REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rejestracja pojazdu: koronawirus oznacza karę w urzędzie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rejestracja pojazdu: koronawirus oznacza karę w urzędzie?
Rejestracja pojazdu: koronawirus oznacza karę w urzędzie?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rejestracja pojazdu: koronawirus ogranicza dostęp do urzędu. A to może oznaczać brak możliwości przerejestrowania samochodu i karę od starosty.

Rejestracja pojazdu: koronawirus i 30 dni to... fikcja!

1 stycznia 2020 roku w Polsce wprowadzone zostały kary dla kierowców, który nie przerejestrowali kupionego auta. Nabywca, który w terminie 30 dni nie zgłosi transakcji w wydziale komunikacji, podlega karze wynoszącej od 200 do 1000 złotych. W normalnych warunkach dopełnienie terminu nie stanowiło problemu. W dobie koronawirusa pojawiają się jednak poważne ograniczenia. Czemu? Bo wizyty należy wcześniej umawiać, a na termin w większych miastach trzeba często czekać nawet 4 - 5 tygodni. To oznacza mniej więcej tyle, że ustawowego czasu na rejestrację fizycznie nie da się dochować.

REKLAMA

Rejestracja pojazdu: 180 dni było terminem optymalnym. Było...

Ograniczenia związane z pandemią sprawiły, że w roku 2020 termin na rejestrację samochodu został wydłużony. Zamiast wynosić 30, wynosił 180 dni. Niestety przepisy w tej sprawie zostały wycofane od 1 stycznia 2021 roku. I fakt ten bez wątpienia świadczy o urzędniczej bezduszności, ewentualnie braku znajomości realiów wśród osób, które nowe zasady ustanawiają. Tylko czy kolejki w urzędach w każdym przypadku muszą skazywać kupującego na karę ze strony starosty? Na szczęście nie. Bo kierowcy mają tak naprawdę dwie możliwości obejścia przepisów.

Rejestracja pojazdu: koronawirus wzmaga poszukiwanie luk

Bardzo ważne jest to, że przepisy mówiące o zgłoszeniu nabycia pojazdu i obwarowane karą mówią właśnie o zgłoszeniu, a nie rejestracji. A to zasadnicza różnica. Bo do poinformowania urzędu o transakcji kierujący wcale nie musi stać w kolejce. Zgłoszenia może dokonać wrzucając odpowiedni druk do urny w wydziale komunikacji, przesyłając dokumenty pocztą, ewentualnie za pośrednictwem platformy ePUAP. Konieczne jest wypełnienie formularza oraz dołączenie do niego kopii umowy kupna-sprzedaży i dowodu rejestracyjnego.

Na stanowisku, że zgłoszenie nabycia pojazdu wystarczy do uniknięcia kary za nieprzerejestrowanie pojazdu stoją też m.in. wyroku wojewódzkich sądów administracyjnych.

Rejestracja pojazdu: nie stój w kolejce. Wrzuć dokumenty do urny

Aby zarejestrować pojazd w dobie koronawirusa kierowca wcale nie musi umawiać wizyty w urzędzie. Ma też inną możliwość. Zawsze może wypełnić wniosek, dołączyć wszystkie dokumenty wymagane w urzędzie i wrzucić całość w zaklejonej kopercie do urny wystawionej w urzędzie. W takim przypadku po wprowadzeniu rejestracji do systemu, urzędnik wezwie kierowcę celem okazania tablic rejestracyjnych oraz wniesienia opłaty. Wrzucenie dokumentów do urny sprawia, że np. samochodem sprowadzonym z zagranicy nie można jeździć. Z drugiej strony powinno przyspieszyć proces rejestracji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA