REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ochrona danych pojazdów nie zawsze chroni interes publiczny

Subskrybuj nas na Youtube
Ochrona danych pojazdów
Ochrona danych pojazdów nie zawsze chroni interes publiczny
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ochrona danych osobowych może wydawać się konieczna, jeśli chroni osoby fizyczne. Tyle że niesie to za sobą pewne niedogodności lub pozostawia luki w innych obszarach ochrony.

Czym są dane osobowe?

Zgodnie z przepisami, zarówno numer VIN, jak i numer tablicy rejestracyjnej mogą być traktowane jako dane osobowe. Z drugiej jednak strony nie oznacza to, że osoba znająca numer VIN lub numer tablicy rejestracyjnej może odkryć jakiekolwiek fakty dotyczące konkretnej osoby.

REKLAMA

REKLAMA

Jednakże niektóre agencje rządowe lub nawet firmy mogą posiadać pewne dane, które prowadzą do danych osobowych, a zgodność z Ogólnym Rozporządzeniem o Ochronie Danych oznacza, że instytucje te powinny chronić wszelkie dane osobowe.

Informacje takie jak przebieg samochodu, ewidencja szkód, historia serwisowania czy przeglądów mogą zostać ujawnione za pomocą numeru VIN tablic rejestracyjnych pojazdu. To główny powód, dla którego niektóre instytucje nie chcą udostępniać żadnych informacji o historii pojazdów - mówi Matas Buzelis, prezes Association of Automotive Intelligence.

Buzelis dodaje, że wszelkie przebiegi, uszkodzenia czy zapisy dotyczące konserwacji nie powinny być uznawane za dane osobowe, ponieważ to właśnie te informacje w pierwszej kolejności opisują samochód. Żaden z zapisów nie powinien prowadzić do konkretnej osoby, ponieważ używany pojazd co kilka lat przechodzi od jednego właściciela do drugiego.

REKLAMA

Skąd bierze się ten paradoks?

Jednak w tym konkretnym przypadku zabezpieczenie informacji o historii samochodu może prowadzić do dużego paradoksu, gdy nabywcy samochodów są narażeni na działanie nieuczciwego sprzedawcy w zasadzie bez żadnej ochrony.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na przykład, jeśli kupujący używany samochód kupuje pojazd od nieuczciwej osoby, może być zbyt trudno prześledzić historię takiego pojazdu, jeśli został on sprowadzony z innego kraju. Istnieją platformy, które oferują sprawdzanie historii, ale niekoniecznie oznacza to, że taka historia będzie dostępna dla każdego auta. Za tym z kolei kryje się czynnik każdego kraju z osobna i jego podejście do RODO.

Przyjrzyjmy się Niemcom i Szwecji. Podczas gdy Szwecja pozwala każdemu obywatelowi na sprawdzenie historii dowolnego pojazdu zarejestrowanego w kraju, Niemcy zajmują zupełnie przeciwne stanowisko. Mimo że Niemcy są największym eksporterem samochodów używanych w Europie, traktują numery VIN przesadnie poważnie i nie chronią nabywców samochodów używanych - mówi Buzelis.

Ponadto, ekspert rynku motoryzacyjnego wskazuje, że nieuczciwi sprzedawcy mogą manipulować odczytami licznika kilometrów, prowadząc w ten sposób kupujących do podejmowania złych decyzji przy zakupie następnego samochodu. Pojazd z cofniętym licznikiem zwykle nie jest tak niezawodny jak ten z przebiegiem autentycznym, a jednocześnie może być bardzo groźny dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, ponieważ termin na wykonanie niektórych istotnych prac serwisowych mógł już dawno minąć.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA