REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak korzystać z pokładowych źródeł energii elektrycznej na biwaku?

Jakubowski Ryszard
Akumulator w samochodzie może być znakomitym źródłem energii elektrycznej.
Akumulator w samochodzie może być znakomitym źródłem energii elektrycznej.

REKLAMA

REKLAMA

Akumulator w samochodzie może być znakomitym źródłem energii elektrycznej, przydatnej do oświetlenia wnętrza namiotu lub przestrzeni przed nim na biwaku.

W tym celu wystarczy zwykła, pomocnicza warsztatowa lampa przenośna, jaką zawsze warto mieć w samochodzie na wypadek awarii. Lampa ta ma dość długi przewód umożliwiający korzystanie z niej nawet w odległości kilku metrów od auta. Końcówki przewodu są wyposażone w krokodylki, które zapina się na klemach (biegunowość nie ma znaczenia) lub we wtyczkę w formie zapalniczki elektrycznej, którą wciska się w odpowiednie gniazdo.

REKLAMA

Zobacz też: Nowa Jetta podbiła USA

REKLAMA

Aby zbyt szybko nie rozładować akumulatora, trzeba w lampie zastosować żarówkę o możliwie małej mocy. Zwykle wystarczy żarówka 5 lub 10 W. Trzeba pamiętać, że w pełni naładowany akumulator 45 Ah zostanie całkowicie rozładowany przez żarówkę 21 W w ciągu około 30 godzin, zaś przez żarówkę 5 W aż po około 90 godzinach nieprzerwanego świecenia.

Lepszym rozwiązaniem są lampy biwakowe z przetwornicami i neonówkami, dostosowane do zasilania z pokładowej sieci samochodowej (z gniazda zapalniczki). Co prawda pobierają one prawie trzykrotnie więcej prądu, niż żarówka 5 W, ale za to dostarczają nieco więcej światła, niż dwie żarówki 21 W. Wadą niektórych z nich (tańszych) jest wytwarzanie przez przetwornicę zakłóceń elektromagnetycznych, słyszanych w radio na zakresach AM i - bardzo rzadko - na zakresie FM, bardzo trudnych do wyeliminowania. Niektóre z lamp biwakowych wymagają także zachowania właściwej biegunowości – odwrotnie podłączone nie będą świeciły.

Zobacz też: Bagażniki samochodowe - podstawowe rodzaje

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Najlepszym rozwiązaniem jest korzystanie z przenośnych lamp samochodowych LED, które dostarczają bardzo silne światło przy znikomo małym poborze prądu z akumulatora. Lampa taka o sile światła porównywalnej z siłą dobrej neonówki biwakowej pobiera z akumulatora prąd rzędu 0,2 – 0,3 A, czyli nieco mniej niż, najsłabsza z samochodowych żarówek. Aby nastąpiło całkowite rozładowanie przez nią akumulatora 45 Ah potrzeba około 150 godzin świecenia, co odpowiada 30 dniom po 5 godzin świecenia każdego dnia.

Nie zachodzi więc najmniejsza obawa, że w akumulatorze zabraknie energii, niezbędnej do uruchomienia silnika przed powrotem do domu. Wadą lamp z diodami elektroluminescencyjnymi jest ich obecna cena, która ma na szczęście tendencję do stałego choć wolnego opadania oraz konieczność zachowania prawidłowej biegunowości podłączenia. W przypadku pomylenia biegunów lampa nie zaświeci się, ale można nie obawiać się, że zostanie przez to uszkodzona.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

REKLAMA

Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

REKLAMA