REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup polisy na firmę lub osobę prywatną - znaczące różnice

Zakup polisy na firmę lub osobę prywatną - znaczące różnice
Zakup polisy na firmę lub osobę prywatną - znaczące różnice

REKLAMA

REKLAMA

Mikroprzedsiębiorcy wykupujący polisy komunikacyjne na użytkowane w firmie samochody są w gorszej sytuacji niż klienci prywatni, którzy zawierają umową ubezpieczenia. Dlaczego?

Zakup polisy na firmę lub osobę prywatną - znaczące różnice

Ze względu na dużą liczbę polskich mikrofirm, często dochodzi do sytuacji, w której ta sama osoba kupuje od ubezpieczyciela prywatną oraz firmową polisę (np. prywatne ubezpieczenie turystyczne i ubezpieczenie AC firmowego samochodu. Warto zdawać sobie sprawę, że w opisywanym przypadku klient będzie inaczej traktowany jako przedsiębiorca oraz konsument. Krajowe przepisy przewidują bowiem pewne preferencje dotyczące konsumentów. Osoby nabywające polisy w celach bezpośrednio niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub zawodową, mogą m.in. łatwiej zrezygnować z ubezpieczenia. Warto wiedzieć, że preferencje dla konsumentów mają też związek z kilkoma innymi kwestiami.

REKLAMA

REKLAMA

Więcej porad z zakresu ubezpieczenia pojazdu znajdziesz tutaj

Różnice dotyczą m.in. klauzul abuzywnych i zakupu polis przez Internet …

Krajowe przepisy przewidują kilka różnic w traktowaniu konsumenta i przedsiębiorcy kupującego ubezpieczenie. W tym kontekście warto przypomnieć, że konsumentem jest tylko osoba fizyczna kupująca od przedsiębiorcy polisę w celach bezpośrednio niezwiązanych ze swoją działalnością gospodarczą lub zawodową (zobacz artykuł 22 indeks 1 kodeksu cywilnego - KC).

Status konsumenta oznacza, że nabywca polisy przed sądem może się powoływać na obecność klauzul niedozwolonych, czyli zapisów umowy, które w rażący sposób naruszają jego prawa (zobacz art. 385 indeks 1 KC). Klauzule niedozwolone (abuzywne), z mocy prawa nie wiążą konsumenta, a umowa nadal pozostaje ważna, jeżeli można ją wykonywać bez wspomnianych klauzul. 

REKLAMA

Samo pojęcie klauzul abuzywnych w umowach ubezpieczenia, nie dotyczy przedsiębiorcy (poza osobą prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą - patrz art. 805 par. 4 KC). Dlatego osoba kupująca polisę firmową i nie będącą jednoosobowym przedsiębiorcą, powinna jeszcze dokładniej czytać ogólne warunki ubezpieczenia (tzw. OWU).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorca (z wyjątkiem osoby prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą), nie może powoływać się na obecność klauzul abuzywnych w umowie. To oznacza, że zakup ubezpieczenia firmowego wymaga dodatkowej ostrożności. 

Zobacz też: Zmiany dotyczące OC w 2017 r.

Spore różnice dotyczą również zasad wypowiadania umowy. Na mocy artykułu 812 paragraf 4 KC, od umowy ubezpieczenia można odstąpić, jeżeli okres jej obowiązywania wynosi powyżej 6 miesięcy. Różnica polega na tym, że konsument odstąpi od takiej długookresowej umowy w ciągu pierwszych 30 dni, a przedsiębiorca ma na to jedynie 7 dni. Niezależnie od statusu klienta (konsument/przedsiębiorca), ubezpieczyciel będzie żądał zapłaty za okres faktycznej ochrony.

Trzeba też wspomnieć, że tylko konsumentowi przysługuje trzydziestodniowy okres odstąpienia w przypadku ubezpieczeń kupowanych przez Internet lub telefon. Przedsiębiorca może zrezygnować z takich polis przez pierwsze 7 dni od ich zakupu tylko wtedy, gdy okres ochrony przekracza 6 miesięcy (na mocy ogólnych przepisów z art. 812 par. 4 KC).

Przedsiębiorca nie może odstąpić od umowy zawartej przez Internet na zasadach określonych w ustawie o prawach konsumenta. W przypadku firmy, obowiązuje też krótszy kodeksowy termin odstąpienia od umowy ubezpieczenia zawartej na okres powyżej 6 miesięcy (7 dni zamiast 30 dni).

Uwaga: ochrona Rzecznika Finansowego dotyczy również przedsiębiorców 

W świetle dotychczasowych wyjaśnień, status przedsiębiorcy przy zakupie polisy, nie wydaje się zbytnio korzystny. Dlatego w ramach przeciwwagi trzeba nadmienić, że osoba fizyczna prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, może skorzystać z pomocy Rzecznika Finansowego (dawniej Rzecznika Ubezpieczonych). Ustawa regulująca działalność tej instytucji, nie ogranicza kompetencji Rzecznika Finansowego tylko do polis nabywanych przez konsumentów.

Warto pamiętać, że przed wysłaniem zgłoszenia do Rzecznika Finansowego, najpierw trzeba wykorzystać wszystkie możliwości reklamacyjne w danej firmie. Ta zasada dotyczy również jednoosobowego przedsiębiorcy, który dodatkowo może korzystać z bardziej przyjaznych zasad reklamacji. Mowa o przepisach, które od 2015 roku zobowiązują ubezpieczyciela do odpowiedzi na reklamację w ciągu 30 dni lub 60 dni (dłuższy termin dotyczy szczególnie skomplikowanych przypadków). Przekroczenie ustawowego terminu, skutkuje automatycznym rozpatrzeniem reklamacji na korzyść klienta będącego konsumentem lub jednoosobowym przedsiębiorcą.   

Jeżeli chodzi o możliwość korzystania z pomocy Rzecznika Finansowego i składania reklamacji dotyczących ubezpieczeń, osoba kupująca polisę w związku z działalnością jednoosobowej firmy, ma takie same uprawnienia jak konsument. Podobne preferencje niestety nie dotyczą spółek prawa handlowego.   

Źródło: Porównywarka OC Ubea.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA