REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy LPG nadaje się do silników TSI?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Czerniakowski
Silniki TSI to nowoczesne, lecz bardzo skomplikowane jednostki napędowe. fot. Newspress
Silniki TSI to nowoczesne, lecz bardzo skomplikowane jednostki napędowe. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

W czasach drożejącego paliwa i zaostrzających się norm emisji spalin producenci robią wszystko, by z jak najmniejszej pojemności skokowej uzyskać jak największą moc. Jednym z rozwiązań stosowanych w sinikach konstruowanych w myśl down-sizingu, jest bezpośredni wtrysk benzyny. W przypadku grupy Volkswagena, technologia ta stosowana jest w silnikach TSI.

Silniki TSI, chociaż bardzo nowoczesne i dynamiczne, palą dość dużo. W przypadku silników 1.2 lub 1.4 TSI możemy zapomnieć, że osiągniemy spalanie na poziomie innych, wolnossących jednostek o tej pojemności. Wysokie spalanie jeszcze bardziej odczuwalne jest podczas jazdy w mieście, gdy podczas gwałtownego przyspieszania i hamowania, turbina poddawana jest sporym obciążeniom. Wydaje się, że skoro jest to silnik benzynowy, dobrym rozwiązaniem może być montaż instalacji LPG. W przypadku silnika z bezpośrednim wtryskiem benzyny, nie jest to jednak takie proste.

REKLAMA

Zobacz też: Auto na gaz LPG – jak przygotować się do zimy?

Problem jest dość prosty. W zwykłych silnikach wtryskiwacze zamontowane są w kolektorze ssącym, w dość sporej odległości od komór spalania. W momencie gdy silnik pracuje na gazie, a wtryskiwacze „odpoczywają”, nic złego się nie dzieje. W silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwa, wtryskiwacze zamontowane są bezpośrednio do komory spalania. Mimo bardzo wysokiej temperatury, wtryski pozostają nietknięte, ponieważ chłodzi je benzyna, która przez nie przepływa. Gdy auto jest zasilane gazem, a wtryskiwacze nie są chłodzone benzyną, temperatura robi się zbyt wysoka i.. na tym szybko kończy się praca silnika. Kolejnym powodem, dla którego LPG + TSI nie wydaje się być dobrym połączeniem, jest fakt, że wtrysk bezpośredni jest dużo bardziej precyzyjny od pośredniego. W takim wypadku nie sposób tak dostosować wtryskiwaczy gazowych wkręconych w kolektor, aby jak najlepiej odwzorować wtrysk paliwa.

Zobacz też: Diesel na gaz CNG: czy to możliwe?

Firmy produkujące instalacje gazowe poszły jednak o krok dalej, i wymyśliły tak zwany "dotrysk benzyny". Polega to na tym, że co kilka cykli wtrysku gazu, następuje wtrysk benzyny, który chłodzi używane w niewielkim stopniu wtryskiwacze benzyny. Stosunek ilości spalanej benzyny do spalanego gazu jest zależny od wielu czynników. W czasie spokojnej jazdy, przy małym obciążeniu silnika, stosunek ten wynosi około 75 % gazu do 25 % benzyny. W czasie gdy stoimy w korku, silnik do podtrzymania pracy silnika wykorzystuje jedynie benzynę. Także podczas wysokich obciążeń (wysokie prędkości lub gdy auto jest mocno dociążone) stosunek wykorzystywanego paliwa do gazu mocno się zmienia, a nam się jedynie wydaję, że jedziemy dzięki zasilaniu LPG. Kontrolki bowiem wskazują gaz, a silnik tak naprawdę do prawidłowej pracy potrzebuje benzyny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak LPG wpływa na zużycie silnika, jak powinna być wyregulowana instalacja gazowa?

REKLAMA

Instalacje LPG działające na tej zasadzie mają w ofercie m.in. firmy: Elpigaz, Landi Renzo, BRC. Takie rozwiązanie nie gwarantuje jednak wzorowej i bezawaryjnej eksploatacji. Bardzo dobre rozwiązanie znalazła holenderska firma Vialle. Butla z gazem wyposażona jest w pompę paliwa, która gaz LPG w stanie ciekłym przekazuje pod ciśnieniem do rozdzielacza paliwa, zamontowanego pod maską. Do rozdzielacza trafia także benzyna, która zazwyczaj prowadzi do pompy wysokiego ciśnienia w silniku. Stąd też, w zależności od wybranego rodzaju paliwa, do pompy dostarczany jest gaz lub benzyna w stanie ciekłym, a następnie do fabrycznych wtryskiwaczy benzyny. Do pracy wykorzystywane są więc jedynie fabryczne wtryskiwacze benzyny, działające na zasadzie bezpośredniego wtrysku. Gaz dostarczany jest w formie płynnej, więc nie ma potrzeby podgrzewania i rozprężania gazu w parowniku. Dodatkową zaletą jest więc fakt, że silnik w zasadzie w ogóle nie potrzebuje do jazdy benzyny – od początku pracy do końca, silnik może pracować na gazie. Dzięki tej metodzie, istnieją już auta, fabrycznie przystosowane do spalania jedynie gazu – nie posiadają one układu benzynowego.

Rozwiązania stosowane do silników z wtryskiem bezpośrednim są bardzo przemyślane, ale i kosztowne. Za „zwykłą” instalację do silnika z bezpośrednim wtryskiem benzyny zapłacimy od 4 do 6 tys. zł. Obliczając koszty pod uwagę trzeba także wziąć fakt, że od 25, do nawet kilkudziesięciu procent spalanego paliwa to benzyna. Dodatkowym kosztem jest regulacja instalacji czy wymiana filtrów. Rewolucyjna instalacja Vialle kosztuje ok. 8 tys. zł. Duża suma, trzeba jednak pamiętać, że dzięki przemyślanym rozwiązaniom, silnik pracuje w 100 % na gazie, zaś sama instalacja jest bezobsługowa.

Zobacz też: W jaki sposób montuje się zbiornik gazu LPG i jego armaturę?

Przed zakupem auta z silnikiem wyposażonym we wtrysk bezpośredni trzeba się dobrze zastanowić. Wyliczając koszty, trzeba wziąć pod uwagę jaki przebieg rocznie będziemy pokonywać naszym autem, w jakich warunkach mamy zamiar się poruszać i co najważniejsze - czy rzeczywiście potrzebne nam auto z kosztownym i skomplikowanym silnikiem opartym na technologii bezpośredniego wtrysku. Zamiast kupować nowe auto i na wstępie dokładać do niego 8 tys. zł, można wybrać nie tak nowoczesną, ale pewniejszą konstrukcję wolnossącą.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA