REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można odliczać VAT od wydatków na motocykl wykorzystywany w działalności?

Motocykl w firmie: odliczanie podatku VAT od jego kosztów eksploatacji ,w tym paliwa Fot. Fotolia
Motocykl w firmie: odliczanie podatku VAT od jego kosztów eksploatacji ,w tym paliwa Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Niektórzy przedsiębiorcy zamiast samochodów używają w swojej działalności bardziej mobilnych motocykli. Czy w myśl nowych przepisów podatkowych mogą odliczać pełen podatek VAT od paliwa i kosztów jego eksploatacji?

Motocykl w firmie: czy można odliczać 100% podatku VAT od jego kosztów eksploatacji?

Kupiłem na potrzeby prowadzonej działalności motocykl. Czy mogę odliczać VAT przy nabywaniu pa­liwa, części oraz od innych wydatków dotyczących tego motocykla?

REKLAMA

Od 1 kwietnia 2014 r. nie może Pan odliczać podatku naliczonego przy nabywaniu paliwa do motocykla wykorzystywanego w działalności (będzie tak do końca czerwca 2015 r.), jeśli Pan nie zadeklarował, że będzie go wykorzystywał wyłącznie do działalności (składając VAT-26). W takim przypadku w związku z nabywaniem usług naprawy lub konserwacji motocykla oraz innych niż paliwo towarów i usług związa­nych z eksploatacją lub używaniem motocykla może Pan odliczyć tylko 50% VAT naliczonego. Może Pan odliczyć 100% VAT od tych wydatków, jeżeli w sposób przewidziany przepisami udowodni, że wykluczone jest użycie motocykla do celów niezwiązanych z działalnością.

Zobacz też: Jak od 1 kwietnia 2014 r. odliczać VAT od samochodów „z kratką"?

Od 1 kwietnia 2014 r. zasady dokonywania odliczeń dotyczących pojazdów samochodowych określają przepisy art. 86a ustawy o VAT w brzmieniu nadanym przepisami ustawy nowelizującej z 7 lutego 2014 r. Przepisy te dotyczą pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 2 pkt 34 ustawy o VAT, czyli po­jazdów samochodowych w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony - patrz słowniczek.

Z przepisów o ruchu drogowym wynika, że:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • pojazdami samochodowymi są pojazdy silnikowe, których konstrukcja umożliwia jazdę z prędko­ścią przekraczającą 25 km/h, z zastrzeżeniem, że określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego (art. 2 pkt 33 ustawy Prawo o ruchu drogowym)
  • pojazdami silnikowymi są pojazdy wyposażone w silnik, z wyjątkiem motoroweru i pojazdu szyno­wego (art. 2 pkt 32 ustawy Prawo o ruchu drogowym)
  • pojazdami są środki transportu przeznaczone do poruszania się po drodze oraz maszyny i urzą­dzenia do tego przystosowane (art. 2 pkt 31 ustawy Prawo o ruchu drogowym).

REKLAMA

Z podanych definicji wynika, że motocykle należą do pojazdów samochodowych w rozumieniu VAT jako pojazdy silnikowe przeznaczone do poruszania się po drodze. Dotyczą ich zatem przepisy art. 86a ustawy o VAT i ograniczenia odliczenia VAT naliczonego wynikające z tych przepisów. Potwierdziło to Ministerstwo Finansów w broszurze informacyjne z 1 kwietnia 2014 r. pt. Nowe zasady odliczania podatku VAT od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, wymieniając motocykle wśród pojazdów, których dotyczą nowe zasady odliczania.

Na podstawie art. 86a ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2014 r. motocykle nale­żą, co do zasady, do pojazdów uprawniających tylko do częściowych odliczeń. Oznacza to, że kwota po­datku naliczonego przy dokonywaniu wydatków dotyczących motocykli jest, co do zasady, ograniczona do 50% (art. 86a ust. 1 i 2 ustawy o VAT).

REKLAMA

Wyjątek (w okresie od 1 kwietnia 2014 r. do 30 czerwca 2015 r.) dotyczy paliwa nabywanego do mo­tocykli, przy którego nabywaniu nie przysługuje, co do zasady, prawo do odliczenia. Wynika to z zesta­wienia przepisów art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 12 ust. 3 ustawy nowelizującej z 7 lutego 2014 r. Pierwszy z tych przepisów tymczasowo wyłącza możliwość odliczania podatku naliczonego przy nabywaniu pa­liwa, z drugiego zaś wynika, że pojazdy, które w dokumentach wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub liczby miejsc, uznaje się za samochody osobowe. Dotyczy to właśnie, między innymi, motocykli.

Niekiedy możliwe jest jednak dokonywanie pełnych odliczeń od wydatków dotyczących motocykli (w tym odliczanie w całości podatku naliczonego przy nabywaniu paliwa). Dotyczy to motocykli, których sposób wykorzystania przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika ewidencją ich przebiegu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą (art. 86a ust. 1 w zw. z art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a) w zw. z art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT). Z treści pytania nie wynika jednak, aby w przypadku po­datnika warunki te były spełnione, co oznacza, że od 1 kwietnia 2014 r.:

  • nie może on odliczać podatku naliczonego przy nabywaniu paliwa do motocykla (podobnie zresztą jak nie mógł tego czynić do końca marca 2014 r.),
  • może odliczyć 50% podatku naliczonego przy nabywaniu usług naprawy lub konserwacji motocykla oraz innych niż paliwo towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem motocykla.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 86a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: 500 pytań o VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Lekkie pojazdy elektryczne - co warto o nich wiedzieć

Większe miasto to zakorkowane ulice, duża emisja dwutlenku węgla i przeciętna prędkość jazdy km/h. Ponadto średnia liczba pasażerów w samochodach poruszających się po miastach to zaledwie 1,3 osoby. Czy lekkie pojazdy elektryczne zrewolucjonizują sposób poruszania się po mieście? 

KGP: 99 221 interwencji, 380 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 221 interwencji. Byli wzywani do 380 wypadków drogowych.

Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

REKLAMA

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

REKLAMA

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

REKLAMA