REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 1.6 Dual VVT-i 1ZR-FE Toyota - awarie, problemy, opinie

Silnik 1.6 Dual VVT-i 1ZR-FE Toyota - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.6 Dual VVT-i 1ZR-FE Toyota - awarie, problemy, opinie
Materiały prasowe Toyota

REKLAMA

REKLAMA

Wolnossące benzyniaki spod maski samochodów Toyoty obrosły już legendą! Dziś skupimy się na jednej z nowszych propozycji, a konkretnie silniku 1.6 Dual VVT-i 1ZR-FE oraz odmianie rozwojowej 1.6 Valvematic 1ZR-FAE.

REKLAMA

W roku 2006 w gamie Toyoty zadebiutowała nowa rodzina silników benzynowych - mowa o serii ZR. I choć Japończycy mówili o nowości, tak naprawdę recepta na budowę tych jednostek była świetnie znana. Ich podstawą stała się 4-cylindrowa głowica wykonana ze stopu aluminium, aluminiowy blok i 16 zaworów. Silnik o pojemności 1.6 litra i oznaczeniu 1ZR-FE otrzymał dwa wałki rozrządu. Ich sterowaniem zajmuje się łańcuch. Zalety benzyniaka? W segmencie C oferuje przyzwoitą dynamikę i rozsądne spalanie. Do tego pracuje stosunkowo cicho i gładko. A to wpływa na podwyższony komfort użytkowania.

REKLAMA

Standardem w silniku 1.6 Dual VVT-i początkowo stał się system podwójnych zmiennych faz rozrządu. W roku 2008 Japończycy zaprezentowali nową wersję jednostki - motor o oznaczeniu 1ZR-FAE. W jej przypadku lista technologicznych osiągnięć wydłużyła się o pionierski system Valvematic. To oznacza, że benzyniak został uzupełniony systemem regulacji skoku zawrotów dolotowych w zakresie od 1 do 11 mm. Rozwiązanie pozwoliło na poprawę osiągów i obniżenie wyników spalania. Jego obecność sprawiła, że Toyoty mogły spełnić bardziej restrykcyjne normy emisji spalin bez konieczności stosowania doładowania.

Zobacz również: Jak działają zmienne fazy rozrządu? Dlaczego są stosowane?

Silnik 1.6 Toyota - oznaczenia wersji:

Oznaczenie Moc Moment obrotowy Lata produkcji
1ZR-FE 124 KM przy 6400 obr./min. 157 Nm przy 5200 obr./min. 2007 - 2009
1ZR-FAE 132 KM przy 6400 obr./min. 160 Nm przy 4400 obr./min. od 2008

REKLAMA

Silniki 1.6 Dual VVT-i i 1.6 Valvematic trafiły pod maskę serii modeli. Mowa w tym momencie m.in. o Aurisie I i II generacji, Corolli E15, Avensisie T27 czy Verso. Co ciekawe, japoński benzyniak był też oferowany w samochodach innych marek niż Toyota. A najlepszy przykład stanowi sportowy roadster - Lotus Elise. Konstrukcje z serii ZR w zasadzie nie były modernizowane. A to wynika z działania dwóch czynników. Po pierwsze silniki świetnie sprawdzały się w czasie eksploatacji - nie miały wad ukrytych.

Po drugie na początku drugiej dekady XXI wieku Japończycy zdali sobie sprawę z faktu, że wolnossące benzyniaki stają się gatunkiem wymierającym na rynku wtórnym. W efekcie uznali, że dalsze inwestowanie w tą technologię w zasadzie nie ma sensu - może poza jednostkami dedykowanymi układom hybrydowym. Choć historia benzyniaków 1.6 ZR-FE i 1.6 ZR-FAE została przerwana, dziś jednostki te są często spotykane na rynku wtórnym. I w zadbanych egzemplarzach aut, stanowią wybór godny polecenia!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Silnik 1.33 Dual VVT-i Toyota - awarie, problemy, opinie

Silnik 1.6 Toyota - dane techniczne:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km
Auris I 124 KM 157 Nm 10,4 s. 190 km/h 9,0/7,1/5,9
Avensis T27 132 KM 160 Nm 10,4 s. 200 km/h 8,3/6,5/5,4

Z serwisowego punktu widzenia silnik 1.6 Dual VVT-i i 1.6 Valvematic stanowią idealną propozycję. Łańcuch rozrządu jest praktycznie bezobsługowy. A jedyną procedurą, o której kierowca powinien pamiętać, jest wymiana oleju i filtrów. Interwał serwisu olejowego najlepiej ustalić na przebieg na poziomie 15 tysięcy kilometrów lub rok - to zalecenie zarówno producenta, jak i mechaników. Pamiętanie o podstawowym przeglądzie daje silnikowi długowieczność i bezawaryjność.

Silnik 1.6 Dual VVT-i 1ZR-FE Toyota - awarie prawie nie istnieją!

Jakie awarie są spotykane w silniku 1.6 Dual VVT-i i 1.6 Valvematic? Lista tak właściwie ogranicza się do jednej pozycji - uszkodzeń pompy cieczy chłodzącej. Problem nie wynika jednak z ułomności mechanizmu, a dużo częściej naturalnego zużycia. Kluczem do sukcesu w tym przypadku jest szybkie zidentyfikowanie usterki. Wtedy naprawa ograniczy się do wymiany samej pompy i rozrządu. Brak uwagi ze strony kierowcy może się niestety skończyć tragicznie. Zdarza się bowiem, że dochodzi do przegrzania jednostki, a w takim przypadku koniecznością staje się droga wymiana uszczelki pod głowicą.

Awarie pompy cieczy chłodzącej tak właściwie wyczerpują listę serwisowych zmartwień właścicieli Toyot z silnikami 1.6 ZR-FE i 1.6 ZR-FAE. Mowa oczywiście o przypadku, w którym pojazd jest zadbany. Co może oznaczać zakup auta z mniej pewną historią serwisową? Znane są przypadki np. zużycia popychaczy hydraulicznych. Ich wymiana połączona z remontem silnika będzie naprawdę droga!

Zobacz również: Silnik 1.0 VVT-i Toyota - awarie, problemy, opinie

Silnik 1.6 Dual VVT-i 1ZR-FE Toyota - podsumowanie:

Silnik 1.6 Dual VVT-i ZR-FE Toyoty to konstrukcja godna polecenia. Oferuje dobrą dynamikę, rozsądne spalanie i wysoką kulturę pracy. A do tego potrafi być naprawdę bezawaryjna! Zalezienie zadbanego egzemplarza sprawi, że przez lata jedynym zmartwieniem kierowcy będzie… regularna wymiana oleju.

Silnik 1.6 Dual VVT-i 1ZR-FE Toyota - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 10 zł
  • filtr powietrza - od 12 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 420 zł
  • sprzęgło komplet - od 330 zł
  • świeca zapłonowa - od 39 zł
  • cewka zapłonowa - od 106 zł
  • sonda lambda - od 163 zł
  • katalizator - od 1458 zł
  • przepływomierz powietrza - od 263 zł
  • czujnik położenia wału korbowego - od 77 zł

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

REKLAMA

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

Chińskie samochody podbijają rynki – teraz także polski, Czy decyduje tylko cena

Chińskie auta nie bez powodu są znacznie tańsze od europejskich. Oczywiście chodzi tutaj przede wszystkim o zdobycie rynku, a najlepszym argumentem do tego jest przystępna cena. Dla nabywcy zresztą przyczyny są najmniej ważne, liczy się dobra cena.

REKLAMA