Kiedy stracisz gwarancję na samochód?
REKLAMA
REKLAMA
Gwarancja – w skrócie
Wydając gwarancję na samochód, producent zobowiązuje się do tego, że przez okres w niej przewidziany samochód będzie sprawny technicznie. Wiąże się to z tym, że w przypadku awarii odpowiedni element zostaje wymieniony na jego koszt (naprawa gwarancyjna). Czas trwania gwarancji na pojazd jest ustalany przez producenta, nie może być jednak krótszy niż 2 lata (przy sprzedaży konsumenckiej). Niejednokrotnie jednak można spotkać się z ofertami wydłużania okresu gwarancyjnego – co jednak obwarowane jest wieloma ograniczeniami (często nie tak oczywistymi jakby się zdawało).
REKLAMA
Zobacz też: Karta parkingowa – komu przysługuje, jakie są ułatwienia?
Kiedy wygasa gwarancja
W pierwszej kolejności – gwarancja wygasa… z upływem czasu na jaki została udzielona- w pewnych sytuacjach ulega ona wydłużeniu:
- o czas awarii (tj. okres, w którym z uwagi na usterkę, z pojazdu nie można było korzystać)
lub wręcz biegnie na nowo:
- w stosunku do części wymienionej na nową (np. w sytuacji wadliwego rozrusznika i jego wymiany w ramach gwarancji, jej okres w stosunku do samego rozrusznika zaczyna biec od nowa).
Zobacz też: Jakie pojazdy można prowadzić pod wpływem alkoholu?
REKLAMA
Jednak, wygaśnięcie gwarancji może nastąpić także z przyczyn leżących po naszej stronie. Po pierwsze musimy pamiętać o tym, że naprawy gwarancyjne dotyczą wyłącznie wad znajdujących się już w produkcie (wady fabryczne) tj. takich, które od początku miały usterkę (np. ukrytą) co spowodowało ich niewłaściwe zachowanie przy normalnej eksploatacji. Gwarancja obejmuje co do zasady wszystkie elementy samochodu (choć tu należy zwrócić uwagę na niektóre wyłączenia, które mogą stosować producenci) – także np. lakier czy szyby – przy czym, nie zawsze łatwo wykazać, że uszkodzenie niektórych elementów nastąpiło
Zepsucie elementu, które nastąpi z naszej winy (błędna eksploatacja) nie będzie objęta gwarancją, tak samo wymianie nie będzie podlegał element, którego jakość pogorszyła się w zakresie normalnym dla zwykłej eksploatacji (np. ścieranie klocków hamulcowych).
Zobacz też: Jak przewozić ładunki samochodem?
Przy czym, za błędną eksploatację mogą (i prawdopodobnie będą) uznane wszystkie działania nie odpowiadające zaleceniom producenta dla danego modelu samochodu (np. w zakresie częstotliwości przeglądów, wymiany oleju itp.) zawarte np. w instrukcji obsługi, czy samych warunkach gwarancji.
Oczywiście naprawom gwarancyjnym nie będą podlegały uszkodzenia wynikłe z kolizji czy innych uszkodzeń mechanicznych nie wynikających z normalnej eksploatacji pojazdu.
Zobacz też: Kup auto i je ubezpiecz - Ubezpieczenie GAP
Problemy z wydłużoną gwarancją
Jednym z elementów zachęcających do nabycia samochodu danej marki (oprócz sentymentu) są wydłużone gwarancje (np. do 7-u lat). Tu jednak czeka na nas wiele potencjalnych „niespodzianek”, które mogą sprawić, że przedłużenie gwarancji nie będzie w cale takie opłacalne jak mogłoby się wydawać.
Do najczęstszych „haczyków” wydłużonych umów gwarancyjnych należą:
- ograniczenie czasu gwarancji przebiegiem samochodu (np. 3 lata ale nie więcej niż 50.000 km)
- wyłączenie z gwarancji elementów najbardziej podatnych na uszkodzenie (np. elementów zawieszenia) lub najbardziej kosztownych w naprawie.
- obowiązek serwisowania w ASO
- obowiązek okresowych (dosyć częstych) przeglądów w ASO
Wszystkie warunki wydłużonej gwarancji powinny znaleźć albo w samym dokumencie gwarancji – albo w ogólnych warunkach dostępnych np. na stronie internetowej producenta.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.