REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak regulować luzy zaworowe w starszych typach silników?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Jak regulować luzy zaworowe w starszych typach silników? Fot. Fotolia
Jak regulować luzy zaworowe w starszych typach silników? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Aby zawory pracowały prawidłowo, muszą być odpowiednio wyregulowane. Jedyną wielkością podlegającą regulacji, jest luz zaworowy czyli luz, który występuje pomiędzy dźwignią zaworu lub krzywką wałka rozrządu, a trzonkiem zaworu.

Luz zbyt duży powoduje niepełne otwieranie się zaworu, a tym samym gorsze napełnianie lub opróżnianie cylindra, oraz głośniejszą pracę rozrządu. Luz zbyt mały lub jego brak owocuje niedotykaniem się zaworu, co wpływa zarówno na pogorszenie szczelności cylindra, jak i na szybkość zużywania się przylgni i grzybka zaworu, czyli na przyspieszenie wypalania się zaworu. Luzy zaworowe w nowoczesnych silnikach nie podlegają żadnym regulacjom ze strony użytkowników i serwisantów. Są regulowane automatycznie. W starszych typach jest konieczne ich okresowe sprawdzanie i ewentualne regulowanie.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Wymiana łożysk w tylnych kołach Hondy Civic

W przypadku silników górnozaworowych, a z takimi mamy do czynienia niemal wyłącznie od ponad pół wieku, regulację przeprowadza się albo poprzez odpowiedni dobór odległości pomiędzy końcem dźwigni zaworowej i popychaczem, albo przez podkładanie odpowiednich płytek regulacyjnych o ściśle określonej grubości, wykonanych z utwardzanej stali. Płytki stosuje się zazwyczaj w konstrukcjach, gdzie krzywka wałka rozrządu oddziałuje na zawór bez pośrednictwa dźwigi, czyli bez dodatkowych części ruchomych.  W dźwigni zaworowej przy jej końcu znajduje się specjalna śruba regulacyjna z nacięciem pod wkrętak, zabezpieczona przeciwnakrętką przed samoistnym odkręcaniem się. Po zluzowaniu jej można swobodnie wkręcać lub wykręcać śrubę, regulując luz w dość dużym zakresie. Luz mierzy się szczelinomierzem pomiędzy drugim końcem dźwigi i trzonkiem zaworu w pozycji kiedy zawór jest całkowicie zamknięty.

Zobacz również: Czy warto stosować uszlachetniacze paliwa?

REKLAMA

Luzy zaworowe są zawsze podawane w instrukcjach obsługi danego modelu silnika. Mierzy się je i reguluje zazwyczaj gdy silnik jest zimny, chyba że instrukcja przewiduje inną możliwość. W razie braku odpowiednich danych można przyjąć bez większego ryzyka, że luz zaworu dolotowego powinien wynosić około 0,2 mm, a wylotowego – 0,3 mm w silniku rozgrzanym do temperatury pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po ustawieniu właściwego luzu zaworu należy natychmiast silnie dokręcić przeciwnakrętkę lub odpowiednio zabezpieczyć płytkę regulacyjną, jeżeli takie zabezpieczenie jest przewidziane przez producenta silnika. Warto potem wykonać pomiar sprawdzający, gdyż zdarza się, że przy dokręcaniu przeciwnakrętki ustawiona wartość luzu może ulec zmianie.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

REKLAMA

Zakup używanego auta – 5 zasad, które uchronią Cię przed stratą pieniędzy

Zakup samochodu używanego to dla wielu kierowców najprostszy sposób na własne auto, tańszy i szybszy niż czekanie na nowy model z salonu. Jednocześnie to rynek pełen pułapek: cofnięte liczniki, auta powypadkowe czy ukryte długi sprzedającego mogą zamienić marzenie w kosztowny koszmar. Jak nie wpaść w tę pułapkę? Oto pięć sprawdzonych zasad, które pomogą odróżnić okazję od ryzykownego zakupu.

Jak przygotować samochód na jesień i zimę? 4 proste kroki

Jesień i zima to trudny czas dla samochodu – wilgoć, błoto i sól drogowa przyspieszają jego niszczenie. Brak przygotowania może skutkować kosztownymi naprawami. Warto więc zadbać o wygląd i sprawność auta. Oto 4 proste kroki, które pomogą je zabezpieczyć.

Jak technologia zmienia relację kierowcy z samochodem?

Z badania zrealizowanego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada wynika, że już co 4. ankietowany wskazuje nowoczesne technologie jako kluczowy element wyposażenia samochodu. Motoryzacja na dobre wchodzi w erę software-defined vehicles (SDV), czyli pojazdów definiowanych przez oprogramowanie. To właśnie ono staje się kluczowym elementem doświadczenia kierowcy – od możliwości personalizacji ustawień, przez aktualizacje „over the air”, aż po subskrybowane pakiety funkcji. Co jeszcze kryje się pod tą nazwą?

Dziennikarz Roku eMobility Media Awards: Tomasz Sewastianowicz z Dziennik.pl

Z przyjemnością informujemy, że nasz redakcyjny kolega z Dziennik.pl, Tomasz Sewastianowicz, został uhonorowany prestiżową nagrodą eMobility Media Awards – jednym z najważniejszych wyróżnień w dziedzinie dziennikarstwa i komunikacji związanej z elektromobilnością w Polsce.

REKLAMA

Naprawa pojazdu bez znaczenia dla wysokości odszkodowania - ważny wyrok SN

Poszkodowanym będzie łatwiej uzyskać pełne odszkodowanie z OC komunikacyjnego. W uchwale Sąd potwierdził, że szkoda w pojeździe rozliczana z OC komunikacyjnego ma charakter statyczny, to oznacza, że ubezpieczyciel powinien wyceniać szkodę na dzień zdarzenia.

Jak rozpoznać bezpieczną taksówkę? Nowa inicjatywa „Zweryfikowana taksówka” PZPA w 2025 roku

Bezpieczeństwo w taksówkach staje się priorytetem. Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych uruchomił projekt „Zweryfikowana taksówka”, nowe oznaczenie, które ma ułatwić pasażerom wybór sprawdzonego przewoźnika. Każdy oznaczony pojazd i jego kierowca przechodzą wieloetapową weryfikację, od badań lekarskich i szkoleń, po kontrolę techniczną i monitoring GPS.

REKLAMA