REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skąd firmy wypożyczające samochody na minuty, wiedzą co się z nimi dzieje?

Subskrybuj nas na Youtube
Skąd firmy wypożyczające samochody na minuty, wiedzą co się z nimi dzieje?
Skąd firmy wypożyczające samochody na minuty, wiedzą co się z nimi dzieje?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zauważalnie coraz więcej firm oferuje w Polsce krótkoterminowy wynajem aut. Liczony nawet w minutach. W jaki sposób świadczące takie usługi przedsiębiorstwa gromadzą informacje na temat tego, co się dzieje z ich samochodami?

Car-sharing - czyli krótkoterminowy wynajem pojazdów

REKLAMA

O car-sharingu głośno zrobiło się na początku XXI wieku, gdy na większą skalę zaczęto realizować rozwiązania z zakresu inteligentnych miast. O tym, że krótkoterminowy wynajem aut nie jest fanaberią, świadczą projekty koncernów motoryzacyjnych takich jak BMW (DriveNow), Daimler AG (car2go) czy Fiat Chrysler Automobiles (Enjoy). Swoje rozwiązania wdrażają też mniejsze podmioty, które do idei korzystania z samochodów na minuty/godziny próbują przekonać również Polaków. Systemy car-sharingu działają już m.in. w Warszawie, Wrocławiu i Krakowie.

REKLAMA

Jak informuje miasto stołeczne, „carsharing jest alternatywą dla posiadania własnego samochodu, których w Warszawie jest coraz więcej: według niektórych danych nawet ponad milion, czyli 600 na 1000 mieszkańców. Powoduje to liczne problemy, m.in. z parkowaniem (liczba wydanych abonamentów w strefie płatnego parkowania niestrzeżonego przekroczyła już liczbę miejsc parkingowych), zanieczyszczeniem powietrza (wiele z samochodów to stare pojazdy niespełniające norm emisji spalin) i korkami.”

Zobacz też: Jakie są konsekwencje, gdy leasingowane auto zostanie skradzione?

Skąd firmy wypożyczające samochody na minuty, wiedzą co się z nimi dzieje?

REKLAMA

Większość „sharowanych” samochodów można wynająć z określonych punktów, tak jak w przypadku rowerów miejskich, za pomocą specjalnej aplikacji i konta w systemie operatora danego rozwiązania. W ramach uruchomienia usługi użytkownik musi podzielić się z dostawcą swoimi danymi – imieniem, nazwiskiem, adresem e-mail, numerem telefonu, numerem karty kredytowej, a także potwierdzeniem posiadanego prawa jazdy. Dzięki temu możliwe staje się wynajęcie pojazdu na kilka, kilkanaście minut, godzinę lub dobę. Firmy udostępniające pojazdy – w celu sprawnego zarządza systemem wypożyczania i jednocześnie zabezpieczenia swojej własności – stosują oczywiście odpowiednie rozwiązania. „Większość wykorzystuje w celu monitorowania aut najprostsze moduły GPS/GSM” – zauważa Dariusz Kwakszys z Gannet Guard Systems. „Urządzenia tego typu pozwalają na sprawdzenie lokalizacji pojazdu zarówno na żądanie, w momencie zdalnego wywołania modułu, jak i przez cały czas użytkowania auta. Tym samym mogą kontrolować, gdzie porusza się dany samochód, a w związku z wynajmem przez konkretną zalogowaną osobę także stwierdzić, że w ciągu ostatnich dwóch dni Kowalski wynajmował auto trzy razy i pokonywał określone trasy” – dodaje Dariusz Kwakszys.

Właściciele firm zajmujących się wynajmem krótkoterminowym na terenie Warszawy podkreślają, że nie monitorują na bieżąco tras pokonywanych przez użytkowników aut. Rzeczywiście, na pokładzie pojazdów instalują moduły korzystające z technologii GPS/GSM, ale są one tylko narzędziem umożliwiającym wskazanie gdzie pojazd został „odstawiony” oraz stają się pomocne w przypadku ewentualnych nieprawidłowości w spełnianiu umów zawartych z wynajmującymi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Moduły monitorujące stosowane w samochodach pozwalają na stałą komunikację z centralą odpowiedzialną za ustalanie pozycji. W związku z tym, że wykorzystują technologię znaną z telefonów komórkowych, są w stanie określać pozycję z dokładnością do kilku metrów. Pozwalają też właścicielowi na odzyskanie samochodu w momencie, kiedy nie zostanie on zwrócony na czas lub skradziony. „Moduły lokalizujące to dzisiaj najskuteczniejsze narzędzie odzyskiwania skradzionych aut. Jednak namierzanie przez GPS/GSM nie jest najdoskonalszą metodą. O wiele większą gwarancję ustalenia pozycji oferuje technologia radiowa, a jej połączenie z GPS/GSM daje nie tylko 98 proc. szans na odzyskanie pojazdu, ale także możliwość stałego monitorowania określonych parametrów samochodu” – wyjaśnia ekspert z firmy Gannet Guard Systems.

Kluczowe dla rozwoju usług car-sharingowych w Polsce jest nie tylko przekonanie użytkowników, że to o wiele tańszy i wygodniejszy sposób komunikacji, stanowiący alternatywę przede wszystkim dla prywatnych aut. Istotne jest również uświadomienie konsumentom, że w trakcie korzystania z wypożyczonych samochodów nie są śledzeni. Urządzenia montowane na pokładzie pojazdów, które są w stanie wskazać, gdzie aktualnie porusza się samochód, to tylko gwarant odzyskania mienia oraz element zarządzania systemem.

Źródło: Gannet Guard Systems.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA