REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są zaawansowane systemy bezpieczeństwa?

Subskrybuj nas na Youtube
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Zaawansowane systemy mają na celu zapewnienie jak najwyższego bezpieczeństwa w trakcie wypadku lub pomóc nam uniknąć kolizji. Przybliżamy ich działanie.

Najbardziej popularnym systemem jest ABS (Anti-Lock Braking System), który pozwala nam na sterowanie samochodem w trakcie mocnego hamowania. Gdy kierowca reaguje gwałtownie, wciska pedał hamulca z dużą siłą, do końca. A aucie bez ABSu sprawia to powoduje, że koła zatrzymują się i tracą przyczepność a my nie jesteśmy w stanie kontrolować pojazdu. ABS zwalnia sekwencyjnie hamulec, symulując jego pulsowanie. Dzięki temu koła odzyskują przyczepność i jesteśmy w stanie np. skręcić i ominąć przeszkodę. Działanie ABS można wyczuć w pedale hamulca przy wciśnięciu go z dużą siłą. Poczujemy pod nogą charakterystyczne pulsowanie. 

REKLAMA

Kolejnym systemem bezpieczeństwa jest BAS (Brake Assist System), czyli asystent hamowania. Działa on, gdy kierowca nagle zdejmie nogę z gazu i zacznie gwałtownie hamować. System zwiększa wtedy ciśnienie w układzie hamulcowym, dzięki czemu droga hamowania jest krótsza.

Zobacz również: Jak zamontować czujniki parkowania?

REKLAMA

Samochody wyposażane są również w ESP (Electronic Stability Program). Zapewnia nam on większą kontrolę nad pojazdem, gdy nie uda nam się dostosować prędkości do warunków drogowych lub wymagań zakrętu. Hamując osobno każde koło w odpowiedniej sekwencji i z adekwatną siłą, system ten zapobiega poślizgom.

System TC (Traction Control) dba o to, aby koła nie buksowały przy nagłym przyspieszaniu. Dzięki temu możemy np. szybciej ruszać na śliskiej nawierzchni. Przydatnym systemem jest AYC (Active Yaw Control), który kontroluje moc przekazywaną przez silnik na każde koło tak, aby samochód mógł jak najszybciej przejechać zakręt. System ten działa odwrotnie niż ESP, ponieważ zamiast hamować, napędza poszczególne koła. Dzięki temu auto nie zwalnia. Stosowany jest on wyłącznie w autach z napędem na cztery koła.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Producenci wciąż pracują nad nowościami. Wynikiem jest np. ACC (Adaptive Cruise Control). Jego działanie polega na wykrywaniu pojazdu poprzedzającego za pomocą serii czujników, dzięki czemu samochód automatycznie może dostosować prędkość podróżowania, odpowiednią dla zachowania bezpiecznej odległości. Oznacza to, że samochód może samodzielnie hamować, jeśli zbliży się do przeszkody.

Zobacz również: Co to jest bezpieczeństwo bierne i aktywne?

REKLAMA

Ciekawym systemem jest już coraz bardziej popularny LA (Lane Assist). Wykrywa on pozycję naszego samochodu w stosunku do pasa ruchu i informuje nas o przekroczeniu linii np. poprzez wibrowanie fotela kierowcy. W przyszłości system ten ma również pomóc w poprowadzeniu auta w obrębie pasa ruchu.

Przy wyborze samochodu zastanówmy się, który z systemów będzie dla nas najbardziej przydatny. Wiele nowoczesnych samochodów wyposażonych jest w ich kilka, jednak zazwyczaj za każdy trzeba osobno dopłacić. Pamiętajmy też, że nazwy tych systemów mogą być inne dla różnych producentów, warto więc zapytać dealera lub sprzedawcę, co dany skrót oznacza. W przeciwnym wypadku możemy niepotrzebnie opłacić wyposażenie, którego nie potrzebujemy.

Żadne systemy bezpieczeństwa nie zwalniają kierowcy od obowiązku zachowania należytej ostrożności podczas jazdy. Komputer na razie nie potrafi zastąpić człowieka, a na pewno nie jest w stanie myśleć za niego.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA