REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady odliczania podatku VAT naliczonego od pojazdów pomocy drogowej

Holowanie Fot. Fotolia
Holowanie Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Samochód ma homologację ciężarową N1 jednak posiada 5 miejsc siedzących. Czy w myśl nowych przepisów nadal można odpisać od niego 100% VAT od paliwa?

Samochód pomocy drogowej z homologacją N1 i dwoma rzędami siedzeń

Posiadam samochód Mercedes Benz Sprinter 313 CDI, kategoria pojazdu N1. Samochód jest wyko­rzystywany jako pomoc drogowa - więc do 31 marca 2014 r. był samochodem specjalnym i mogłem odliczać VAT od paliwa. Samochód posiada dwa rzędy siedzeń, liczba miejsc siedzących to 5. Czy mam rozumieć, że od 1 kwietnia 2014 r. nie mogę go traktować jako samochodu ciężarowego i odli­czać VAT od eksploatacji w 100%?

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 kwietnia 2014 r. samochody pomocy drogowej nie są zaliczane do pojazdów uprawniających do pełnego odliczania VAT naliczonego. Nie zostały bowiem wymienione w art. 86a ust. 9 pkt 3 ustawy o VAT i przez to nie znalazły się w kategorii pojazdów, których konstrukcja techniczna wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne (art. 86a ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT). Nie zostały też wymienione w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z 27 marca 2014 r. w sprawie pojazdów samochodowych uznawanych za wykorzystywane wyłącznie w działalności gospodarczej podatnika (Dz.U. z 2014 r. poz. 407). Oznacza to, że do tych pojazdów od 1 kwietnia 2014 r. stosuje się ogólną zasadę odliczania VAT naliczonego od wydatków związanych z takimi pojazdami wyrażoną w art. 86a ust. 1 ustawy o VAT. Zezwala ona na odli­czanie 50% VAT naliczonego od wydatków związanych z tymi pojazdami. Ograniczenie to dotyczy zarówno odliczania VAT od paliwa, jak i pozostałych wydatków związanych z takim pojazdem. Do wydatków objętych ograniczeniem odliczenia VAT naliczonego zalicza się także wydatki dotyczące nabycia lub importu:

  • części składowych do tych pojazdów;
  • paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów,
  • usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz
  • innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Zgodnie z przepisami obowiązującymi od 1 kwietnia 2014 r. można odliczać 100% VAT naliczonego od wydatków związanych z pojazdem pomocy drogowej, pod warunkiem, że zostaną spełnione trzy warunki:

  • zostaną ustalone takie zasady używania tego pojazdu, które będą wykluczały jego użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub
  • pojazd zostanie zgłoszony w urzędzie skarbowym na formularzu VAT-26,
  • podatnik będzie prowadził szczegółową ewidencję przebiegu pojazdu.

Od 1 czerwca 2014 r. Minister Finansów postanowił jednak, że w przypadku pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi o przeznaczeniu pomoc drogowa, mających nadwozie konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu uszkodzonych pojazdów podatnicy nie muszą prowadzić ewidencji przebie­gu pojazdu (i składać informacji VAT-26) - por. rozporządzenie Ministra Finansów z 28 maja 2014 r. w sprawie przypadków, w których nie stosuje się warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojaz­dów (Dz.U. z 2014 r. poz. 709). Jeżeli Pana samochód - pojazd specjalny pomocy drogowej - ma nad­wozie konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu uszkodzonych pojazdów, to od 1 czerwca 2014 r. nie musi Pan prowadzić ewidencji przebiegu pojazdu (ani zgłaszać pojazdu do urzędu skarbowego na formularzu VAT-26), aby odliczać 100% VAT naliczonego od wydatków związanych z tym pojaz­dem. Proszę jednak zauważyć, że nadal obowiązuje Pana pierwszy z ww. warunków, a mianowicie powinien Pan ustalić zasady wykorzystywania tego pojazdu wykluczające użycie tego pojazdu na cele niezwiązane z działalnością gospodarczą.

REKLAMA

W broszurze informacyjnej z 1 kwietnia 2014 r. pt. Nowe zasady odliczania podatku VAT od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi Ministerstwo Finansów stwierdziło, że: ^^^^ Przepisy ustawy nie określają, w jaki sposób podatnik ma zapewnić w przedsiębiorstwie wyelimi- MF nowanie użytku prywatnego używanych w nim pojazdów samochodowych dla celów pełnego odliczenia podatku naliczonego. Przykładowo może tego dokonać za pomocą wprowadzonych regulaminów, umów, zarządzeń wraz z podjęciem dodatkowych działań zabezpieczających ich wykona­nie. Działania te muszą być dostosowane do specyfiki działalności przedsiębiorstwa i sposobu używania dla jego celów pojazdów. Określone przez podatnika zasady używania pojazdów muszą obiektywnie potwierdzać, że pojazd jest wykorzystywany wyłącznie w działalności gospodarczej i nie ma możliwości prywatnego użytku tych pojazdów, np. przez pracowników (przykładowo celem dojazdu do swojego miej­sca zamieszkania). Okolicznościami potwierdzającymi obiektywnie brak możliwości użytku prywatnego może być przykładowo:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • obowiązek zostawiania po godzinach pracy na parkingach przedsiębiorstwa pojazdów używanych przez pracowników, bez możliwości ich pobrania poza tymi godzinami, w tym w weekendy, na cele inne niż wyłącznie działalność przedsiębiorstwa,
  • nadzór nad używaniem pojazdów w trakcie wykonywania obowiązków służbowych, przykładowo za pomocą GPS. (...)

Jeżeli zatem w praktyce używa Pan pojazdu pomocy drogowej również poza działalnością, to nie przy­sługuje Panu prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z tym pojazdem tylko prawo do odliczenia ograniczonego do 50%. Prawo do pełnego odliczenia nadal przysługuje wyłącz­nie w przypadku pojazdów specjalnych pomocy drogowej (z nadwoziem konstrukcyjnie przeznaczonym do przewozu uszkodzonych pojazdów), które służą do działalności gospodarczej podatnika, a nie tych, które są wykorzystywane w sposób „mieszany".

PODSTAWA PRAWNA:

  • art. 86a 1, 2 i 9 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312
  • § 1-4 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 marca 2014 r. w sprawie pojazdów samochodowych uznawanych za wykorzysty­wane wyłącznie w działalności gospodarczej podatnika - Dz.U. z 2014 r. poz. 407
  • § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 maja 2014 r. w sprawie przypadków, w których nie stosuje się warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdów - Dz.U. z 2014 r. poz. 709
Źródło: 500 pytań o VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA