Jak przygotować samochód do dłuższej trasy – co sprawdzić: olej, ciśnienie w oponach, wycieraczki, światła
REKLAMA
REKLAMA
Wizyta w warsztacie nie zaszkodzi...
Auto przed wyjazdem trzeba sprawdzić. Jeśli w tym czasie wybieramy się do serwisu na okresowy przegląd, nic nie stoi na przeszkodzie , żeby rozszerzyć jego zakres. Bezpłatne przeglądy w różnych warsztatach to również okazja do weryfikacji głównych zespołów auta.
REKLAMA
Zobacz też: Jakie części, narzędzia i akcesoria warto mieć w trasie?
Kontrolę samochodu z powodzeniem można wykonać jednak we własnym zakresie. Na co zwrócić uwagę?
Maska w górę
Na pierwszy ogień idzie układ chłodzenia, bo w upalne dni to on bywa źródłem wielu nieszczęść. Najpierw sprawdzamy stan wszystkich przewodów - te, na których widać wyraźne pęknięcia, lepiej od razu wymienić.
Koniecznie należy również zbadać, czy włącza się elektryczny wentylator chłodniczy i czy jego pracy nie towarzyszą żadne podejrzane odgłosy. Kontrolujemy wszystkie paski klinowe i jeśli ich brzegi zaczynają się strzępić - wymieniamy. Sprawdzamy mocowanie skręcanych połączeń elektrycznych głównie przy alternatorze i zaciskach akumulatora. W tym ostatnim warto sprawdzić poziom elektrolitu i w razie potrzeby uzupełnić go wodą destylowaną.
Sprawne hamulce to podstawa
Po zwolnieniu pedału hamulca i dźwigni ręcznego każde z kół musi się dać swobodnie obracać. Jeśli nie mamy podnośnika, można to sprawdzić na wzniesieniu. Zaraz po zwolnieniu hamulca auto powinno zacząć się toczyć.
Zobacz też: Jak korzystać z pokładowych źródeł energii elektrycznej na biwaku?
Jeśli przegląd hamulców dokonywany był w czasie dłuższym niż 6 miesięcy trzeba też sprawdzić w jakim stanie są okładziny cierne, tarcze i bębny. Dla laików pomoc mechanika może być niezbędna.
Koła
Na powierzchni opon nie może być śladów żadnych uszkodzeń mechanicznych. Bieżnik powinien być równomiernie zużyty, a jego wysokość to co najmniej 3 milimetry. Ciśnienie w ogumieniu korygujemy do wartości zalecanych przez producenta (na drzwiach kierowcy znajdziemy nalepkę informacyjną). O tej czynności trzeba stale pamiętać. Dobrze byłoby również skontrolować stan wyważenia kół.
Przegląd zawartości bagażnika
W tej części auta oprócz trójkąta ostrzegawczego, gaśnicy, apteczki, kamizelki ostrzegawczej nie może zabraknąć sprawnego podnośnika i koła zapasowego. Przydadzą się też dobre rękawice ochronne. Podróżny zestaw naprawczy powinien zawierać również kilka sztuk różnych bezpieczników oraz zapasowe żarówki. Jeśli wybieramy się za granicę, warto sprawdzić wymagania odnośnie obowiązkowego wyposażenia pojazdu w państwach, które zamierzamy odwiedzić. W teorii większość krajów Europy jest sygnatariuszami Konwencji Wiedeńskiej o ruchu drogowym (Polska od 1988 roku), więc w tych krajach obowiązuje nas tylko wyposażenie wymagane w kraju rejestracji. W praktyce jednak policjanci o konwencji nie wiedzą, a wykłócanie się na poboczu nie prowadzi do niczego dobrego.
Zobacz też: Jak radzić sobie z chorobą lokomocyjną?
Światła
Sprawdzamy działanie kierunkowskazów, świateł STOP, przeciwmgielnych i głównych reflektorów. W tych ostatnich ważne jest prawidłowe ustawienie. Sprawdzić też należy, jak się zachowuje układ odpowiedzialny za zmianę położenia głównych świateł w zależności od wybranego stopnia regulacji.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA