REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są zaawansowane systemy bezpieczeństwa?

Subskrybuj nas na Youtube
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Zaawansowane systemy mają na celu zapewnienie jak najwyższego bezpieczeństwa w trakcie wypadku lub pomóc nam uniknąć kolizji. Przybliżamy ich działanie.

Najbardziej popularnym systemem jest ABS (Anti-Lock Braking System), który pozwala nam na sterowanie samochodem w trakcie mocnego hamowania. Gdy kierowca reaguje gwałtownie, wciska pedał hamulca z dużą siłą, do końca. A aucie bez ABSu sprawia to powoduje, że koła zatrzymują się i tracą przyczepność a my nie jesteśmy w stanie kontrolować pojazdu. ABS zwalnia sekwencyjnie hamulec, symulując jego pulsowanie. Dzięki temu koła odzyskują przyczepność i jesteśmy w stanie np. skręcić i ominąć przeszkodę. Działanie ABS można wyczuć w pedale hamulca przy wciśnięciu go z dużą siłą. Poczujemy pod nogą charakterystyczne pulsowanie. 

REKLAMA

Kolejnym systemem bezpieczeństwa jest BAS (Brake Assist System), czyli asystent hamowania. Działa on, gdy kierowca nagle zdejmie nogę z gazu i zacznie gwałtownie hamować. System zwiększa wtedy ciśnienie w układzie hamulcowym, dzięki czemu droga hamowania jest krótsza.

Zobacz również: Jak zamontować czujniki parkowania?

REKLAMA

Samochody wyposażane są również w ESP (Electronic Stability Program). Zapewnia nam on większą kontrolę nad pojazdem, gdy nie uda nam się dostosować prędkości do warunków drogowych lub wymagań zakrętu. Hamując osobno każde koło w odpowiedniej sekwencji i z adekwatną siłą, system ten zapobiega poślizgom.

System TC (Traction Control) dba o to, aby koła nie buksowały przy nagłym przyspieszaniu. Dzięki temu możemy np. szybciej ruszać na śliskiej nawierzchni. Przydatnym systemem jest AYC (Active Yaw Control), który kontroluje moc przekazywaną przez silnik na każde koło tak, aby samochód mógł jak najszybciej przejechać zakręt. System ten działa odwrotnie niż ESP, ponieważ zamiast hamować, napędza poszczególne koła. Dzięki temu auto nie zwalnia. Stosowany jest on wyłącznie w autach z napędem na cztery koła.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Producenci wciąż pracują nad nowościami. Wynikiem jest np. ACC (Adaptive Cruise Control). Jego działanie polega na wykrywaniu pojazdu poprzedzającego za pomocą serii czujników, dzięki czemu samochód automatycznie może dostosować prędkość podróżowania, odpowiednią dla zachowania bezpiecznej odległości. Oznacza to, że samochód może samodzielnie hamować, jeśli zbliży się do przeszkody.

Zobacz również: Co to jest bezpieczeństwo bierne i aktywne?

REKLAMA

Ciekawym systemem jest już coraz bardziej popularny LA (Lane Assist). Wykrywa on pozycję naszego samochodu w stosunku do pasa ruchu i informuje nas o przekroczeniu linii np. poprzez wibrowanie fotela kierowcy. W przyszłości system ten ma również pomóc w poprowadzeniu auta w obrębie pasa ruchu.

Przy wyborze samochodu zastanówmy się, który z systemów będzie dla nas najbardziej przydatny. Wiele nowoczesnych samochodów wyposażonych jest w ich kilka, jednak zazwyczaj za każdy trzeba osobno dopłacić. Pamiętajmy też, że nazwy tych systemów mogą być inne dla różnych producentów, warto więc zapytać dealera lub sprzedawcę, co dany skrót oznacza. W przeciwnym wypadku możemy niepotrzebnie opłacić wyposażenie, którego nie potrzebujemy.

Żadne systemy bezpieczeństwa nie zwalniają kierowcy od obowiązku zachowania należytej ostrożności podczas jazdy. Komputer na razie nie potrafi zastąpić człowieka, a na pewno nie jest w stanie myśleć za niego.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA