REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kara za brak OC w 2019 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
prawo, czas, termin fot. shutterstock
prawo, czas, termin fot. shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Kara za brak OC w 2019 r. to nawet 6750 złotych! W jakim przypadku kierowca może liczyć na niższą opłatę karną? O tym w naszym tekście.

REKLAMA

Kierowca posiadający samochód ma z prawnego punktu widzenia dwa obowiązki. Po pierwsze musi dbać o stan techniczny pojazdu, czego potwierdzeniem staje się ważne badanie techniczne. Po drugie jego auto musi mieć ważne ubezpieczenie OC. Polisa podstawowa zabezpiecza innych użytkowników dróg. W sytuacji, w której prowadzący spowoduje wypadek, to ona pokryje koszty ewentualnej naprawy. Co w sytuacji, w której właściciel zapomni o kończącym się ubezpieczeniu i nie wykupi nowego? Naraża się na wysoką karę ze strony Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

REKLAMA

Kara za brak OC zależy przede wszystkim od dwóch czynników. Pierwszym jest czas, który minął od wygaśnięcia poprzedniej polisy. UFG stworzył trzy progi: I - do 3 dni, II - od 4 do 14 dni, III - powyżej 14 dni. Drugim czynnikiem jest rodzaj pojazdu. I tak w sytuacji, w której prowadzący siedzi za kierownicą ciężarówki, a ta od ponad dwóch tygodni nie ma ważnego OC, kara może sięgnąć 6750 zł! W przypadku samochodów osobowych jej wartość wynosi 4500 zł.

Kara za brak OC w 2019 r. - rodzaj pojazdu:

  • samochód osobowy - 2-krotność minimalnego wynagrodzenia za pracę
  • samochody ciężarowe, ciągniki samochodowe i autobusy - 3-krotność minimalnego wynagrodzenia za pracę
  • pozostałe pojazdy - 1/3 minimalnego wynagrodzenia za pracę

Kara za brak OC w 2019 r. - okres bez ochrony ubezpieczeniowej:

  • do 3 dni - 20 proc. opłaty karnej
  • od 4 do 14 dni - 50 proc. opłaty karnej
  • powyżej 14 dni - 100 proc. opłaty karnej

Kara za brak OC w 2019 r.:

samochód osobowy samochód ciężarowy, ciągnik samochodowy, autobus pozostałe pojazdy OC rolników
do 3 dni 900 zł 1 350 zł 150 zł 230 zł
4 - 14 dni 2 250 zł 3 380 zł 380 zł 230 zł
powyżej 14 dni 4 500 zł 6 750 zł 750 zł 230 zł

Zobacz również: Kary za brak OC w 2018 r.

REKLAMA

To jednak nie koniec konsekwencji. Może się bowiem okazać, że auto bez ważnego ubezpieczenia spowodowało wypadek. W takim przypadku to UFG wypłaca odszkodowanie poszkodowanym, ale to właściciel samochodu będzie musiał je spłacić. I kwota wcale nie musi być mała. Bo o ile podrapanie zderzaka w drugim pojeździe skończy się koniecznością oddania do funduszu np. 800 złotych, o tyle podczas poważniejszej kolizji kwota naprawy może przekroczyć 20 tysięcy złotych. Co więcej, suma nie zatrzymuje się, a do momentu spłaty zobowiązania jest powiększana o odsetki.

Tryb postępowania jest dość prosty. Gdy do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego wpłynie zgłoszenie, ten sprawdza czas trwania polisy OC w konkretnym pojeździe. Na kolejnym etapie wysyła wezwanie do właściciela, w którym prosi go o udowodnienie faktu posiadania ważnego ubezpieczenia. W sytuacji, w której posiadacz auta nie będzie w stanie tego zrobić, określana jest wysokość kary, a następnie zaczyna się jej egzekucja. Co ważne, obowiązek zapłaty dotyczy nie tylko właściciela auta. Solidarnie razem z nim konsekwencje finansowe ponosi osoba, która w momencie ujawnienia braku OC siedziała za kierownicą pojazdu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kara za brak OC - UFG wyłapuje kierowców z CEPiK!

Kierowca przyłapany na jeździe samochodem bez ważnej polisy w wyjątkowych przypadkach może starać się o rozłożenie kary na raty, ewentualnie częściowe umorzenie. Jest to jednak możliwe przede wszystkim w przypadku bardzo trudnej sytuacji finansowej. Oczywiście pracownicy Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego nie wydają takich decyzji na podstawie samej prośby. Kierowca musi wypełnić wniosek oraz wyczerpująco go umotywować, dołączając dokumenty potwierdzające stan domowych finansów.

Jeszcze kilka lat temu wyłapywaniem kierowców, którzy zapomnieli o wykupieniu polisy OC, zajmowały się przede wszystkim patrole policji. Dziś sytuacja się nieco zmieniła. A wszystko za sprawą Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Jako że ubezpieczyciele zgłaszają do bazy dane dotyczące czasu obowiązywania polisy, wszelkie przerwy w kontynuacji są odnotowywane w systemie. W efekcie mogą się stać powodem wszczęcia postępowania dotyczącego ukarania kierowcy przez UFG.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA