REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak Unia Europejska chce zmienić ubezpieczenia OC?

Subskrybuj nas na Youtube
pierwsza pomoc, wypadek, trójkąt ostrzegawczy
pierwsza pomoc, wypadek, trójkąt ostrzegawczy

REKLAMA

REKLAMA

Parlament Europejski niedawno przegłosował ważne zmiany w tzw. dyrektywie komunikacyjnej. Eksperci Ubea.pl sprawdzają, jak to wpłynie na sytuację polskich kierowców.

Nie tylko polskie ustawodawstwo ma wpływ na zasady ubezpieczeń komunikacyjnych. Bardzo dużą rolę odgrywają również dyrektywy Unii Europejskiej.

REKLAMA

REKLAMA

Już od dłuższego czasu była mowa o tym, że tak zwana dyrektywa komunikacyjna ulegnie zmianie. Niedawno Parlament Europejski głosował nad nowelizacją wspomnianej dyrektywy, która określa między innymi najważniejsze zasady funkcjonowania obowiązkowych polis dla kierowców w obrębie UE.

REKLAMA

Europosłowie nie przyjęli wszystkich zmian, o których wcześniej była mowa w mediach. Mimo tego nowelizacja dyrektywy komunikacyjnej będzie miała spore znaczenie, a polski rząd musi niebawem uwzględnić jej skutki. Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl postanowili wytłumaczyć, czy zmiany unijnych przepisów wpłyną na sytuację statystycznego polskiego kierowcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sumy gwarancyjne OC ponownie wzrosną

Europarlamentarzyści zajęli się zmianami dyrektywy komunikacyjnej (Dyrektywy 2009/103/WE) między innymi dlatego, że ich zdaniem poprzednia wersja tego aktu prawnego nie zapewniała dostatecznej ochrony ofiarom wypadków drogowych. Największe zastrzeżenia dotyczyły minimalnych limitów odpowiedzialności ubezpieczyciela oferującego obowiązkowe OC dla kierowców.

Wspomniane limity stosunkowo niedawno zostały podniesione przez Unię Europejską. Mimo tego europosłowie uznali, że trzeba je jeszcze raz zwiększyć. Taka zmiana będzie miała wpływ przede wszystkim na ofiary wypadków drogowych z bardziej zamożnych krajów UE. W przypadku Polski nawet poprzednie limity ochrony były bardzo wysokie względem wartości przeciętnego świadczenia z OC sprawcy wypadku.

Nieco inna sytuacja dotyczyła państw Europy Zachodniej, które cechują się znacznie wyższym poziomem cen (w tym również kosztów dotyczących usług medycznych i naprawy samochodów). We wspomnianych krajach zadośćuczynienia za śmierć lub kalectwo ofiary wypadku także bywają znacznie wyższe niż analogiczne kwoty z Polski” - przypomina Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Już niebawem polski rząd będzie musiał uwzględnić rezultaty zmian dyrektywy komunikacyjnej w ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych. Taka implementacja nowych unijnych przepisów zwiększy następująco minimalny zakres odpowiedzialności finansowej ubezpieczycieli z OC sprawcy wypadku:

 

w odniesieniu do szkód osobowych - wzrost z 5,21 mln euro do 6,07 mln euro na jeden wypadek (niezależnie od liczby poszkodowanych)

w odniesieniu do szkód majątkowych - wzrost z 1,05 mln euro do 1,22 mln euro na jeden wypadek (niezależnie od liczby poszkodowanych)

Czy podwyżka sum gwarancyjnych spowoduje wzrost składek OC?

Można oczekiwać, że podobnie jak dotychczas żaden z krajowych ubezpieczycieli w ramach OC dla kierowców nie zaoferuje limitu ochrony wyższego od minimalnych kwot, które przewiduje ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych.

Bardzo wyraźny wzrost maksymalnego świadczenia za szkody osobowe (wypłacanego z OC sprawcy wypadku) może budzić obawy o wysokość składek. Wydaje się jednak, że ten czynnik nie będzie miał dużego znaczenia, bo szkody osobowe o wartości przekraczającej np. 1 mln zł są w praktyce bardzo rzadkie” - stwierdza Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Zagraniczna historia ubezpieczeniowa ma wpływać na koszt OC

Drugim bardzo ważnym aspektem zmian przeforsowanych przez Parlament Europejski jest konieczność uwzględniania przez zakłady ubezpieczeń zagranicznej historii ubezpieczeniowej kierowców. Takie rozwiązanie ma się przyczynić do lepszego szacowania ryzyka w ubezpieczeniach komunikacyjnych. Na pewno pomoże ono osobom, które nie posiadają długiej historii ubezpieczeniowej w kraju obecnego pobytu, ale na terenie innego państwa członkowskiego UE wypracowały wcześniej spore zniżki za bezszkodową jazdę.

„Przepływ” historii ubezpieczeniowej będzie jednak równocześnie oznaczał wyższe składki dla tych właścicieli aut, którzy przed przeprowadzką do innego kraju członkowskiego Unii Europejskiej spowodowali szkodę na drodze. Właśnie dlatego skutki uwzględnienia zagranicznej historii ubezpieczeniowej nie będą dobre dla każdego kierowcy.

Nowy pomysł europarlamentarzystów może być różnie oceniany także przez samych ubezpieczycieli. W tym kontekście warto pamiętać, że stworzenie systemu umożliwiającego wymianę informacji o historii ubezpieczeniowej (pomiędzy państwami UE) będzie wymagało wielu przygotowań i wydatkowania sporych kwot” - zwraca uwagę Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Nieubezpieczonym kierowcom trudniej będzie uniknąć kary

Niedawna nowelizacja dyrektywy komunikacyjnej z całą pewnością nie wróży dobrze kierowcom nieposiadającym obowiązkowych polis komunikacyjnych (OC). Tacy kierujący stanowią problem przede wszystkim w krajach UE, które są najuboższe albo zostały najmocniej dotknięte kryzysem gospodarczym i wysokim bezrobociem.

Europarlamentarzyści niedawno postanowili, że liczba kierowców bez polisy OC powinna zostać wyraźnie zmniejszona, ponieważ powodują oni szkody o dużej wartości (również poza krajem rejestracji samochodu).

Nowa dyrektywa komunikacyjna wskazuje, że do łatwiejszej identyfikacji kierowców bez ubezpieczenia mają się przyczynić systemy informatyczne, które będą stosowane np. na granicach. Takie systemy błyskawicznie sprawdzą numer rejestracyjny każdego przejeżdżającego auta i porównają go z ewidencją ubezpieczonych samochodów.

Opisywane rozwiązanie może być bardzo skuteczne w praktyce. Trzeba jednak pamiętać, że najpierw będzie ono wymagało sporych nakładów finansowych i czasu potrzebnego na niezbędne przygotowania” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Źródło: Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA