REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie korzyści daje karta paliwowa?

 Flota Auto Biznes
FlotaAutoBiznes to motoryzacyjno-biznesowe czasopismo poświęcone zagadnieniom związanym z zarządzaniem samochodami w przedsiębiorstwach. Magazyn ukazuje się co dwa miesiące.
Jakie korzyści daje karta paliwowa? Fot. Fotolia
Jakie korzyści daje karta paliwowa? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku dużych flot karty paliwowe są jednym z podstawowych narzędzi pracy. Pozwalają one na ułatwienie tak prostej czynności jak tankowanie. Jakie czynniki decydują o wyborze kontrahenta w przypadku kart paliwowych i jakie korzyści małym i średnim przedsiębiorstwom może przynieść korzystanie z kart paliwowych?

Podstawowe kryterium wyboru produktu dla firm mających samochody w różnych częściach Polski stanowi liczba stacji. Tutaj niepodzielny prym wiedzie PKN Orlen mający około 1700 obiektów, wliczając w to placówki ekonomiczne Bliska, na których również kierowca zapłaci kartą Flota. Na ponad połowie mniej stacji można zapłacić kartą Routex, wydawaną w Polsce przez BP i Statoil. Prasa codzienna donosi o potencjalnej chęci wycofania się Statoilu z naszego rynku, ale kiedy (czy?) do tego dojdzie i czy kupcem byłby ktoś z czołowych graczy rynkowych pozostaje na razie w sferze spekulacji. Z kolei BP ma z wielu względów silną pozycję w naszym kraju jeśli chodzi o współpracę z przedsiębiorstwami.

REKLAMA

Rabat to nie wszystko

Sporo obiektów maja również Shell oraz będący do niedawna mocno w tyle Lotos, a w zmagania o klienta zbiorowego być może włączy się w przyszłości także Lukoil. Konkurencję dla kart wydawanych przez sieci stacji stanowią produkty emitentów nieposiadających paliwowych obiektów. Najlepiej w Polsce pod tym względem prezentuje się oferta DKV Euroservice, nie można również zapominać o firmie UTA.

Zobacz też: Car Fleet Management - dlaczego warto skorzystać z usługi CFM?

Idea kart paliwowych to przede wszystkim zyski związane z uproszczoną administracją. Emitenci „plastików” przysyłają co dwa tygodnie lub co miesiąc zbiorcze faktury, zazwyczaj z odroczonym terminem płatności. Dzięki temu kierowcy nie muszą pobierać i rozliczać się gotówkowo, zlikwidowana zostaje niepotrzebna biurokracja i papierologia, czyli firmy oszczędzają czas pracowników i swoje pieniądze. A propo’s tych ostatnich – koncerny udzielają również rabatów na zakup paliwa. Ich wysokość jest szczelnie owiana tajemnicą, wszystko zależy od umiejętności negocjacyjnych menedżera oraz potencjalnego wolumenu zakupowego. Zwykle dotyczy procentu od zakupów lub groszy na litrze.

Niskie wymagania emitentów kart paliwowych

Aby w ogóle móc skorzystać z oferty emitenta kart paliwowych trzeba zazwyczaj pochwalić się stosownym zapotrzebowaniem na paliwo. Nie są to wyśrubowane normy i niekiedy wystarczy nawet zużywać w sumie 300-500 litrów miesięcznie, czyli posiadać w przedsiębiorstwie przykładowo pięć kompaktowych aut przejeżdżających około 2000 kilometrów miesięcznie.  Mimo tak preferencyjnych warunków jeszcze nie wszyscy szefowie małych, a nawet średnich przedsiębiorstw dostrzegają możliwości płynących z posiadania „plastików”. Choć niewykluczone, że w związku ze spowolnieniem gospodarczym, podmioty użytkujące 5-50 samochodów uaktywnią wkrótce swoje potrzeby i rozegra się prawdziwa walka o nabywcę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Co to jest faktoring i kiedy się go stosuje?

Firmy posiadające samochody skumulowane w określonej lokalizacji, szczególnie w sytuacji, gdy kierowcy muszą je codzienne zostawiać w jednym miejscu, mogą podpisać umowę z konkretną stacją. Jej włodarze na pewno nie poskąpią rabatu mając w perspektywie wiernego klienta, tankującego odpowiednio duży wolumen. Można też skorzystać z oferty mniejszych graczy – stacji niezależnych próbujących w określonym zakresie skonsolidować swoje działania.

Stworzyć konkurencyjność i kontrolować wydatki

REKLAMA

Duże przedsiębiorstwa obecnie stawiają na tzw. multisourcing, czyli korzystają z produktów kilku operatorów. Motywację stanowi stworzenie konkurencyjności ofert, jak i zasięgu stacji, by kierowca mógł skorzystać z placówek „na trasie” i nie musiał nadrabiać kilometrów tracąc czas. Choć może na tym ucierpieć wysokość rabatu.

W aspekcie zarządzania flotą niezwykle przydatne są systemy IT, pozwalające administrować zakupami i kontrolować spalanie. Można tworzyć raporty, wykresy, w dogodnych formatach, dane dotyczące pojazdów, leasingu, ubezpieczeń, napraw, harmonogramu planowanych działań, kierowców (ich szkoleń, prawa jazdy, punktów karnych, historii przydzielania pojazdów i kart). Podczas rozmów kuluarowych wielu menedżerów chwali między innymi ofertę BP, lecz całodobowy dostęp do serwisów internetowych (w różnym zakresie opcji) jest oferowany przez niemal wszystkich emitentów kart.

Przy wyborze emitenta kart paliwowych koniecznie należy zwrócić uwagę na bezpieczeństwo transakcji. Wspiera je choćby tak prosta czynność jak sprawdzanie przez pracowników stacji numeru rejestracyjnego pojazdu, do którego zostało zatankowane paliwo, czy konieczność wpisywania przez kierowcę aktualnego przebiegu samochodu. Warto również zapytać o to czy osoba administrująca autami może samodzielnie zablokować daną kartę.

Zobacz też: Zdjęcie z fotoradaru, a obowiązki fleet managera

Kto i za co może zapłacić kartą?

REKLAMA

Koncerny paliwowe zazwyczaj mają w swojej ofercie różnego rodzaju karty. Niektóre pozwalają na zakup określonego paliwa, innymi kierowca zapłaci również za myjnie, a nawet opłaty drogowe, choćby związane z nowym systemem viaTOLL. Proponowane są „plastiki” przypisane do pracownika, samochodu jak i na okaziciela. PKN Orlen przykładowo proponuje również karty przedpłacowe oraz rabatowe dla małych firm. Wszystko według potrzeb.

Część koncernów posiada tzw. stacje ekonomiczne. W przypadku Orlenu to Bliska, Statoil ma 123, a Lotos niedawno wprowadził Optimę. Ceny paliw są tam niższe niż na pełnoobsługowych obiektach. Jeśli by to połączyć z nawet minimalnym rabatem... Wadę może stanowić nie zawsze dogodna dla kierowców flotowych lokalizacja takich placówek oraz fakt, że na razie jest ich w porównaniu z większymi braćmi wciąż niewiele.

Autor: Tomasz Czarnecki

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pościg za kierowcą BMW. Zatrzymany posiada dożywotni zakaz kierowania wszelkimi pojazdami mechanicznymi

Tuż po północy (26.07) w Siedlcach doszło do pościgu za kierowcą BMW. Policjanci Komendy Miejskiej Policji w Siedlcach prowadzili pościg za samochodem jadącym bez tablic rejestracyjnych. Kierowca pomimo poleceń policjantów nie reagował i podjął próbę ucieczki.

Potracił rowerzystę, który zaczepił się o dach auta, pojechał dalej

Do niecodziennego zdarzenia doszło na przedmieściach Walencji. Kierowca furgonetki potrącił rowerzystę, który następnie ugrzązł na dachu samochodu. Mężczyzna nie zatrzymał się, aby pomóc poszkodowanemu, uciekł z miejsca wypadku. Chwilę później został zatrzymany przez funkcjonariuszy hiszpańskiej żandarmerii (Guardia Civil).

Więcej płatnych dróg i autostrad? Rząd pracuje nad nowymi przepisami

W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pojawił się projekt rozporządzenia w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej. Chodzi o rozszerzenie sieci dróg płatnych.

Zmiany dotyczące obowiązkowej konfiskaty pojazdów nietrzeźwych kierowców najwcześniej po wakacjach

We wtorek, 23 lipca rząd miał zająć się przygotowanym przez resort sprawiedliwości projektem nowelizacji Kodeksu karnego, Kodeksu postępowania karnego oraz ustawy o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich. Chodzi o zmianę przepisów dotyczących konfiskaty aut prowadzonych przez nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Czy samochód powypadkowy może być odpadem?

Jakie są przesłanki aby uznać, że jakiś przedmiot lub substancja jest odpadem? Co w przypadku importu elektrośmieci np. samochodów powypadkowych?

Od 1 lipca 2024 r. nowe zasady przywozu samochodów osobowych

Od 1 lipca 2024 r. obowiązują nowe zasady przywozu samochodów osobowych do Polski zarejestrowanych na Białorusi. Sprawdź, jakie warunki muszą spełniać pojazdy, które mogą wjeżdżać do Polski.  Chodzi o rozporządzenie Rady Unii Europejskiej dotyczące poszerzenia zakresu i katalogu podmiotów środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy.

Dwaj bracia zginęli w wypadku motocyklowym, nie mieli kasków

Do tragicznego wypadku doszło w Jemiołowie (woj, lubuskie). Dwaj bracia jechali motocyklem i uderzyli w zaparkowany samochód. Obaj mężczyźni nie żyją. Okoliczności bada policja i prokuratura. 

Parkując uszkodziła 10 samochodów

Pech, nieostrożność, a może nietrzeźwość? 41-letnia mieszkanka Olsztyna, usiłując zaparkować samochód na osiedlowej uliczce uszkodziła… 10 samochodów. Kobieta nie chciała przebadać się alkomatem.

REKLAMA

Czy w aucie trzeba mieć przy sobie dowód rejestracyjny?

Zostałeś zatrzymany do kontroli? Sprawdź, jakie dokumenty musisz przy sobie posiadać. Dowód rejestracyjny, prawo jazdy i aktualne ubezpieczenie OC są jednymi z najważniejszych dokumentów każdego kierowcy.

Badanie: 72 proc. przy zakupie używanego samochodu kieruje się jego ceną

Przy wyborze używanego auta, każdy kupujący bierze pod uwagę inne czynniki. Niezależnie od tego jaki model jest w centrum zainteresowania kupującego, i tak najczęściej branym czynnikiem przy wyborze auta jest jego cena. Model i marka samochodu schodzą na dalszy plan.

REKLAMA