REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
prawo, czas, termin fot. shutterstock
prawo, czas, termin fot. shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Kara za brak OC w 2019 r. to nawet 6750 złotych! W jakim przypadku kierowca może liczyć na niższą opłatę karną? O tym w naszym tekście.

REKLAMA

Kierowca posiadający samochód ma z prawnego punktu widzenia dwa obowiązki. Po pierwsze musi dbać o stan techniczny pojazdu, czego potwierdzeniem staje się ważne badanie techniczne. Po drugie jego auto musi mieć ważne ubezpieczenie OC. Polisa podstawowa zabezpiecza innych użytkowników dróg. W sytuacji, w której prowadzący spowoduje wypadek, to ona pokryje koszty ewentualnej naprawy. Co w sytuacji, w której właściciel zapomni o kończącym się ubezpieczeniu i nie wykupi nowego? Naraża się na wysoką karę ze strony Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

REKLAMA

Kara za brak OC zależy przede wszystkim od dwóch czynników. Pierwszym jest czas, który minął od wygaśnięcia poprzedniej polisy. UFG stworzył trzy progi: I - do 3 dni, II - od 4 do 14 dni, III - powyżej 14 dni. Drugim czynnikiem jest rodzaj pojazdu. I tak w sytuacji, w której prowadzący siedzi za kierownicą ciężarówki, a ta od ponad dwóch tygodni nie ma ważnego OC, kara może sięgnąć 6750 zł! W przypadku samochodów osobowych jej wartość wynosi 4500 zł.

Kara za brak OC w 2019 r. - rodzaj pojazdu:

  • samochód osobowy - 2-krotność minimalnego wynagrodzenia za pracę
  • samochody ciężarowe, ciągniki samochodowe i autobusy - 3-krotność minimalnego wynagrodzenia za pracę
  • pozostałe pojazdy - 1/3 minimalnego wynagrodzenia za pracę

Kara za brak OC w 2019 r. - okres bez ochrony ubezpieczeniowej:

  • do 3 dni - 20 proc. opłaty karnej
  • od 4 do 14 dni - 50 proc. opłaty karnej
  • powyżej 14 dni - 100 proc. opłaty karnej

Kara za brak OC w 2019 r.:

samochód osobowy samochód ciężarowy, ciągnik samochodowy, autobus pozostałe pojazdy OC rolników
do 3 dni 900 zł 1 350 zł 150 zł 230 zł
4 - 14 dni 2 250 zł 3 380 zł 380 zł 230 zł
powyżej 14 dni 4 500 zł 6 750 zł 750 zł 230 zł

Zobacz również: Kary za brak OC w 2018 r.

REKLAMA

To jednak nie koniec konsekwencji. Może się bowiem okazać, że auto bez ważnego ubezpieczenia spowodowało wypadek. W takim przypadku to UFG wypłaca odszkodowanie poszkodowanym, ale to właściciel samochodu będzie musiał je spłacić. I kwota wcale nie musi być mała. Bo o ile podrapanie zderzaka w drugim pojeździe skończy się koniecznością oddania do funduszu np. 800 złotych, o tyle podczas poważniejszej kolizji kwota naprawy może przekroczyć 20 tysięcy złotych. Co więcej, suma nie zatrzymuje się, a do momentu spłaty zobowiązania jest powiększana o odsetki.

Tryb postępowania jest dość prosty. Gdy do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego wpłynie zgłoszenie, ten sprawdza czas trwania polisy OC w konkretnym pojeździe. Na kolejnym etapie wysyła wezwanie do właściciela, w którym prosi go o udowodnienie faktu posiadania ważnego ubezpieczenia. W sytuacji, w której posiadacz auta nie będzie w stanie tego zrobić, określana jest wysokość kary, a następnie zaczyna się jej egzekucja. Co ważne, obowiązek zapłaty dotyczy nie tylko właściciela auta. Solidarnie razem z nim konsekwencje finansowe ponosi osoba, która w momencie ujawnienia braku OC siedziała za kierownicą pojazdu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kara za brak OC - UFG wyłapuje kierowców z CEPiK!

Kierowca przyłapany na jeździe samochodem bez ważnej polisy w wyjątkowych przypadkach może starać się o rozłożenie kary na raty, ewentualnie częściowe umorzenie. Jest to jednak możliwe przede wszystkim w przypadku bardzo trudnej sytuacji finansowej. Oczywiście pracownicy Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego nie wydają takich decyzji na podstawie samej prośby. Kierowca musi wypełnić wniosek oraz wyczerpująco go umotywować, dołączając dokumenty potwierdzające stan domowych finansów.

Jeszcze kilka lat temu wyłapywaniem kierowców, którzy zapomnieli o wykupieniu polisy OC, zajmowały się przede wszystkim patrole policji. Dziś sytuacja się nieco zmieniła. A wszystko za sprawą Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Jako że ubezpieczyciele zgłaszają do bazy dane dotyczące czasu obowiązywania polisy, wszelkie przerwy w kontynuacji są odnotowywane w systemie. W efekcie mogą się stać powodem wszczęcia postępowania dotyczącego ukarania kierowcy przez UFG.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polacy kupują coraz częściej używane auta z silnikiem elektrycznym, jakich marek najczęściej

Używane auta z takim napędem nie są zbyt chętnie kupowane, a z pewnością duży wpływ na to ma fakt, iż dopłaty do elektryków dotyczą wyłącznie nowych pojazdów. Używane samochody chętnie kupują mieszkańcy bloków, a tam nie ma warunków do ładowania. I to jest zapewne druga przyczyna.

Rynek używanych samochodów w Polsce. Jak wygląda przeciętny używany elektryk?

Rynek używanych samochodów w Polsce. Jak wygląda przeciętny używany elektryk? Co z programem dopłat do zakupu samochodów elektrycznych? Czemu Polacy nie są przekonani do samochodów elektrycznych? Które samochody elektryczne są w Polsce najpopularniejsze?

Karać urzędników jak kierowców? Pomysł, który może zrewolucjonizować drogi w Polsce

Karać urzędników jak kierowców? Pomysł, który może zrewolucjonizować drogi w Polsce. Kto odpowiada za stan dróg? Czy urzędnicy powinni płacić mandaty? Co by było gdyby istniał urząd zamykający dziurawe ulice?

KGP: 99 430 interwencji, 275 wypadków drogowych, 21 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 430 interwencji. Byli wzywani do 275 wypadków drogowych.

REKLAMA

Polacy wciąż kupują samochody z silnikami na benzynę, ale ścigają je hybrydy. Auta jakich marek najlepiej sprzedają się teraz

Przede wszystkim notujemy stabilny wzrost rynku nowych samochodów od początku 2025 roku. Jednak na rynku aut dostawczych i w segmencie premium – duże zaskoczenia. Kto w styczniu był prymusem na poszczególnych rynkach?

Klasyki motoryzacji. 27 lat temu wyprodukowano ostatniego Żuka

27 lat temu z taśmy produkcyjnej zjechał ostatni Żuk. Lekki samochód dostawczy z Lublina oparty na konstrukcji Warszawy m20 był nie tylko odpowiedzią na potrzeby krajowego rynku, ale i był świetnym towarem eksportowym. Przypomnijmy sobie jego historię.

Polacy już wnioskują o dopłaty do aut elektrycznych. Ile można dostać?

Nowy program dopłat do zakupu lub leasingu samochodów elektrycznych ruszył 3 lutego. Na ten moment złożono blisko 400 wniosków. O jakie kwoty można się ubiegać?

Rejestracja samochodu w Polsce przez obcokrajowca

Obcokrajowcy planujący pobyt w Polsce dłuższy niż 6 miesięcy muszą zarejestrować swój pojazd, niezależnie od tego, czy przyjechali z własnym, czy planują kupić nowy. Rejestracja jest konieczna do legalnego poruszania się po drogach oraz świadczenia usług transportowych. Formalności można załatwić w urzędzie zgodnym z miejscem zameldowania, ale co w przypadku braku meldunku? Gdzie szukać pomocy?

REKLAMA

System "RedLight": Czy naprawdę poprawia bezpieczeństwo?

System "RedLight", czyli kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle, budzi wiele kontrowersji wśród kierowców. Czy słusznie? Czy kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle rzeczywiście zmniejszają liczbę wypadków i poprawiają bezpieczeństwo, czy może są jedynie kolejnym narzędziem do generowania przychodów dla budżetu? Przyjrzyjmy się faktom.

KGP: 96 923 interwencji, 247 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 96 923 interwencji. Byli wzywani do 247 wypadków drogowych.

REKLAMA