REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup polisy na firmę lub osobę prywatną - znaczące różnice

Zakup polisy na firmę lub osobę prywatną - znaczące różnice
Zakup polisy na firmę lub osobę prywatną - znaczące różnice

REKLAMA

REKLAMA

Mikroprzedsiębiorcy wykupujący polisy komunikacyjne na użytkowane w firmie samochody są w gorszej sytuacji niż klienci prywatni, którzy zawierają umową ubezpieczenia. Dlaczego?

Zakup polisy na firmę lub osobę prywatną - znaczące różnice

Ze względu na dużą liczbę polskich mikrofirm, często dochodzi do sytuacji, w której ta sama osoba kupuje od ubezpieczyciela prywatną oraz firmową polisę (np. prywatne ubezpieczenie turystyczne i ubezpieczenie AC firmowego samochodu. Warto zdawać sobie sprawę, że w opisywanym przypadku klient będzie inaczej traktowany jako przedsiębiorca oraz konsument. Krajowe przepisy przewidują bowiem pewne preferencje dotyczące konsumentów. Osoby nabywające polisy w celach bezpośrednio niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub zawodową, mogą m.in. łatwiej zrezygnować z ubezpieczenia. Warto wiedzieć, że preferencje dla konsumentów mają też związek z kilkoma innymi kwestiami.

REKLAMA

Więcej porad z zakresu ubezpieczenia pojazdu znajdziesz tutaj

Różnice dotyczą m.in. klauzul abuzywnych i zakupu polis przez Internet …

REKLAMA

Krajowe przepisy przewidują kilka różnic w traktowaniu konsumenta i przedsiębiorcy kupującego ubezpieczenie. W tym kontekście warto przypomnieć, że konsumentem jest tylko osoba fizyczna kupująca od przedsiębiorcy polisę w celach bezpośrednio niezwiązanych ze swoją działalnością gospodarczą lub zawodową (zobacz artykuł 22 indeks 1 kodeksu cywilnego - KC).

Status konsumenta oznacza, że nabywca polisy przed sądem może się powoływać na obecność klauzul niedozwolonych, czyli zapisów umowy, które w rażący sposób naruszają jego prawa (zobacz art. 385 indeks 1 KC). Klauzule niedozwolone (abuzywne), z mocy prawa nie wiążą konsumenta, a umowa nadal pozostaje ważna, jeżeli można ją wykonywać bez wspomnianych klauzul. 

Samo pojęcie klauzul abuzywnych w umowach ubezpieczenia, nie dotyczy przedsiębiorcy (poza osobą prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą - patrz art. 805 par. 4 KC). Dlatego osoba kupująca polisę firmową i nie będącą jednoosobowym przedsiębiorcą, powinna jeszcze dokładniej czytać ogólne warunki ubezpieczenia (tzw. OWU).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorca (z wyjątkiem osoby prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą), nie może powoływać się na obecność klauzul abuzywnych w umowie. To oznacza, że zakup ubezpieczenia firmowego wymaga dodatkowej ostrożności. 

Zobacz też: Zmiany dotyczące OC w 2017 r.

REKLAMA

Spore różnice dotyczą również zasad wypowiadania umowy. Na mocy artykułu 812 paragraf 4 KC, od umowy ubezpieczenia można odstąpić, jeżeli okres jej obowiązywania wynosi powyżej 6 miesięcy. Różnica polega na tym, że konsument odstąpi od takiej długookresowej umowy w ciągu pierwszych 30 dni, a przedsiębiorca ma na to jedynie 7 dni. Niezależnie od statusu klienta (konsument/przedsiębiorca), ubezpieczyciel będzie żądał zapłaty za okres faktycznej ochrony.

Trzeba też wspomnieć, że tylko konsumentowi przysługuje trzydziestodniowy okres odstąpienia w przypadku ubezpieczeń kupowanych przez Internet lub telefon. Przedsiębiorca może zrezygnować z takich polis przez pierwsze 7 dni od ich zakupu tylko wtedy, gdy okres ochrony przekracza 6 miesięcy (na mocy ogólnych przepisów z art. 812 par. 4 KC).

Przedsiębiorca nie może odstąpić od umowy zawartej przez Internet na zasadach określonych w ustawie o prawach konsumenta. W przypadku firmy, obowiązuje też krótszy kodeksowy termin odstąpienia od umowy ubezpieczenia zawartej na okres powyżej 6 miesięcy (7 dni zamiast 30 dni).

