REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są uprawnienia i obowiązki młodego kierowcy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adrian Prusik
Adrian Prusik
Przez pierwsze 8 miesięcy młody kierowca będzie prowadził samochód oznaczony zielonym listkiem.
Przez pierwsze 8 miesięcy młody kierowca będzie prowadził samochód oznaczony zielonym listkiem.

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o kierujących pojazdami wprowadza liczne ograniczenia dla młodych kierowców. Poza wprowadzeniem dwuletniego okresu próbnego, obowiązkiem oznaczenia samochodu zielonym listkiem, ustawa przewiduje także limit 50 km/h w obszarze zabudowanym, który będzie obowiązywał młodego kierowcę także w nocy.

Dwuletni okres próbny

Najważniejszym rozwiązaniem, jakie przewiduje ustawa o kierujących pojazdami dla młodych kierowców to dwuletni okres próbny. W tym czasie młody kierowca będzie poddany szczególnym rygorom, jeśli chodzi o liczbę popełnianych przez niego wykroczeń.

REKLAMA

Za dwa wykroczenia w ruchu drogowym młody kierowca zostanie skierowany na kurs reedukacyjny, a jego okres próbny zostanie wydłużony o kolejne dwa lata. Jeżeli popełni trzecie wykroczenie – straci prawo jazdy.

Wymogi okresu próbnego

Z dwuletnim okresem próbnym związane będą także inne wymogi i ograniczenia:

• przez pierwsze 8 miesięcy młody kierowca będzie prowadził samochód oznaczony zielonym listkiem;

• między 4 a 8 miesiącem młody kierowca będzie miał obowiązek odbycia szkolenia teoretycznego z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego i kursu praktycznego dotyczącego zagrożeń w ruchu drogowym;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• przez pierwsze 8 miesięcy młody kierowca nie będzie mógł pracować jako zawodowy kierowca (w tym nie będzie mógł prowadzić tego typu działalności gospodarczej).

Zobacz również: Jak uzyskać prawo jazdy na motocykl?

Dozwolona maksymalna prędkość

Kolejnym ograniczeniem, z którym napotkają się młodzi kierowcy będzie dozwolona maksymalna prędkość, jaką będą mogli poruszać się na drogach.

REKLAMA

Na obszarze zabudowanym będą mogli jeździć maksymalnie 50 km/h, bez względu na to, czy znaki lub przepisy drogowe zezwalają na więcej. Oznacza to, że limit ten będzie ich obowiązywał również w nocy, kiedy to, zgodnie z przepisami ruchu drogowego, kierowcy mogą poruszać się w obszarze zabudowanym z prędkością 60 km/h.

Jak sytuacja będzie wyglądać poza obszarem zabudowanym? Generalnie, młody kierowca będzie mógł w takich miejscach jeździć z prędkością 80 km/h (o 10 km/h mniej niż doświadczony kierowca). Na dwujezdniowych drogach ekspresowych i autostradach – 100 km/h (odpowiednio o 20 km/h i 40 km/h mniej niż doświadczony kierowca).

Przepisy wprowadzające okres próbny wejdą w życie dopiero od 1 stycznia 2013 roku.

Zobacz serwis: Prawo jazdy

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA