Silnik 1.6 Dual VVT-i 1ZR-FE Toyota - awarie, problemy, opinie
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
W roku 2006 w gamie Toyoty zadebiutowała nowa rodzina silników benzynowych - mowa o serii ZR. I choć Japończycy mówili o nowości, tak naprawdę recepta na budowę tych jednostek była świetnie znana. Ich podstawą stała się 4-cylindrowa głowica wykonana ze stopu aluminium, aluminiowy blok i 16 zaworów. Silnik o pojemności 1.6 litra i oznaczeniu 1ZR-FE otrzymał dwa wałki rozrządu. Ich sterowaniem zajmuje się łańcuch. Zalety benzyniaka? W segmencie C oferuje przyzwoitą dynamikę i rozsądne spalanie. Do tego pracuje stosunkowo cicho i gładko. A to wpływa na podwyższony komfort użytkowania.
REKLAMA
Standardem w silniku 1.6 Dual VVT-i początkowo stał się system podwójnych zmiennych faz rozrządu. W roku 2008 Japończycy zaprezentowali nową wersję jednostki - motor o oznaczeniu 1ZR-FAE. W jej przypadku lista technologicznych osiągnięć wydłużyła się o pionierski system Valvematic. To oznacza, że benzyniak został uzupełniony systemem regulacji skoku zawrotów dolotowych w zakresie od 1 do 11 mm. Rozwiązanie pozwoliło na poprawę osiągów i obniżenie wyników spalania. Jego obecność sprawiła, że Toyoty mogły spełnić bardziej restrykcyjne normy emisji spalin bez konieczności stosowania doładowania.
Zobacz również: Jak działają zmienne fazy rozrządu? Dlaczego są stosowane?
Silnik 1.6 Toyota - oznaczenia wersji:
Oznaczenie | Moc | Moment obrotowy | Lata produkcji |
1ZR-FE | 124 KM przy 6400 obr./min. | 157 Nm przy 5200 obr./min. | 2007 - 2009 |
1ZR-FAE | 132 KM przy 6400 obr./min. | 160 Nm przy 4400 obr./min. | od 2008 |
REKLAMA
Silniki 1.6 Dual VVT-i i 1.6 Valvematic trafiły pod maskę serii modeli. Mowa w tym momencie m.in. o Aurisie I i II generacji, Corolli E15, Avensisie T27 czy Verso. Co ciekawe, japoński benzyniak był też oferowany w samochodach innych marek niż Toyota. A najlepszy przykład stanowi sportowy roadster - Lotus Elise. Konstrukcje z serii ZR w zasadzie nie były modernizowane. A to wynika z działania dwóch czynników. Po pierwsze silniki świetnie sprawdzały się w czasie eksploatacji - nie miały wad ukrytych.
Po drugie na początku drugiej dekady XXI wieku Japończycy zdali sobie sprawę z faktu, że wolnossące benzyniaki stają się gatunkiem wymierającym na rynku wtórnym. W efekcie uznali, że dalsze inwestowanie w tą technologię w zasadzie nie ma sensu - może poza jednostkami dedykowanymi układom hybrydowym. Choć historia benzyniaków 1.6 ZR-FE i 1.6 ZR-FAE została przerwana, dziś jednostki te są często spotykane na rynku wtórnym. I w zadbanych egzemplarzach aut, stanowią wybór godny polecenia!
Zobacz również: Silnik 1.33 Dual VVT-i Toyota - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.6 Toyota - dane techniczne:
Model | Moc | Moment obrotowy | Przyspieszenie 0 - 100 km/h | Prędkość maksymalna | Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km |
Auris I | 124 KM | 157 Nm | 10,4 s. | 190 km/h | 9,0/7,1/5,9 |
Avensis T27 | 132 KM | 160 Nm | 10,4 s. | 200 km/h | 8,3/6,5/5,4 |
Z serwisowego punktu widzenia silnik 1.6 Dual VVT-i i 1.6 Valvematic stanowią idealną propozycję. Łańcuch rozrządu jest praktycznie bezobsługowy. A jedyną procedurą, o której kierowca powinien pamiętać, jest wymiana oleju i filtrów. Interwał serwisu olejowego najlepiej ustalić na przebieg na poziomie 15 tysięcy kilometrów lub rok - to zalecenie zarówno producenta, jak i mechaników. Pamiętanie o podstawowym przeglądzie daje silnikowi długowieczność i bezawaryjność.
Silnik 1.6 Dual VVT-i 1ZR-FE Toyota - awarie prawie nie istnieją!
Jakie awarie są spotykane w silniku 1.6 Dual VVT-i i 1.6 Valvematic? Lista tak właściwie ogranicza się do jednej pozycji - uszkodzeń pompy cieczy chłodzącej. Problem nie wynika jednak z ułomności mechanizmu, a dużo częściej naturalnego zużycia. Kluczem do sukcesu w tym przypadku jest szybkie zidentyfikowanie usterki. Wtedy naprawa ograniczy się do wymiany samej pompy i rozrządu. Brak uwagi ze strony kierowcy może się niestety skończyć tragicznie. Zdarza się bowiem, że dochodzi do przegrzania jednostki, a w takim przypadku koniecznością staje się droga wymiana uszczelki pod głowicą.
Awarie pompy cieczy chłodzącej tak właściwie wyczerpują listę serwisowych zmartwień właścicieli Toyot z silnikami 1.6 ZR-FE i 1.6 ZR-FAE. Mowa oczywiście o przypadku, w którym pojazd jest zadbany. Co może oznaczać zakup auta z mniej pewną historią serwisową? Znane są przypadki np. zużycia popychaczy hydraulicznych. Ich wymiana połączona z remontem silnika będzie naprawdę droga!
Zobacz również: Silnik 1.0 VVT-i Toyota - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.6 Dual VVT-i 1ZR-FE Toyota - podsumowanie:
Silnik 1.6 Dual VVT-i ZR-FE Toyoty to konstrukcja godna polecenia. Oferuje dobrą dynamikę, rozsądne spalanie i wysoką kulturę pracy. A do tego potrafi być naprawdę bezawaryjna! Zalezienie zadbanego egzemplarza sprawi, że przez lata jedynym zmartwieniem kierowcy będzie… regularna wymiana oleju.
Silnik 1.6 Dual VVT-i 1ZR-FE Toyota - ceny części zamiennych:
- filtr oleju - od 10 zł
- filtr powietrza - od 12 zł
- zestaw łańcucha rozrządu - od 420 zł
- sprzęgło komplet - od 330 zł
- świeca zapłonowa - od 39 zł
- cewka zapłonowa - od 106 zł
- sonda lambda - od 163 zł
- katalizator - od 1458 zł
- przepływomierz powietrza - od 263 zł
- czujnik położenia wału korbowego - od 77 zł
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.