Czy wiesz po czym poznać, że opona jest zużyta?
REKLAMA
REKLAMA
Wysokość bieżnika. Prawnie dopuszcza się 1,6 mm jednak opony zwykle tracą swoje właściwości jezdne już poniżej 3 mm. Dodatkowo oponę należy wyrzucić, gdy bieżnik jest wytarty nierówno lub ma uszkodzenia z boku, a także w wypadku dostrzeżenia wybrzuszeń bądź przebić większych niż 5 mm.
REKLAMA
Zobacz też: Alternatywa dla opon zimowych i „łańcuchów”
Wiek opon. Powyżej 10 lat guma traci swoje własności. Często zdarza się, że opony są starsze niż wyglądają. Siatka pęknięć to znak, że opona zbyt się zestarzała.
Oponę dyskwalifikują wszelkie uszkodzenia konstrukcyjne. Jeśli podjeżdżamy pod krawężniki, w końcu uszkodzimy oponę, dlatego warto się jej przyglądać regularnie.
Zobacz też: Jak dobrać poprawny rozmiar opon i felg? Jakie felgi dobrać do opon?
REKLAMA
Każde otarcie z boku opony może być potencjalnie groźne. Jeśli nie odsłonięte zostały elementy inne niż gumowe (np. metalowe) wchodzące w skład opony, nadaje się ona bezwzględnie do wymiany na nową, nawet jeśli nie pojawiły się wybrzuszenia. Opona będzie bowiem wchłaniać wodę i korodować, by w końcu pęknąć i rozerwać się.
Jeśli na bieżniku znajdziemy fragment całkowicie startego i jakby rozpuszczonego bieżnika – to znów oznacza, że czekają nas wydatki na nowe ogumienie. Taki stan gumy świadczy o tym, że najpewniej zaparkowaliśmy w plamie oleju lub płynu hamulcowego, który wszedł w reakcję z gumą opony.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.