REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można korygować zapisy w ewidencji przebiegu pojazdu

Korekty zapisów w ewidencji przebiegu pojazdu
Korekty zapisów w ewidencji przebiegu pojazdu

REKLAMA

REKLAMA

Czy dopuszczalne jest korygowanie zapisów w ewidencji przebiegu pojazdu? Jeżeli tak, to czy o doko­nywanych korektach należy zawiadamiać naczelnika urzędu skarbowego?

Korekty zapisów w ewidencji przebiegu pojazdu

Przepisy nie zakazują korygowania zapisów w ewidencji przebiegu pojazdów dla celów VAT. Należy więc uznać, że istnieje możliwość dokonania takiej korekty. Nie ma obowiązku oraz potrzeby zawiadamia­nia o takich korektach naczelnika urzędu skarbowego.

REKLAMA

Ewidencja przebiegu pojazdu może stanowić podstawę do dokonywania pełnych odliczeń VAT (jako jeden z warunków takiego odliczenia) tylko wówczas, gdy jest prowadzona w sposób niewadliwy.

Potwierdziło to również Ministerstwo Finansów w broszurze informacyjnej z 1 kwietnia 2014 r. pt. Nowe zasady odliczania podatku VAT od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi:

(...) w przypadku wadliwości prowadzonej ewidencji (np. niepełne zapisy, luki w poszczególnych MF pozycjach, sprzeczne zapisy, niezgodności w zakresie stanu licznika ze stanem rzeczywistym itp.) nie będzie spełniona jedna z przesłanek warunkujących uznanie pojazdu za wykorzystywa­ny wyłącznie do działalności gospodarczej. Może to oznaczać, że podatnikowi przysługiwać będzie w ta­kim przypadku jedynie prawo do ograniczonego odliczenia podatku VAT od wszystkich wydatków pono­szonych od początku używania tego pojazdu.

Zobacz też: Jak przedstawiciele handlowi powinni prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Nie oznacza to, że błędnych zapisów w ewidencji przebiegu pojazdu nie można korygować. Przepisy nie przewidują takiego zakazu, a w konsekwencji należy dopuścić możliwość korygowania błędnych za­pisów w ewidencji przebiegu pojazdu prowadzonej dla celów VAT.

Zważywszy, że nie ma również przepisów określających zasady dokonywania takich korekt, podatni­cy mają pewną swobodę w tym zakresie. Najlepiej jednak stosować jeden ze sposobów praktykowany w zapisach ewidencyjnych, np. skreślenie dotychczasowej treści i wpisanie nowej, z zachowaniem czy­telności błędnego zapisu, oraz podpisanie poprawki i umieszczenie daty dokonania poprawki (sposób przewidziany przepisami rozporządzenia w sprawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów).

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 86a ust. 6-8 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: 500 pytań o VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senne koszmary polskich kierowców: kradzież samochodu lub awaria auta w drodze. A jaka jest rzeczywistość

Awaria na drodze i związane z nią holowanie, kradzież samochodu oraz zderzenie ze zwierzyną  – to największe obawy polskich kierowców. Są na tyle silne, że wielu zamieniają się w koszmary senne. Na szczęście na co dzień przykre zdarzenia związane z autem są zgoła inne.

Branża transportowa ma się coraz gorzej. Co może pomóc?

Kryzys gospodarczy staje się coraz bardziej widoczny. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku liczba ogłoszonych upadłości wzrosła o 14% w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym, podczas gdy liczba rozpoczętych postępowań restrukturyzacyjnych spadła o 6,9%. Jedna z branż, która ma najtrudniej to branża transportowa.

Czego najbardziej obawiają się kierowcy, a co rzeczywiście im się przytrafia?

Jakie są największe obawy Polaków w związku z samochodem? A co przytrafia się kierowcom najczęściej? Co dziesiąty kierowca nie boi się o swój samochód. Co piątego nic złego na drodze nie spotkało. 

W Warszawie możesz natknąć się na przewoźników bez prawa jazdy

"Przewozy 2024" to akcja policji i funkcjonariuszy Straży Granicznej. Mundurowi skontrolowali kierowców świadczących przewozy na aplikację. 

REKLAMA

Jechał ponad 180 km/h, bo odreagowywał stres, dostał słony mandat

25-latek jechał ponad 180 km/h bo odreagowywał stres. Stracił prawo jazdy, otrzymał mandat w wysokości 5 tys. zł oraz 15 punktów karnych.

89 stacji ładowania pojazdów elektrycznych już jest, w planach 60 nowych. Gdzie?

Kierowcy z Łodzi mają już 89 punktów, w których mogą naładować samochody elektryczne. Łódzki magistrat poinformował, że kolejnych 60 stacji jest w planach. 

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni. Widać to zwłaszcza w zatłoczonych miastach. Z badań wynika także, że kobiety bardziej skupiają się na kwestiach ekologicznych. 

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii, 0,2 promile w Polsce. Jazda pod wpływem powodem 6500 zgonów w UE

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii i Malcie, 0,2 promile w Polsce. Okazuje się, że jazda pod wpływem jest powodem 6500 zgonów w Unii Europejskiej. Państwa planują jednak obniżanie limitów. Gdzie jest całkowity zakaz prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu?

REKLAMA

Nowy samochód dla Polaka: nie elektryk i nie auto z tradycyjnym silnikiem – więc co

Najpierw decyzja Unii Europejskiej o rychłym zaprzestaniu rejestracji i produkcji aut z tradycyjnymi silnikami na benzynę i olej napędowy. Teraz wahanie, i nieoficjalne wiadomości, że z tak radykalnym krokiem trzeba zaczekać. Zamieszkanie na rynku motoryzacyjnym trwa i czy wpływa znacząco na decyzje zakupowe?

Stacje ładowania elektryków w Polsce co 3,3 km (średnio). Maksymalnie 76 km. Mapa zagęszczenia. Kierowcy elektryków czy spalinówek – kto ma lepiej?

Tylko 3,3 km dzieli średnio w Polsce najbliżej sąsiadujące ze sobą stacje ładowania aut elektrycznych – wynika z analizy Powerdot Data Center. Pomimo, że odległość ta jest zdumiewająco mała, to na mapie Polski wciąż jest kilka białych plam ze słabo rozwiniętą infrastrukturą. 

REKLAMA