REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak się obronić przed karą za brak OC?

Samochód, umowa/Fot. Shutterstock
Samochód, umowa/Fot. Shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jak można uniknąć kary za brak polisy OC? Nie wszystkie wezwania do zapłacenia kary za brak OC są uzasadnione. Wyjaśniamy, co powinien robić kierowca, który otrzymał takie wezwanie bez przyczyny.

Już niebawem (na początku 2020 r.) podstawowa stawka karna dla właścicieli nieubezpieczonych samochodów osobowych wzrośnie do 5200 zł. W dłuższej perspektywie możliwy jest wzrost takiej kary nawet do 8000 zł. Trudno się dziwić temu, że osoby otrzymujące wezwanie do zapłacenia kary związanej z brakiem OC, zwykle są bardzo niemiło zaskoczone. Przykre zaskoczenie może być o wiele większe, jeżeli w rzeczywistości nie było podstaw do zastosowania takiej stawki karnej. Pomimo coraz większej skuteczności wykrywania nieubezpieczonych kierowców (związanej m.in. z działaniem systemu „wirtualny policjant”), nadal zdarzają się przypadki, w których wezwanie do zapłacenia kary za brak OC jest nieuzasadnione. Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl tłumaczą, jak kierowcy powinni zachować się w takich sytuacjach.  

REKLAMA

Kierowca ma 30 dni na wyjaśnienie swojej sytuacji

REKLAMA

Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych wyznacza wszystkie podstawowe zasady związane z funkcjonowaniem polis OC dla kierowców. We wspomnianym akcie prawnym znajdziemy również ważne informacje o trybie karania osób, które nie dopełniły obowiązku ubezpieczeniowego. „Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych informuje, że osoba otrzymująca wezwanie do uiszczenia kary za brak OC, będzie dysponowała czasem wynoszącym 30 dni na przedstawienie dokumentów potwierdzających spełnianie obowiązku ubezpieczeniowego” - zwraca uwagę Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Warto dodać, że kierowca czasem nie musi udowadniać opłacenia polisy OC. Taka sytuacja ma miejsce wtedy, gdy obowiązek ubezpieczeniowy w ogóle nie istniał. Jako przykład można podać przypadek kierowcy, który otrzymał wezwanie do zapłacenia kary dotyczącej okresu po wyrejestrowaniu, zezłomowaniu auta albo jego sprzedaży. „W celu uniknięcia przykrych nieporozumień, warto jak najszybciej powiadomić zakład ubezpieczeń o wyrejestrowaniu, zezłomowaniu lub sprzedaży pojazdu” - mówi Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl. 

Eksperci Ubea.pl przypominają, że osoba sprzedająca samochód osobowy lub inny pojazd mechaniczny podlegający ubezpieczeniu obowiązkowemu, będzie miała 14 dni na poinformowanie zakładu ubezpieczeń o transakcji i danych nabywcy. Warto zatroszczyć się o potwierdzenie przekazania wymaganych informacji zakładowi ubezpieczeń. „Identyczna porada dotyczy również zawiadomienia o wyrejestrowaniu pojazdu mechanicznego oraz innych sytuacji, które skutkują wygaśnięciem obowiązku ubezpieczeniowego” - radzi Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Spór z UFG może przenieść się do sądu cywilnego

REKLAMA

Obowiązujące przepisy wskazują, że w ciągu 30 dni od otrzymania pisma wzywającego do zapłaty kary za brak OC kierowca może nie tylko skontaktować się z UFG w celu wyjaśnienia sytuacji. Możliwe jest również wniesienie do sądu pozwu związanego z ustaleniem zasadności obowiązku ubezpieczenia. „Z takiego rozwiązania warto skorzystać wtedy, gdy jesteśmy przekonani, że obowiązek wykupywania obowiązkowej polisy nie istniał, a Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny prezentuje inne stanowisko” - podkreśla Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z artykułem 10 ustęp 2 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych: „ustalenia spełnienia lub nieistnienia obowiązku ubezpieczenia można dochodzić przed sądem powszechnym”. W cytowanym przepisie mowa o sądzie cywilnym, który określi, czy w danej sytuacji wykupienie OC dla kierowców rzeczywiście było konieczne. Warto dodać, że właściciele pojazdów mechanicznych w odpowiedzi na niezadowalające ich stanowisko UFG czasem wnoszą skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. „Takie skargi zostają jednak oddalone, ponieważ spory związane z obowiązkiem ubezpieczeniowym nie należą do właściwości warszawskiego WSA. Jako potwierdzenie można np. przytoczyć postanowienie wspomnianego sądu z 11 sierpnia 2018 r. (sygnatura akt VI SA/Wa 1185/16)” - wyjaśnia Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

W ramach podsumowania warto zwrócić uwagę na fakt, że aktualne przepisy przyznają kierowcy krótki termin (30 dni) na złożenie pozwu kwestionującego stanowisko Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego dotyczące obowiązkowej polisy. Właśnie dlatego osoba wezwana do zapłacenia nienależnej kary, powinna działać szybko. Chodzi o to, żeby w ciągu 30 dni udało się załatwić dwie sprawy. Pierwszą z nich jest próba wyjaśnienia nieporozumienia poprzez przekazanie dokumentów Ubezpieczeniowemu Funduszowi Gwarancyjnemu. „Jeżeli stanowisko UFG nadal będzie niekorzystne, to kierowca powinien szybko złożyć pozew do sądu cywilnego. Warto pamiętać, że takie powództwo sądowe automatycznie wstrzymuje postępowanie egzekucyjne związane z niezapłaconą karą za brak OC” - podsumowuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl. 

Źródło: Ubea.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA