REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zagłuszanie sygnału GPS, można się przed tym obronić?

Connected Life Magazine
Connected Life Magazine jest pierwszym w Polsce pismem skupiającym uwagę na zagadnieniach z zakresu rosnącego rynku Internetu Rzeczy i szeroko rozumianych usługach connected.
Zagłuszanie sygnału GPS, nowy sposób na kradzież?
Zagłuszanie sygnału GPS, nowy sposób na kradzież?
ASCG PR

REKLAMA

REKLAMA

Systemy monitoringu pojazdów, poza oczywistymi zaletami związanymi z możliwością sprawowania kontroli nad flotą, pełnią funkcję rozwiązań antykradzieżowych. A konkretnie – pokradzieżowych. Jest tylko jedno „ale”: ich pracę można zakłócić za pomocą urządzeń kosztujących niespełna 200 zł.

Zagłuszanie sygnału GPS staje się powszechne

Zagłuszanie systemów GPS/GSM stało się powszechnie znaną metodą, często stosowaną przez złodziei aut. Potwierdzają to m.in. specjaliści z Wydziału do Walki z przestępczością samochodową Komendy Stołecznej Policji. Co więcej, z możliwości zakłócania pracy modułów GPS/GSM korzystają także… pracownicy flot.

REKLAMA

REKLAMA

„Akcja rodzi reakcję. Po wprowadzeniu systemów umożliwiających lokalizowanie pojazdów ci, którym takie rozwiązania są nie w smak, zaczęli stosować urządzenia zakłócające. To element walki na nowe technologie, do której obecnie dochodzi coraz częściej, bo żyjemy w świecie przez nią zdominowanym” – mówi Paweł Kacperek, prezes Connected Life Communication Group, organizator konferencji Connected Security.

Zobacz też: System informacji geograficznej (GIS) - do czego służy?

„Głównym celem zagłuszania jest nadal próba kradzieży pojazdu – zarówno ciężarowego, jak i osobowego lub jego przywłaszczenia, np. gdy auto jest leasingowane przez nieuczciwego użytkownika, który unika spłat kolejnych rat. Złodzieje, w celu kradzieży ładunku, zagłuszają też systemy GPS, które zabezpieczają np. przewożone kontenery” – wyjaśnia Dominika Włodarczyk z firmy Gannet Guard System zajmującej się namierzaniem i odnajdywaniem skradzionych obiektów. Zwraca też uwagę na wykorzystanie zagłuszarek w samochodach ciężarowych  podczas kradzieży paliwa, aby właściciel firmy nie otrzymał alertu o nagłym spadku jego poziomu.

REKLAMA

„Technologię tę stosują jednak nie tylko przestępcy. Znane są nam przypadki, gdy z zagłuszania korzystali użytkownicy samochodów służbowych chcąc zachować prywatność podczas posługiwania się autami do celów prywatnych (do takiego używania pojazdów mają prawo za zgodą pracodawcy). Trafiają się również nierzetelni klienci firm oferujących systemy GPS, którzy posługując się zagłuszarkami symulują awarie systemu, aby domagać się np. obniżenia cen lub możliwości nie płacenia za kolejne abonamenty” – mówi Dominika Włodarczyk.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na rynku są dostępne różne zagłuszarki, począwszy od amatorskich o niewielkim zasięgu, które można kupić na aukcjach on-line i w sklepach internetowych za 150-300 zł, a kończąc na profesjonalnych z szerszym spectrum działania oraz zasięgiem, kosztujących 3000-4000 zł. Rozbieżność cenowa jest duża, ale w związku z bogatą ofertą w odpowiedni sprzęt są w stanie wyposażyć się zarówno złodzieje-amatorzy, jak i zorganizowane, profesjonalne grupy przestępcze. Urządzenia są – niestety dla właścicieli samochodów z systemami monitoringu – skuteczne. Generują szum w kanałach o różnej częstotliwości, w tym: CDMA 800 (850- 894MHz), GSM 900 (925- 960MHz), GSM 1800 (1805-1880MHz), GSM 1900 (1920-1990MHz), 3G (2110- 2170MHz ), LTE 4G (790-826Mhz), LTE 4G (2620-2690MHz) i GPS (1570-1580MHz).

Zobacz też: Umowa najmu długoterminowego samochodu osobowego, a podatkowa umowa leasingu na gruncie ustawy o PDOP

Czy przed zagłuszaniem sygnałów w przypadku monitoringu można się obronić?

I tak, i nie. W przypadku rozwiązań bazujących na GPS, skuteczność zagłuszarek należy uznać za co najmniej wysoką. Innymi słowy: zastosowanie tego typu urządzeń powoduje, że samochód staje się niewidoczny dla systemu i jego zlokalizowanie jest praktycznie niemożliwe. Na rynku dostępne są na szczęście rozwiązania, które posiadają funkcje wykrywania zagłuszarek. Gdy stwierdzą próbę ich użycia, wykonują wcześniej ustalone zadanie i np. odcinają zapłon lub włączają syrenę alarmową. Wysyłają także stosowany alert do centrali firmy oferującej monitoring, by ta miała szanse zareagować jak najszybciej na prawdopodobne działania przestępcze.

Można także postawić na system monitoringu bazujący na sygnałach radiowych. Działa on w oparciu o pasma częstotliwości, których nie są w stanie zniwelować nawet najlepsze zagłuszarki fal elektromagnetycznych. W przeciwieństwie do standardowych lokalizatorów typu GPS/GSM, moduł nie traci także zasięgu w garażach podziemnych czy stalowych kontenerach. Urządzenie w chwili montażu przechodzi w stan tzw. „uśpienia” i zostaje aktywowane dopiero po zgłoszeniu kradzieży. Takie działanie uniemożliwia złodziejowi odnalezienie miejsca, w którym moduł został zainstalowany w pojeździe oraz nie wzbudza podejrzeń.

Tekst: Maciej Pobocha, Connected Life Communication Group

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

REKLAMA

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

REKLAMA

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA