REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć w kosztach, ubezpieczenie AC samochodu o wartości przekraczającej równowartość 20 000 euro, który nie jest środkiem trwałym?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak rozliczyć w kosztach, ubezpieczenie AC samochodu o wartości przekraczającej równowartość 20 000 euro, który nie jest środkiem trwałym? fot. Fotolia
Jak rozliczyć w kosztach, ubezpieczenie AC samochodu o wartości przekraczającej równowartość 20 000 euro, który nie jest środkiem trwałym? fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wykorzystuję w prowadzonej działalności gospodarczej prywatny samochód, który został nabyty za ponad 100 000 zł. Wydatki z nim związane rozliczam na podstawie kilometrówki. Czy obejmuje ona również koszty ubezpieczenia AC tego samochodu?

Tak, koszty ubezpieczenia AC samochodu, o którym mowa w pytaniu, powinien Pan rozliczać na podstawie kilometrówki.

REKLAMA

Z kosztów wyłączona jest część składki na ubezpieczenie samochodu osobowego, którego wartość dla celów ubezpieczenia przekracza 20 000 euro. Ograniczenie to odnosi się jedynie do ubezpieczeń, w których składka jest obliczana od wartości samochodu (art. 23 ust. 1 pkt 47 updof). Takim rodzajem ubezpieczenia jest AC. Ogra­niczenie to nie ma zastosowania w odniesieniu do składek na ubezpieczenie NNW (ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków), OC (ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej) oraz assistance (pomoc w razie awarii). Wartość wyrażoną w euro należy przeliczać na złote według kursu sprzedaży euro, ogłaszanego przez NBP z dnia zawarcia umowy ubezpieczenia. Jeżeli samochód jest rozliczany według ewidencji przebiegu pojaz­du, wyliczona w powyższy sposób składka AC samochodu może zostać zaliczona do kosztów w ramach limitu kilometrówki.

Zobacz też: Czy można zaliczyć do kosztów wydatki na ubezpieczenie samochodu demonstracyjnego?

Podatnik prowadzi indywidualną działalność gospodarczą. W styczniu 2015 r. kupił samochód osobowy o wartości 120 000 zł. Wartość ta została przyjęta do celów ubezpieczenia w pierwszym roku użytkowania auta. Za ubezpieczenie tego samochodu podatnik zapłacił 6200 zł (AC). Przeliczenie wartości samochodu według kursu sprzedaży euro w NBP z dnia zawarcia umowy (4,00 zł - kurs przykładowy) dało wartość 30 000 euro. Podatnik może do kosztów zaliczyć tylko 66,67 proc. składki AC, czyli kwotę 4133,54 zł. Wskaź­nik procentowy wynika z proporcji (20 000 euro/30 000 euro). Pozostała część składki AC (2066,46 zł) nie będzie stanowić kosztu uzyskania przychodu. Samochód nie został wprowadzony do ewidencji środków trwałych. Podatnik rozlicza go według ewidencji przebiegu pojazdu. W ramach limitu kilometrówki zostanie również rozliczona kwota 4133,54 zł z tytułu ubezpieczenia AC samochodu. Ponadto, w ramach limitu kilo­metrówki zostanie rozliczona również składka OC oraz NNW, jednak do tych składek nie ma zastosowania limit 20 000 euro.

Zobacz też: Czy należy opodatkować VAT darowiznę samochodu, jeżeli przy nabyciu jego części składowych odliczono VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PODSTAWA PRAWNA:art. 23 ust. 1 pkt 47 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2012 r. poz. 361; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 251

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: 100 pytań o samochód

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA