REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wszystko o kontrolach drogowych

Subskrybuj nas na Youtube
Wszystko o kontrolach drogowych. Fot. Fotolia
Wszystko o kontrolach drogowych. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kontrole drogowe w 2013 roku to bardzo popularne zjawisko. Polscy kierowcy mogą być kontrolowani m.in. przez Inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego, Strażników Straży Miejskiej i oczywiście przez Policjantów z drogówki. Poniżej prezentujemy najczęstsze powody kontroli i sposoby na uniknięcie nieprzyjemnych konsekwencji kontroli.

Dlaczego kierowcy są kontrolowani?

REKLAMA

REKLAMA

Sprawdzanie dokumentów to wbrew obiegowej opinii wcale nie najczęstszy powód kontroli policyjnych. W ciągu ostatnich trzech lat poprzedzających badanie, przeprowadzone przez PBS DGA (na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego - Pasy bezpieczeństwa 2011), najczęściej spowodowane były one nadmierną prędkością (32%). Znacznie rzadziej dotyczyły stanu technicznego samochodu i posiadania odpowiednich dokumentów (10%). Tylko co ósmy kierowca został skontrolowany z uwagi na zatrzymanie się w niedozwolonym miejscu. Kontrole zapięcia pasów bezpieczeństwa przez kierowcę oraz przez pasażerów są jeszcze rzadszym przypadkiem.

W większości kontrole drogowe związane z przekroczeniem prędkości, nieprawidłowym przewożeniem dziecka czy niezapięciem pasów były uzasadnione. Kierowcy jednak nie zawsze są co do tej zasadności przekonani. Żaden z pytanych kierowców, który został zatrzymany w związku z jazdą pod wpływem alkoholu, nie przyznał się do tego, że było to zasadne. Za niesłusznie zatrzymanych z powodu złego stanu technicznego auta uważa się 4% badanych, połowa mniej sądzi, iż została niesłusznie skontrolowana za przekroczenie prędkości.

Zobacz też: Jakie przepisy drogowe obowiązują we Włoszech?

Jak zachować się podczas kontroli?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na obszarze zabudowanym każdy policjant, zarówno umundurowany jak i w cywilu, może zatrzymać samochód – w dzień lizakiem, w nocy latarką z czerwonym światłem. – mówi Agnieszka Kaźmierczak z serwisu Yanosik.pl - Sytuacja zmienia się natomiast w przypadku obszaru niezabudowanego – tu może nas zatrzymać jedynie umundurowany policjant. Sygnał do zatrzymania może być też podany z jadącego radiowozu. Gdy policjant zatrzyma nas do kontroli powinniśmy ręce trzymać na kierownicy i nie wysiadać z auta, dopóki nie zażąda tego od nas funkcjonariusz. Na jego polecenie okazujemy dokumenty, wyłączamy silnik lub włączamy światła postojowe. Policjant przy kontroli winien nam się przedstawić i podać powód zatrzymania.

Kogo najczęściej zatrzymują?

Spośród ankietowanych najczęściej do kontroli zatrzymywani byli mężczyźni. W ciągu ostatnich 3 lat poprzedzających badanie policja zatrzymała do kontroli ponad dwa razy więcej mężczyzn niż kobiet. Ponad połowa pytanych kobiet nie została zatrzymana w tym okresie. Z badania wynika także, że większe prawdopodobieństwo kontroli istnieje w przypadku starszych kierowców – 66% z nich zostało w tym okresie przynajmniej raz zatrzymanych. Statystycznie raz do roku w tym czasie zostali skontrolowani kierowcy
w wieku powyżej 24. lat i mieszkańcy średniej wielkości miast.

Zobacz też: Jakie przepisy drogowe obowiązują w Holandii?

Kary i ich unikanie

Z badania wynika, że grzechem głównym polskich kierowców jest jazda z niedozwoloną prędkością. Między rokiem 2009 a 2011 policja najczęściej karała mandatami właśnie za to przewinienie (29% wszystkich kierowców). Znacznie mniej ukaranych zostało za niezapięte pasy kierowcy lub pasażerów (6%). Jeszcze mniej za zatrzymanie się w miejscu niedozwolonym, stan techniczny auta, brak dokumentów czy nie ustąpienie pierwszeństwa przejazdu. Kierowcy raczej rzadko próbują się wymigać od poniesienia kary za wykroczenia drogowe. Spośród wymienianych metod prym wiodą dwie. Najczęściej stosowana to tłumaczenie się wyjątkową sytuacją – 17% badanych stwierdziło, że dzięki niej udało im się przynajmniej raz uniknąć mandatu. Najczęściej byli to mężczyźni po 24. roku życia. Drugą metodą jest liczenie na litość policjanta. Pozytywny skutek odniosło tu 14% kierowców. Inne metody unikania kary jak znajomości czy wręczanie łapówki są znacznie mnie popularne. Wielu kierowców stara się działać zapobiegawczo względem kontroli i ewentualnych mandatów wiążących się z nimi, i zaopatrza się w gadżety chroniące ich portfele. – mówi Agnieszka Kaźmierczak z Yanosik.pl -  Niektórzy korzystają z antyradarów, mimo iż są one w Polsce nielegalne, inni preferują tradycyjne  CB-radia. Coraz więcej kierowców przekonuje się także do naszego mobilnego komunikatora, o czym świadczy systematycznie rosnąca liczba użytkowników.

Zobacz też: Jakie przepisy drogowe obowiązują w Wielkiej Brytanii?

Co sądzimy o pracy drogówki?

Sprawiedliwość działań podejmowanych przez drogówkę jest kwestią najczęściej poddawaną w wątpliwość – 87% pytanych uważa, że policja drogowa powinna być bardziej sprawiedliwa. Prawie tyle samo osób odpowiedziało, że powinna ona bardziej skupić się na sprawdzaniu alkomatami trzeźwości kierowców (86%). Zapinanie pasów zarówno u kierowcy jak i pasażera także powinno być częściej weryfikowane, tego zdania jest ok. 70% badanych. Ponad 40% ankietowanych podaje za główny powód kontroli policyjnej łatanie państwowego budżetu nakładanymi mandatami. Zdanie na temat tego czy patroli powinno być na drogach więcej czy ich liczba jest optymalna, jest uzależnione od posiadania prawa jazdy. Osoby niebędące kierowcami w większości (70%) wychodzą z założenia, że kontroli jest za mało. Z kolei spośród kierowców zgadza się z tym stwierdzeniem 56% pytanych.

Źródło: Creandi.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

Nie tylko estetyka. Co daje auto detailing?

Zadbany i czysty samochód to nie tylko kwestia wyglądu – to również skuteczny sposób na wydłużenie jego trwałości oraz podniesienie wartości przy ewentualnej odsprzedaży. Coraz więcej kierowców docenia auto detailing, czyli kompleksową pielęgnację pojazdu, która obejmuje dokładne czyszczenie, konserwację i odnawianie zarówno wnętrza, jak i nadwozia. To usługa oparta na fachowej wiedzy, precyzyjnym działaniu i wykorzystaniu specjalistycznych preparatów, która pozwala zachować auto w niemal salonowym stanie – nawet po długim okresie eksploatacji.

REKLAMA

KGP: 110 522 interwencji, 469 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 522 interwencji. Byli wzywani do 469 wypadków drogowych.

Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

REKLAMA

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

REKLAMA