REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wszystko o kontrolach drogowych

Wszystko o kontrolach drogowych. Fot. Fotolia
Wszystko o kontrolach drogowych. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kontrole drogowe w 2013 roku to bardzo popularne zjawisko. Polscy kierowcy mogą być kontrolowani m.in. przez Inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego, Strażników Straży Miejskiej i oczywiście przez Policjantów z drogówki. Poniżej prezentujemy najczęstsze powody kontroli i sposoby na uniknięcie nieprzyjemnych konsekwencji kontroli.

Dlaczego kierowcy są kontrolowani?

REKLAMA

REKLAMA

Sprawdzanie dokumentów to wbrew obiegowej opinii wcale nie najczęstszy powód kontroli policyjnych. W ciągu ostatnich trzech lat poprzedzających badanie, przeprowadzone przez PBS DGA (na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego - Pasy bezpieczeństwa 2011), najczęściej spowodowane były one nadmierną prędkością (32%). Znacznie rzadziej dotyczyły stanu technicznego samochodu i posiadania odpowiednich dokumentów (10%). Tylko co ósmy kierowca został skontrolowany z uwagi na zatrzymanie się w niedozwolonym miejscu. Kontrole zapięcia pasów bezpieczeństwa przez kierowcę oraz przez pasażerów są jeszcze rzadszym przypadkiem.

W większości kontrole drogowe związane z przekroczeniem prędkości, nieprawidłowym przewożeniem dziecka czy niezapięciem pasów były uzasadnione. Kierowcy jednak nie zawsze są co do tej zasadności przekonani. Żaden z pytanych kierowców, który został zatrzymany w związku z jazdą pod wpływem alkoholu, nie przyznał się do tego, że było to zasadne. Za niesłusznie zatrzymanych z powodu złego stanu technicznego auta uważa się 4% badanych, połowa mniej sądzi, iż została niesłusznie skontrolowana za przekroczenie prędkości.

Zobacz też: Jakie przepisy drogowe obowiązują we Włoszech?

REKLAMA

Jak zachować się podczas kontroli?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na obszarze zabudowanym każdy policjant, zarówno umundurowany jak i w cywilu, może zatrzymać samochód – w dzień lizakiem, w nocy latarką z czerwonym światłem. – mówi Agnieszka Kaźmierczak z serwisu Yanosik.pl - Sytuacja zmienia się natomiast w przypadku obszaru niezabudowanego – tu może nas zatrzymać jedynie umundurowany policjant. Sygnał do zatrzymania może być też podany z jadącego radiowozu. Gdy policjant zatrzyma nas do kontroli powinniśmy ręce trzymać na kierownicy i nie wysiadać z auta, dopóki nie zażąda tego od nas funkcjonariusz. Na jego polecenie okazujemy dokumenty, wyłączamy silnik lub włączamy światła postojowe. Policjant przy kontroli winien nam się przedstawić i podać powód zatrzymania.

Kogo najczęściej zatrzymują?

Spośród ankietowanych najczęściej do kontroli zatrzymywani byli mężczyźni. W ciągu ostatnich 3 lat poprzedzających badanie policja zatrzymała do kontroli ponad dwa razy więcej mężczyzn niż kobiet. Ponad połowa pytanych kobiet nie została zatrzymana w tym okresie. Z badania wynika także, że większe prawdopodobieństwo kontroli istnieje w przypadku starszych kierowców – 66% z nich zostało w tym okresie przynajmniej raz zatrzymanych. Statystycznie raz do roku w tym czasie zostali skontrolowani kierowcy
w wieku powyżej 24. lat i mieszkańcy średniej wielkości miast.

Zobacz też: Jakie przepisy drogowe obowiązują w Holandii?

Kary i ich unikanie

Z badania wynika, że grzechem głównym polskich kierowców jest jazda z niedozwoloną prędkością. Między rokiem 2009 a 2011 policja najczęściej karała mandatami właśnie za to przewinienie (29% wszystkich kierowców). Znacznie mniej ukaranych zostało za niezapięte pasy kierowcy lub pasażerów (6%). Jeszcze mniej za zatrzymanie się w miejscu niedozwolonym, stan techniczny auta, brak dokumentów czy nie ustąpienie pierwszeństwa przejazdu. Kierowcy raczej rzadko próbują się wymigać od poniesienia kary za wykroczenia drogowe. Spośród wymienianych metod prym wiodą dwie. Najczęściej stosowana to tłumaczenie się wyjątkową sytuacją – 17% badanych stwierdziło, że dzięki niej udało im się przynajmniej raz uniknąć mandatu. Najczęściej byli to mężczyźni po 24. roku życia. Drugą metodą jest liczenie na litość policjanta. Pozytywny skutek odniosło tu 14% kierowców. Inne metody unikania kary jak znajomości czy wręczanie łapówki są znacznie mnie popularne. Wielu kierowców stara się działać zapobiegawczo względem kontroli i ewentualnych mandatów wiążących się z nimi, i zaopatrza się w gadżety chroniące ich portfele. – mówi Agnieszka Kaźmierczak z Yanosik.pl -  Niektórzy korzystają z antyradarów, mimo iż są one w Polsce nielegalne, inni preferują tradycyjne  CB-radia. Coraz więcej kierowców przekonuje się także do naszego mobilnego komunikatora, o czym świadczy systematycznie rosnąca liczba użytkowników.

Zobacz też: Jakie przepisy drogowe obowiązują w Wielkiej Brytanii?

Co sądzimy o pracy drogówki?

Sprawiedliwość działań podejmowanych przez drogówkę jest kwestią najczęściej poddawaną w wątpliwość – 87% pytanych uważa, że policja drogowa powinna być bardziej sprawiedliwa. Prawie tyle samo osób odpowiedziało, że powinna ona bardziej skupić się na sprawdzaniu alkomatami trzeźwości kierowców (86%). Zapinanie pasów zarówno u kierowcy jak i pasażera także powinno być częściej weryfikowane, tego zdania jest ok. 70% badanych. Ponad 40% ankietowanych podaje za główny powód kontroli policyjnej łatanie państwowego budżetu nakładanymi mandatami. Zdanie na temat tego czy patroli powinno być na drogach więcej czy ich liczba jest optymalna, jest uzależnione od posiadania prawa jazdy. Osoby niebędące kierowcami w większości (70%) wychodzą z założenia, że kontroli jest za mało. Z kolei spośród kierowców zgadza się z tym stwierdzeniem 56% pytanych.

Źródło: Creandi.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA