REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kara za brak OC w 2019 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
prawo, czas, termin fot. shutterstock
prawo, czas, termin fot. shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Kara za brak OC w 2019 r. to nawet 6750 złotych! W jakim przypadku kierowca może liczyć na niższą opłatę karną? O tym w naszym tekście.

Kierowca posiadający samochód ma z prawnego punktu widzenia dwa obowiązki. Po pierwsze musi dbać o stan techniczny pojazdu, czego potwierdzeniem staje się ważne badanie techniczne. Po drugie jego auto musi mieć ważne ubezpieczenie OC. Polisa podstawowa zabezpiecza innych użytkowników dróg. W sytuacji, w której prowadzący spowoduje wypadek, to ona pokryje koszty ewentualnej naprawy. Co w sytuacji, w której właściciel zapomni o kończącym się ubezpieczeniu i nie wykupi nowego? Naraża się na wysoką karę ze strony Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

REKLAMA

REKLAMA

Kara za brak OC zależy przede wszystkim od dwóch czynników. Pierwszym jest czas, który minął od wygaśnięcia poprzedniej polisy. UFG stworzył trzy progi: I - do 3 dni, II - od 4 do 14 dni, III - powyżej 14 dni. Drugim czynnikiem jest rodzaj pojazdu. I tak w sytuacji, w której prowadzący siedzi za kierownicą ciężarówki, a ta od ponad dwóch tygodni nie ma ważnego OC, kara może sięgnąć 6750 zł! W przypadku samochodów osobowych jej wartość wynosi 4500 zł.

Kara za brak OC w 2019 r. - rodzaj pojazdu:

  • samochód osobowy - 2-krotność minimalnego wynagrodzenia za pracę
  • samochody ciężarowe, ciągniki samochodowe i autobusy - 3-krotność minimalnego wynagrodzenia za pracę
  • pozostałe pojazdy - 1/3 minimalnego wynagrodzenia za pracę

Kara za brak OC w 2019 r. - okres bez ochrony ubezpieczeniowej:

  • do 3 dni - 20 proc. opłaty karnej
  • od 4 do 14 dni - 50 proc. opłaty karnej
  • powyżej 14 dni - 100 proc. opłaty karnej

Kara za brak OC w 2019 r.:

samochód osobowy samochód ciężarowy, ciągnik samochodowy, autobus pozostałe pojazdy OC rolników
do 3 dni 900 zł 1 350 zł 150 zł 230 zł
4 - 14 dni 2 250 zł 3 380 zł 380 zł 230 zł
powyżej 14 dni 4 500 zł 6 750 zł 750 zł 230 zł

Zobacz również: Kary za brak OC w 2018 r.

To jednak nie koniec konsekwencji. Może się bowiem okazać, że auto bez ważnego ubezpieczenia spowodowało wypadek. W takim przypadku to UFG wypłaca odszkodowanie poszkodowanym, ale to właściciel samochodu będzie musiał je spłacić. I kwota wcale nie musi być mała. Bo o ile podrapanie zderzaka w drugim pojeździe skończy się koniecznością oddania do funduszu np. 800 złotych, o tyle podczas poważniejszej kolizji kwota naprawy może przekroczyć 20 tysięcy złotych. Co więcej, suma nie zatrzymuje się, a do momentu spłaty zobowiązania jest powiększana o odsetki.

REKLAMA

Tryb postępowania jest dość prosty. Gdy do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego wpłynie zgłoszenie, ten sprawdza czas trwania polisy OC w konkretnym pojeździe. Na kolejnym etapie wysyła wezwanie do właściciela, w którym prosi go o udowodnienie faktu posiadania ważnego ubezpieczenia. W sytuacji, w której posiadacz auta nie będzie w stanie tego zrobić, określana jest wysokość kary, a następnie zaczyna się jej egzekucja. Co ważne, obowiązek zapłaty dotyczy nie tylko właściciela auta. Solidarnie razem z nim konsekwencje finansowe ponosi osoba, która w momencie ujawnienia braku OC siedziała za kierownicą pojazdu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kara za brak OC - UFG wyłapuje kierowców z CEPiK!

Kierowca przyłapany na jeździe samochodem bez ważnej polisy w wyjątkowych przypadkach może starać się o rozłożenie kary na raty, ewentualnie częściowe umorzenie. Jest to jednak możliwe przede wszystkim w przypadku bardzo trudnej sytuacji finansowej. Oczywiście pracownicy Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego nie wydają takich decyzji na podstawie samej prośby. Kierowca musi wypełnić wniosek oraz wyczerpująco go umotywować, dołączając dokumenty potwierdzające stan domowych finansów.

Jeszcze kilka lat temu wyłapywaniem kierowców, którzy zapomnieli o wykupieniu polisy OC, zajmowały się przede wszystkim patrole policji. Dziś sytuacja się nieco zmieniła. A wszystko za sprawą Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Jako że ubezpieczyciele zgłaszają do bazy dane dotyczące czasu obowiązywania polisy, wszelkie przerwy w kontynuacji są odnotowywane w systemie. W efekcie mogą się stać powodem wszczęcia postępowania dotyczącego ukarania kierowcy przez UFG.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA