REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skąd firmy wypożyczające samochody na minuty, wiedzą co się z nimi dzieje?

Subskrybuj nas na Youtube
Skąd firmy wypożyczające samochody na minuty, wiedzą co się z nimi dzieje?
Skąd firmy wypożyczające samochody na minuty, wiedzą co się z nimi dzieje?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zauważalnie coraz więcej firm oferuje w Polsce krótkoterminowy wynajem aut. Liczony nawet w minutach. W jaki sposób świadczące takie usługi przedsiębiorstwa gromadzą informacje na temat tego, co się dzieje z ich samochodami?

Car-sharing - czyli krótkoterminowy wynajem pojazdów

REKLAMA

O car-sharingu głośno zrobiło się na początku XXI wieku, gdy na większą skalę zaczęto realizować rozwiązania z zakresu inteligentnych miast. O tym, że krótkoterminowy wynajem aut nie jest fanaberią, świadczą projekty koncernów motoryzacyjnych takich jak BMW (DriveNow), Daimler AG (car2go) czy Fiat Chrysler Automobiles (Enjoy). Swoje rozwiązania wdrażają też mniejsze podmioty, które do idei korzystania z samochodów na minuty/godziny próbują przekonać również Polaków. Systemy car-sharingu działają już m.in. w Warszawie, Wrocławiu i Krakowie.

REKLAMA

Jak informuje miasto stołeczne, „carsharing jest alternatywą dla posiadania własnego samochodu, których w Warszawie jest coraz więcej: według niektórych danych nawet ponad milion, czyli 600 na 1000 mieszkańców. Powoduje to liczne problemy, m.in. z parkowaniem (liczba wydanych abonamentów w strefie płatnego parkowania niestrzeżonego przekroczyła już liczbę miejsc parkingowych), zanieczyszczeniem powietrza (wiele z samochodów to stare pojazdy niespełniające norm emisji spalin) i korkami.”

Zobacz też: Jakie są konsekwencje, gdy leasingowane auto zostanie skradzione?

Skąd firmy wypożyczające samochody na minuty, wiedzą co się z nimi dzieje?

REKLAMA

Większość „sharowanych” samochodów można wynająć z określonych punktów, tak jak w przypadku rowerów miejskich, za pomocą specjalnej aplikacji i konta w systemie operatora danego rozwiązania. W ramach uruchomienia usługi użytkownik musi podzielić się z dostawcą swoimi danymi – imieniem, nazwiskiem, adresem e-mail, numerem telefonu, numerem karty kredytowej, a także potwierdzeniem posiadanego prawa jazdy. Dzięki temu możliwe staje się wynajęcie pojazdu na kilka, kilkanaście minut, godzinę lub dobę. Firmy udostępniające pojazdy – w celu sprawnego zarządza systemem wypożyczania i jednocześnie zabezpieczenia swojej własności – stosują oczywiście odpowiednie rozwiązania. „Większość wykorzystuje w celu monitorowania aut najprostsze moduły GPS/GSM” – zauważa Dariusz Kwakszys z Gannet Guard Systems. „Urządzenia tego typu pozwalają na sprawdzenie lokalizacji pojazdu zarówno na żądanie, w momencie zdalnego wywołania modułu, jak i przez cały czas użytkowania auta. Tym samym mogą kontrolować, gdzie porusza się dany samochód, a w związku z wynajmem przez konkretną zalogowaną osobę także stwierdzić, że w ciągu ostatnich dwóch dni Kowalski wynajmował auto trzy razy i pokonywał określone trasy” – dodaje Dariusz Kwakszys.

Właściciele firm zajmujących się wynajmem krótkoterminowym na terenie Warszawy podkreślają, że nie monitorują na bieżąco tras pokonywanych przez użytkowników aut. Rzeczywiście, na pokładzie pojazdów instalują moduły korzystające z technologii GPS/GSM, ale są one tylko narzędziem umożliwiającym wskazanie gdzie pojazd został „odstawiony” oraz stają się pomocne w przypadku ewentualnych nieprawidłowości w spełnianiu umów zawartych z wynajmującymi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Moduły monitorujące stosowane w samochodach pozwalają na stałą komunikację z centralą odpowiedzialną za ustalanie pozycji. W związku z tym, że wykorzystują technologię znaną z telefonów komórkowych, są w stanie określać pozycję z dokładnością do kilku metrów. Pozwalają też właścicielowi na odzyskanie samochodu w momencie, kiedy nie zostanie on zwrócony na czas lub skradziony. „Moduły lokalizujące to dzisiaj najskuteczniejsze narzędzie odzyskiwania skradzionych aut. Jednak namierzanie przez GPS/GSM nie jest najdoskonalszą metodą. O wiele większą gwarancję ustalenia pozycji oferuje technologia radiowa, a jej połączenie z GPS/GSM daje nie tylko 98 proc. szans na odzyskanie pojazdu, ale także możliwość stałego monitorowania określonych parametrów samochodu” – wyjaśnia ekspert z firmy Gannet Guard Systems.

Kluczowe dla rozwoju usług car-sharingowych w Polsce jest nie tylko przekonanie użytkowników, że to o wiele tańszy i wygodniejszy sposób komunikacji, stanowiący alternatywę przede wszystkim dla prywatnych aut. Istotne jest również uświadomienie konsumentom, że w trakcie korzystania z wypożyczonych samochodów nie są śledzeni. Urządzenia montowane na pokładzie pojazdów, które są w stanie wskazać, gdzie aktualnie porusza się samochód, to tylko gwarant odzyskania mienia oraz element zarządzania systemem.

Źródło: Gannet Guard Systems.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA