Jakie są zaawansowane systemy bezpieczeństwa?
REKLAMA
REKLAMA
Najbardziej popularnym systemem jest ABS (Anti-Lock Braking System), który pozwala nam na sterowanie samochodem w trakcie mocnego hamowania. Gdy kierowca reaguje gwałtownie, wciska pedał hamulca z dużą siłą, do końca. A aucie bez ABSu sprawia to powoduje, że koła zatrzymują się i tracą przyczepność a my nie jesteśmy w stanie kontrolować pojazdu. ABS zwalnia sekwencyjnie hamulec, symulując jego pulsowanie. Dzięki temu koła odzyskują przyczepność i jesteśmy w stanie np. skręcić i ominąć przeszkodę. Działanie ABS można wyczuć w pedale hamulca przy wciśnięciu go z dużą siłą. Poczujemy pod nogą charakterystyczne pulsowanie.
REKLAMA
Kolejnym systemem bezpieczeństwa jest BAS (Brake Assist System), czyli asystent hamowania. Działa on, gdy kierowca nagle zdejmie nogę z gazu i zacznie gwałtownie hamować. System zwiększa wtedy ciśnienie w układzie hamulcowym, dzięki czemu droga hamowania jest krótsza.
Zobacz również: Jak zamontować czujniki parkowania?
REKLAMA
Samochody wyposażane są również w ESP (Electronic Stability Program). Zapewnia nam on większą kontrolę nad pojazdem, gdy nie uda nam się dostosować prędkości do warunków drogowych lub wymagań zakrętu. Hamując osobno każde koło w odpowiedniej sekwencji i z adekwatną siłą, system ten zapobiega poślizgom.
System TC (Traction Control) dba o to, aby koła nie buksowały przy nagłym przyspieszaniu. Dzięki temu możemy np. szybciej ruszać na śliskiej nawierzchni. Przydatnym systemem jest AYC (Active Yaw Control), który kontroluje moc przekazywaną przez silnik na każde koło tak, aby samochód mógł jak najszybciej przejechać zakręt. System ten działa odwrotnie niż ESP, ponieważ zamiast hamować, napędza poszczególne koła. Dzięki temu auto nie zwalnia. Stosowany jest on wyłącznie w autach z napędem na cztery koła.
Producenci wciąż pracują nad nowościami. Wynikiem jest np. ACC (Adaptive Cruise Control). Jego działanie polega na wykrywaniu pojazdu poprzedzającego za pomocą serii czujników, dzięki czemu samochód automatycznie może dostosować prędkość podróżowania, odpowiednią dla zachowania bezpiecznej odległości. Oznacza to, że samochód może samodzielnie hamować, jeśli zbliży się do przeszkody.
Zobacz również: Co to jest bezpieczeństwo bierne i aktywne?
REKLAMA
Ciekawym systemem jest już coraz bardziej popularny LA (Lane Assist). Wykrywa on pozycję naszego samochodu w stosunku do pasa ruchu i informuje nas o przekroczeniu linii np. poprzez wibrowanie fotela kierowcy. W przyszłości system ten ma również pomóc w poprowadzeniu auta w obrębie pasa ruchu.
Przy wyborze samochodu zastanówmy się, który z systemów będzie dla nas najbardziej przydatny. Wiele nowoczesnych samochodów wyposażonych jest w ich kilka, jednak zazwyczaj za każdy trzeba osobno dopłacić. Pamiętajmy też, że nazwy tych systemów mogą być inne dla różnych producentów, warto więc zapytać dealera lub sprzedawcę, co dany skrót oznacza. W przeciwnym wypadku możemy niepotrzebnie opłacić wyposażenie, którego nie potrzebujemy.
Żadne systemy bezpieczeństwa nie zwalniają kierowcy od obowiązku zachowania należytej ostrożności podczas jazdy. Komputer na razie nie potrafi zastąpić człowieka, a na pewno nie jest w stanie myśleć za niego.
REKLAMA
REKLAMA