REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uprawnienia strażników miejskich wobec kierowców

Piotr Dziedzic
Straż miejska.
Straż miejska.

REKLAMA

REKLAMA

Od pewnego czasu straż miejska zyskuje coraz więcej uprawnień policji. Kierowców najbardziej irytuje fakt, że najlepiej czują się jako drogówka i najchętniej wykorzystują właśnie te przywileje. Nie ma jednak co się dziwić, gdyż pieniądze które zyskają z takiej działalności, trafiają głównie do kasy miejskiej/gminnej.

 Często dzięki środkom uzyskanym od kierowców, ratowane od deficytu są budżety jednostek samorządowych. Właśnie dlatego powoływane są straże, aby zarabiały najniższym kosztem. Należy pamiętać, że posiadają spore uprawnienia, jednak póki co nie tak szerokie jak policja. W naszym poradniku, znajdziesz informacje, jakie przywileje im przysługują.

REKLAMA

Fotoradary

Ta opcja staje się coraz bardziej popularna, gdyż to najlepiej reperuje budżet gminy/miasta. Idealnym przykładem „zaradności” rajców miejskich, jest gmina Biały Bor w woj. Zachodniopomorskim. W 2010 roku fotoradary uwieczniły tu ponad siedemdziesiąt tysięcy kierowców i zarobiły 8,5 miliona złotych, z czego 7,5 mln trafiło do gminnej kasy. To jedna czwarta budżetu gminy! Jednak jest i druga strona medalu. Gminy płacą często firmom zewnętrznym za leasing i obsługę fotoradarów, a to rodzi niebezpieczeństwo niezgodnego z prawem przetwarzania danych pojazdu i kierowcy.

Zobacz też: Pojazdy straży miejskiej w nowych barwach

Prawo zezwala straży używać urządzeń rejestrujących wykroczenia np. przekroczenie prędkości, jazda buspasem, czy szarża na czerwonym świetle. Pamiętajmy, że miejsce ustawienia fotoradaru musi być ustalone z policją, a przed każdym z nich musi pojawić się znak: „Kontrola prędkości” wraz z odległością dzielącą kierowcę od owego urządzenia. W przypadku braku, kierowca może odmówić przyjęcia mandatu.

Zazwyczaj fotoradary uwieczniają kierowców w przedziale 20-250 km/h i mają tolerancję ok. 10-15 km/h, jednak nie ma co liczyć na łagodność władz ,gdyż każde przewinienie to zysk.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zanim przyjmie się mandat, należy sprawdzić czy urządzenie ma ważną homologację. W przypadku jej braku, mandat nie przysługuje.

Zobacz też: Straż miejska woli wlepiać mandaty zamiast dbać o bezpieczeństwo i porządek

Prawidłowe parkowanie

Zazwyczaj tym parają się zastępy strażników miejskich. Jednak zanim kierowca zdecyduje się przyjąć mandat, należy faktycznie zastanowić się, czy złamało się jakikolwiek przepis.  Na drogach wewnętrznych można karać tylko za niestosowanie się do znaków, o czym bardzo często zapominają strażnicy.

Kontrola biletów parkingowych

Jako wysłannicy władzy samorządowej, muszą dbać o budżet, kiedy tylko mogą. Dlatego też mogą wypisywać mandaty za brak biletu parkingowego lub przekroczenie czasu. Oprócz kary za brak biletu, kierowca może otrzymać do 500 zł mandatu za zignorowanie znaku „strefa płatnego parkowania”.

Zobacz też: Straż miejska zadzwoni do kierowcy przed odholowaniem auta?

Blokady na koła

Strażnik ma prawo umieścić blokadę na kole samochodu, który został nieprawidłowo zaparkowany. Warunkiem, który musi zostać spełniony jest to, że autko nie zagraża i nie utrudnia ruchu. Należy pamiętać, że strażnik sam decyduje jaką karę wymierzyć kierowcy, przepisy nie regulują tej kwestii.

Odholowanie

To najbardziej dotkliwa kara dla kierowcy za nieprawidłowe zaparkowanie auta. Jednak musi ono zagrażać bezpieczeństwu lub utrudniać ruch. Z wymierzeniem tego rodzaju represji wiążą się najwyższe koszty. Mianowicie oprócz mandatu za złe parkowanie, płaci się za odholowanie pojazdu (zależy od miasta: 350-450 zł) i każdą dobę spędzoną na parkingu (20-40 zł). Kierowcy nie pomoże nawet fakt, że zjawi się przy samochodzie przed odholowaniem, wtedy zapłaci 100 zł zamiast owych 350 lub 450 zł.

Zobacz też: Senat RP: na autostradach pojedziemy szybciej, straż miejska nas nie ruszy

Zatrzymanie pojazdu

Strażnik może zatrzymać pojazd, jeśli wjechał na drogę na której obowiązuje zakaz lub nie posiada się uprawnień do poruszania się nią. Idealnym przykładem jest ulica Krakowskie Przedmieście w Warszawie, gdzie obowiązuje zakaz poruszania się pojazdami bez odpowiednich uprawnień, często tam właśnie stoją patrole straży miejskiej i polują na kierowców łamiących przepisy, których jest bardzo dużo, gdyż znaki są mało widoczne i dla osoby przyjezdnej praktycznie niezauważalne, po czym wystawiają mandaty do 500 zł.

Ma możliwość uniemożliwienia kierowania pojazdem osobie nietrzeźwej, jednak musi od razu wezwać policję.

Przy zatrzymaniu kierujący powinien zapytać o przyczynę zatrzymania, gdyż tylko w formie kontrolnej, jest to niemożliwe.

Zobacz też: Jakie są uprawnienia funkcjonariusza Straży Miejskiej?

Kontrola dokumentów

Ta formacja uprawniona jest do kontrolowania dokumentów tożsamości, prawa jazdy, ubezpieczenia OC.  Gdy kierowca będzie krnąbrny i nie zechce ich okazać, może liczyć się z mandatem do 500 zł. Jednak nie mają prawa do kontroli obowiązkowego wyposażenia pojazdu.

Pojazd uprzywilejowany

Od niedawna mają prawo do używania swych pojazdów jako uprzywilejowanych i istnieje obowiązek ich przepuszczenia w razie potrzeby. Jednak należy pamiętać, że pojazdem uprzywilejowanym jest tylko ten, który wysyła jednocześnie sygnały świetlne i dźwiękowe – jeden z nich nie wystarczy.

Zobacz też: Czy straż miejska może używać fotoradarów

Wydawanie poleceń

Strażnicy mogą kierować ruchem i wydawać wiążące polecenia kierowcom. Muszą się do nich stosować, gdyż należy domniemywać, że ich kierowanie jest w tym miejscu niezbędne. Poza tym brak posłuszeństwa, może skutkować mandatem. Często zdarza się, że współpracują z policją w zabezpieczeniu pochodów, manifestacji itp.

Należy mieć świadomość swoich praw i nie można pozwolić, aby strażnicy gminni, czy jakakolwiek inna formacja nadużywała swych uprawnień względem kierowców.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA