REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup polisy na firmę lub osobę prywatną - znaczące różnice

Subskrybuj nas na Youtube
Zakup polisy na firmę lub osobę prywatną - znaczące różnice
Zakup polisy na firmę lub osobę prywatną - znaczące różnice

REKLAMA

REKLAMA

Mikroprzedsiębiorcy wykupujący polisy komunikacyjne na użytkowane w firmie samochody są w gorszej sytuacji niż klienci prywatni, którzy zawierają umową ubezpieczenia. Dlaczego?

Zakup polisy na firmę lub osobę prywatną - znaczące różnice

Ze względu na dużą liczbę polskich mikrofirm, często dochodzi do sytuacji, w której ta sama osoba kupuje od ubezpieczyciela prywatną oraz firmową polisę (np. prywatne ubezpieczenie turystyczne i ubezpieczenie AC firmowego samochodu. Warto zdawać sobie sprawę, że w opisywanym przypadku klient będzie inaczej traktowany jako przedsiębiorca oraz konsument. Krajowe przepisy przewidują bowiem pewne preferencje dotyczące konsumentów. Osoby nabywające polisy w celach bezpośrednio niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub zawodową, mogą m.in. łatwiej zrezygnować z ubezpieczenia. Warto wiedzieć, że preferencje dla konsumentów mają też związek z kilkoma innymi kwestiami.

REKLAMA

Więcej porad z zakresu ubezpieczenia pojazdu znajdziesz tutaj

Różnice dotyczą m.in. klauzul abuzywnych i zakupu polis przez Internet …

REKLAMA

Krajowe przepisy przewidują kilka różnic w traktowaniu konsumenta i przedsiębiorcy kupującego ubezpieczenie. W tym kontekście warto przypomnieć, że konsumentem jest tylko osoba fizyczna kupująca od przedsiębiorcy polisę w celach bezpośrednio niezwiązanych ze swoją działalnością gospodarczą lub zawodową (zobacz artykuł 22 indeks 1 kodeksu cywilnego - KC).

Status konsumenta oznacza, że nabywca polisy przed sądem może się powoływać na obecność klauzul niedozwolonych, czyli zapisów umowy, które w rażący sposób naruszają jego prawa (zobacz art. 385 indeks 1 KC). Klauzule niedozwolone (abuzywne), z mocy prawa nie wiążą konsumenta, a umowa nadal pozostaje ważna, jeżeli można ją wykonywać bez wspomnianych klauzul. 

Samo pojęcie klauzul abuzywnych w umowach ubezpieczenia, nie dotyczy przedsiębiorcy (poza osobą prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą - patrz art. 805 par. 4 KC). Dlatego osoba kupująca polisę firmową i nie będącą jednoosobowym przedsiębiorcą, powinna jeszcze dokładniej czytać ogólne warunki ubezpieczenia (tzw. OWU).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorca (z wyjątkiem osoby prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą), nie może powoływać się na obecność klauzul abuzywnych w umowie. To oznacza, że zakup ubezpieczenia firmowego wymaga dodatkowej ostrożności. 

Zobacz też: Zmiany dotyczące OC w 2017 r.

REKLAMA

Spore różnice dotyczą również zasad wypowiadania umowy. Na mocy artykułu 812 paragraf 4 KC, od umowy ubezpieczenia można odstąpić, jeżeli okres jej obowiązywania wynosi powyżej 6 miesięcy. Różnica polega na tym, że konsument odstąpi od takiej długookresowej umowy w ciągu pierwszych 30 dni, a przedsiębiorca ma na to jedynie 7 dni. Niezależnie od statusu klienta (konsument/przedsiębiorca), ubezpieczyciel będzie żądał zapłaty za okres faktycznej ochrony.

Trzeba też wspomnieć, że tylko konsumentowi przysługuje trzydziestodniowy okres odstąpienia w przypadku ubezpieczeń kupowanych przez Internet lub telefon. Przedsiębiorca może zrezygnować z takich polis przez pierwsze 7 dni od ich zakupu tylko wtedy, gdy okres ochrony przekracza 6 miesięcy (na mocy ogólnych przepisów z art. 812 par. 4 KC).

Przedsiębiorca nie może odstąpić od umowy zawartej przez Internet na zasadach określonych w ustawie o prawach konsumenta. W przypadku firmy, obowiązuje też krótszy kodeksowy termin odstąpienia od umowy ubezpieczenia zawartej na okres powyżej 6 miesięcy (7 dni zamiast 30 dni).

Uwaga: ochrona Rzecznika Finansowego dotyczy również przedsiębiorców 

W świetle dotychczasowych wyjaśnień, status przedsiębiorcy przy zakupie polisy, nie wydaje się zbytnio korzystny. Dlatego w ramach przeciwwagi trzeba nadmienić, że osoba fizyczna prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, może skorzystać z pomocy Rzecznika Finansowego (dawniej Rzecznika Ubezpieczonych). Ustawa regulująca działalność tej instytucji, nie ogranicza kompetencji Rzecznika Finansowego tylko do polis nabywanych przez konsumentów.

Warto pamiętać, że przed wysłaniem zgłoszenia do Rzecznika Finansowego, najpierw trzeba wykorzystać wszystkie możliwości reklamacyjne w danej firmie. Ta zasada dotyczy również jednoosobowego przedsiębiorcy, który dodatkowo może korzystać z bardziej przyjaznych zasad reklamacji. Mowa o przepisach, które od 2015 roku zobowiązują ubezpieczyciela do odpowiedzi na reklamację w ciągu 30 dni lub 60 dni (dłuższy termin dotyczy szczególnie skomplikowanych przypadków). Przekroczenie ustawowego terminu, skutkuje automatycznym rozpatrzeniem reklamacji na korzyść klienta będącego konsumentem lub jednoosobowym przedsiębiorcą.   

Jeżeli chodzi o możliwość korzystania z pomocy Rzecznika Finansowego i składania reklamacji dotyczących ubezpieczeń, osoba kupująca polisę w związku z działalnością jednoosobowej firmy, ma takie same uprawnienia jak konsument. Podobne preferencje niestety nie dotyczą spółek prawa handlowego.   

Źródło: Porównywarka OC Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA