REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uprawnienia strażników miejskich wobec kierowców

Piotr Dziedzic
Straż miejska.
Straż miejska.

REKLAMA

REKLAMA

Od pewnego czasu straż miejska zyskuje coraz więcej uprawnień policji. Kierowców najbardziej irytuje fakt, że najlepiej czują się jako drogówka i najchętniej wykorzystują właśnie te przywileje. Nie ma jednak co się dziwić, gdyż pieniądze które zyskają z takiej działalności, trafiają głównie do kasy miejskiej/gminnej.

 Często dzięki środkom uzyskanym od kierowców, ratowane od deficytu są budżety jednostek samorządowych. Właśnie dlatego powoływane są straże, aby zarabiały najniższym kosztem. Należy pamiętać, że posiadają spore uprawnienia, jednak póki co nie tak szerokie jak policja. W naszym poradniku, znajdziesz informacje, jakie przywileje im przysługują.

REKLAMA

REKLAMA

Fotoradary

Ta opcja staje się coraz bardziej popularna, gdyż to najlepiej reperuje budżet gminy/miasta. Idealnym przykładem „zaradności” rajców miejskich, jest gmina Biały Bor w woj. Zachodniopomorskim. W 2010 roku fotoradary uwieczniły tu ponad siedemdziesiąt tysięcy kierowców i zarobiły 8,5 miliona złotych, z czego 7,5 mln trafiło do gminnej kasy. To jedna czwarta budżetu gminy! Jednak jest i druga strona medalu. Gminy płacą często firmom zewnętrznym za leasing i obsługę fotoradarów, a to rodzi niebezpieczeństwo niezgodnego z prawem przetwarzania danych pojazdu i kierowcy.

Zobacz też: Pojazdy straży miejskiej w nowych barwach

Prawo zezwala straży używać urządzeń rejestrujących wykroczenia np. przekroczenie prędkości, jazda buspasem, czy szarża na czerwonym świetle. Pamiętajmy, że miejsce ustawienia fotoradaru musi być ustalone z policją, a przed każdym z nich musi pojawić się znak: „Kontrola prędkości” wraz z odległością dzielącą kierowcę od owego urządzenia. W przypadku braku, kierowca może odmówić przyjęcia mandatu.

REKLAMA

Zazwyczaj fotoradary uwieczniają kierowców w przedziale 20-250 km/h i mają tolerancję ok. 10-15 km/h, jednak nie ma co liczyć na łagodność władz ,gdyż każde przewinienie to zysk.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zanim przyjmie się mandat, należy sprawdzić czy urządzenie ma ważną homologację. W przypadku jej braku, mandat nie przysługuje.

Zobacz też: Straż miejska woli wlepiać mandaty zamiast dbać o bezpieczeństwo i porządek

Prawidłowe parkowanie

Zazwyczaj tym parają się zastępy strażników miejskich. Jednak zanim kierowca zdecyduje się przyjąć mandat, należy faktycznie zastanowić się, czy złamało się jakikolwiek przepis.  Na drogach wewnętrznych można karać tylko za niestosowanie się do znaków, o czym bardzo często zapominają strażnicy.

Kontrola biletów parkingowych

Jako wysłannicy władzy samorządowej, muszą dbać o budżet, kiedy tylko mogą. Dlatego też mogą wypisywać mandaty za brak biletu parkingowego lub przekroczenie czasu. Oprócz kary za brak biletu, kierowca może otrzymać do 500 zł mandatu za zignorowanie znaku „strefa płatnego parkowania”.

Zobacz też: Straż miejska zadzwoni do kierowcy przed odholowaniem auta?

Blokady na koła

Strażnik ma prawo umieścić blokadę na kole samochodu, który został nieprawidłowo zaparkowany. Warunkiem, który musi zostać spełniony jest to, że autko nie zagraża i nie utrudnia ruchu. Należy pamiętać, że strażnik sam decyduje jaką karę wymierzyć kierowcy, przepisy nie regulują tej kwestii.

Odholowanie

To najbardziej dotkliwa kara dla kierowcy za nieprawidłowe zaparkowanie auta. Jednak musi ono zagrażać bezpieczeństwu lub utrudniać ruch. Z wymierzeniem tego rodzaju represji wiążą się najwyższe koszty. Mianowicie oprócz mandatu za złe parkowanie, płaci się za odholowanie pojazdu (zależy od miasta: 350-450 zł) i każdą dobę spędzoną na parkingu (20-40 zł). Kierowcy nie pomoże nawet fakt, że zjawi się przy samochodzie przed odholowaniem, wtedy zapłaci 100 zł zamiast owych 350 lub 450 zł.

Zobacz też: Senat RP: na autostradach pojedziemy szybciej, straż miejska nas nie ruszy

Zatrzymanie pojazdu

Strażnik może zatrzymać pojazd, jeśli wjechał na drogę na której obowiązuje zakaz lub nie posiada się uprawnień do poruszania się nią. Idealnym przykładem jest ulica Krakowskie Przedmieście w Warszawie, gdzie obowiązuje zakaz poruszania się pojazdami bez odpowiednich uprawnień, często tam właśnie stoją patrole straży miejskiej i polują na kierowców łamiących przepisy, których jest bardzo dużo, gdyż znaki są mało widoczne i dla osoby przyjezdnej praktycznie niezauważalne, po czym wystawiają mandaty do 500 zł.

Ma możliwość uniemożliwienia kierowania pojazdem osobie nietrzeźwej, jednak musi od razu wezwać policję.

Przy zatrzymaniu kierujący powinien zapytać o przyczynę zatrzymania, gdyż tylko w formie kontrolnej, jest to niemożliwe.

Zobacz też: Jakie są uprawnienia funkcjonariusza Straży Miejskiej?

Kontrola dokumentów

Ta formacja uprawniona jest do kontrolowania dokumentów tożsamości, prawa jazdy, ubezpieczenia OC.  Gdy kierowca będzie krnąbrny i nie zechce ich okazać, może liczyć się z mandatem do 500 zł. Jednak nie mają prawa do kontroli obowiązkowego wyposażenia pojazdu.

Pojazd uprzywilejowany

Od niedawna mają prawo do używania swych pojazdów jako uprzywilejowanych i istnieje obowiązek ich przepuszczenia w razie potrzeby. Jednak należy pamiętać, że pojazdem uprzywilejowanym jest tylko ten, który wysyła jednocześnie sygnały świetlne i dźwiękowe – jeden z nich nie wystarczy.

Zobacz też: Czy straż miejska może używać fotoradarów

Wydawanie poleceń

Strażnicy mogą kierować ruchem i wydawać wiążące polecenia kierowcom. Muszą się do nich stosować, gdyż należy domniemywać, że ich kierowanie jest w tym miejscu niezbędne. Poza tym brak posłuszeństwa, może skutkować mandatem. Często zdarza się, że współpracują z policją w zabezpieczeniu pochodów, manifestacji itp.

Należy mieć świadomość swoich praw i nie można pozwolić, aby strażnicy gminni, czy jakakolwiek inna formacja nadużywała swych uprawnień względem kierowców.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA