REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady odliczania podatku VAT naliczonego od pojazdów pomocy drogowej

Subskrybuj nas na Youtube
Holowanie Fot. Fotolia
Holowanie Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Samochód ma homologację ciężarową N1 jednak posiada 5 miejsc siedzących. Czy w myśl nowych przepisów nadal można odpisać od niego 100% VAT od paliwa?

Samochód pomocy drogowej z homologacją N1 i dwoma rzędami siedzeń

REKLAMA

Posiadam samochód Mercedes Benz Sprinter 313 CDI, kategoria pojazdu N1. Samochód jest wyko­rzystywany jako pomoc drogowa - więc do 31 marca 2014 r. był samochodem specjalnym i mogłem odliczać VAT od paliwa. Samochód posiada dwa rzędy siedzeń, liczba miejsc siedzących to 5. Czy mam rozumieć, że od 1 kwietnia 2014 r. nie mogę go traktować jako samochodu ciężarowego i odli­czać VAT od eksploatacji w 100%?

REKLAMA

Od 1 kwietnia 2014 r. samochody pomocy drogowej nie są zaliczane do pojazdów uprawniających do pełnego odliczania VAT naliczonego. Nie zostały bowiem wymienione w art. 86a ust. 9 pkt 3 ustawy o VAT i przez to nie znalazły się w kategorii pojazdów, których konstrukcja techniczna wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne (art. 86a ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT). Nie zostały też wymienione w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z 27 marca 2014 r. w sprawie pojazdów samochodowych uznawanych za wykorzystywane wyłącznie w działalności gospodarczej podatnika (Dz.U. z 2014 r. poz. 407). Oznacza to, że do tych pojazdów od 1 kwietnia 2014 r. stosuje się ogólną zasadę odliczania VAT naliczonego od wydatków związanych z takimi pojazdami wyrażoną w art. 86a ust. 1 ustawy o VAT. Zezwala ona na odli­czanie 50% VAT naliczonego od wydatków związanych z tymi pojazdami. Ograniczenie to dotyczy zarówno odliczania VAT od paliwa, jak i pozostałych wydatków związanych z takim pojazdem. Do wydatków objętych ograniczeniem odliczenia VAT naliczonego zalicza się także wydatki dotyczące nabycia lub importu:

  • części składowych do tych pojazdów;
  • paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów,
  • usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz
  • innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Zgodnie z przepisami obowiązującymi od 1 kwietnia 2014 r. można odliczać 100% VAT naliczonego od wydatków związanych z pojazdem pomocy drogowej, pod warunkiem, że zostaną spełnione trzy warunki:

  • zostaną ustalone takie zasady używania tego pojazdu, które będą wykluczały jego użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub
  • pojazd zostanie zgłoszony w urzędzie skarbowym na formularzu VAT-26,
  • podatnik będzie prowadził szczegółową ewidencję przebiegu pojazdu.

REKLAMA

Od 1 czerwca 2014 r. Minister Finansów postanowił jednak, że w przypadku pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi o przeznaczeniu pomoc drogowa, mających nadwozie konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu uszkodzonych pojazdów podatnicy nie muszą prowadzić ewidencji przebie­gu pojazdu (i składać informacji VAT-26) - por. rozporządzenie Ministra Finansów z 28 maja 2014 r. w sprawie przypadków, w których nie stosuje się warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojaz­dów (Dz.U. z 2014 r. poz. 709). Jeżeli Pana samochód - pojazd specjalny pomocy drogowej - ma nad­wozie konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu uszkodzonych pojazdów, to od 1 czerwca 2014 r. nie musi Pan prowadzić ewidencji przebiegu pojazdu (ani zgłaszać pojazdu do urzędu skarbowego na formularzu VAT-26), aby odliczać 100% VAT naliczonego od wydatków związanych z tym pojaz­dem. Proszę jednak zauważyć, że nadal obowiązuje Pana pierwszy z ww. warunków, a mianowicie powinien Pan ustalić zasady wykorzystywania tego pojazdu wykluczające użycie tego pojazdu na cele niezwiązane z działalnością gospodarczą.

W broszurze informacyjnej z 1 kwietnia 2014 r. pt. Nowe zasady odliczania podatku VAT od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi Ministerstwo Finansów stwierdziło, że: ^^^^ Przepisy ustawy nie określają, w jaki sposób podatnik ma zapewnić w przedsiębiorstwie wyelimi- MF nowanie użytku prywatnego używanych w nim pojazdów samochodowych dla celów pełnego odliczenia podatku naliczonego. Przykładowo może tego dokonać za pomocą wprowadzonych regulaminów, umów, zarządzeń wraz z podjęciem dodatkowych działań zabezpieczających ich wykona­nie. Działania te muszą być dostosowane do specyfiki działalności przedsiębiorstwa i sposobu używania dla jego celów pojazdów. Określone przez podatnika zasady używania pojazdów muszą obiektywnie potwierdzać, że pojazd jest wykorzystywany wyłącznie w działalności gospodarczej i nie ma możliwości prywatnego użytku tych pojazdów, np. przez pracowników (przykładowo celem dojazdu do swojego miej­sca zamieszkania). Okolicznościami potwierdzającymi obiektywnie brak możliwości użytku prywatnego może być przykładowo:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • obowiązek zostawiania po godzinach pracy na parkingach przedsiębiorstwa pojazdów używanych przez pracowników, bez możliwości ich pobrania poza tymi godzinami, w tym w weekendy, na cele inne niż wyłącznie działalność przedsiębiorstwa,
  • nadzór nad używaniem pojazdów w trakcie wykonywania obowiązków służbowych, przykładowo za pomocą GPS. (...)

Jeżeli zatem w praktyce używa Pan pojazdu pomocy drogowej również poza działalnością, to nie przy­sługuje Panu prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z tym pojazdem tylko prawo do odliczenia ograniczonego do 50%. Prawo do pełnego odliczenia nadal przysługuje wyłącz­nie w przypadku pojazdów specjalnych pomocy drogowej (z nadwoziem konstrukcyjnie przeznaczonym do przewozu uszkodzonych pojazdów), które służą do działalności gospodarczej podatnika, a nie tych, które są wykorzystywane w sposób „mieszany".

PODSTAWA PRAWNA:

  • art. 86a 1, 2 i 9 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312
  • § 1-4 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 marca 2014 r. w sprawie pojazdów samochodowych uznawanych za wykorzysty­wane wyłącznie w działalności gospodarczej podatnika - Dz.U. z 2014 r. poz. 407
  • § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 maja 2014 r. w sprawie przypadków, w których nie stosuje się warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdów - Dz.U. z 2014 r. poz. 709
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: 500 pytań o VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

REKLAMA

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

REKLAMA