REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

System kontroli małej floty

Subskrybuj nas na Youtube
System kontroli małej floty. Fot. Fotolia
System kontroli małej floty. Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Systemy zarządzania flotą przeważnie ułatwiają kontrolowanie kosztów eksploatacji dużych flot. Ale także w niewielkich flotach można wykorzystać nowoczesne technologie.

Z perspektywy osób zarządzających niewielka liczbą samochodów profesjonalne narzędzia do nadzorowania aut mogą wydawać się zbyt skomplikowane oraz zbyt kosztowne. Nie dziwi zatem, że w niedużych firmach mało kto inwestuje w zaawansowany system monitoringu GPS. A brak kontroli nad samochodami jest jak grzech zaniechania. Prędzej czy później właściciel firmy przekona się, że warto zainwestować nawet w proste rozwiązanie. Dlaczego?

REKLAMA

Możliwość ustalenia pozycji pojazdów

REKLAMA

Z perspektywy właściciela firmy dobrze jest wiedzieć, gdzie i którędy poruszały się służbowe samochody. I nie jest to śledzenie dla samej przyjemności inwigilacji. Możliwość ustalania pozycji pojazdów przyda się do wyjaśnienia sytuacji spornych: któremu z kierowców wykonano zdjęcie z fotoradaru (szczególnie, gdy twarz jest trudna do identyfikacji na podstawie fotografii słabszej jakości), czy obrana trasa była najbardziej optymalna, czy czas spędzony w podróży poświęcono wyłącznie na sprawy firmowe. A w przypadku większych samochodów, czy kierowca nie wykonał dłuższego postoju, by nielegalnie pozbyć się części ładunku. Życie pisze zaskakujące scenariusze, a wiedza o przebytych trasach może przydać się w najbardziej nietypowej sytuacji.

Ale sama trasa to nie wszystko. Dobrze też poznać styl jazdy kierowców i wiedzieć, czy mają ciężką nogę i ile paliwa zużywają. To wszystko przekłada się na koszty. Nadmiernie eksploatowany samochód zwykle częściej gości w serwisie i jest droższy w użytkowaniu ze względu na częściej wymieniane elementy podlegające zużyciu: klocki i tarcze hamulcowe, olej, opony czy amortyzatory.

Zobacz też: Monitoring floty pozwoli zmniejszyć koszt jej ubezpieczenia

Rodzaje systemów monitoringu

W jaki sposób uzyskać wiedzę o użytkowanych firmowych samochodach? O stylu jazdy kierowców? Owszem, można skorzystać z zaawansowanych systemów monitoringu, które sprawdzają się w dużych flotach. W przypadku niewielkiej liczby aut wystarczy prostsze w rozwiązanie: system monitoringu w oparciu o moduł podłączany do gniazda diagnostycznego OBD2. Rozwiązanie takie jak np. Izzy Drive. Jest ono wyjątkowe proste w zaadaptowaniu: nie trzeba przeprowadzać żadnej skomplikowanej i czasochłonnej instalacji – wystarczy podłączyć moduł do gniazda diagnostycznego OBD2 w samochodzie wedle zasady plug & play.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Wpływ czujników parkowania na koszty eksploatacji floty

REKLAMA

Moduł odczytuje wszystkie kluczowe parametry z szyny CAN samochodu (prędkość, obroty silnika a także obciążenie) i na bieżąco przekazuje za pośrednictwem Bluetooth do aplikacji w telefonie. A ta dalej przesyła na serwer, z którego można odczytywać dane z dowolnego miejsca na świecie, o ile tylko jest dostęp do internetu. Z perspektywy właściciela firmy oznacza to tyle, że wystarczy urządzenie mobilne, by na nim przeglądać portal do analizy tras, sprawdzać pozycję samochodu, a także nadzorować styl jazdy kierowcy. Portal przyda się także jeszcze po to, by ułatwić prowadzenie prawidłowej ewidencji pojazdu. Innymi słowy: słynną kilometrówkę.

Z perspektywy przedsiębiorcy auto wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej może także służyć do innych celów niż firmowe. By zatem uniknąć problemów z zakwestionowaniem przez organy skarbowe poszczególnych wydatków na samochód, warto prowadzić dokładną ewidencję użytkowania pojazdu. A prowadzenie wspomnianej ewidencji to zmora dla niejednego przedsiębiorcy. Stąd warto docenić możliwość łatwego generowania dokumentów do rozliczania kilometrówki samochodu. Księgowa będzie zadowolona? Z pewnością.

Zobacz też: Test Hyundai i10 1.0 MPI 66 KM

Ile kosztują systemy kontroli floty

Niekoniecznie. W przypadku rozwiązania takiego jak Izzy Drive koszty są nadzwyczaj przystępne. Pełna funkcjonalność systemu jest bowiem dostępna za jedyne 90 zł netto dla jednego samochodu. W cenie uwzględniony jest koszt modułu OBD2 (55 zł) i roczna opłata w wysokości 35 zł za korzystanie z systemu. To niewiele w porównaniu z konkurencyjnymi systemami monitoringu flot.

Autorem tekstu jest Tomasz Okurowski, Lokalizacja.info

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA