REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uprawnienia strażników miejskich wobec kierowców

Piotr Dziedzic
Straż miejska.
Straż miejska.

REKLAMA

REKLAMA

Od pewnego czasu straż miejska zyskuje coraz więcej uprawnień policji. Kierowców najbardziej irytuje fakt, że najlepiej czują się jako drogówka i najchętniej wykorzystują właśnie te przywileje. Nie ma jednak co się dziwić, gdyż pieniądze które zyskają z takiej działalności, trafiają głównie do kasy miejskiej/gminnej.

 Często dzięki środkom uzyskanym od kierowców, ratowane od deficytu są budżety jednostek samorządowych. Właśnie dlatego powoływane są straże, aby zarabiały najniższym kosztem. Należy pamiętać, że posiadają spore uprawnienia, jednak póki co nie tak szerokie jak policja. W naszym poradniku, znajdziesz informacje, jakie przywileje im przysługują.

REKLAMA

Fotoradary

Ta opcja staje się coraz bardziej popularna, gdyż to najlepiej reperuje budżet gminy/miasta. Idealnym przykładem „zaradności” rajców miejskich, jest gmina Biały Bor w woj. Zachodniopomorskim. W 2010 roku fotoradary uwieczniły tu ponad siedemdziesiąt tysięcy kierowców i zarobiły 8,5 miliona złotych, z czego 7,5 mln trafiło do gminnej kasy. To jedna czwarta budżetu gminy! Jednak jest i druga strona medalu. Gminy płacą często firmom zewnętrznym za leasing i obsługę fotoradarów, a to rodzi niebezpieczeństwo niezgodnego z prawem przetwarzania danych pojazdu i kierowcy.

Zobacz też: Pojazdy straży miejskiej w nowych barwach

Prawo zezwala straży używać urządzeń rejestrujących wykroczenia np. przekroczenie prędkości, jazda buspasem, czy szarża na czerwonym świetle. Pamiętajmy, że miejsce ustawienia fotoradaru musi być ustalone z policją, a przed każdym z nich musi pojawić się znak: „Kontrola prędkości” wraz z odległością dzielącą kierowcę od owego urządzenia. W przypadku braku, kierowca może odmówić przyjęcia mandatu.

Zazwyczaj fotoradary uwieczniają kierowców w przedziale 20-250 km/h i mają tolerancję ok. 10-15 km/h, jednak nie ma co liczyć na łagodność władz ,gdyż każde przewinienie to zysk.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zanim przyjmie się mandat, należy sprawdzić czy urządzenie ma ważną homologację. W przypadku jej braku, mandat nie przysługuje.

Zobacz też: Straż miejska woli wlepiać mandaty zamiast dbać o bezpieczeństwo i porządek

Prawidłowe parkowanie

Zazwyczaj tym parają się zastępy strażników miejskich. Jednak zanim kierowca zdecyduje się przyjąć mandat, należy faktycznie zastanowić się, czy złamało się jakikolwiek przepis.  Na drogach wewnętrznych można karać tylko za niestosowanie się do znaków, o czym bardzo często zapominają strażnicy.

Kontrola biletów parkingowych

Jako wysłannicy władzy samorządowej, muszą dbać o budżet, kiedy tylko mogą. Dlatego też mogą wypisywać mandaty za brak biletu parkingowego lub przekroczenie czasu. Oprócz kary za brak biletu, kierowca może otrzymać do 500 zł mandatu za zignorowanie znaku „strefa płatnego parkowania”.

Zobacz też: Straż miejska zadzwoni do kierowcy przed odholowaniem auta?

Blokady na koła

Strażnik ma prawo umieścić blokadę na kole samochodu, który został nieprawidłowo zaparkowany. Warunkiem, który musi zostać spełniony jest to, że autko nie zagraża i nie utrudnia ruchu. Należy pamiętać, że strażnik sam decyduje jaką karę wymierzyć kierowcy, przepisy nie regulują tej kwestii.

Odholowanie

To najbardziej dotkliwa kara dla kierowcy za nieprawidłowe zaparkowanie auta. Jednak musi ono zagrażać bezpieczeństwu lub utrudniać ruch. Z wymierzeniem tego rodzaju represji wiążą się najwyższe koszty. Mianowicie oprócz mandatu za złe parkowanie, płaci się za odholowanie pojazdu (zależy od miasta: 350-450 zł) i każdą dobę spędzoną na parkingu (20-40 zł). Kierowcy nie pomoże nawet fakt, że zjawi się przy samochodzie przed odholowaniem, wtedy zapłaci 100 zł zamiast owych 350 lub 450 zł.

Zobacz też: Senat RP: na autostradach pojedziemy szybciej, straż miejska nas nie ruszy

Zatrzymanie pojazdu

Strażnik może zatrzymać pojazd, jeśli wjechał na drogę na której obowiązuje zakaz lub nie posiada się uprawnień do poruszania się nią. Idealnym przykładem jest ulica Krakowskie Przedmieście w Warszawie, gdzie obowiązuje zakaz poruszania się pojazdami bez odpowiednich uprawnień, często tam właśnie stoją patrole straży miejskiej i polują na kierowców łamiących przepisy, których jest bardzo dużo, gdyż znaki są mało widoczne i dla osoby przyjezdnej praktycznie niezauważalne, po czym wystawiają mandaty do 500 zł.

Ma możliwość uniemożliwienia kierowania pojazdem osobie nietrzeźwej, jednak musi od razu wezwać policję.

Przy zatrzymaniu kierujący powinien zapytać o przyczynę zatrzymania, gdyż tylko w formie kontrolnej, jest to niemożliwe.

Zobacz też: Jakie są uprawnienia funkcjonariusza Straży Miejskiej?

Kontrola dokumentów

Ta formacja uprawniona jest do kontrolowania dokumentów tożsamości, prawa jazdy, ubezpieczenia OC.  Gdy kierowca będzie krnąbrny i nie zechce ich okazać, może liczyć się z mandatem do 500 zł. Jednak nie mają prawa do kontroli obowiązkowego wyposażenia pojazdu.

Pojazd uprzywilejowany

Od niedawna mają prawo do używania swych pojazdów jako uprzywilejowanych i istnieje obowiązek ich przepuszczenia w razie potrzeby. Jednak należy pamiętać, że pojazdem uprzywilejowanym jest tylko ten, który wysyła jednocześnie sygnały świetlne i dźwiękowe – jeden z nich nie wystarczy.

Zobacz też: Czy straż miejska może używać fotoradarów

Wydawanie poleceń

Strażnicy mogą kierować ruchem i wydawać wiążące polecenia kierowcom. Muszą się do nich stosować, gdyż należy domniemywać, że ich kierowanie jest w tym miejscu niezbędne. Poza tym brak posłuszeństwa, może skutkować mandatem. Często zdarza się, że współpracują z policją w zabezpieczeniu pochodów, manifestacji itp.

Należy mieć świadomość swoich praw i nie można pozwolić, aby strażnicy gminni, czy jakakolwiek inna formacja nadużywała swych uprawnień względem kierowców.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polacy już wnioskują o dopłaty do aut elektrycznych. Ile można dostać?

Nowy program dopłat do zakupu lub leasingu samochodów elektrycznych ruszył 3 lutego. Na ten moment złożono blisko 400 wniosków. O jakie kwoty można się ubiegać?

Rejestracja samochodu w Polsce przez obcokrajowca

Obcokrajowcy planujący pobyt w Polsce dłuższy niż 6 miesięcy muszą zarejestrować swój pojazd, niezależnie od tego, czy przyjechali z własnym, czy planują kupić nowy. Rejestracja jest konieczna do legalnego poruszania się po drogach oraz świadczenia usług transportowych. Formalności można załatwić w urzędzie zgodnym z miejscem zameldowania, ale co w przypadku braku meldunku? Gdzie szukać pomocy?

System "RedLight": Czy naprawdę poprawia bezpieczeństwo?

System "RedLight", czyli kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle, budzi wiele kontrowersji wśród kierowców. Czy słusznie? Czy kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle rzeczywiście zmniejszają liczbę wypadków i poprawiają bezpieczeństwo, czy może są jedynie kolejnym narzędziem do generowania przychodów dla budżetu? Przyjrzyjmy się faktom.

KGP: 96 923 interwencji, 247 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 96 923 interwencji. Byli wzywani do 247 wypadków drogowych.

REKLAMA

NaszEauto nie dla wszystkich. Kto nie skorzysta z programu?

Dlaczego program NaszEauto (dawniej „Mój Elektryk 2.0”) mający wspierać elektromobilność w Polsce budzi kontrowersje? Kto, po wprowadzonych w drugiej edycji zmianach, nie ma możliwości skorzystać z dofinasowania?

Jazda pod prąd na S7. 66-latka nie wiedziała, w którym miejscu popełniła błąd

Nietypowe zgłoszenie odebrali policjanci na skrzynkę "Stop agresji drogowej". Na nagraniu, które podesłał kierowca, widać auto jadące drogą ekspresową pod prąd. 66-latka nie zdawała sobie sprawy z tego, że jechała niezgodnie z przepisami.

Odcinkowy pomiar prędkości, system RedLight i fotoradar [Nowe lokalizacje]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego odcinkowego pomiaru prędkości, systemu RedLight w nowej lokalizacji oraz fotoradaru. Gdzie kierowcy nieprzestrzegający przepisów ruchu drogowego mogą liczyć się z mandatami i punktami karnymi?

Branża TSL w 2025 r. - najważniejsze trendy. Transformacja cyfrowa, regionalizacja łańcuchów dostaw, restrukturyzacja

W 2025 r. spodziewane jest ożywienie polskiej gospodarki. Według prognoz PKB wzrośnie do 3,7 proc. wobec 3,1 proc. w 2024 roku. – Aby wykorzystać prognozowane przyspieszenie firmy muszą wziąć pod uwagę trendy, które będą kształtować sektor transportu, spedycji i logistyki w 2025 roku, jednocześnie zmieniając oblicze całej branży – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

REKLAMA

Szajka złodziei samochodów rozbita. Łącznie odzyskano 19 pojazdów

Policjanci z Małopolski zatrzymali dwie osoby, które zajmowały się kradzieżą samochodów w województwach małopolskim, podkarpackim i śląskim. W wyniku ich działań odzyskano 19 pojazdów warte około 2 milionów złotych, a także skradzione części samochodowe.

Paraliż na ulicach miast? Samorządowe pułapki planistyczne

Korki w polskich miastach: infrastruktura niedostosowana do potrzeb, uleganie aktywistom miejskim, likwidacja miejsc parkingowych i zwężanie ulic. Czy buspasy są dobrym rozwiązaniem? Samorządowe pułapki planistyczne.

REKLAMA