Likwidacja szkody komunikacyjnej krok po kroku
REKLAMA
REKLAMA
Bez względu na skalę, szkoda komunikacyjna może wiązać się z dużym stresem dla właściciela pojazdu. Jedno niespodziewane wydarzenie generuje kolejne niekomfortowe sytuacje: porozumienie z uczestnikiem zajścia, ewentualny kontakt z policją, kosztowna wizyta u mechanika i do tego liczne formalności. Chcąc oszczędzić sobie przynajmniej części potencjalnych kłopotów, warto, na etapie wyboru ubezpieczyciela, porównać standardy likwidacji szkód komunikacyjnych i na tej podstawie zdecydować się na odpowiedniego partnera.
REKLAMA
Zobacz też: Bezpośrednia likwidacja szkód w transporcie samochodowym - zmiany w OC
Właściwie postępowanie po kolizji
REKLAMA
Kiedy osoba poszkodowana od samego początku wykazuje chęć współpracy, proces likwidacji szkody trwa zaledwie kilka dni. Sprawna realizacja leży w interesie obu stron, dlatego partnerstwo jest kluczem do szybkiego otrzymania odszkodowania. Pomimo sytuacji stresowej, ważne jest, aby opanować emocje i w miarę możliwości zebrać pomocne dla ubezpieczyciela informacje. W pierwszej kolejności należy pamiętać o danych kontaktowych (numer telefonu, adres e-mail) uczestników zdarzenia. Kolejnym krokiem jest zebranie materiału dowodowego z miejsca wypadku: zdjęć wykonanych telefonem komórkowym lub aparatem, albo krótkich filmików z miejsca zdarzenia. Gdy nie ma potrzeby wzywania policji, należy spisać oświadczenie z danymi dotyczącymi zdarzenia. Warto pamiętać, by oświadczenie było czytelne i zawierało dane kontaktowe do sprawcy. To znacznie pomoże w pracy rzeczoznawcy, który po zgłoszeniu, przyjedzie wycenić szkodę.
W przypadku, kiedy na miejscu zdarzenia pojawi się policja, poszkodowany powinien o tym poinformować podczas zgłoszenia zajścia. Wówczas, towarzystwo ubezpieczeniowe wystąpi do niej z prośbą o przekazanie oficjalnej notatki o zdarzeniu. Jeżeli dokument policji jest jedynym materiałem dowodowym, proces pozyskania go, ze względów administracyjnych, może trwać dłużej niż kilka dni i trzeba mieć to na uwadze.
Zobacz też: Czy ubezpieczenie AC chroni za granicą?
Możliwości zgłaszania szkody
REKLAMA
Ubezpieczony ma możliwość zgłoszenia szkody komunikacyjnej na kilka sposobów. Najczęściej szkody zgłaszane są przez telefon. Numer telefonu znajduje się na polisie lub potwierdzeniu zawarcia ubezpieczenia oraz na stronie www Towarzystwa Ubezpieczeń. Szkodę można zgłosić w bardzo wygodny sposób również poprzez stronę internetową ubezpieczyciela. Zgłaszając zdarzenie przez telefon, należy być przygotowanym na serię niezbędnych pytań. Konieczne jest przygotowanie dowodu osobistego w celu weryfikacji danych oraz numeru polisy ubezpieczeniowej. Jeśli samochód został zakupiony na kredyt lub wzięty w leasing, może również paść pytanie o cesję. To istotna informacja dla ubezpieczyciela, decydująca o tym, kto jest uprawniony do odbioru odszkodowania,
a także wpływająca na szybkość całego procesu likwidacji szkody. Podobne pytania mogą pojawić się jeśli poszkodowany jest podatnikiem podatku VAT, a jego pojazd stanowi trwały środek firmy.
W takiej sytuacji poszkodowany może mieć prawo do dokonania odliczenia kwoty podatku VAT, co oznacza, że Towarzystwo Ubezpieczeń powinno przyznać odszkodowanie w kwocie netto. Natomiast w sytuacji braku możliwości odliczenia kosztów podatku VAT, odszkodowanie przyznawane jest
w pełnej kwocie brutto.
Najwygodniejszy i najszybszy jest dziś kontakt przez formularz na www, który można wypełnić w domu. Dobrze, kiedy wymagany opis zdarzenia został przygotowany wcześniej i nie jest jedynie powierzchownym komunikatem, ale kilkuzdaniową, pełną informacją, zawierającą więcej szczegółów.
Zobacz też: Co daje assistance?
Wycena od ręki
Zgłoszenie szkody po zarejestrowaniu w systemie jest przekazywane do likwidatora oraz rzeczoznawcy. Większość szkód wymaga wykonania oględzin pojazdu. Czas na kontakt i przyjazd rzeczoznawcy to z reguły dwa do trzech dni roboczych. Odpowiednio przygotowany ekspert sprawnie dokona wyceny, a następnie niezwłocznie przekaże dokumentację do likwidatora szkody, dzięki czemu pozostaje już tylko oczekiwanie na wypłatę należnych środków.
Naprawa pojazdu w warsztacie partnerskim
Dla poszkodowanych, którzy decydują się na naprawę pojazdu w wariancie bezgotówkowym tzn. bez angażowania własnych środków, niektórzy Ubezpieczyciele mają do dyspozycji sieć warsztatów partnerskich. Na życzenie klienta, Towarzystwo może zorganizować naprawę auta w serwisie zlokalizowanym w pobliżu miejsca zamieszkania poszkodowanego.
Zobacz też: Wypadek pożyczonym autem bez polisy OC
Jak szybko zlikwidować szkodę komunikacyjną?
- Zbierz kontakty do uczestników zdarzenia
- Zgromadź materiał dowodowy
- Przygotuj szczegółowy opis zdarzenia
- Zgłoś szkodę ubezpieczycielowi
- Spotkaj się z rzeczoznawcą.
Po spełnieniu tych warunków, odszkodowanie zostanie wypłacone w ciągu kilku dni.
Źródło: Materiały prasowe Compensa TU S.A.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.