REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak Unia Europejska chce zmienić ubezpieczenia OC?

Subskrybuj nas na Youtube
pierwsza pomoc, wypadek, trójkąt ostrzegawczy
pierwsza pomoc, wypadek, trójkąt ostrzegawczy

REKLAMA

REKLAMA

Parlament Europejski niedawno przegłosował ważne zmiany w tzw. dyrektywie komunikacyjnej. Eksperci Ubea.pl sprawdzają, jak to wpłynie na sytuację polskich kierowców.

Nie tylko polskie ustawodawstwo ma wpływ na zasady ubezpieczeń komunikacyjnych. Bardzo dużą rolę odgrywają również dyrektywy Unii Europejskiej.

REKLAMA

Już od dłuższego czasu była mowa o tym, że tak zwana dyrektywa komunikacyjna ulegnie zmianie. Niedawno Parlament Europejski głosował nad nowelizacją wspomnianej dyrektywy, która określa między innymi najważniejsze zasady funkcjonowania obowiązkowych polis dla kierowców w obrębie UE.

Europosłowie nie przyjęli wszystkich zmian, o których wcześniej była mowa w mediach. Mimo tego nowelizacja dyrektywy komunikacyjnej będzie miała spore znaczenie, a polski rząd musi niebawem uwzględnić jej skutki. Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl postanowili wytłumaczyć, czy zmiany unijnych przepisów wpłyną na sytuację statystycznego polskiego kierowcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sumy gwarancyjne OC ponownie wzrosną

Europarlamentarzyści zajęli się zmianami dyrektywy komunikacyjnej (Dyrektywy 2009/103/WE) między innymi dlatego, że ich zdaniem poprzednia wersja tego aktu prawnego nie zapewniała dostatecznej ochrony ofiarom wypadków drogowych. Największe zastrzeżenia dotyczyły minimalnych limitów odpowiedzialności ubezpieczyciela oferującego obowiązkowe OC dla kierowców.

Wspomniane limity stosunkowo niedawno zostały podniesione przez Unię Europejską. Mimo tego europosłowie uznali, że trzeba je jeszcze raz zwiększyć. Taka zmiana będzie miała wpływ przede wszystkim na ofiary wypadków drogowych z bardziej zamożnych krajów UE. W przypadku Polski nawet poprzednie limity ochrony były bardzo wysokie względem wartości przeciętnego świadczenia z OC sprawcy wypadku.

Nieco inna sytuacja dotyczyła państw Europy Zachodniej, które cechują się znacznie wyższym poziomem cen (w tym również kosztów dotyczących usług medycznych i naprawy samochodów). We wspomnianych krajach zadośćuczynienia za śmierć lub kalectwo ofiary wypadku także bywają znacznie wyższe niż analogiczne kwoty z Polski” - przypomina Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Już niebawem polski rząd będzie musiał uwzględnić rezultaty zmian dyrektywy komunikacyjnej w ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych. Taka implementacja nowych unijnych przepisów zwiększy następująco minimalny zakres odpowiedzialności finansowej ubezpieczycieli z OC sprawcy wypadku:

 

w odniesieniu do szkód osobowych - wzrost z 5,21 mln euro do 6,07 mln euro na jeden wypadek (niezależnie od liczby poszkodowanych)

w odniesieniu do szkód majątkowych - wzrost z 1,05 mln euro do 1,22 mln euro na jeden wypadek (niezależnie od liczby poszkodowanych)

Czy podwyżka sum gwarancyjnych spowoduje wzrost składek OC?

Można oczekiwać, że podobnie jak dotychczas żaden z krajowych ubezpieczycieli w ramach OC dla kierowców nie zaoferuje limitu ochrony wyższego od minimalnych kwot, które przewiduje ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych.

Bardzo wyraźny wzrost maksymalnego świadczenia za szkody osobowe (wypłacanego z OC sprawcy wypadku) może budzić obawy o wysokość składek. Wydaje się jednak, że ten czynnik nie będzie miał dużego znaczenia, bo szkody osobowe o wartości przekraczającej np. 1 mln zł są w praktyce bardzo rzadkie” - stwierdza Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Zagraniczna historia ubezpieczeniowa ma wpływać na koszt OC

Drugim bardzo ważnym aspektem zmian przeforsowanych przez Parlament Europejski jest konieczność uwzględniania przez zakłady ubezpieczeń zagranicznej historii ubezpieczeniowej kierowców. Takie rozwiązanie ma się przyczynić do lepszego szacowania ryzyka w ubezpieczeniach komunikacyjnych. Na pewno pomoże ono osobom, które nie posiadają długiej historii ubezpieczeniowej w kraju obecnego pobytu, ale na terenie innego państwa członkowskiego UE wypracowały wcześniej spore zniżki za bezszkodową jazdę.

„Przepływ” historii ubezpieczeniowej będzie jednak równocześnie oznaczał wyższe składki dla tych właścicieli aut, którzy przed przeprowadzką do innego kraju członkowskiego Unii Europejskiej spowodowali szkodę na drodze. Właśnie dlatego skutki uwzględnienia zagranicznej historii ubezpieczeniowej nie będą dobre dla każdego kierowcy.

Nowy pomysł europarlamentarzystów może być różnie oceniany także przez samych ubezpieczycieli. W tym kontekście warto pamiętać, że stworzenie systemu umożliwiającego wymianę informacji o historii ubezpieczeniowej (pomiędzy państwami UE) będzie wymagało wielu przygotowań i wydatkowania sporych kwot” - zwraca uwagę Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Nieubezpieczonym kierowcom trudniej będzie uniknąć kary

Niedawna nowelizacja dyrektywy komunikacyjnej z całą pewnością nie wróży dobrze kierowcom nieposiadającym obowiązkowych polis komunikacyjnych (OC). Tacy kierujący stanowią problem przede wszystkim w krajach UE, które są najuboższe albo zostały najmocniej dotknięte kryzysem gospodarczym i wysokim bezrobociem.

Europarlamentarzyści niedawno postanowili, że liczba kierowców bez polisy OC powinna zostać wyraźnie zmniejszona, ponieważ powodują oni szkody o dużej wartości (również poza krajem rejestracji samochodu).

Nowa dyrektywa komunikacyjna wskazuje, że do łatwiejszej identyfikacji kierowców bez ubezpieczenia mają się przyczynić systemy informatyczne, które będą stosowane np. na granicach. Takie systemy błyskawicznie sprawdzą numer rejestracyjny każdego przejeżdżającego auta i porównają go z ewidencją ubezpieczonych samochodów.

Opisywane rozwiązanie może być bardzo skuteczne w praktyce. Trzeba jednak pamiętać, że najpierw będzie ono wymagało sporych nakładów finansowych i czasu potrzebnego na niezbędne przygotowania” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Źródło: Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA