REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy można przerobić normalne reflektory na ksenonowe?

Subskrybuj nas na Youtube
Knenony trafiły w gust użytkowników aut. Fot. Chevrolet
Knenony trafiły w gust użytkowników aut. Fot. Chevrolet

REKLAMA

REKLAMA

Zwykłych reflektorów nie można przerobić domowym sposobem na ksenonowe. Reflektory ksenonowe różnią się bowiem nie tylko źródłem światła. Mają inne odbłyśniki lub w ogóle ich nie mają. W przypadków ksenonów niezbędny jest również system czyszczenia i samopoziomowania.

Za „prostą” zmianę żarówek zapłacisz mandat

REKLAMA

W wielu sklepach, szczególnie internetowych można znaleźć zestawy do przerobienia zwykłych reflektorów na ksenony. Niestety ich stosowanie jest zwyczajnie nielegalne, bo nie można w prosty sposób „przerobić” reflektorów zastępując zwykłą żarówkę lampą wyładowczą. I bynajmniej nie chodzi o inne napięcie działania – to akurat problemu nie stanowi.

Konstrukcja lamp ksenonowych jest zupełnie inna. Odbłyśniki bardziej skupiają światło, często stosuje się soczewkę kierunkową. Wszystko przez to, że białe światło ksenonowe bardziej oślepia innych użytkowników drogi. Poza tym taka wiązka światła łatwiej ulega rozproszeniu, np. przez zanieczyszczenia na reflektorach – to dlatego obowiązkowe jest montowanie systemów czyszczących reflektory ksenonowe. Obowiązkowy jest również system samopoziomowania reflektorów.

Zobacz również: Kluczyki - co zrobić gdy zgubi się, złamie, zostaną skradzione?

Jeśli zdecydujemy się na chałupniczą przeróbkę ryzykujemy mandatem, a nawet odebraniem dowodu rejestracyjnego i skierowaniem na badania techniczne. I nie ma co liczyć na to, że policja się nie pozna. Różnicę w kolorze światła widać na pierwszy rzut oka, podobnie jak to, że auto nie jest wyposażone w spryskiwacze lub wycieraczki na reflektorach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Profesjonalny zestaw to gwarancja jakości i poważny wydatek

Skoro „przeróbka” nie wchodzi w grę, to jak można polepszyć jakość oświetlenia? Można... wymienić całe reflektory na ksenonowe. Jeśli w danym modelu auta takie reflektory były montowane jako opcja, można użyć zestaw fabryczny. Alternatywą są kompletne pakiety wyspecjalizowanych firm produkujących oświetlenie.

Montaż reflektorów ksenonowych odbywa się w kilku etapach:

REKLAMA

Pierwszy, wymiana samych lamp, jest stosunkowo najprostszy. W teorii wystarczy wyjąć stare reflektory i przykręcić nowe – w przypadku firmowych zestawów trwa to dosłownie kilka minut. Później niezbędna jest przeróbka instalacji elektrycznej.

Lampy wyładowcze zasilane są wysokim napięciem. Żeby działały trzeba zamontować pod maską przetwornicę - najlepiej w miejscu, w którym nie będzie narażona na częste zawilgocenie. Wszystkie połączenia muszą zostać hermetycznie zabezpieczone.

Kolejna czynność to montaż systemu poziomowania. Reflektory ksenonowe mają wbudowane silniki, które kierują wiązkę światła zawsze w tym samym kierunku niezależnie od obciążenia tylnej osi. Dane o wysokości zawieszenia pobierane są z czujników, montowanych na tylnych wahaczach lub belce. Sposób montażu czujników jest ściśle określony przez producenta reflektorów.

Zobacz również: Jak działa dmuchany bagażnik? Ekspert radzi

Największy problem to system mycia lamp. Najczęściej w seryjnym zbiorniku na płyn do szyb montuje się dodatkową wysokociśnieniową pompę. Przyłącza elektryczne podłącza się natomiast do kostki seryjnej pompy spryskiwacza. Dzięki temu spryskiwacze lamp zadziałają po pociągnięciu dźwigienki wycieraczek przy kierownicy. Ostatnia czynność to przytwierdzenie dysz do zderzaka i gotowe. Korekta ustawienia i można ruszać w drogę. Taki profesjonalny zestaw lamp ksenonowych jest legalny, na co dostaniemy „papiery”. W razie wątpliwości możemy przedstawić policji odpowiednią homologację co – przynajmniej teoretycznie – sprawę zamyka.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

REKLAMA