REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gefion - to jeszcze nie koniec problemów?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Gefion problemy
Gefion problemy

REKLAMA

REKLAMA

Wielu polskich kierowców nadal posiada polisy OC z firmy Gefion. Niedawne wydarzenia nieco skomplikowały sytuację takich właścicieli pojazdów. O czym muszą pamiętać osoby z OC w Gefionie?

Liczba kierowców posiadających polisy OC oferowane przez duńską firmę Gefion systematycznie maleje. Wynika to z braku możliwości odnowienia ochrony u tego ubezpieczyciela.

REKLAMA

REKLAMA

Dodatkowo wielu właścicieli samochodów zrezygnowało z OC w Gefionie pod wpływem doniesień medialnych o problemach z likwidacją szkód. Warto pamiętać, że takie utrudnienia w wypłacie odszkodowania i / lub zadośćuczynienia są kłopotliwe nie tylko dla osoby poszkodowanej w wypadku drogowym. Istnieje bowiem prawdopodobieństwo, że klient nierzetelnego ubezpieczyciela zostanie pozwany razem z nim w ramach postępowania cywilnego.

Niedawno znów dowiedzieliśmy się więcej o trudnej sytuacji Gefiona, jego polskich klientów i osób poszkodowanych przez posiadaczy OC z tej firmy. W dniu 13 lipca 2020 r. rozpoczęło się postępowanie likwidacyjne dotyczące wspomnianej firmy ubezpieczeniowej. Nieco później główny przedstawiciel spółki Gefion Insurance A/S w Polsce został wpisany na listę ostrzeżeń publicznych KNF.

Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl wyjaśniają znaczenie tych dwóch wydarzeń dla zainteresowanych kierowców i osób poszkodowanych w wypadkach. 

REKLAMA

Ubezpieczenia OC od Gefiona są nadal ważne

Na wstępie warto podkreślić, że nad procesem likwidacyjnym spółki Gefion Insurance A/S czuwa duński nadzór finansowy (Finanstilsynet). Ten organ najpierw zabronił wspomnianemu ubezpieczycielowi rozszerzania działalności (w styczniu 2020 r.), następnie zakazał sprzedaży nowych polis (w marcu 2020 r.), a na koniec (24 czerwca 2020 r.) cofnął zezwolenie na wykonywanie działalności ubezpieczeniowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na stronie Finanstilsynet można znaleźć użyteczne informacje dla klientów Gefiona i poszkodowanych z różnych krajów (w tym również Polski). Warto dodać, że do tych porad w swoich komunikatach odsyła również Komisja Nadzoru Finansowego” - podkreśla Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Wyjaśnienia zamieszczone przez duński nadzór finansowy na jego stronie www potwierdzają, że polisy wystawione przez firmę Gefion są nadal ważne. Właśnie dlatego klienci Gefiona, których liczbę w Polsce szacuje się na kilkadziesiąt tysięcy osób, nie powinni mieć problemów z karami za brak OC. Jedyny wyjątek dotyczy osób, które ewentualnie mogły nabyć ubezpieczenie OC z firmy Gefion po 24 marca 2020 r.

Taka polisa niestety będzie nieważna w świetle krajowych przepisów. Oznacza to możliwość ukarania kierowcy za brak ciągłości obowiązkowej ochrony” - zaznacza Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Ubezpieczenie OC w Gefion nie może zostać odnowione

Warto także pamiętać, że po 24 marca bieżącego roku, czyli dniu, w którym Finanstilsynet wydał zakaz zawierania przez Gefion Insurance A/S nowych umów ubezpieczenia, nie jest już możliwe odnowienie ochrony na kolejne 12 miesięcy. Właśnie dlatego klienci Gefiona, którym niebawem wygasa OC, powinni zakupić obowiązkową polisę w innej firmie.

Polscy kierowcy mogą też łatwo zrezygnować z niechcianego ubezpieczenia od Gefion Insurance, jeżeli taka polisa odnowiła się automatycznie (najpóźniej 24 marca 2020 roku), a kierowca mimo to kupił drugie ubezpieczenie OC.

„Wspomniane uprawnienie opiera się na art. 28a ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych” - przypomina Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Gefionowi nadal odpowiada za szkody komunikacyjne

W ramach swojego poradnika dla klientów spółki Gefion duński nadzór finansowy podkreśla, że kontrolowana likwidacja tej firmy nie oznacza jej nagłego bankructwa. Właśnie dlatego wspomniany ubezpieczyciel nadal powinien regulować swoje zobowiązania dotyczące między innymi szkód komunikacyjnych.

Można przypuszczać, że Finanstilsynet będzie bacznie przyglądał się likwidacji szkód. W ostateczności może dojść do ogłoszenia bankructwa Gefion Insurance A/S.

W takiej sytuacji Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny wypłaci polskim klientom Gefiona świadczenia związane ze szkodami komunikacyjnymi (mającymi miejsce po upadłości), a następnie wystąpi do swojego odpowiednika z Danii o zwrot poniesionych kosztów” - mówi Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Położenie klientów firmy Gefion i osób dochodzących od tego ubezpieczyciela roszczeń związanych z wypadkiem na pewno skomplikował wpis firmy Polins sp. z o.o. na listę ostrzeżeń publicznych Komisji Nadzoru Finansowego. Warto jednak pamiętać, że duński zakład ubezpieczeń posiada w Polsce również drugiego przedstawiciela. Mowa o firmie Crawford Polska Sp. z.o.o. z Warszawy, która na stronie gefioninsurance.com jest wskazana jako podmiot przyjmujący informacje o szkodach.

Niestety w obecnych warunkach nie można zagwarantować, że wypłata świadczenia przez ubezpieczyciela z Danii przebiegnie szybko i bez żadnych problemów” - podsumowuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Źródło: porównywarka ubezpieczeń Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

REKLAMA

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

REKLAMA