REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak Unia Europejska chce zmienić ubezpieczenia OC?

pierwsza pomoc, wypadek, trójkąt ostrzegawczy
pierwsza pomoc, wypadek, trójkąt ostrzegawczy

REKLAMA

REKLAMA

Parlament Europejski niedawno przegłosował ważne zmiany w tzw. dyrektywie komunikacyjnej. Eksperci Ubea.pl sprawdzają, jak to wpłynie na sytuację polskich kierowców.

Nie tylko polskie ustawodawstwo ma wpływ na zasady ubezpieczeń komunikacyjnych. Bardzo dużą rolę odgrywają również dyrektywy Unii Europejskiej.

REKLAMA

REKLAMA

Już od dłuższego czasu była mowa o tym, że tak zwana dyrektywa komunikacyjna ulegnie zmianie. Niedawno Parlament Europejski głosował nad nowelizacją wspomnianej dyrektywy, która określa między innymi najważniejsze zasady funkcjonowania obowiązkowych polis dla kierowców w obrębie UE.

REKLAMA

Europosłowie nie przyjęli wszystkich zmian, o których wcześniej była mowa w mediach. Mimo tego nowelizacja dyrektywy komunikacyjnej będzie miała spore znaczenie, a polski rząd musi niebawem uwzględnić jej skutki. Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl postanowili wytłumaczyć, czy zmiany unijnych przepisów wpłyną na sytuację statystycznego polskiego kierowcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sumy gwarancyjne OC ponownie wzrosną

Europarlamentarzyści zajęli się zmianami dyrektywy komunikacyjnej (Dyrektywy 2009/103/WE) między innymi dlatego, że ich zdaniem poprzednia wersja tego aktu prawnego nie zapewniała dostatecznej ochrony ofiarom wypadków drogowych. Największe zastrzeżenia dotyczyły minimalnych limitów odpowiedzialności ubezpieczyciela oferującego obowiązkowe OC dla kierowców.

Wspomniane limity stosunkowo niedawno zostały podniesione przez Unię Europejską. Mimo tego europosłowie uznali, że trzeba je jeszcze raz zwiększyć. Taka zmiana będzie miała wpływ przede wszystkim na ofiary wypadków drogowych z bardziej zamożnych krajów UE. W przypadku Polski nawet poprzednie limity ochrony były bardzo wysokie względem wartości przeciętnego świadczenia z OC sprawcy wypadku.

Nieco inna sytuacja dotyczyła państw Europy Zachodniej, które cechują się znacznie wyższym poziomem cen (w tym również kosztów dotyczących usług medycznych i naprawy samochodów). We wspomnianych krajach zadośćuczynienia za śmierć lub kalectwo ofiary wypadku także bywają znacznie wyższe niż analogiczne kwoty z Polski” - przypomina Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Już niebawem polski rząd będzie musiał uwzględnić rezultaty zmian dyrektywy komunikacyjnej w ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych. Taka implementacja nowych unijnych przepisów zwiększy następująco minimalny zakres odpowiedzialności finansowej ubezpieczycieli z OC sprawcy wypadku:

 

w odniesieniu do szkód osobowych - wzrost z 5,21 mln euro do 6,07 mln euro na jeden wypadek (niezależnie od liczby poszkodowanych)

w odniesieniu do szkód majątkowych - wzrost z 1,05 mln euro do 1,22 mln euro na jeden wypadek (niezależnie od liczby poszkodowanych)

Czy podwyżka sum gwarancyjnych spowoduje wzrost składek OC?

Można oczekiwać, że podobnie jak dotychczas żaden z krajowych ubezpieczycieli w ramach OC dla kierowców nie zaoferuje limitu ochrony wyższego od minimalnych kwot, które przewiduje ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych.

Bardzo wyraźny wzrost maksymalnego świadczenia za szkody osobowe (wypłacanego z OC sprawcy wypadku) może budzić obawy o wysokość składek. Wydaje się jednak, że ten czynnik nie będzie miał dużego znaczenia, bo szkody osobowe o wartości przekraczającej np. 1 mln zł są w praktyce bardzo rzadkie” - stwierdza Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Zagraniczna historia ubezpieczeniowa ma wpływać na koszt OC

Drugim bardzo ważnym aspektem zmian przeforsowanych przez Parlament Europejski jest konieczność uwzględniania przez zakłady ubezpieczeń zagranicznej historii ubezpieczeniowej kierowców. Takie rozwiązanie ma się przyczynić do lepszego szacowania ryzyka w ubezpieczeniach komunikacyjnych. Na pewno pomoże ono osobom, które nie posiadają długiej historii ubezpieczeniowej w kraju obecnego pobytu, ale na terenie innego państwa członkowskiego UE wypracowały wcześniej spore zniżki za bezszkodową jazdę.

„Przepływ” historii ubezpieczeniowej będzie jednak równocześnie oznaczał wyższe składki dla tych właścicieli aut, którzy przed przeprowadzką do innego kraju członkowskiego Unii Europejskiej spowodowali szkodę na drodze. Właśnie dlatego skutki uwzględnienia zagranicznej historii ubezpieczeniowej nie będą dobre dla każdego kierowcy.

Nowy pomysł europarlamentarzystów może być różnie oceniany także przez samych ubezpieczycieli. W tym kontekście warto pamiętać, że stworzenie systemu umożliwiającego wymianę informacji o historii ubezpieczeniowej (pomiędzy państwami UE) będzie wymagało wielu przygotowań i wydatkowania sporych kwot” - zwraca uwagę Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Nieubezpieczonym kierowcom trudniej będzie uniknąć kary

Niedawna nowelizacja dyrektywy komunikacyjnej z całą pewnością nie wróży dobrze kierowcom nieposiadającym obowiązkowych polis komunikacyjnych (OC). Tacy kierujący stanowią problem przede wszystkim w krajach UE, które są najuboższe albo zostały najmocniej dotknięte kryzysem gospodarczym i wysokim bezrobociem.

Europarlamentarzyści niedawno postanowili, że liczba kierowców bez polisy OC powinna zostać wyraźnie zmniejszona, ponieważ powodują oni szkody o dużej wartości (również poza krajem rejestracji samochodu).

Nowa dyrektywa komunikacyjna wskazuje, że do łatwiejszej identyfikacji kierowców bez ubezpieczenia mają się przyczynić systemy informatyczne, które będą stosowane np. na granicach. Takie systemy błyskawicznie sprawdzą numer rejestracyjny każdego przejeżdżającego auta i porównają go z ewidencją ubezpieczonych samochodów.

Opisywane rozwiązanie może być bardzo skuteczne w praktyce. Trzeba jednak pamiętać, że najpierw będzie ono wymagało sporych nakładów finansowych i czasu potrzebnego na niezbędne przygotowania” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Źródło: Ubea.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA