Wyrejestrowanie samochodu po złomowaniu. O czym należy pamiętać?
REKLAMA
REKLAMA
Wyrejestrowanie samochodu po złomowaniu jest konieczne z kilku powodów. Po pierwsze w statystykach przestają występować "martwe dusze". Po drugie kierowca nie musi opłacać za wrak ubezpieczenia OC. Wyrejestrowanie samochodu po złomowaniu w sensie prawnym jest procedurą, którą niezwykle ciężko odwrócić. W jakim przypadku można ponownie zarejestrować pojazd? Gdy jest on zabytkowy, gdy ma co najmniej 25 lat i został uznany przez rzeczoznawcę samochodowego za unikalny lub gdy szczególne znaczenie dla historii motoryzacji.
REKLAMA
Wyrejestrowanie samochodu po złomowaniu - opis krok po kroku:
- w pierwszej kolejności kierowca musi wypełnić wniosek - ten jest dostępny w wydziale komunikacji lub na jego stronie internetowej,
- należy dołączyć konieczne dokumenty,
- co ważne, dokumenty te powinny być dołączone w wersji oryginalnej!
- należy wnieść opłatę za wydanie decyzji administracyjnej,
- ta wynosi 10 złotych,
- dodatkowo może być konieczność wniesienia opłaty 17 złotych jeżeli sprawę w imieniu właściciela pojazdu załatwia pełnomocnik,
- czas wydania decyzji o wyrejestrowaniu pojazdu:
- niezwłocznie, ale w sprawach wymagających postępowania wyjaśniającego może się on przedłużyć do miesiąca lub dwóch,
- po otrzymaniu decyzji można np. poinformować ubezpieczyciela o wycofaniu auta z ruchu.
Zobacz również: Kalkulator - alkomat
Wyrejestrowanie samochodu po złomowaniu - wymagane dokumenty:
- dowód rejestracyjny pojazdu,
- jeżeli kierowca go nie posiada, musi złożyć oświadczenie, w którym wyjaśni w jakich okolicznościach go utracił,
- karta pojazdu,
- jeżeli kierowca jej nie posiada, musi złożyć oświadczenie, w którym wyjaśni w jakich okolicznościach ją utracił,
- tablice rejestracyjne pojazdu,
- jeżeli kierowca ich nie posiada, musi złożyć oświadczenie, w którym wyjaśni w jakich okolicznościach je utracił,
- zaświadczenie o demontażu pojazdu lub przyjęciu pojazdu niekompletnego,
- wystawia je stacja demontażu w Polsce lub za granicą,
- dokument tożsamości: dowód osobisty lub paszport, ewentualnie karta pobytu np. w przypadku obcokrajowców,
- pełnomocnictwo wypisane na druku urzędowym - jeżeli sprawę w imieniu właściciela załatwia inna osoba.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.