Uwaga: ochrona Rzecznika Finansowego dotyczy również przedsiębiorców 

W świetle dotychczasowych wyjaśnień, status przedsiębiorcy przy zakupie polisy, nie wydaje się zbytnio korzystny. Dlatego w ramach przeciwwagi trzeba nadmienić, że osoba fizyczna prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, może skorzystać z pomocy Rzecznika Finansowego (dawniej Rzecznika Ubezpieczonych). Ustawa regulująca działalność tej instytucji, nie ogranicza kompetencji Rzecznika Finansowego tylko do polis nabywanych przez konsumentów.

Warto pamiętać, że przed wysłaniem zgłoszenia do Rzecznika Finansowego, najpierw trzeba wykorzystać wszystkie możliwości reklamacyjne w danej firmie. Ta zasada dotyczy również jednoosobowego przedsiębiorcy, który dodatkowo może korzystać z bardziej przyjaznych zasad reklamacji. Mowa o przepisach, które od 2015 roku zobowiązują ubezpieczyciela do odpowiedzi na reklamację w ciągu 30 dni lub 60 dni (dłuższy termin dotyczy szczególnie skomplikowanych przypadków). Przekroczenie ustawowego terminu, skutkuje automatycznym rozpatrzeniem reklamacji na korzyść klienta będącego konsumentem lub jednoosobowym przedsiębiorcą.   

Jeżeli chodzi o możliwość korzystania z pomocy Rzecznika Finansowego i składania reklamacji dotyczących ubezpieczeń, osoba kupująca polisę w związku z działalnością jednoosobowej firmy, ma takie same uprawnienia jak konsument. Podobne preferencje niestety nie dotyczą spółek prawa handlowego.   

Źródło: Porównywarka OC Ubea.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
NaszEauto nie dla wszystkich. Kto nie skorzysta z programu?

Dlaczego program NaszEauto (dawniej „Mój Elektryk 2.0”) mający wspierać elektromobilność w Polsce budzi kontrowersje? Kto, po wprowadzonych w drugiej edycji zmianach, nie ma możliwości skorzystać z dofinasowania?

Jazda pod prąd na S7. 66-latka nie wiedziała, w którym miejscu popełniła błąd

Nietypowe zgłoszenie odebrali policjanci na skrzynkę "Stop agresji drogowej". Na nagraniu, które podesłał kierowca, widać auto jadące drogą ekspresową pod prąd. 66-latka nie zdawała sobie sprawy z tego, że jechała niezgodnie z przepisami.

Odcinkowy pomiar prędkości, system RedLight i fotoradar [Nowe lokalizacje]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego odcinkowego pomiaru prędkości, systemu RedLight w nowej lokalizacji oraz fotoradaru. Gdzie kierowcy nieprzestrzegający przepisów ruchu drogowego mogą liczyć się z mandatami i punktami karnymi?

Branża TSL w 2025 r. - najważniejsze trendy. Transformacja cyfrowa, regionalizacja łańcuchów dostaw, restrukturyzacja

W 2025 r. spodziewane jest ożywienie polskiej gospodarki. Według prognoz PKB wzrośnie do 3,7 proc. wobec 3,1 proc. w 2024 roku. – Aby wykorzystać prognozowane przyspieszenie firmy muszą wziąć pod uwagę trendy, które będą kształtować sektor transportu, spedycji i logistyki w 2025 roku, jednocześnie zmieniając oblicze całej branży – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

REKLAMA

Szajka złodziei samochodów rozbita. Łącznie odzyskano 19 pojazdów

Policjanci z Małopolski zatrzymali dwie osoby, które zajmowały się kradzieżą samochodów w województwach małopolskim, podkarpackim i śląskim. W wyniku ich działań odzyskano 19 pojazdów warte około 2 milionów złotych, a także skradzione części samochodowe.

Paraliż na ulicach miast? Samorządowe pułapki planistyczne

Korki w polskich miastach: infrastruktura niedostosowana do potrzeb, uleganie aktywistom miejskim, likwidacja miejsc parkingowych i zwężanie ulic. Czy buspasy są dobrym rozwiązaniem? Samorządowe pułapki planistyczne.

KGP: 99 601 interwencji, 286 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 601 interwencji. Byli wzywani do 286 wypadków drogowych.

Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

REKLAMA

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

REKLAMA