Jak regulować luzy zaworowe w starszych typach silników?
REKLAMA
REKLAMA
Luz zbyt duży powoduje niepełne otwieranie się zaworu, a tym samym gorsze napełnianie lub opróżnianie cylindra, oraz głośniejszą pracę rozrządu. Luz zbyt mały lub jego brak owocuje niedotykaniem się zaworu, co wpływa zarówno na pogorszenie szczelności cylindra, jak i na szybkość zużywania się przylgni i grzybka zaworu, czyli na przyspieszenie wypalania się zaworu. Luzy zaworowe w nowoczesnych silnikach nie podlegają żadnym regulacjom ze strony użytkowników i serwisantów. Są regulowane automatycznie. W starszych typach jest konieczne ich okresowe sprawdzanie i ewentualne regulowanie.
REKLAMA
Zobacz również: Wymiana łożysk w tylnych kołach Hondy Civic
W przypadku silników górnozaworowych, a z takimi mamy do czynienia niemal wyłącznie od ponad pół wieku, regulację przeprowadza się albo poprzez odpowiedni dobór odległości pomiędzy końcem dźwigni zaworowej i popychaczem, albo przez podkładanie odpowiednich płytek regulacyjnych o ściśle określonej grubości, wykonanych z utwardzanej stali. Płytki stosuje się zazwyczaj w konstrukcjach, gdzie krzywka wałka rozrządu oddziałuje na zawór bez pośrednictwa dźwigi, czyli bez dodatkowych części ruchomych. W dźwigni zaworowej przy jej końcu znajduje się specjalna śruba regulacyjna z nacięciem pod wkrętak, zabezpieczona przeciwnakrętką przed samoistnym odkręcaniem się. Po zluzowaniu jej można swobodnie wkręcać lub wykręcać śrubę, regulując luz w dość dużym zakresie. Luz mierzy się szczelinomierzem pomiędzy drugim końcem dźwigi i trzonkiem zaworu w pozycji kiedy zawór jest całkowicie zamknięty.
Zobacz również: Czy warto stosować uszlachetniacze paliwa?
REKLAMA
Luzy zaworowe są zawsze podawane w instrukcjach obsługi danego modelu silnika. Mierzy się je i reguluje zazwyczaj gdy silnik jest zimny, chyba że instrukcja przewiduje inną możliwość. W razie braku odpowiednich danych można przyjąć bez większego ryzyka, że luz zaworu dolotowego powinien wynosić około 0,2 mm, a wylotowego – 0,3 mm w silniku rozgrzanym do temperatury pracy.
Po ustawieniu właściwego luzu zaworu należy natychmiast silnie dokręcić przeciwnakrętkę lub odpowiednio zabezpieczyć płytkę regulacyjną, jeżeli takie zabezpieczenie jest przewidziane przez producenta silnika. Warto potem wykonać pomiar sprawdzający, gdyż zdarza się, że przy dokręcaniu przeciwnakrętki ustawiona wartość luzu może ulec zmianie.
REKLAMA
REKLAMA