REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy można przerobić normalne reflektory na ksenonowe?

Knenony trafiły w gust użytkowników aut. Fot. Chevrolet
Knenony trafiły w gust użytkowników aut. Fot. Chevrolet

REKLAMA

REKLAMA

Zwykłych reflektorów nie można przerobić domowym sposobem na ksenonowe. Reflektory ksenonowe różnią się bowiem nie tylko źródłem światła. Mają inne odbłyśniki lub w ogóle ich nie mają. W przypadków ksenonów niezbędny jest również system czyszczenia i samopoziomowania.

Za „prostą” zmianę żarówek zapłacisz mandat

REKLAMA

W wielu sklepach, szczególnie internetowych można znaleźć zestawy do przerobienia zwykłych reflektorów na ksenony. Niestety ich stosowanie jest zwyczajnie nielegalne, bo nie można w prosty sposób „przerobić” reflektorów zastępując zwykłą żarówkę lampą wyładowczą. I bynajmniej nie chodzi o inne napięcie działania – to akurat problemu nie stanowi.

Konstrukcja lamp ksenonowych jest zupełnie inna. Odbłyśniki bardziej skupiają światło, często stosuje się soczewkę kierunkową. Wszystko przez to, że białe światło ksenonowe bardziej oślepia innych użytkowników drogi. Poza tym taka wiązka światła łatwiej ulega rozproszeniu, np. przez zanieczyszczenia na reflektorach – to dlatego obowiązkowe jest montowanie systemów czyszczących reflektory ksenonowe. Obowiązkowy jest również system samopoziomowania reflektorów.

Zobacz również: Kluczyki - co zrobić gdy zgubi się, złamie, zostaną skradzione?

Jeśli zdecydujemy się na chałupniczą przeróbkę ryzykujemy mandatem, a nawet odebraniem dowodu rejestracyjnego i skierowaniem na badania techniczne. I nie ma co liczyć na to, że policja się nie pozna. Różnicę w kolorze światła widać na pierwszy rzut oka, podobnie jak to, że auto nie jest wyposażone w spryskiwacze lub wycieraczki na reflektorach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Profesjonalny zestaw to gwarancja jakości i poważny wydatek

Skoro „przeróbka” nie wchodzi w grę, to jak można polepszyć jakość oświetlenia? Można... wymienić całe reflektory na ksenonowe. Jeśli w danym modelu auta takie reflektory były montowane jako opcja, można użyć zestaw fabryczny. Alternatywą są kompletne pakiety wyspecjalizowanych firm produkujących oświetlenie.

Montaż reflektorów ksenonowych odbywa się w kilku etapach:

REKLAMA

Pierwszy, wymiana samych lamp, jest stosunkowo najprostszy. W teorii wystarczy wyjąć stare reflektory i przykręcić nowe – w przypadku firmowych zestawów trwa to dosłownie kilka minut. Później niezbędna jest przeróbka instalacji elektrycznej.

Lampy wyładowcze zasilane są wysokim napięciem. Żeby działały trzeba zamontować pod maską przetwornicę - najlepiej w miejscu, w którym nie będzie narażona na częste zawilgocenie. Wszystkie połączenia muszą zostać hermetycznie zabezpieczone.

Kolejna czynność to montaż systemu poziomowania. Reflektory ksenonowe mają wbudowane silniki, które kierują wiązkę światła zawsze w tym samym kierunku niezależnie od obciążenia tylnej osi. Dane o wysokości zawieszenia pobierane są z czujników, montowanych na tylnych wahaczach lub belce. Sposób montażu czujników jest ściśle określony przez producenta reflektorów.

Zobacz również: Jak działa dmuchany bagażnik? Ekspert radzi

Największy problem to system mycia lamp. Najczęściej w seryjnym zbiorniku na płyn do szyb montuje się dodatkową wysokociśnieniową pompę. Przyłącza elektryczne podłącza się natomiast do kostki seryjnej pompy spryskiwacza. Dzięki temu spryskiwacze lamp zadziałają po pociągnięciu dźwigienki wycieraczek przy kierownicy. Ostatnia czynność to przytwierdzenie dysz do zderzaka i gotowe. Korekta ustawienia i można ruszać w drogę. Taki profesjonalny zestaw lamp ksenonowych jest legalny, na co dostaniemy „papiery”. W razie wątpliwości możemy przedstawić policji odpowiednią homologację co – przynajmniej teoretycznie – sprawę zamyka.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

Od 17 czerwca 2024 roku polskie prawo jazdy - nowe przepisy dla kierowcy

Kierowcy muszą przygotować się na nowe przepisy, które wchodzą w życie już 17 czerwca 2024 roku. Od tej daty akceptowane będzie tylko polskie prawo jazdy. Jakie jeszcze zmiany będą obowiązywać?

Konfiskata samochodów nie odstraszyła kierowców. Na "podwójnym gazie" złapano w tym roku 34 tys. osób

Policja skonfiskowała już prawie 1,6 tys. samochodów od kierowców, którzy prowadzili pod wpływem alkoholu. Ta kara nie spowodowała jednak znaczącego spadku liczby pijanych kierowców na drogach - informuje "Rzeczpospolita".

REKLAMA

Znaczące spadki cen paliw. Ile zapłacimy za benzynę, olej czy gaz?

Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują, że w najbliższym tygodniu skala spadków cen paliw na stacjach może być znacząca. Przewidują, że litr benzyny 95 może średnio kosztować od 6,45 do 6,57 zł, a oleju napędowego - od 6,46 do 6,59 zł.

Ceny samochodów elektrycznych wciąż odstraszają Polaków. Kiedy należy Ci się 27 000 zł dopłaty do elektryka?

W marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1 700 samochodów w pełni elektrycznych. To więcej o 300 sztuk niż w lutym tego samego roku. Niemniej jednak, w porównaniu do roku poprzedniego, liczba rejestracji spadła o 10,9%. Wynika to z danych przedstawionych w raporcie firmy Rankomat.pl, powołującej się na najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

REKLAMA