REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie korzyści daje karta paliwowa?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Flota Auto Biznes
FlotaAutoBiznes to motoryzacyjno-biznesowe czasopismo poświęcone zagadnieniom związanym z zarządzaniem samochodami w przedsiębiorstwach. Magazyn ukazuje się co dwa miesiące.
Jakie korzyści daje karta paliwowa? Fot. Fotolia
Jakie korzyści daje karta paliwowa? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku dużych flot karty paliwowe są jednym z podstawowych narzędzi pracy. Pozwalają one na ułatwienie tak prostej czynności jak tankowanie. Jakie czynniki decydują o wyborze kontrahenta w przypadku kart paliwowych i jakie korzyści małym i średnim przedsiębiorstwom może przynieść korzystanie z kart paliwowych?

Podstawowe kryterium wyboru produktu dla firm mających samochody w różnych częściach Polski stanowi liczba stacji. Tutaj niepodzielny prym wiedzie PKN Orlen mający około 1700 obiektów, wliczając w to placówki ekonomiczne Bliska, na których również kierowca zapłaci kartą Flota. Na ponad połowie mniej stacji można zapłacić kartą Routex, wydawaną w Polsce przez BP i Statoil. Prasa codzienna donosi o potencjalnej chęci wycofania się Statoilu z naszego rynku, ale kiedy (czy?) do tego dojdzie i czy kupcem byłby ktoś z czołowych graczy rynkowych pozostaje na razie w sferze spekulacji. Z kolei BP ma z wielu względów silną pozycję w naszym kraju jeśli chodzi o współpracę z przedsiębiorstwami.

REKLAMA

Rabat to nie wszystko

Sporo obiektów maja również Shell oraz będący do niedawna mocno w tyle Lotos, a w zmagania o klienta zbiorowego być może włączy się w przyszłości także Lukoil. Konkurencję dla kart wydawanych przez sieci stacji stanowią produkty emitentów nieposiadających paliwowych obiektów. Najlepiej w Polsce pod tym względem prezentuje się oferta DKV Euroservice, nie można również zapominać o firmie UTA.

Zobacz też: Car Fleet Management - dlaczego warto skorzystać z usługi CFM?

Idea kart paliwowych to przede wszystkim zyski związane z uproszczoną administracją. Emitenci „plastików” przysyłają co dwa tygodnie lub co miesiąc zbiorcze faktury, zazwyczaj z odroczonym terminem płatności. Dzięki temu kierowcy nie muszą pobierać i rozliczać się gotówkowo, zlikwidowana zostaje niepotrzebna biurokracja i papierologia, czyli firmy oszczędzają czas pracowników i swoje pieniądze. A propo’s tych ostatnich – koncerny udzielają również rabatów na zakup paliwa. Ich wysokość jest szczelnie owiana tajemnicą, wszystko zależy od umiejętności negocjacyjnych menedżera oraz potencjalnego wolumenu zakupowego. Zwykle dotyczy procentu od zakupów lub groszy na litrze.

Niskie wymagania emitentów kart paliwowych

Aby w ogóle móc skorzystać z oferty emitenta kart paliwowych trzeba zazwyczaj pochwalić się stosownym zapotrzebowaniem na paliwo. Nie są to wyśrubowane normy i niekiedy wystarczy nawet zużywać w sumie 300-500 litrów miesięcznie, czyli posiadać w przedsiębiorstwie przykładowo pięć kompaktowych aut przejeżdżających około 2000 kilometrów miesięcznie.  Mimo tak preferencyjnych warunków jeszcze nie wszyscy szefowie małych, a nawet średnich przedsiębiorstw dostrzegają możliwości płynących z posiadania „plastików”. Choć niewykluczone, że w związku ze spowolnieniem gospodarczym, podmioty użytkujące 5-50 samochodów uaktywnią wkrótce swoje potrzeby i rozegra się prawdziwa walka o nabywcę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Co to jest faktoring i kiedy się go stosuje?

Firmy posiadające samochody skumulowane w określonej lokalizacji, szczególnie w sytuacji, gdy kierowcy muszą je codzienne zostawiać w jednym miejscu, mogą podpisać umowę z konkretną stacją. Jej włodarze na pewno nie poskąpią rabatu mając w perspektywie wiernego klienta, tankującego odpowiednio duży wolumen. Można też skorzystać z oferty mniejszych graczy – stacji niezależnych próbujących w określonym zakresie skonsolidować swoje działania.

Stworzyć konkurencyjność i kontrolować wydatki

REKLAMA

Duże przedsiębiorstwa obecnie stawiają na tzw. multisourcing, czyli korzystają z produktów kilku operatorów. Motywację stanowi stworzenie konkurencyjności ofert, jak i zasięgu stacji, by kierowca mógł skorzystać z placówek „na trasie” i nie musiał nadrabiać kilometrów tracąc czas. Choć może na tym ucierpieć wysokość rabatu.

W aspekcie zarządzania flotą niezwykle przydatne są systemy IT, pozwalające administrować zakupami i kontrolować spalanie. Można tworzyć raporty, wykresy, w dogodnych formatach, dane dotyczące pojazdów, leasingu, ubezpieczeń, napraw, harmonogramu planowanych działań, kierowców (ich szkoleń, prawa jazdy, punktów karnych, historii przydzielania pojazdów i kart). Podczas rozmów kuluarowych wielu menedżerów chwali między innymi ofertę BP, lecz całodobowy dostęp do serwisów internetowych (w różnym zakresie opcji) jest oferowany przez niemal wszystkich emitentów kart.

Przy wyborze emitenta kart paliwowych koniecznie należy zwrócić uwagę na bezpieczeństwo transakcji. Wspiera je choćby tak prosta czynność jak sprawdzanie przez pracowników stacji numeru rejestracyjnego pojazdu, do którego zostało zatankowane paliwo, czy konieczność wpisywania przez kierowcę aktualnego przebiegu samochodu. Warto również zapytać o to czy osoba administrująca autami może samodzielnie zablokować daną kartę.

Zobacz też: Zdjęcie z fotoradaru, a obowiązki fleet managera

Kto i za co może zapłacić kartą?

REKLAMA

Koncerny paliwowe zazwyczaj mają w swojej ofercie różnego rodzaju karty. Niektóre pozwalają na zakup określonego paliwa, innymi kierowca zapłaci również za myjnie, a nawet opłaty drogowe, choćby związane z nowym systemem viaTOLL. Proponowane są „plastiki” przypisane do pracownika, samochodu jak i na okaziciela. PKN Orlen przykładowo proponuje również karty przedpłacowe oraz rabatowe dla małych firm. Wszystko według potrzeb.

Część koncernów posiada tzw. stacje ekonomiczne. W przypadku Orlenu to Bliska, Statoil ma 123, a Lotos niedawno wprowadził Optimę. Ceny paliw są tam niższe niż na pełnoobsługowych obiektach. Jeśli by to połączyć z nawet minimalnym rabatem... Wadę może stanowić nie zawsze dogodna dla kierowców flotowych lokalizacja takich placówek oraz fakt, że na razie jest ich w porównaniu z większymi braćmi wciąż niewiele.

Autor: Tomasz Czarnecki

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA