REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Kara za brak OC jest uzależniona od kursu euro.
Kara za brak OC jest uzależniona od kursu euro.

REKLAMA

REKLAMA

Projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych przewiduje podwyższenia kary za brak wykupionego ubezpieczenia OC. Kara miałaby wynieść 2772 zł.

Brak ubezpieczenia OC

Aktualnie obowiązujące przepisy przewidują następującą procedurę w razie braku ubezpieczenia OC: jeżeli w razie zatrzymania kierowcy do kontroli okaże się, że nie posiada on przy sobie dokumentu potwierdzającego wykupienie ubezpieczenia OC, otrzymuje on mandat w wysokości 50 zł.

REKLAMA

O tym fakcie powiadamiany jest Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, którego zadaniem jest stwierdzenie, czy kierowca wykupił ubezpieczenie OC, ale po prostu nie miał przy sobie dokumentu czy też w ogóle takiego ubezpieczenia nie wykupił. W tej drugiej sytuacji, na kierowcę nakładana jest kara w wysokości równowartości 500 euro.

Kurs euro nie jest stały, w związku z czym waha się również wysokość kary. Jeżeli kurs euro wynosi 4 zł, wówczas kierowca zapłaci 2000 zł, jeśli jednak kurs wynosi 4,8 zł kara wyniesie już 2400 zł.

Zobacz: Jak działa ubezpieczenie OC?

Nowe przepisy – nowa podstawa obliczania wysokości kary

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych przewiduje, że podstawą obliczania kary za brak wykupionego ubezpieczenia OC będzie minimalne wynagrodzenie, które aktualnie wynosi 1386 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kierowca samochodu osobowego, który nie wykupi ubezpieczenie OC będzie musiał liczyć się z kara w wysokości dwukrotności tego wynagrodzenia, czyli 2772 zł. Natomiast kierowca samochodu ciężarowego – z trzykrotnością tej wartości, czyli 4158 zł.

Warto jednocześnie podkreślić, że wysokość kary będzie też w pewien sposób zależała od długości okresu, w którym pojazd nie był ubezpieczony. Jeśli okres ten wyniesie mniej niż 3, możemy liczyć na obniżenia kary do ok. 455 zł.

Przykład:

Aktualnie kara za brak ubezpieczenia OC wynosi:
• 500 euro dla samochodów osobowych;
• 800 euro dla samochodów ciężarowych i autobusów;
• 100 euro dla pozostałych pojazdów;
Po zmianach kary te wyniosą:
• 2772 zł dla samochodów osobowych;
• 4158 zł dla samochodów ciężarowych i autobusów;
• 462 zł dla pozostałych pojazdów.

Zobacz serwis: Auto formalności

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polacy wciąż kupują samochody z silnikami na benzynę, ale ścigają je hybrydy. Auta jakich marek najlepiej sprzedają się teraz

Przede wszystkim notujemy stabilny wzrost rynku nowych samochodów od początku 2025 roku. Jednak na rynku aut dostawczych i w segmencie premium – duże zaskoczenia. Kto w styczniu był prymusem na poszczególnych rynkach?

Klasyki motoryzacji. 27 lat temu wyprodukowano ostatniego Żuka

27 lat temu z taśmy produkcyjnej zjechał ostatni Żuk. Lekki samochód dostawczy z Lublina oparty na konstrukcji Warszawy m20 był nie tylko odpowiedzią na potrzeby krajowego rynku, ale i był świetnym towarem eksportowym. Przypomnijmy sobie jego historię.

Polacy już wnioskują o dopłaty do aut elektrycznych. Ile można dostać?

Nowy program dopłat do zakupu lub leasingu samochodów elektrycznych ruszył 3 lutego. Na ten moment złożono blisko 400 wniosków. O jakie kwoty można się ubiegać?

Rejestracja samochodu w Polsce przez obcokrajowca

Obcokrajowcy planujący pobyt w Polsce dłuższy niż 6 miesięcy muszą zarejestrować swój pojazd, niezależnie od tego, czy przyjechali z własnym, czy planują kupić nowy. Rejestracja jest konieczna do legalnego poruszania się po drogach oraz świadczenia usług transportowych. Formalności można załatwić w urzędzie zgodnym z miejscem zameldowania, ale co w przypadku braku meldunku? Gdzie szukać pomocy?

REKLAMA

System "RedLight": Czy naprawdę poprawia bezpieczeństwo?

System "RedLight", czyli kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle, budzi wiele kontrowersji wśród kierowców. Czy słusznie? Czy kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle rzeczywiście zmniejszają liczbę wypadków i poprawiają bezpieczeństwo, czy może są jedynie kolejnym narzędziem do generowania przychodów dla budżetu? Przyjrzyjmy się faktom.

KGP: 96 923 interwencji, 247 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 96 923 interwencji. Byli wzywani do 247 wypadków drogowych.

NaszEauto nie dla wszystkich. Kto nie skorzysta z programu?

Dlaczego program NaszEauto (dawniej „Mój Elektryk 2.0”) mający wspierać elektromobilność w Polsce budzi kontrowersje? Kto, po wprowadzonych w drugiej edycji zmianach, nie ma możliwości skorzystać z dofinasowania?

Jazda pod prąd na S7. 66-latka nie wiedziała, w którym miejscu popełniła błąd

Nietypowe zgłoszenie odebrali policjanci na skrzynkę "Stop agresji drogowej". Na nagraniu, które podesłał kierowca, widać auto jadące drogą ekspresową pod prąd. 66-latka nie zdawała sobie sprawy z tego, że jechała niezgodnie z przepisami.

REKLAMA

Odcinkowy pomiar prędkości, system RedLight i fotoradar [Nowe lokalizacje]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego odcinkowego pomiaru prędkości, systemu RedLight w nowej lokalizacji oraz fotoradaru. Gdzie kierowcy nieprzestrzegający przepisów ruchu drogowego mogą liczyć się z mandatami i punktami karnymi?

Branża TSL w 2025 r. - najważniejsze trendy. Transformacja cyfrowa, regionalizacja łańcuchów dostaw, restrukturyzacja

W 2025 r. spodziewane jest ożywienie polskiej gospodarki. Według prognoz PKB wzrośnie do 3,7 proc. wobec 3,1 proc. w 2024 roku. – Aby wykorzystać prognozowane przyspieszenie firmy muszą wziąć pod uwagę trendy, które będą kształtować sektor transportu, spedycji i logistyki w 2025 roku, jednocześnie zmieniając oblicze całej branży – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

REKLAMA