REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy składki na ubezpieczenia OC, NNW oraz GAP mogą być zaliczane w całości do kosztów?

Subskrybuj nas na Youtube
Czy składki na ubezpieczenia OC, NNW oraz GAP mogą być zaliczane w całości do kosztów? Fot. Fotolia
Czy składki na ubezpieczenia OC, NNW oraz GAP mogą być zaliczane w całości do kosztów? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Spółka z o.o. kupiła samochód osobowy, zaciągając na ten cel kredyt. Wartość samochodu przekracza 20 000 euro. W związku z tym do kosztów uzyskania przychodów spółka zalicza tylko część składek ubezpieczenia AC. W całości do kosztów uzyskania przychodów są natomiast zaliczane składki OC, NNW oraz GAP. Czy spółka postępuje prawidłowo?

Tak, Państwa spółka postępuje prawidłowo odnośnie do wszystkich wymienionych w pytaniu składek ubez­pieczeniowych.

REKLAMA

Przepisy updop ograniczają możliwość zaliczania w całości do kosztów podatkowych niektórych składek na ubezpieczenie samochodów osobowych. Ograniczenie to dotyczy składek na ubezpieczenie AC od samocho­dów osobowych, których wartość przekracza równowartość 20 000 euro (art. 16 ust. 1 pkt 49 updop). Nie dotyczy natomiast składek na ubezpieczenie OC oraz NNW. Potwierdzają to organy podatkowe (patrz interpretacja indy­widualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 10 czerwca 2010 r., sygn. ILPB3/423-248/10-3/AO).

Zobacz też: Czy można zaliczyć do kosztów wydatki na ubezpieczenie samochodu demonstracyjnego?

Także składki na ubezpieczenie GAP mogą być zaliczane do kosztów podatkowych w całości. Należy bo­wiem zauważyć, że wskazane na wstępie ograniczenie dotyczy „składek na ubezpieczenie samochodu oso­bowego", a więc składek dotyczących ubezpieczeń, których przedmiotem są samochody. Ma to w przypadku ubezpieczeń GAP fundamentalne znaczenie. Jak wynika z Ogólnych Warunków Ubezpieczeń (OWU) poszcze­gólnych zakładów ubezpieczeniowych - przedmiotem ubezpieczeń GAP (tj. ubezpieczeń od ryzyka utraty war­tości pojazdu) nie są pojazdy samochodowe (jak w przypadku ubezpieczeń AC), lecz ryzyko powstania straty finansowej.

Zobacz też: Jak rozliczać w kosztach ubezpieczenie samochodu, który stanowi współwłasność?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W związku z tym, że opłaty z tytułu ubezpieczenia GAP nie są „składkami na ubezpieczenie samochodu oso­bowego", w konsekwencji nie dotyczy ich ograniczenie wynikające z art. 16 ust. 1 pkt 49 updop. Opłaty takie mogą być zatem zaliczane do kosztów uzyskania przychodów w całości, nawet jeżeli przyjęta dla celów tych ubezpieczeń wartość samochodów osobowych przekracza równowartość 20 000 euro. Niestety, organy podat­kowe nie wydały interpretacji dotyczącej omawianej kwestii. Dlatego warto postarać się o interpretację indywidu­alną w tej sprawie.

PODSTAWA PRAWNA:  art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 49 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2014 r.  poz. 851; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 211

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: 100 pytań o samochód

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA