REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup polisy na firmę lub osobę prywatną - znaczące różnice

Subskrybuj nas na Youtube
Zakup polisy na firmę lub osobę prywatną - znaczące różnice
Zakup polisy na firmę lub osobę prywatną - znaczące różnice

REKLAMA

REKLAMA

Mikroprzedsiębiorcy wykupujący polisy komunikacyjne na użytkowane w firmie samochody są w gorszej sytuacji niż klienci prywatni, którzy zawierają umową ubezpieczenia. Dlaczego?

Zakup polisy na firmę lub osobę prywatną - znaczące różnice

Ze względu na dużą liczbę polskich mikrofirm, często dochodzi do sytuacji, w której ta sama osoba kupuje od ubezpieczyciela prywatną oraz firmową polisę (np. prywatne ubezpieczenie turystyczne i ubezpieczenie AC firmowego samochodu. Warto zdawać sobie sprawę, że w opisywanym przypadku klient będzie inaczej traktowany jako przedsiębiorca oraz konsument. Krajowe przepisy przewidują bowiem pewne preferencje dotyczące konsumentów. Osoby nabywające polisy w celach bezpośrednio niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub zawodową, mogą m.in. łatwiej zrezygnować z ubezpieczenia. Warto wiedzieć, że preferencje dla konsumentów mają też związek z kilkoma innymi kwestiami.

REKLAMA

Więcej porad z zakresu ubezpieczenia pojazdu znajdziesz tutaj

Różnice dotyczą m.in. klauzul abuzywnych i zakupu polis przez Internet …

REKLAMA

Krajowe przepisy przewidują kilka różnic w traktowaniu konsumenta i przedsiębiorcy kupującego ubezpieczenie. W tym kontekście warto przypomnieć, że konsumentem jest tylko osoba fizyczna kupująca od przedsiębiorcy polisę w celach bezpośrednio niezwiązanych ze swoją działalnością gospodarczą lub zawodową (zobacz artykuł 22 indeks 1 kodeksu cywilnego - KC).

Status konsumenta oznacza, że nabywca polisy przed sądem może się powoływać na obecność klauzul niedozwolonych, czyli zapisów umowy, które w rażący sposób naruszają jego prawa (zobacz art. 385 indeks 1 KC). Klauzule niedozwolone (abuzywne), z mocy prawa nie wiążą konsumenta, a umowa nadal pozostaje ważna, jeżeli można ją wykonywać bez wspomnianych klauzul. 

Samo pojęcie klauzul abuzywnych w umowach ubezpieczenia, nie dotyczy przedsiębiorcy (poza osobą prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą - patrz art. 805 par. 4 KC). Dlatego osoba kupująca polisę firmową i nie będącą jednoosobowym przedsiębiorcą, powinna jeszcze dokładniej czytać ogólne warunki ubezpieczenia (tzw. OWU).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorca (z wyjątkiem osoby prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą), nie może powoływać się na obecność klauzul abuzywnych w umowie. To oznacza, że zakup ubezpieczenia firmowego wymaga dodatkowej ostrożności. 

Zobacz też: Zmiany dotyczące OC w 2017 r.

REKLAMA

Spore różnice dotyczą również zasad wypowiadania umowy. Na mocy artykułu 812 paragraf 4 KC, od umowy ubezpieczenia można odstąpić, jeżeli okres jej obowiązywania wynosi powyżej 6 miesięcy. Różnica polega na tym, że konsument odstąpi od takiej długookresowej umowy w ciągu pierwszych 30 dni, a przedsiębiorca ma na to jedynie 7 dni. Niezależnie od statusu klienta (konsument/przedsiębiorca), ubezpieczyciel będzie żądał zapłaty za okres faktycznej ochrony.

Trzeba też wspomnieć, że tylko konsumentowi przysługuje trzydziestodniowy okres odstąpienia w przypadku ubezpieczeń kupowanych przez Internet lub telefon. Przedsiębiorca może zrezygnować z takich polis przez pierwsze 7 dni od ich zakupu tylko wtedy, gdy okres ochrony przekracza 6 miesięcy (na mocy ogólnych przepisów z art. 812 par. 4 KC).

Przedsiębiorca nie może odstąpić od umowy zawartej przez Internet na zasadach określonych w ustawie o prawach konsumenta. W przypadku firmy, obowiązuje też krótszy kodeksowy termin odstąpienia od umowy ubezpieczenia zawartej na okres powyżej 6 miesięcy (7 dni zamiast 30 dni).

Uwaga: ochrona Rzecznika Finansowego dotyczy również przedsiębiorców 

W świetle dotychczasowych wyjaśnień, status przedsiębiorcy przy zakupie polisy, nie wydaje się zbytnio korzystny. Dlatego w ramach przeciwwagi trzeba nadmienić, że osoba fizyczna prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, może skorzystać z pomocy Rzecznika Finansowego (dawniej Rzecznika Ubezpieczonych). Ustawa regulująca działalność tej instytucji, nie ogranicza kompetencji Rzecznika Finansowego tylko do polis nabywanych przez konsumentów.

Warto pamiętać, że przed wysłaniem zgłoszenia do Rzecznika Finansowego, najpierw trzeba wykorzystać wszystkie możliwości reklamacyjne w danej firmie. Ta zasada dotyczy również jednoosobowego przedsiębiorcy, który dodatkowo może korzystać z bardziej przyjaznych zasad reklamacji. Mowa o przepisach, które od 2015 roku zobowiązują ubezpieczyciela do odpowiedzi na reklamację w ciągu 30 dni lub 60 dni (dłuższy termin dotyczy szczególnie skomplikowanych przypadków). Przekroczenie ustawowego terminu, skutkuje automatycznym rozpatrzeniem reklamacji na korzyść klienta będącego konsumentem lub jednoosobowym przedsiębiorcą.   

Jeżeli chodzi o możliwość korzystania z pomocy Rzecznika Finansowego i składania reklamacji dotyczących ubezpieczeń, osoba kupująca polisę w związku z działalnością jednoosobowej firmy, ma takie same uprawnienia jak konsument. Podobne preferencje niestety nie dotyczą spółek prawa handlowego.   

Źródło: Porównywarka OC Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA