REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czego możemy żądać od sprawcy wypadku?

Subskrybuj nas na Youtube
mężczyzna, samochód, wypadek, kolizja, przygnębienie, smutek, załamanie, depresja, emocje/ fot. Fotolia
mężczyzna, samochód, wypadek, kolizja, przygnębienie, smutek, załamanie, depresja, emocje/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wypadek drogowy może mieć wiele różnych konsekwencji, zarówno finansowych jak i zdrowotnych. Eksperci porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl wyjaśniają, jakiej rekompensaty można domagać się od sprawcy wypadku.

REKLAMA

Wraz z upływem lat poszerza się katalog roszczeń, jakie mogą wysuwać ofiary wypadku drogowego względem ubezpieczyciela sprawcy (zapewniającego ochronę z tytułu OC). Warto choćby przypomnieć, że w marcu 2018 r. Sąd Najwyższy poprzez trzy uchwały potwierdził prawo bliskich ofiary wypadku znajdującej się w stanie terminalnym lub wegetatywnym do dodatkowego zadośćuczynienia za brak kontaktu z chorym. Już niebawem ten najważniejszy polski sąd może także wydać uchwałę wskazującą na prawo osób bliskich opiekujących się ofiarą wypadku do wynagrodzenia za sprawowaną opiekę (zastępującą usługi wynajętego opiekuna).

REKLAMA

Ze względu na mnogość możliwych powodów wypłacenia rekompensaty i systematyczne wydłużanie się ich listy wiele osób do końca nie wie, jakie dokładnie roszczenia można wysuwać wobec ubezpieczyciela sprawcy wypadku. Właśnie dlatego eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl postanowili przybliżyć i usystematyzować temat możliwych roszczeń.

Jakie świadczenia są dostępne dla poszkodowanych w wypadkach?

Tak jak już wspomnieliśmy, orzecznictwo krajowych sądów (przede wszystkim Sądu Najwyższego) wywiera duży wpływ na interpretację przepisów dotyczących świadczeń dla ofiar wypadków drogowych oraz ich rodzin.

Istnieją jednak pewne kategorie świadczeń za szkody majątkowe (odszkodowań) i świadczeń za szkody niemajątkowe (zadośćuczynień), których przyznanie nie wzbudza żadnych wątpliwości i nie wymaga powoływania się na wyroki innych sądów” - wyjaśnia Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Informacji o dostępnych rodzajach świadczeń dla ofiar wypadków drogowych oraz ich bliskich osób trzeba szukać w kodeksie cywilnym. Wspomniany kodeks w artykułach 444 - 447 wymienia następujące świadczenia, które mogą być związane z wypadkiem drogowym:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • zapłata (na żądanie poszkodowanego dokonana „z góry”) wszystkich uzasadnionych i celowych kosztów leczenia (także w ramach prywatnej służby zdrowia)
  • zwrot kosztów leczenia i pogrzebu ofiary wypadku (jest on wypłacany osobie, która poniosła wspomniane koszty)
  • zapłata za koszty przygotowania do innego zawodu dla osoby, która stała się inwalidą na wskutek wypadku
  • świadczenie na rzecz rodzin ofiar wypadku znajdujących się w stanie wegetatywnym lub terminalnym (związane z brakiem możliwości utrzymywania normalnych więzów rodzinnych)
  • świadczenie przyznawane uprawnionym osobom na miejsce alimentów, które wcześniej musiał płacić zmarły (np. na rzecz nieletnich dzieci)
  • tymczasowa renta przyznawana jeśli w dniu orzeczenia sądowego nie można jeszcze ustalić wszystkich skutków wypadku
  • zadośćuczynienie pieniężne dla członków najbliższej rodziny związane ze śmiercią ofiary wypadku
  • świadczenie kompensujące pogorszenie się warunków życia najbliższej rodziny zmarłej ofiary wypadku
  • renta wypłacana w związku z: wyższymi kosztami leczenia i rehabilitacji, całkowitą / częściową utratą zdolności do pracy i / lub ograniczeniem perspektyw zarobkowych w przyszłości
  • zadośćuczynienie za cierpienie fizyczne oraz psychiczne ofiary wypadku (uwaga: takie zadośćuczynienie mogą otrzymać spadkobiercy jeśli jeszcze za życia poszkodowanego doszło do wytoczenia powództwa sądowego albo pisemnego uznania roszczenia przez ubezpieczyciela)

REKLAMA

Jak nietrudno zauważyć, powyższa lista świadczeń jest stosunkowo obszerna. Często zdarza się, że poszkodowany albo jego krewny może uzyskać przynajmniej kilka różnych świadczeń (np. rentę za utratę zdolności do pracy, zadośćuczynienie za cierpienie i zwrot kosztów leczenia)” - dodaje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Warto nadmienić, że ofierze wypadku drogowego przysługuje dodatkowo rekompensata poniesionych szkód na mieniu. Przykładem jest chociażby podarte ubranie, uszkodzony samochód lub zniszczony rower.

Roszczenia z OC nie trzeba składać od razu po wypadku

Mnogość różnych roszczeń, których można dochodzić od ubezpieczyciela sprawia, że niektóre ofiary wypadku drogowego lub ich rodziny nie od razu wnioskują o wypłatę wszystkich dostępnych świadczeń. Czasem poszkodowany albo jego krewny dopiero po jakimś czasie dowiaduje się, że istnieje możliwość otrzymania większej kwoty od ubezpieczyciela.

Perspektywa wypłaty większej sumy kompensującej skutki wypadku może czasem pojawić się na skutek orzecznictwa sądów. „Aktualny przykład stanowią uchwały Sądu Najwyższego z marca 2018 roku, które sprawiły, że wiele rodzin osób pozostających na wskutek wypadku w stanie terminalnym lub wegetatywnym zaczęło domagać się dodatkowego zadośćuczynienia” - wskazuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Termin przedawnienia roszczenia to czasem nawet 20 lat

Dochodzenie roszczeń związanych z wypadkiem drogowym na pewno ułatwiają przepisy kodeksu cywilnego określające terminy przedawnienia. Wspomniane terminy wynoszą:

  • trzy lata od dnia, w którym poszkodowany dowiedział się o szkodzie oraz ubezpieczycielu odpowiedzialnym za naprawienie tej szkody oraz dziesięć lat od dnia wypadku - termin stosowany w przypadku szkód majątkowych
  • trzy lata od dnia, w którym poszkodowany dowiedział się o szkodzie oraz ubezpieczycielu odpowiedzialnym za naprawienie tej szkody - termin stosowany w przypadku szkód osobowych
  • co najmniej dwa lata od osiągnięcia pełnoletności przez małoletnią ofiarę wypadku - to dodatkowy termin dotyczący szkód osobowych

O wiele dłuższy termin przedawnienia roszczeń dotyczących wypadku (aż 20 lat od daty zdarzenia) jest brany pod uwagę, jeżeli szkody powstały na wskutek drogowego przestępstwa.

Termin przedawnienia wynoszący 20 lat będzie stosowany również wtedy, gdy sprawcy wypadku nie można zidentyfikować (zobacz uchwała Sądu Najwyższego z 29 października 2013 r. - sygnatura akt III CZP 50/13). W takiej sytuacji poszkodowani albo ich rodziny kierują roszczenia do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego” - przypomina Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl. 

Źródło: Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA