REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak się obronić przed karą za brak OC?

Samochód, umowa/Fot. Shutterstock
Samochód, umowa/Fot. Shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jak można uniknąć kary za brak polisy OC? Nie wszystkie wezwania do zapłacenia kary za brak OC są uzasadnione. Wyjaśniamy, co powinien robić kierowca, który otrzymał takie wezwanie bez przyczyny.

Już niebawem (na początku 2020 r.) podstawowa stawka karna dla właścicieli nieubezpieczonych samochodów osobowych wzrośnie do 5200 zł. W dłuższej perspektywie możliwy jest wzrost takiej kary nawet do 8000 zł. Trudno się dziwić temu, że osoby otrzymujące wezwanie do zapłacenia kary związanej z brakiem OC, zwykle są bardzo niemiło zaskoczone. Przykre zaskoczenie może być o wiele większe, jeżeli w rzeczywistości nie było podstaw do zastosowania takiej stawki karnej. Pomimo coraz większej skuteczności wykrywania nieubezpieczonych kierowców (związanej m.in. z działaniem systemu „wirtualny policjant”), nadal zdarzają się przypadki, w których wezwanie do zapłacenia kary za brak OC jest nieuzasadnione. Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl tłumaczą, jak kierowcy powinni zachować się w takich sytuacjach.  

REKLAMA

Kierowca ma 30 dni na wyjaśnienie swojej sytuacji

REKLAMA

Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych wyznacza wszystkie podstawowe zasady związane z funkcjonowaniem polis OC dla kierowców. We wspomnianym akcie prawnym znajdziemy również ważne informacje o trybie karania osób, które nie dopełniły obowiązku ubezpieczeniowego. „Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych informuje, że osoba otrzymująca wezwanie do uiszczenia kary za brak OC, będzie dysponowała czasem wynoszącym 30 dni na przedstawienie dokumentów potwierdzających spełnianie obowiązku ubezpieczeniowego” - zwraca uwagę Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Warto dodać, że kierowca czasem nie musi udowadniać opłacenia polisy OC. Taka sytuacja ma miejsce wtedy, gdy obowiązek ubezpieczeniowy w ogóle nie istniał. Jako przykład można podać przypadek kierowcy, który otrzymał wezwanie do zapłacenia kary dotyczącej okresu po wyrejestrowaniu, zezłomowaniu auta albo jego sprzedaży. „W celu uniknięcia przykrych nieporozumień, warto jak najszybciej powiadomić zakład ubezpieczeń o wyrejestrowaniu, zezłomowaniu lub sprzedaży pojazdu” - mówi Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl. 

Eksperci Ubea.pl przypominają, że osoba sprzedająca samochód osobowy lub inny pojazd mechaniczny podlegający ubezpieczeniu obowiązkowemu, będzie miała 14 dni na poinformowanie zakładu ubezpieczeń o transakcji i danych nabywcy. Warto zatroszczyć się o potwierdzenie przekazania wymaganych informacji zakładowi ubezpieczeń. „Identyczna porada dotyczy również zawiadomienia o wyrejestrowaniu pojazdu mechanicznego oraz innych sytuacji, które skutkują wygaśnięciem obowiązku ubezpieczeniowego” - radzi Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Spór z UFG może przenieść się do sądu cywilnego

REKLAMA

Obowiązujące przepisy wskazują, że w ciągu 30 dni od otrzymania pisma wzywającego do zapłaty kary za brak OC kierowca może nie tylko skontaktować się z UFG w celu wyjaśnienia sytuacji. Możliwe jest również wniesienie do sądu pozwu związanego z ustaleniem zasadności obowiązku ubezpieczenia. „Z takiego rozwiązania warto skorzystać wtedy, gdy jesteśmy przekonani, że obowiązek wykupywania obowiązkowej polisy nie istniał, a Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny prezentuje inne stanowisko” - podkreśla Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z artykułem 10 ustęp 2 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych: „ustalenia spełnienia lub nieistnienia obowiązku ubezpieczenia można dochodzić przed sądem powszechnym”. W cytowanym przepisie mowa o sądzie cywilnym, który określi, czy w danej sytuacji wykupienie OC dla kierowców rzeczywiście było konieczne. Warto dodać, że właściciele pojazdów mechanicznych w odpowiedzi na niezadowalające ich stanowisko UFG czasem wnoszą skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. „Takie skargi zostają jednak oddalone, ponieważ spory związane z obowiązkiem ubezpieczeniowym nie należą do właściwości warszawskiego WSA. Jako potwierdzenie można np. przytoczyć postanowienie wspomnianego sądu z 11 sierpnia 2018 r. (sygnatura akt VI SA/Wa 1185/16)” - wyjaśnia Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

W ramach podsumowania warto zwrócić uwagę na fakt, że aktualne przepisy przyznają kierowcy krótki termin (30 dni) na złożenie pozwu kwestionującego stanowisko Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego dotyczące obowiązkowej polisy. Właśnie dlatego osoba wezwana do zapłacenia nienależnej kary, powinna działać szybko. Chodzi o to, żeby w ciągu 30 dni udało się załatwić dwie sprawy. Pierwszą z nich jest próba wyjaśnienia nieporozumienia poprzez przekazanie dokumentów Ubezpieczeniowemu Funduszowi Gwarancyjnemu. „Jeżeli stanowisko UFG nadal będzie niekorzystne, to kierowca powinien szybko złożyć pozew do sądu cywilnego. Warto pamiętać, że takie powództwo sądowe automatycznie wstrzymuje postępowanie egzekucyjne związane z niezapłaconą karą za brak OC” - podsumowuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl. 

Źródło: Ubea.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

Od 17 czerwca 2024 roku polskie prawo jazdy - nowe przepisy dla kierowcy

Kierowcy muszą przygotować się na nowe przepisy, które wchodzą w życie już 17 czerwca 2024 roku. Od tej daty akceptowane będzie tylko polskie prawo jazdy. Jakie jeszcze zmiany będą obowiązywać?

Konfiskata samochodów nie odstraszyła kierowców. Na "podwójnym gazie" złapano w tym roku 34 tys. osób

Policja skonfiskowała już prawie 1,6 tys. samochodów od kierowców, którzy prowadzili pod wpływem alkoholu. Ta kara nie spowodowała jednak znaczącego spadku liczby pijanych kierowców na drogach - informuje "Rzeczpospolita".

REKLAMA

Znaczące spadki cen paliw. Ile zapłacimy za benzynę, olej czy gaz?

Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują, że w najbliższym tygodniu skala spadków cen paliw na stacjach może być znacząca. Przewidują, że litr benzyny 95 może średnio kosztować od 6,45 do 6,57 zł, a oleju napędowego - od 6,46 do 6,59 zł.

Ceny samochodów elektrycznych wciąż odstraszają Polaków. Kiedy należy Ci się 27 000 zł dopłaty do elektryka?

W marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1 700 samochodów w pełni elektrycznych. To więcej o 300 sztuk niż w lutym tego samego roku. Niemniej jednak, w porównaniu do roku poprzedniego, liczba rejestracji spadła o 10,9%. Wynika to z danych przedstawionych w raporcie firmy Rankomat.pl, powołującej się na najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

REKLAMA