REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing na 102 lub 105% - co to oznacza?

Subskrybuj nas na Youtube
Leasing na 102 lub 105% - co to oznacza?
Leasing na 102 lub 105% - co to oznacza?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Co to oznacza, że leasing jest udzielany na 102 lub 105%? Czy takie formy leasingu są opłacalne? Wyjaśniamy to na konkretnym przykładzie.

Leasing to w ostatnim czasie jedna z najpopularniejszych form finansowania różnego rodzaju zakupów. Najczęściej bierze się w leasing samochody, maszyny produkcyjne czy budowlane lub sprzęt komputerowy. Ta forma finansowania polega na umożliwieniu przez leasingodawcę korzystania leasingobiorcy z określonego sprzętu w zamian za raty, których ilość i wysokość określa umowa leasingowa.

REKLAMA

REKLAMA

Finansowanie zakupów w formie leasingu jest bardzo korzystne dla przedsiębiorcy ze względu na stosunkowo niski wkład własnego kapitału oraz stosunkowo niskie ryzyko finansowe. W przeciwieństwie do kredytu, który należy spłacić niezależnie od tego, czy ma się płynność finansową czy też nie, z leasingu można bardzo często zrezygnować oddając rzecz, którą się w ten sposób nabyło.

Więcej na temat leasingu przeczytasz tutaj

Oprocentowanie leasingu

Co oznacza, że oprocentowanie leasingu wynosi na przykład 102%? Oznacza to, że spłacając raty leasingowe za urządzenie, które zostało zakupione w ten sposób, ich wysokość obliczana jest względem ceny stanowiącej 102% ceny urządzenia, które finansowane jest za pomocą tego leasingu.

REKLAMA

Zobacz też: Samochód dla firmy: Co lepsze - leasing czy kredyt?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pan X zamierza kupić nowy samochód do swojej firmy za kwotę 40 000 zł. Zamierza sfinansować zakup za pomocą leasingu. Leasingodawca oferuje mu leasing 102%, czyli w tej sytuacji podstawą do ustalania kwoty rat leasingowych będzie 102% z 40 000 zł, czyli 40 800 zł.

Od czego zależy oprocentowanie leasingu?

Według danych z roku 2015, średnie oprocentowanie Leasingu wynosiło w tym czasie od 4,6% do 5,3% w skali roku dla samochodów nowych oraz od 5,2% do 5,9% w skali roku dla samochodów używanych. Oprocentowanie, o którym mowa w powyższym przykładzie to oprocentowanie uwzględniające marżę oraz stopę procentową WIBOR.

Leasing 100-105% - czy to się opłaca?

Podpisanie bardzo korzystnej umowy leasingowej jest celem każdego przedsiębiorcy, który planuje wziąć w leasing samochód osobowy czy ciężarowy lub jakikolwiek inny sprzęt, który jest mu niezbędny do prowadzenia działalności gospodarczej.

W ostatnim czasie oprocentowanie leasingów utrzymuje się na bardzo niskim poziomie, za co odpowiedzialna jest duża konkurencja na rynku oraz niskie stopy procentowe. Jednak nie wszystkie umowy leasingowe, które wydają się atrakcyjne są tak atrakcyjne w rzeczywistości.

Sprawdź nasz serwis Auto firmowe

Bardzo często oferta leasingu z niskim oprocentowaniem obwarowana jest zapisami dotyczącymi ukrytych opłat, które być może przyjdzie nam zapłacić. Jeśli leasingowanym środkiem trwałym ma stać się samochód, leasingodawca może chcieć naliczyć nam dodatkowe opłaty za:

- przekroczenie wyznaczonego w umowie leasingu limitu kilometrów

- użytkowanie przedmiotu umowy przez wielu pracowników

- użytkowanie samochodu poza granicami kraju lub obszaru określonego w umowie

Inne, najczęściej jednorazowe ukryte opłaty na rzecz leasingodawcy to:

- opłata za udzielenie leasingu

- opłata za możliwość wykupu przedmiotu umowy po ściśle określonym czasie

- opłata za możliwość wprowadzenia zmian w harmonogramie spłat lub za zmianę tego harmonogramu

Zobacz też: W jakiej wysokości można odliczyć VAT od wykupu samochodu z leasingu?

Najczęściej takimi dodatkowymi opłatami obwarowane są z pozoru bardzo korzystne umowy leasingowe o oprocentowaniu 100-105%. Leasingodawcy zarabiają wtedy nie na ratach, które należy płacić co miesiąc lub w określonych w umowie odstępach czasu, a na opłatach, dodatkowych, których niekiedy bardzo ciężko uniknąć.

Odpowiadając na postawione w śródtytule pytanie, leasing 100-105% może być opłacalny, ale najczęściej takie umowy obwarowane są szeregiem opłat dodatkowych, które nie zawsze, choć tak naprawdę bardzo często będzie trzeba uiścić. Dlatego opłacalność należy rozpatrywać oddzielnie dla każdego przypadku.

Jeśli bierzesz leasing po raz pierwszy i nie znasz się dokładnie na przepisach prawa obowiązujących w tej branży, warto zasięgnąć porady eksperta. Firma cls od lat zajmuje się wsparciem przedsiębiorców i osób prywatnych w podejmowaniu właściwych decyzji finansowych. Nasi specjaliści pomogą wybrać odpowiedni sposób finansowania leasingowego, który najlepiej spełni Twoje oczekiwania. Zapraszamy do współpracy zarówno przedsiębiorców jak i osoby prywatne.

Źródło: Materiały firmy CLS

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA