REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak regulować luzy zaworowe w starszych typach silników?

Jakubowski Ryszard
Jak regulować luzy zaworowe w starszych typach silników? Fot. Fotolia
Jak regulować luzy zaworowe w starszych typach silników? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Aby zawory pracowały prawidłowo, muszą być odpowiednio wyregulowane. Jedyną wielkością podlegającą regulacji, jest luz zaworowy czyli luz, który występuje pomiędzy dźwignią zaworu lub krzywką wałka rozrządu, a trzonkiem zaworu.

Luz zbyt duży powoduje niepełne otwieranie się zaworu, a tym samym gorsze napełnianie lub opróżnianie cylindra, oraz głośniejszą pracę rozrządu. Luz zbyt mały lub jego brak owocuje niedotykaniem się zaworu, co wpływa zarówno na pogorszenie szczelności cylindra, jak i na szybkość zużywania się przylgni i grzybka zaworu, czyli na przyspieszenie wypalania się zaworu. Luzy zaworowe w nowoczesnych silnikach nie podlegają żadnym regulacjom ze strony użytkowników i serwisantów. Są regulowane automatycznie. W starszych typach jest konieczne ich okresowe sprawdzanie i ewentualne regulowanie.

REKLAMA

Zobacz również: Wymiana łożysk w tylnych kołach Hondy Civic

W przypadku silników górnozaworowych, a z takimi mamy do czynienia niemal wyłącznie od ponad pół wieku, regulację przeprowadza się albo poprzez odpowiedni dobór odległości pomiędzy końcem dźwigni zaworowej i popychaczem, albo przez podkładanie odpowiednich płytek regulacyjnych o ściśle określonej grubości, wykonanych z utwardzanej stali. Płytki stosuje się zazwyczaj w konstrukcjach, gdzie krzywka wałka rozrządu oddziałuje na zawór bez pośrednictwa dźwigi, czyli bez dodatkowych części ruchomych.  W dźwigni zaworowej przy jej końcu znajduje się specjalna śruba regulacyjna z nacięciem pod wkrętak, zabezpieczona przeciwnakrętką przed samoistnym odkręcaniem się. Po zluzowaniu jej można swobodnie wkręcać lub wykręcać śrubę, regulując luz w dość dużym zakresie. Luz mierzy się szczelinomierzem pomiędzy drugim końcem dźwigi i trzonkiem zaworu w pozycji kiedy zawór jest całkowicie zamknięty.

Zobacz również: Czy warto stosować uszlachetniacze paliwa?

REKLAMA

Luzy zaworowe są zawsze podawane w instrukcjach obsługi danego modelu silnika. Mierzy się je i reguluje zazwyczaj gdy silnik jest zimny, chyba że instrukcja przewiduje inną możliwość. W razie braku odpowiednich danych można przyjąć bez większego ryzyka, że luz zaworu dolotowego powinien wynosić około 0,2 mm, a wylotowego – 0,3 mm w silniku rozgrzanym do temperatury pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po ustawieniu właściwego luzu zaworu należy natychmiast silnie dokręcić przeciwnakrętkę lub odpowiednio zabezpieczyć płytkę regulacyjną, jeżeli takie zabezpieczenie jest przewidziane przez producenta silnika. Warto potem wykonać pomiar sprawdzający, gdyż zdarza się, że przy dokręcaniu przeciwnakrętki ustawiona wartość luzu może ulec zmianie.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

REKLAMA

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

Chińskie samochody podbijają rynki – teraz także polski, Czy decyduje tylko cena

Chińskie auta nie bez powodu są znacznie tańsze od europejskich. Oczywiście chodzi tutaj przede wszystkim o zdobycie rynku, a najlepszym argumentem do tego jest przystępna cena. Dla nabywcy zresztą przyczyny są najmniej ważne, liczy się dobra cena.

REKLAMA