Jakie są przyczyny szarpania samochodu przy ruszaniu?
REKLAMA
REKLAMA
Przyczyn takiego zachowania pojazdu jest sporo. Zwykle mechanicy zaczynają od sugestii naprawy sprzęgła. Jeżeli tarcza sprzęgłowa rozpadła się, nawet częściowo, albo z jakiejś przyczyny skrzywiła się, jeżeli sprężynki amortyzujące szarpnięcia straciły swoją początkową sztywność, jeżeli docisk sprzęgła jest uszkodzony lub obluzowany, wreszcie jeżeli koło zamachowe samochodu ma zużytą płaszczyznę, którą styka się ze sprzęgłem, samochód będzie szarpał przy ruszaniu, a czasem także przy zmianie biegów na wyższe.
REKLAMA
Podobne szarpnięcia będą występowały gdy półosie i przeguby napędowe będą miały zbyt duży luz. Uszkodzenie to jest bardzo łatwe do wykrycia. Luz jest wyraźnie wyczuwalny przy próbie obrócenia ręką półośki lub wału napędowego, gdy silnik nie pracuje i jest włączony najniższy bieg lub bieg wsteczny. Słychać wówczas wyraźne metaliczne lub stłumione stuki.
Zobacz również: Jak dbać o sprzęgło?
Przyczyna szarpania przy ruszaniu może leżeć także w hydraulicznym lub mechanicznym sterowaniu sprzęgłem. Gdy nastąpi awaria pompy sprzęgłowej albo siłownika, układ się zapowietrzy, lub linka sprzęgła zacina się w pancerzu, wówczas praca sprzęgła nie będzie zawsze zgodna z wolą kierowcy i wtedy mogą nastąpić szarpnięcia, poślizgi i podobne objawy.
Nie zawsze powód szarpania podczas ruszania leży po stronie mechaniki układu napędowego. Bywa, że przyczyną jest zła praca silnika. Źle wyregulowany kąt wyprzedzenia lub wtrysku paliwa, przedostawanie się do kolektora ssącego powietrza z pominięciem gaźnika (np. z urządzeń sterowanych podciśnieniem), wadliwa praca jednego lub kilku wtryskiwaczy, występująca albo tylko przy wolnych obrotach, albo w całym zakresie obrotów silnika, niedostateczne ciśnienie wtrysku przy wolnych obrotach, zbyt mały odstęp elektrod w co najmniej jednej świecy zapłonowej lub ich mostkowanie itp. W niektórych typach samochodów szarpaniem przy ruszaniu objawia się także nieszczelność układu wydechowego w pobliżu miejsca zamontowania sondy lambda, kiedy skład spalin tuż przy niej jest w niektórych momentach inny, niż tych, które opuszczają cylindry silnika.
Zobacz również: Jak po wyglądzie świec rozpoznać ewentualne usterki silnika?
REKLAMA
REKLAMA