REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kluczyki - co zrobić, gdy się je zgubi, złamie, zostaną skradzione?

Odtworzenie kluczyka do auta nie jest łatwe, oraz bardzo kosztowne.
Odtworzenie kluczyka do auta nie jest łatwe, oraz bardzo kosztowne.

REKLAMA

REKLAMA

Czasy gdy kluczyk był zwykłym kawałkiem metalu minęły bezpowrotnie. W kluczyku zakodowanych jest wiele informacji, które mają utrudnić złodziejowi jego podrobienie. Niestety jeśli taki kluczyk zaginie lub zostanie skradziony, jego odtworzenie nie będzie operacją łatwą, ani tanią.

Nieuwaga kosztuje

Przygoda ze zagubieniem kluczyka spotka prędzej czy później każdego użytkownika auta. W takiej sytuacji najczęściej większość z nas po prostu sięga po drugi komplet. Słusznie. Jeśli jednak sytuacja miałaby się powtórzyć, trzeba dorobić kolejną parę kluczy – tak na wszelki wypadek. I tu właśnie zaczynają się schody.

REKLAMA

REKLAMA

Dlaczego? Bo większość kierowców posługuje się tzw. „master key”, czyli głównym kluczem, na którym wybite są numery zamków i wszystkie dane potrzebne do jego odtworzenia. Kluczyki zapasowe najczęściej nie nadają się jako wzór do dorabiania i nie mają wbudowanego pilota, który rozbraja alarm, a może nawet otwierać drzwi garażowe w naszym domu.

Zobacz również: Co to jest bezpieczeństwo bierne i aktywne?

Jeśli klucz został zniszczony lub np. utopiony i mamy pewność, że nie dostanie się on nigdy w nieodpowiednie ręce wtedy czekają nas jeszcze stosunkowo niewielkie wydatki. Stosunkowo bo w zależności od marki i modelu auta wyrobienie w autoryzowanym serwisie wtórnika głównego kluczyka będzie kosztować od 350 do 900 złotych.

REKLAMA

Co ważne taki klucz można wyrobić jedynie po udowodnieniu, że jest się właścicielem pojazdu. Dealer poprosi zatem o pokazanie dokumentów, a jeśli auto jest leasingowane lub rejestrowane na firmę niezbędne będzie wypełnienie kilku dokumentów potwierdzających tożsamość osoby ubiegającej się o wtórnik. Wyrobienie kluczyka może trwać nawet 2-3 tygodnie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dużo więcej formalności i niestety wydatków czeka nas gdy mamy podejrzenia, że kluczyki zostały skradzione.

Zobacz też: Jakie są zaawansowane systemy bezpieczeństwa?

Nie ułatwiaj zadania złodziejowi

Główny kluczyk (master) w ręku złodzieja oznacza najczęściej, że czeka nas wymiana wszystkich bębenków zamków i stacyjki. Wszystko dlatego, że coraz rzadziej istnieje możliwość dostosowania tego ostatniego elementu do nowego kluczyka. To natomiast równoznaczne jest z koniecznością ingerencji mechaników i wyższymi kosztami - trzeba się przygotować na kwotę czterocyfrową.

W przypadku bardziej popularnych marek na „nowe zamki” i kluczyki nie będzie trzeba natomiast długo czekać. Importerzy są w stanie sprowadzić komplet bębenków i kluczyków w czasie 3-4 dni. (To nie pomyłka, komplet nowych kluczy można dostać dużo łatwiej i szybciej niż wtórnik zagubionego kluczyka).

Kradzież kluczyków trzeba każdorazowo zgłosić na policji! Jeśli tego nie zrobimy, a do naszego auta spróbuje się ktoś włamać, ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania.

Zobacz również: Jak uchronić auto przed kradzieżą?

Dorabianie kluczyka nie w autoryzowanym serwisie – czy to możliwe?

Kluczyki, nawet te z kodami i pilotami, można również dorabiać w wyspecjalizowanych punktach, a nie w ASO. Warto przy tym dodać, że są konkretne modele (np. mercedesa), których niestety poza fabryką skopiować się nie da. W wielu przypadkach może się również okazać, że koszt niefabrycznego kluczyka jest tylko o kilka procent niższy niż w serwisie. Nie podlega jednak dyskusji, że najnowocześniejsze maszyny ślusarskie bez większych problemów radzą sobie również z „kopiowaniem” oprogramowania.

Jest jednak jeden warunek - trzeba mieć główny kluczyk (master), który posłuży jako wzornik i dokumenty auta, jako dowód własności. W tym przypadku sama tzw. karta kodowa może niestety nie wystarczyć.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA