REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak się obronić przed karą za brak OC?

Samochód, umowa/Fot. Shutterstock
Samochód, umowa/Fot. Shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jak można uniknąć kary za brak polisy OC? Nie wszystkie wezwania do zapłacenia kary za brak OC są uzasadnione. Wyjaśniamy, co powinien robić kierowca, który otrzymał takie wezwanie bez przyczyny.

Już niebawem (na początku 2020 r.) podstawowa stawka karna dla właścicieli nieubezpieczonych samochodów osobowych wzrośnie do 5200 zł. W dłuższej perspektywie możliwy jest wzrost takiej kary nawet do 8000 zł. Trudno się dziwić temu, że osoby otrzymujące wezwanie do zapłacenia kary związanej z brakiem OC, zwykle są bardzo niemiło zaskoczone. Przykre zaskoczenie może być o wiele większe, jeżeli w rzeczywistości nie było podstaw do zastosowania takiej stawki karnej. Pomimo coraz większej skuteczności wykrywania nieubezpieczonych kierowców (związanej m.in. z działaniem systemu „wirtualny policjant”), nadal zdarzają się przypadki, w których wezwanie do zapłacenia kary za brak OC jest nieuzasadnione. Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl tłumaczą, jak kierowcy powinni zachować się w takich sytuacjach.  

REKLAMA

REKLAMA

Kierowca ma 30 dni na wyjaśnienie swojej sytuacji

Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych wyznacza wszystkie podstawowe zasady związane z funkcjonowaniem polis OC dla kierowców. We wspomnianym akcie prawnym znajdziemy również ważne informacje o trybie karania osób, które nie dopełniły obowiązku ubezpieczeniowego. „Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych informuje, że osoba otrzymująca wezwanie do uiszczenia kary za brak OC, będzie dysponowała czasem wynoszącym 30 dni na przedstawienie dokumentów potwierdzających spełnianie obowiązku ubezpieczeniowego” - zwraca uwagę Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Warto dodać, że kierowca czasem nie musi udowadniać opłacenia polisy OC. Taka sytuacja ma miejsce wtedy, gdy obowiązek ubezpieczeniowy w ogóle nie istniał. Jako przykład można podać przypadek kierowcy, który otrzymał wezwanie do zapłacenia kary dotyczącej okresu po wyrejestrowaniu, zezłomowaniu auta albo jego sprzedaży. „W celu uniknięcia przykrych nieporozumień, warto jak najszybciej powiadomić zakład ubezpieczeń o wyrejestrowaniu, zezłomowaniu lub sprzedaży pojazdu” - mówi Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl. 

Eksperci Ubea.pl przypominają, że osoba sprzedająca samochód osobowy lub inny pojazd mechaniczny podlegający ubezpieczeniu obowiązkowemu, będzie miała 14 dni na poinformowanie zakładu ubezpieczeń o transakcji i danych nabywcy. Warto zatroszczyć się o potwierdzenie przekazania wymaganych informacji zakładowi ubezpieczeń. „Identyczna porada dotyczy również zawiadomienia o wyrejestrowaniu pojazdu mechanicznego oraz innych sytuacji, które skutkują wygaśnięciem obowiązku ubezpieczeniowego” - radzi Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

REKLAMA

Spór z UFG może przenieść się do sądu cywilnego

Obowiązujące przepisy wskazują, że w ciągu 30 dni od otrzymania pisma wzywającego do zapłaty kary za brak OC kierowca może nie tylko skontaktować się z UFG w celu wyjaśnienia sytuacji. Możliwe jest również wniesienie do sądu pozwu związanego z ustaleniem zasadności obowiązku ubezpieczenia. „Z takiego rozwiązania warto skorzystać wtedy, gdy jesteśmy przekonani, że obowiązek wykupywania obowiązkowej polisy nie istniał, a Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny prezentuje inne stanowisko” - podkreśla Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z artykułem 10 ustęp 2 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych: „ustalenia spełnienia lub nieistnienia obowiązku ubezpieczenia można dochodzić przed sądem powszechnym”. W cytowanym przepisie mowa o sądzie cywilnym, który określi, czy w danej sytuacji wykupienie OC dla kierowców rzeczywiście było konieczne. Warto dodać, że właściciele pojazdów mechanicznych w odpowiedzi na niezadowalające ich stanowisko UFG czasem wnoszą skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. „Takie skargi zostają jednak oddalone, ponieważ spory związane z obowiązkiem ubezpieczeniowym nie należą do właściwości warszawskiego WSA. Jako potwierdzenie można np. przytoczyć postanowienie wspomnianego sądu z 11 sierpnia 2018 r. (sygnatura akt VI SA/Wa 1185/16)” - wyjaśnia Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

W ramach podsumowania warto zwrócić uwagę na fakt, że aktualne przepisy przyznają kierowcy krótki termin (30 dni) na złożenie pozwu kwestionującego stanowisko Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego dotyczące obowiązkowej polisy. Właśnie dlatego osoba wezwana do zapłacenia nienależnej kary, powinna działać szybko. Chodzi o to, żeby w ciągu 30 dni udało się załatwić dwie sprawy. Pierwszą z nich jest próba wyjaśnienia nieporozumienia poprzez przekazanie dokumentów Ubezpieczeniowemu Funduszowi Gwarancyjnemu. „Jeżeli stanowisko UFG nadal będzie niekorzystne, to kierowca powinien szybko złożyć pozew do sądu cywilnego. Warto pamiętać, że takie powództwo sądowe automatycznie wstrzymuje postępowanie egzekucyjne związane z niezapłaconą karą za brak OC” - podsumowuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl. 

Źródło: Ubea.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA