REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak Unia Europejska chce zmienić ubezpieczenia OC?

pierwsza pomoc, wypadek, trójkąt ostrzegawczy
pierwsza pomoc, wypadek, trójkąt ostrzegawczy

REKLAMA

REKLAMA

Parlament Europejski niedawno przegłosował ważne zmiany w tzw. dyrektywie komunikacyjnej. Eksperci Ubea.pl sprawdzają, jak to wpłynie na sytuację polskich kierowców.

Nie tylko polskie ustawodawstwo ma wpływ na zasady ubezpieczeń komunikacyjnych. Bardzo dużą rolę odgrywają również dyrektywy Unii Europejskiej.

REKLAMA

Już od dłuższego czasu była mowa o tym, że tak zwana dyrektywa komunikacyjna ulegnie zmianie. Niedawno Parlament Europejski głosował nad nowelizacją wspomnianej dyrektywy, która określa między innymi najważniejsze zasady funkcjonowania obowiązkowych polis dla kierowców w obrębie UE.

Europosłowie nie przyjęli wszystkich zmian, o których wcześniej była mowa w mediach. Mimo tego nowelizacja dyrektywy komunikacyjnej będzie miała spore znaczenie, a polski rząd musi niebawem uwzględnić jej skutki. Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl postanowili wytłumaczyć, czy zmiany unijnych przepisów wpłyną na sytuację statystycznego polskiego kierowcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sumy gwarancyjne OC ponownie wzrosną

Europarlamentarzyści zajęli się zmianami dyrektywy komunikacyjnej (Dyrektywy 2009/103/WE) między innymi dlatego, że ich zdaniem poprzednia wersja tego aktu prawnego nie zapewniała dostatecznej ochrony ofiarom wypadków drogowych. Największe zastrzeżenia dotyczyły minimalnych limitów odpowiedzialności ubezpieczyciela oferującego obowiązkowe OC dla kierowców.

Wspomniane limity stosunkowo niedawno zostały podniesione przez Unię Europejską. Mimo tego europosłowie uznali, że trzeba je jeszcze raz zwiększyć. Taka zmiana będzie miała wpływ przede wszystkim na ofiary wypadków drogowych z bardziej zamożnych krajów UE. W przypadku Polski nawet poprzednie limity ochrony były bardzo wysokie względem wartości przeciętnego świadczenia z OC sprawcy wypadku.

Nieco inna sytuacja dotyczyła państw Europy Zachodniej, które cechują się znacznie wyższym poziomem cen (w tym również kosztów dotyczących usług medycznych i naprawy samochodów). We wspomnianych krajach zadośćuczynienia za śmierć lub kalectwo ofiary wypadku także bywają znacznie wyższe niż analogiczne kwoty z Polski” - przypomina Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Już niebawem polski rząd będzie musiał uwzględnić rezultaty zmian dyrektywy komunikacyjnej w ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych. Taka implementacja nowych unijnych przepisów zwiększy następująco minimalny zakres odpowiedzialności finansowej ubezpieczycieli z OC sprawcy wypadku:

 

w odniesieniu do szkód osobowych - wzrost z 5,21 mln euro do 6,07 mln euro na jeden wypadek (niezależnie od liczby poszkodowanych)

w odniesieniu do szkód majątkowych - wzrost z 1,05 mln euro do 1,22 mln euro na jeden wypadek (niezależnie od liczby poszkodowanych)

Czy podwyżka sum gwarancyjnych spowoduje wzrost składek OC?

Można oczekiwać, że podobnie jak dotychczas żaden z krajowych ubezpieczycieli w ramach OC dla kierowców nie zaoferuje limitu ochrony wyższego od minimalnych kwot, które przewiduje ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych.

Bardzo wyraźny wzrost maksymalnego świadczenia za szkody osobowe (wypłacanego z OC sprawcy wypadku) może budzić obawy o wysokość składek. Wydaje się jednak, że ten czynnik nie będzie miał dużego znaczenia, bo szkody osobowe o wartości przekraczającej np. 1 mln zł są w praktyce bardzo rzadkie” - stwierdza Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Zagraniczna historia ubezpieczeniowa ma wpływać na koszt OC

Drugim bardzo ważnym aspektem zmian przeforsowanych przez Parlament Europejski jest konieczność uwzględniania przez zakłady ubezpieczeń zagranicznej historii ubezpieczeniowej kierowców. Takie rozwiązanie ma się przyczynić do lepszego szacowania ryzyka w ubezpieczeniach komunikacyjnych. Na pewno pomoże ono osobom, które nie posiadają długiej historii ubezpieczeniowej w kraju obecnego pobytu, ale na terenie innego państwa członkowskiego UE wypracowały wcześniej spore zniżki za bezszkodową jazdę.

„Przepływ” historii ubezpieczeniowej będzie jednak równocześnie oznaczał wyższe składki dla tych właścicieli aut, którzy przed przeprowadzką do innego kraju członkowskiego Unii Europejskiej spowodowali szkodę na drodze. Właśnie dlatego skutki uwzględnienia zagranicznej historii ubezpieczeniowej nie będą dobre dla każdego kierowcy.

Nowy pomysł europarlamentarzystów może być różnie oceniany także przez samych ubezpieczycieli. W tym kontekście warto pamiętać, że stworzenie systemu umożliwiającego wymianę informacji o historii ubezpieczeniowej (pomiędzy państwami UE) będzie wymagało wielu przygotowań i wydatkowania sporych kwot” - zwraca uwagę Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Nieubezpieczonym kierowcom trudniej będzie uniknąć kary

Niedawna nowelizacja dyrektywy komunikacyjnej z całą pewnością nie wróży dobrze kierowcom nieposiadającym obowiązkowych polis komunikacyjnych (OC). Tacy kierujący stanowią problem przede wszystkim w krajach UE, które są najuboższe albo zostały najmocniej dotknięte kryzysem gospodarczym i wysokim bezrobociem.

Europarlamentarzyści niedawno postanowili, że liczba kierowców bez polisy OC powinna zostać wyraźnie zmniejszona, ponieważ powodują oni szkody o dużej wartości (również poza krajem rejestracji samochodu).

Nowa dyrektywa komunikacyjna wskazuje, że do łatwiejszej identyfikacji kierowców bez ubezpieczenia mają się przyczynić systemy informatyczne, które będą stosowane np. na granicach. Takie systemy błyskawicznie sprawdzą numer rejestracyjny każdego przejeżdżającego auta i porównają go z ewidencją ubezpieczonych samochodów.

Opisywane rozwiązanie może być bardzo skuteczne w praktyce. Trzeba jednak pamiętać, że najpierw będzie ono wymagało sporych nakładów finansowych i czasu potrzebnego na niezbędne przygotowania” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Źródło: Ubea.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

REKLAMA

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

Chińskie samochody podbijają rynki – teraz także polski, Czy decyduje tylko cena

Chińskie auta nie bez powodu są znacznie tańsze od europejskich. Oczywiście chodzi tutaj przede wszystkim o zdobycie rynku, a najlepszym argumentem do tego jest przystępna cena. Dla nabywcy zresztą przyczyny są najmniej ważne, liczy się dobra cena.

REKLAMA