REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gefion - to jeszcze nie koniec problemów?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Gefion problemy
Gefion problemy

REKLAMA

REKLAMA

Wielu polskich kierowców nadal posiada polisy OC z firmy Gefion. Niedawne wydarzenia nieco skomplikowały sytuację takich właścicieli pojazdów. O czym muszą pamiętać osoby z OC w Gefionie?

Liczba kierowców posiadających polisy OC oferowane przez duńską firmę Gefion systematycznie maleje. Wynika to z braku możliwości odnowienia ochrony u tego ubezpieczyciela.

REKLAMA

REKLAMA

Dodatkowo wielu właścicieli samochodów zrezygnowało z OC w Gefionie pod wpływem doniesień medialnych o problemach z likwidacją szkód. Warto pamiętać, że takie utrudnienia w wypłacie odszkodowania i / lub zadośćuczynienia są kłopotliwe nie tylko dla osoby poszkodowanej w wypadku drogowym. Istnieje bowiem prawdopodobieństwo, że klient nierzetelnego ubezpieczyciela zostanie pozwany razem z nim w ramach postępowania cywilnego.

Niedawno znów dowiedzieliśmy się więcej o trudnej sytuacji Gefiona, jego polskich klientów i osób poszkodowanych przez posiadaczy OC z tej firmy. W dniu 13 lipca 2020 r. rozpoczęło się postępowanie likwidacyjne dotyczące wspomnianej firmy ubezpieczeniowej. Nieco później główny przedstawiciel spółki Gefion Insurance A/S w Polsce został wpisany na listę ostrzeżeń publicznych KNF.

Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl wyjaśniają znaczenie tych dwóch wydarzeń dla zainteresowanych kierowców i osób poszkodowanych w wypadkach. 

Ubezpieczenia OC od Gefiona są nadal ważne

Na wstępie warto podkreślić, że nad procesem likwidacyjnym spółki Gefion Insurance A/S czuwa duński nadzór finansowy (Finanstilsynet). Ten organ najpierw zabronił wspomnianemu ubezpieczycielowi rozszerzania działalności (w styczniu 2020 r.), następnie zakazał sprzedaży nowych polis (w marcu 2020 r.), a na koniec (24 czerwca 2020 r.) cofnął zezwolenie na wykonywanie działalności ubezpieczeniowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Na stronie Finanstilsynet można znaleźć użyteczne informacje dla klientów Gefiona i poszkodowanych z różnych krajów (w tym również Polski). Warto dodać, że do tych porad w swoich komunikatach odsyła również Komisja Nadzoru Finansowego” - podkreśla Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Wyjaśnienia zamieszczone przez duński nadzór finansowy na jego stronie www potwierdzają, że polisy wystawione przez firmę Gefion są nadal ważne. Właśnie dlatego klienci Gefiona, których liczbę w Polsce szacuje się na kilkadziesiąt tysięcy osób, nie powinni mieć problemów z karami za brak OC. Jedyny wyjątek dotyczy osób, które ewentualnie mogły nabyć ubezpieczenie OC z firmy Gefion po 24 marca 2020 r.

Taka polisa niestety będzie nieważna w świetle krajowych przepisów. Oznacza to możliwość ukarania kierowcy za brak ciągłości obowiązkowej ochrony” - zaznacza Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Ubezpieczenie OC w Gefion nie może zostać odnowione

Warto także pamiętać, że po 24 marca bieżącego roku, czyli dniu, w którym Finanstilsynet wydał zakaz zawierania przez Gefion Insurance A/S nowych umów ubezpieczenia, nie jest już możliwe odnowienie ochrony na kolejne 12 miesięcy. Właśnie dlatego klienci Gefiona, którym niebawem wygasa OC, powinni zakupić obowiązkową polisę w innej firmie.

Polscy kierowcy mogą też łatwo zrezygnować z niechcianego ubezpieczenia od Gefion Insurance, jeżeli taka polisa odnowiła się automatycznie (najpóźniej 24 marca 2020 roku), a kierowca mimo to kupił drugie ubezpieczenie OC.

„Wspomniane uprawnienie opiera się na art. 28a ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych” - przypomina Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Gefionowi nadal odpowiada za szkody komunikacyjne

W ramach swojego poradnika dla klientów spółki Gefion duński nadzór finansowy podkreśla, że kontrolowana likwidacja tej firmy nie oznacza jej nagłego bankructwa. Właśnie dlatego wspomniany ubezpieczyciel nadal powinien regulować swoje zobowiązania dotyczące między innymi szkód komunikacyjnych.

Można przypuszczać, że Finanstilsynet będzie bacznie przyglądał się likwidacji szkód. W ostateczności może dojść do ogłoszenia bankructwa Gefion Insurance A/S.

W takiej sytuacji Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny wypłaci polskim klientom Gefiona świadczenia związane ze szkodami komunikacyjnymi (mającymi miejsce po upadłości), a następnie wystąpi do swojego odpowiednika z Danii o zwrot poniesionych kosztów” - mówi Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Położenie klientów firmy Gefion i osób dochodzących od tego ubezpieczyciela roszczeń związanych z wypadkiem na pewno skomplikował wpis firmy Polins sp. z o.o. na listę ostrzeżeń publicznych Komisji Nadzoru Finansowego. Warto jednak pamiętać, że duński zakład ubezpieczeń posiada w Polsce również drugiego przedstawiciela. Mowa o firmie Crawford Polska Sp. z.o.o. z Warszawy, która na stronie gefioninsurance.com jest wskazana jako podmiot przyjmujący informacje o szkodach.

Niestety w obecnych warunkach nie można zagwarantować, że wypłata świadczenia przez ubezpieczyciela z Danii przebiegnie szybko i bez żadnych problemów” - podsumowuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Źródło: porównywarka ubezpieczeń Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA