REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skąd firmy wypożyczające samochody na minuty, wiedzą co się z nimi dzieje?

Subskrybuj nas na Youtube
Skąd firmy wypożyczające samochody na minuty, wiedzą co się z nimi dzieje?
Skąd firmy wypożyczające samochody na minuty, wiedzą co się z nimi dzieje?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zauważalnie coraz więcej firm oferuje w Polsce krótkoterminowy wynajem aut. Liczony nawet w minutach. W jaki sposób świadczące takie usługi przedsiębiorstwa gromadzą informacje na temat tego, co się dzieje z ich samochodami?

Car-sharing - czyli krótkoterminowy wynajem pojazdów

REKLAMA

O car-sharingu głośno zrobiło się na początku XXI wieku, gdy na większą skalę zaczęto realizować rozwiązania z zakresu inteligentnych miast. O tym, że krótkoterminowy wynajem aut nie jest fanaberią, świadczą projekty koncernów motoryzacyjnych takich jak BMW (DriveNow), Daimler AG (car2go) czy Fiat Chrysler Automobiles (Enjoy). Swoje rozwiązania wdrażają też mniejsze podmioty, które do idei korzystania z samochodów na minuty/godziny próbują przekonać również Polaków. Systemy car-sharingu działają już m.in. w Warszawie, Wrocławiu i Krakowie.

REKLAMA

Jak informuje miasto stołeczne, „carsharing jest alternatywą dla posiadania własnego samochodu, których w Warszawie jest coraz więcej: według niektórych danych nawet ponad milion, czyli 600 na 1000 mieszkańców. Powoduje to liczne problemy, m.in. z parkowaniem (liczba wydanych abonamentów w strefie płatnego parkowania niestrzeżonego przekroczyła już liczbę miejsc parkingowych), zanieczyszczeniem powietrza (wiele z samochodów to stare pojazdy niespełniające norm emisji spalin) i korkami.”

Zobacz też: Jakie są konsekwencje, gdy leasingowane auto zostanie skradzione?

Skąd firmy wypożyczające samochody na minuty, wiedzą co się z nimi dzieje?

REKLAMA

Większość „sharowanych” samochodów można wynająć z określonych punktów, tak jak w przypadku rowerów miejskich, za pomocą specjalnej aplikacji i konta w systemie operatora danego rozwiązania. W ramach uruchomienia usługi użytkownik musi podzielić się z dostawcą swoimi danymi – imieniem, nazwiskiem, adresem e-mail, numerem telefonu, numerem karty kredytowej, a także potwierdzeniem posiadanego prawa jazdy. Dzięki temu możliwe staje się wynajęcie pojazdu na kilka, kilkanaście minut, godzinę lub dobę. Firmy udostępniające pojazdy – w celu sprawnego zarządza systemem wypożyczania i jednocześnie zabezpieczenia swojej własności – stosują oczywiście odpowiednie rozwiązania. „Większość wykorzystuje w celu monitorowania aut najprostsze moduły GPS/GSM” – zauważa Dariusz Kwakszys z Gannet Guard Systems. „Urządzenia tego typu pozwalają na sprawdzenie lokalizacji pojazdu zarówno na żądanie, w momencie zdalnego wywołania modułu, jak i przez cały czas użytkowania auta. Tym samym mogą kontrolować, gdzie porusza się dany samochód, a w związku z wynajmem przez konkretną zalogowaną osobę także stwierdzić, że w ciągu ostatnich dwóch dni Kowalski wynajmował auto trzy razy i pokonywał określone trasy” – dodaje Dariusz Kwakszys.

Właściciele firm zajmujących się wynajmem krótkoterminowym na terenie Warszawy podkreślają, że nie monitorują na bieżąco tras pokonywanych przez użytkowników aut. Rzeczywiście, na pokładzie pojazdów instalują moduły korzystające z technologii GPS/GSM, ale są one tylko narzędziem umożliwiającym wskazanie gdzie pojazd został „odstawiony” oraz stają się pomocne w przypadku ewentualnych nieprawidłowości w spełnianiu umów zawartych z wynajmującymi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Moduły monitorujące stosowane w samochodach pozwalają na stałą komunikację z centralą odpowiedzialną za ustalanie pozycji. W związku z tym, że wykorzystują technologię znaną z telefonów komórkowych, są w stanie określać pozycję z dokładnością do kilku metrów. Pozwalają też właścicielowi na odzyskanie samochodu w momencie, kiedy nie zostanie on zwrócony na czas lub skradziony. „Moduły lokalizujące to dzisiaj najskuteczniejsze narzędzie odzyskiwania skradzionych aut. Jednak namierzanie przez GPS/GSM nie jest najdoskonalszą metodą. O wiele większą gwarancję ustalenia pozycji oferuje technologia radiowa, a jej połączenie z GPS/GSM daje nie tylko 98 proc. szans na odzyskanie pojazdu, ale także możliwość stałego monitorowania określonych parametrów samochodu” – wyjaśnia ekspert z firmy Gannet Guard Systems.

Kluczowe dla rozwoju usług car-sharingowych w Polsce jest nie tylko przekonanie użytkowników, że to o wiele tańszy i wygodniejszy sposób komunikacji, stanowiący alternatywę przede wszystkim dla prywatnych aut. Istotne jest również uświadomienie konsumentom, że w trakcie korzystania z wypożyczonych samochodów nie są śledzeni. Urządzenia montowane na pokładzie pojazdów, które są w stanie wskazać, gdzie aktualnie porusza się samochód, to tylko gwarant odzyskania mienia oraz element zarządzania systemem.

Źródło: Gannet Guard Systems.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA