaultem 46-latek nie zatrzymał się do kontroli drogowej przy jednej ze stołecznych ulic. Uciekając przed patrolem, spowodował kolizję. Okazało się, że był pod wpływem narkotyków i miał dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów.

Zima zaskoczyła? Czyli śniegowy chaos obnażył urzędnicze zaniedbania

Intensywne opady śniegu w sobotę 11 i niedzielę 12 stycznia, które sparaliżowały wiele regionów naszego kraju, obnażyły braki w przygotowaniu do zimy. Choć meteorolodzy ostrzegali przed trudnymi warunkami, które nadchodzą, rzeczywistość okazała się jeszcze bardziej dotkliwa. Zamiast cieszyć się zimowymi krajobrazami, kierowcy zmagali się z nieodśnieżonymi drogami.

REKLAMA

Rekordowa sprzedaż samochodów w grudniu. Toyota i Renault wciąż obiektami największego pożądania

Specjalne oferty na koniec roku oraz widmo wyższych cen od nowego roku spowodowały historyczny miesiąc w polskim przemyśle motoryzacyjnym. Zarejestrowano najwięcej samochodów od początku notowań, a wszystkie marki samochodów osobowych z TOP 20 odnotowały wzrost rejestracji.

Problemy z serwisem odstraszają Polaków od zakupu samochodów elektrycznych

Obawy dotyczące kosztów serwisowania i dostępności odpowiednich usług skłaniają część Polaków do odkładania decyzji o zakupie samochodu elektrycznego. Jak wynika z Barometru Nowej Mobilności, co 11. Polak podziela te wątpliwości. Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair, podkreśla, że serwis samochodów elektrycznych, mimo początkowych obaw, nie różni się znacząco od serwisu aut spalinowych, a często bywa tańszy.

43 nowe urządzenia odcinkowego pomiaru prędkości. Gdzie? Od kiedy? [LISTA]

Główny Inspektorat Transportu Drogowego poinformował, że projekt rozbudowy systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym wchodzi w kolejny etap. Podpisano umowę na dostawę i montaż 43 nowych urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości.

KGP: 92 589 interwencji, 311 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 92 589 interwencji. Byli wzywani do 311 wypadków drogowych.

REKLAMA

Bierz 40 tysięcy złotych dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego i premię za zezłomowanie starego auta

Program Mój Elektryk wkracza w nową fazę. Już za kilka tygodni, począwszy od 1 lutego można na zakup samochodu elektrycznego otrzymać bezprecedensową dotację. Dodatkową premią objęta jest też czynność zezłomowania starego auta.

Prowadzisz samochód w okularach? Zapłacisz mandat od 1,5 tys. do nawet 5 tys. zł [i możesz stracić uprawnienia], jeżeli masz to w swoim prawie jazdy. To samo tyczy się soczewek kontaktowych

Osoby mające wadę wzroku, w stosunku do których lekarz – w orzeczeniu lekarskim – stwierdził konieczność korekty lub ochrony wzroku podczas prowadzenia pojazdów mechanicznych – na rewersie swojego prawa jazdy (w rubryce nr 12) – mają wpisany specjalny kod, który wprowadza dla nich ściśle określone ograniczenie w korzystaniu z uprawnienia do kierowania pojazdami. Kierowcę niewłaściwie stosującego się do ww. ograniczenia – czekają poważne konsekwencje.

REKLAMA