REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy LPG nadaje się do silników TSI?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Czerniakowski
Silniki TSI to nowoczesne, lecz bardzo skomplikowane jednostki napędowe. fot. Newspress
Silniki TSI to nowoczesne, lecz bardzo skomplikowane jednostki napędowe. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

W czasach drożejącego paliwa i zaostrzających się norm emisji spalin producenci robią wszystko, by z jak najmniejszej pojemności skokowej uzyskać jak największą moc. Jednym z rozwiązań stosowanych w sinikach konstruowanych w myśl down-sizingu, jest bezpośredni wtrysk benzyny. W przypadku grupy Volkswagena, technologia ta stosowana jest w silnikach TSI.

Silniki TSI, chociaż bardzo nowoczesne i dynamiczne, palą dość dużo. W przypadku silników 1.2 lub 1.4 TSI możemy zapomnieć, że osiągniemy spalanie na poziomie innych, wolnossących jednostek o tej pojemności. Wysokie spalanie jeszcze bardziej odczuwalne jest podczas jazdy w mieście, gdy podczas gwałtownego przyspieszania i hamowania, turbina poddawana jest sporym obciążeniom. Wydaje się, że skoro jest to silnik benzynowy, dobrym rozwiązaniem może być montaż instalacji LPG. W przypadku silnika z bezpośrednim wtryskiem benzyny, nie jest to jednak takie proste.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Auto na gaz LPG – jak przygotować się do zimy?

Problem jest dość prosty. W zwykłych silnikach wtryskiwacze zamontowane są w kolektorze ssącym, w dość sporej odległości od komór spalania. W momencie gdy silnik pracuje na gazie, a wtryskiwacze „odpoczywają”, nic złego się nie dzieje. W silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwa, wtryskiwacze zamontowane są bezpośrednio do komory spalania. Mimo bardzo wysokiej temperatury, wtryski pozostają nietknięte, ponieważ chłodzi je benzyna, która przez nie przepływa. Gdy auto jest zasilane gazem, a wtryskiwacze nie są chłodzone benzyną, temperatura robi się zbyt wysoka i.. na tym szybko kończy się praca silnika. Kolejnym powodem, dla którego LPG + TSI nie wydaje się być dobrym połączeniem, jest fakt, że wtrysk bezpośredni jest dużo bardziej precyzyjny od pośredniego. W takim wypadku nie sposób tak dostosować wtryskiwaczy gazowych wkręconych w kolektor, aby jak najlepiej odwzorować wtrysk paliwa.

Zobacz też: Diesel na gaz CNG: czy to możliwe?

REKLAMA

Firmy produkujące instalacje gazowe poszły jednak o krok dalej, i wymyśliły tak zwany "dotrysk benzyny". Polega to na tym, że co kilka cykli wtrysku gazu, następuje wtrysk benzyny, który chłodzi używane w niewielkim stopniu wtryskiwacze benzyny. Stosunek ilości spalanej benzyny do spalanego gazu jest zależny od wielu czynników. W czasie spokojnej jazdy, przy małym obciążeniu silnika, stosunek ten wynosi około 75 % gazu do 25 % benzyny. W czasie gdy stoimy w korku, silnik do podtrzymania pracy silnika wykorzystuje jedynie benzynę. Także podczas wysokich obciążeń (wysokie prędkości lub gdy auto jest mocno dociążone) stosunek wykorzystywanego paliwa do gazu mocno się zmienia, a nam się jedynie wydaję, że jedziemy dzięki zasilaniu LPG. Kontrolki bowiem wskazują gaz, a silnik tak naprawdę do prawidłowej pracy potrzebuje benzyny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak LPG wpływa na zużycie silnika, jak powinna być wyregulowana instalacja gazowa?

Instalacje LPG działające na tej zasadzie mają w ofercie m.in. firmy: Elpigaz, Landi Renzo, BRC. Takie rozwiązanie nie gwarantuje jednak wzorowej i bezawaryjnej eksploatacji. Bardzo dobre rozwiązanie znalazła holenderska firma Vialle. Butla z gazem wyposażona jest w pompę paliwa, która gaz LPG w stanie ciekłym przekazuje pod ciśnieniem do rozdzielacza paliwa, zamontowanego pod maską. Do rozdzielacza trafia także benzyna, która zazwyczaj prowadzi do pompy wysokiego ciśnienia w silniku. Stąd też, w zależności od wybranego rodzaju paliwa, do pompy dostarczany jest gaz lub benzyna w stanie ciekłym, a następnie do fabrycznych wtryskiwaczy benzyny. Do pracy wykorzystywane są więc jedynie fabryczne wtryskiwacze benzyny, działające na zasadzie bezpośredniego wtrysku. Gaz dostarczany jest w formie płynnej, więc nie ma potrzeby podgrzewania i rozprężania gazu w parowniku. Dodatkową zaletą jest więc fakt, że silnik w zasadzie w ogóle nie potrzebuje do jazdy benzyny – od początku pracy do końca, silnik może pracować na gazie. Dzięki tej metodzie, istnieją już auta, fabrycznie przystosowane do spalania jedynie gazu – nie posiadają one układu benzynowego.

Rozwiązania stosowane do silników z wtryskiem bezpośrednim są bardzo przemyślane, ale i kosztowne. Za „zwykłą” instalację do silnika z bezpośrednim wtryskiem benzyny zapłacimy od 4 do 6 tys. zł. Obliczając koszty pod uwagę trzeba także wziąć fakt, że od 25, do nawet kilkudziesięciu procent spalanego paliwa to benzyna. Dodatkowym kosztem jest regulacja instalacji czy wymiana filtrów. Rewolucyjna instalacja Vialle kosztuje ok. 8 tys. zł. Duża suma, trzeba jednak pamiętać, że dzięki przemyślanym rozwiązaniom, silnik pracuje w 100 % na gazie, zaś sama instalacja jest bezobsługowa.

Zobacz też: W jaki sposób montuje się zbiornik gazu LPG i jego armaturę?

Przed zakupem auta z silnikiem wyposażonym we wtrysk bezpośredni trzeba się dobrze zastanowić. Wyliczając koszty, trzeba wziąć pod uwagę jaki przebieg rocznie będziemy pokonywać naszym autem, w jakich warunkach mamy zamiar się poruszać i co najważniejsze - czy rzeczywiście potrzebne nam auto z kosztownym i skomplikowanym silnikiem opartym na technologii bezpośredniego wtrysku. Zamiast kupować nowe auto i na wstępie dokładać do niego 8 tys. zł, można wybrać nie tak nowoczesną, ale pewniejszą konstrukcję wolnossącą.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

REKLAMA

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

REKLAMA

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

REKLAMA