REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy można przerobić normalne reflektory na ksenonowe?

Subskrybuj nas na Youtube
Knenony trafiły w gust użytkowników aut. Fot. Chevrolet
Knenony trafiły w gust użytkowników aut. Fot. Chevrolet

REKLAMA

REKLAMA

Zwykłych reflektorów nie można przerobić domowym sposobem na ksenonowe. Reflektory ksenonowe różnią się bowiem nie tylko źródłem światła. Mają inne odbłyśniki lub w ogóle ich nie mają. W przypadków ksenonów niezbędny jest również system czyszczenia i samopoziomowania.

Za „prostą” zmianę żarówek zapłacisz mandat

REKLAMA

W wielu sklepach, szczególnie internetowych można znaleźć zestawy do przerobienia zwykłych reflektorów na ksenony. Niestety ich stosowanie jest zwyczajnie nielegalne, bo nie można w prosty sposób „przerobić” reflektorów zastępując zwykłą żarówkę lampą wyładowczą. I bynajmniej nie chodzi o inne napięcie działania – to akurat problemu nie stanowi.

Konstrukcja lamp ksenonowych jest zupełnie inna. Odbłyśniki bardziej skupiają światło, często stosuje się soczewkę kierunkową. Wszystko przez to, że białe światło ksenonowe bardziej oślepia innych użytkowników drogi. Poza tym taka wiązka światła łatwiej ulega rozproszeniu, np. przez zanieczyszczenia na reflektorach – to dlatego obowiązkowe jest montowanie systemów czyszczących reflektory ksenonowe. Obowiązkowy jest również system samopoziomowania reflektorów.

Zobacz również: Kluczyki - co zrobić gdy zgubi się, złamie, zostaną skradzione?

Jeśli zdecydujemy się na chałupniczą przeróbkę ryzykujemy mandatem, a nawet odebraniem dowodu rejestracyjnego i skierowaniem na badania techniczne. I nie ma co liczyć na to, że policja się nie pozna. Różnicę w kolorze światła widać na pierwszy rzut oka, podobnie jak to, że auto nie jest wyposażone w spryskiwacze lub wycieraczki na reflektorach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Profesjonalny zestaw to gwarancja jakości i poważny wydatek

Skoro „przeróbka” nie wchodzi w grę, to jak można polepszyć jakość oświetlenia? Można... wymienić całe reflektory na ksenonowe. Jeśli w danym modelu auta takie reflektory były montowane jako opcja, można użyć zestaw fabryczny. Alternatywą są kompletne pakiety wyspecjalizowanych firm produkujących oświetlenie.

Montaż reflektorów ksenonowych odbywa się w kilku etapach:

REKLAMA

Pierwszy, wymiana samych lamp, jest stosunkowo najprostszy. W teorii wystarczy wyjąć stare reflektory i przykręcić nowe – w przypadku firmowych zestawów trwa to dosłownie kilka minut. Później niezbędna jest przeróbka instalacji elektrycznej.

Lampy wyładowcze zasilane są wysokim napięciem. Żeby działały trzeba zamontować pod maską przetwornicę - najlepiej w miejscu, w którym nie będzie narażona na częste zawilgocenie. Wszystkie połączenia muszą zostać hermetycznie zabezpieczone.

Kolejna czynność to montaż systemu poziomowania. Reflektory ksenonowe mają wbudowane silniki, które kierują wiązkę światła zawsze w tym samym kierunku niezależnie od obciążenia tylnej osi. Dane o wysokości zawieszenia pobierane są z czujników, montowanych na tylnych wahaczach lub belce. Sposób montażu czujników jest ściśle określony przez producenta reflektorów.

Zobacz również: Jak działa dmuchany bagażnik? Ekspert radzi

Największy problem to system mycia lamp. Najczęściej w seryjnym zbiorniku na płyn do szyb montuje się dodatkową wysokociśnieniową pompę. Przyłącza elektryczne podłącza się natomiast do kostki seryjnej pompy spryskiwacza. Dzięki temu spryskiwacze lamp zadziałają po pociągnięciu dźwigienki wycieraczek przy kierownicy. Ostatnia czynność to przytwierdzenie dysz do zderzaka i gotowe. Korekta ustawienia i można ruszać w drogę. Taki profesjonalny zestaw lamp ksenonowych jest legalny, na co dostaniemy „papiery”. W razie wątpliwości możemy przedstawić policji odpowiednią homologację co – przynajmniej teoretycznie – sprawę zamyka.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA