REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gefion - to jeszcze nie koniec problemów?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Gefion problemy
Gefion problemy

REKLAMA

REKLAMA

Wielu polskich kierowców nadal posiada polisy OC z firmy Gefion. Niedawne wydarzenia nieco skomplikowały sytuację takich właścicieli pojazdów. O czym muszą pamiętać osoby z OC w Gefionie?

Liczba kierowców posiadających polisy OC oferowane przez duńską firmę Gefion systematycznie maleje. Wynika to z braku możliwości odnowienia ochrony u tego ubezpieczyciela.

REKLAMA

REKLAMA

Dodatkowo wielu właścicieli samochodów zrezygnowało z OC w Gefionie pod wpływem doniesień medialnych o problemach z likwidacją szkód. Warto pamiętać, że takie utrudnienia w wypłacie odszkodowania i / lub zadośćuczynienia są kłopotliwe nie tylko dla osoby poszkodowanej w wypadku drogowym. Istnieje bowiem prawdopodobieństwo, że klient nierzetelnego ubezpieczyciela zostanie pozwany razem z nim w ramach postępowania cywilnego.

Niedawno znów dowiedzieliśmy się więcej o trudnej sytuacji Gefiona, jego polskich klientów i osób poszkodowanych przez posiadaczy OC z tej firmy. W dniu 13 lipca 2020 r. rozpoczęło się postępowanie likwidacyjne dotyczące wspomnianej firmy ubezpieczeniowej. Nieco później główny przedstawiciel spółki Gefion Insurance A/S w Polsce został wpisany na listę ostrzeżeń publicznych KNF.

Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl wyjaśniają znaczenie tych dwóch wydarzeń dla zainteresowanych kierowców i osób poszkodowanych w wypadkach. 

REKLAMA

Ubezpieczenia OC od Gefiona są nadal ważne

Na wstępie warto podkreślić, że nad procesem likwidacyjnym spółki Gefion Insurance A/S czuwa duński nadzór finansowy (Finanstilsynet). Ten organ najpierw zabronił wspomnianemu ubezpieczycielowi rozszerzania działalności (w styczniu 2020 r.), następnie zakazał sprzedaży nowych polis (w marcu 2020 r.), a na koniec (24 czerwca 2020 r.) cofnął zezwolenie na wykonywanie działalności ubezpieczeniowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na stronie Finanstilsynet można znaleźć użyteczne informacje dla klientów Gefiona i poszkodowanych z różnych krajów (w tym również Polski). Warto dodać, że do tych porad w swoich komunikatach odsyła również Komisja Nadzoru Finansowego” - podkreśla Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Wyjaśnienia zamieszczone przez duński nadzór finansowy na jego stronie www potwierdzają, że polisy wystawione przez firmę Gefion są nadal ważne. Właśnie dlatego klienci Gefiona, których liczbę w Polsce szacuje się na kilkadziesiąt tysięcy osób, nie powinni mieć problemów z karami za brak OC. Jedyny wyjątek dotyczy osób, które ewentualnie mogły nabyć ubezpieczenie OC z firmy Gefion po 24 marca 2020 r.

Taka polisa niestety będzie nieważna w świetle krajowych przepisów. Oznacza to możliwość ukarania kierowcy za brak ciągłości obowiązkowej ochrony” - zaznacza Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Ubezpieczenie OC w Gefion nie może zostać odnowione

Warto także pamiętać, że po 24 marca bieżącego roku, czyli dniu, w którym Finanstilsynet wydał zakaz zawierania przez Gefion Insurance A/S nowych umów ubezpieczenia, nie jest już możliwe odnowienie ochrony na kolejne 12 miesięcy. Właśnie dlatego klienci Gefiona, którym niebawem wygasa OC, powinni zakupić obowiązkową polisę w innej firmie.

Polscy kierowcy mogą też łatwo zrezygnować z niechcianego ubezpieczenia od Gefion Insurance, jeżeli taka polisa odnowiła się automatycznie (najpóźniej 24 marca 2020 roku), a kierowca mimo to kupił drugie ubezpieczenie OC.

„Wspomniane uprawnienie opiera się na art. 28a ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych” - przypomina Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Gefionowi nadal odpowiada za szkody komunikacyjne

W ramach swojego poradnika dla klientów spółki Gefion duński nadzór finansowy podkreśla, że kontrolowana likwidacja tej firmy nie oznacza jej nagłego bankructwa. Właśnie dlatego wspomniany ubezpieczyciel nadal powinien regulować swoje zobowiązania dotyczące między innymi szkód komunikacyjnych.

Można przypuszczać, że Finanstilsynet będzie bacznie przyglądał się likwidacji szkód. W ostateczności może dojść do ogłoszenia bankructwa Gefion Insurance A/S.

W takiej sytuacji Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny wypłaci polskim klientom Gefiona świadczenia związane ze szkodami komunikacyjnymi (mającymi miejsce po upadłości), a następnie wystąpi do swojego odpowiednika z Danii o zwrot poniesionych kosztów” - mówi Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Położenie klientów firmy Gefion i osób dochodzących od tego ubezpieczyciela roszczeń związanych z wypadkiem na pewno skomplikował wpis firmy Polins sp. z o.o. na listę ostrzeżeń publicznych Komisji Nadzoru Finansowego. Warto jednak pamiętać, że duński zakład ubezpieczeń posiada w Polsce również drugiego przedstawiciela. Mowa o firmie Crawford Polska Sp. z.o.o. z Warszawy, która na stronie gefioninsurance.com jest wskazana jako podmiot przyjmujący informacje o szkodach.

Niestety w obecnych warunkach nie można zagwarantować, że wypłata świadczenia przez ubezpieczyciela z Danii przebiegnie szybko i bez żadnych problemów” - podsumowuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Źródło: porównywarka ubezpieczeń Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA