REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Historia Fordów RS od Escorta RS1600 do Focusa RS500. Cz. III

Jakub Tujaka
Ford Focus RS
Ford Focus RS
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

Trzecia część opisu historii Fordów RS to XXI wiek i przejście z Escorta na Focusa. Nowe auta przygotowano według nowych przepisów rajdowych, ale nie zapomniano o cywilnych wersjach Fordów RS.

W 2002 roku nadszedł czas na następcę Ecorta w oferice, czyli Focusa RS. Nie żyjący już kierowcy tacy jak Janusz Kulig (Polak) i Colin McRae (Szkot) (obaj zginęli w tragicznych okolicznościach) używali rajdowych odmian tych aut. Pierwsza generacja cywilnego Focusa RS miała moc 215 KM. Auto było produkowane do 2003 roku. Oficjalne dane mówią o sprzedaży 4501 egzemplarzy tego auta.

REKLAMA

W 2009 roku Ford wprowadził do sprzedaży Focusa RS drugiej generacji. Przy tej okazji odwoływał się do legend z rodziny RS czyli Escorta RS, RS200, Sierry RS Cosworth i poprzedniego Focusa RS.

Zobacz też: Historia Fordów RS od Escorta RS1600 do Focusa RS500. Cz. I

REKLAMA

Focus RS zaprezentowany w marcu 2009 roku miał pod maską turbodoładowaną, pięciocylindrową jednostkę napędową o pojemności 2,5 litra.  Silnik ten generuje moc 305 KM i 440 niutonometrów. Napęd jest przekazywany na przednią oś. Od 0 do 100 km/h Focus RS przyspiesza w 5,9 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 263 km/h.

Auto zostało zbudowane przez inżynierów i mechaników z działu rozwoju Forda zajmującego się pojazdami specjalnym. Przy projektowaniu auta pomogli także spece z Ford Racing. Za całość był odpowiedzialny Jost Capito, dyrektor Ford Team RS. To właśnie on nadzorował budowę rajdowego Focusa WRC, który zdobył dla Forda mistrzostwo świata wśród konstruktorów w 2007 roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Smakowitym kąskiem dla wielbicieli marki Ford był bez wątpienia ostatni model z oznaczeniem RS, czyli Focus RS500. Wyróżniał się on czarnym matowym nadwoziem.

Silnik został zmodyfikowany poprzez zastosowanie większego intercoolera, powiększonej obudowy filtra powietrza, unowocześnionej pompy paliwa oraz innych zmodyfikowanych elementów. Ford Focus RS500 osiąga 350 KM przy 6 000 obr./min. oraz 460 Nm maksymalnego momentu obrotowego w zakresie od 2 500 do 4 500 obr./min. „Zwykły” Focus RS jest słabszy o 45 KM i 20 Nm.
Ford Focus RS500 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,6 sekundy, od 0 do 160 km/h w 12,2 sekundy, a maksymalnie rozwija prędkość 265 km/h. Dla porównania, Focus RS rozpędza się do „setki” w 5,9 sekundy i rozpędza się do 263 km/h.

Zobacz też: Historia Fordów RS od Escorta RS1600 do Focusa RS500. Cz. II

Najmocniejszy seryjny Ford Focus wyróżnia się poza tym czerwonymi zaciskami hamulcowymi oraz ciemnymi obręczami aluminiowymi. Wewnątrz znalazły się nowe elementy kolorystyczne oraz specjalna plakietka z numerem seryjnym (od 01 do 500).

Do sprzedaży w całej Europie trafiło jedynie 500 egzemplarzy Forda Focus RS500: 101 sztuk do Wielkiej Brytanii, 3 do Irlandii, 10 do Portugalii, 20 do Hiszpanii, 56 do Francji, 50 do Belgii i Luksemburgu, 10 do Holandii, 55 do Niemiec, 50 Szwajcarii, 45 do Włoch, 32 do Austrii, 5 do Czech, 10 do Polski, 6 na Węgry, 12 do krajów Europy Wschodniej, 5 do Grecji, 10 do Finlandii, 10 do Szwecji, 50 do Danii i 5 do Norwegii.

Zobacz też: Historia motoryzacji: 35 lat Forda Fiesty

Zaraz po opublikowaniu oficjalnych zdjęć w Internecie, do autoryzowanych dilerów Forda zaczęli dzwonić klienci, którzy pragnęli niezwłocznie złożyć zamówienie na sportowego Forda Focusa RS500. Tylko w Wielkiej Brytanii ponad pięćset osób wyraziło chęć nabycia tego samochodu, mimo, że na ten rynek przewidziano zaledwie 101 sztuk. Sami dilerzy nie zostali jednak wcześniej powiadomieni przez centralę o wprowadzeniu do oferty modelu RS500, co stworzyło pewne zamieszanie w szeregach Forda.

Przedstawiciele Forda oficjalnie przyznają, że Focus RS500 jest najszybszym w historii samochodem produkowanym przez Forda w Europie.

Z zapowiedzi producenta wynika, że trzecia generacja Focusa RS będzie miała napęd hybrydowy. Przednie koła będą prawdopodobnie napędzane turbodoładowanym silnikiem ECOBoost, a na koła tylne zostanie przeniesiona moc silników elektrycznych.

Ford Focus RS
newspress.co.uk
Ford Focus RS
newspress.co.uk
Ford Focus RS
newspress.co.uk
Ford Focus RS
newspress.co.uk
Ford Focus RS500
newspress.co.uk
Ford Focus RS
newspress.co.uk
Ford Focus RS
newspress.co.uk
Ford Focus RS
newspress.co.uk
Ford Focus RS
newspress.co.uk
Ford Focus RS
newspress.co.uk
Ford Focus RS
newspress.co.uk
Ford Focus RS
newspress.co.uk
Ford Focus RS
newspress.co.uk
Ford Focus RS
newspress.co.uk
Ford Focus RS
newspress.co.uk
Ford Focus RS
newspress.co.uk
Ford Focus RS
newspress.co.uk
Ford Focus RS Mountune
newspress.co.uk
Ford Focus RS500
newspress.co.uk
Ford Focus RS500
newspress.co.uk
Ford Focus RS500
newspress.co.uk
Ford Focus RS500
newspress.co.uk
Ford Focus RS500
newspress.co.uk
Ford Focus RS500
newspress.co.uk
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru na Al. Jerozolimskich. W zeszłym tygodniu uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1.

REKLAMA

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. [Nowelizacja]

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. Resort Infrastruktury zaprezentował główne rozwiązania dotyczące nowelizacji przepisów na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

KGP: 94 973 interwencji, 352 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 94 973 interwencji. Byli wzywani do 352 wypadków drogowych.

Samochód elektryczny w firmie jak optymalizować koszty i sposób korzystania z ładowarek firmowych i publicznych

Z punktu widzenia zarządzania flotą, firmowe oraz publiczne stacje ładowania mają inne zadania, które są wobec siebie komplementarne. Ładowarki dostępne przy siedzibach firm służą pracownikom do codziennego użytku.

Polacy kupują coraz więcej samochodów z segmentu premium. Cena 222 tys. zł już nie zniechęca. Jakie marki są na topie

Polacy pokochali wręcz samochodowy segment premium. Wrzesień 2024 r. był najlepszym miesiącem pod względem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce od 19 lat. Rekordy notują auta segmentu premium, gdzie wzrost rejestracji jest sześć razy większy niż w przypadku aut popularnych.

REKLAMA

QUIZ Co oznaczają te znaki drogowe? Większość znasz na pewno, ale z niektórymi może być problem
Jesteś kierowcą? Sprawdź, czy na pewno znasz polskie znaki drogowe. Nie prowadzisz samochodu? Zobacz, czy dasz radę odpowiedzieć na pytania bezbłędnie.
Rynek nowych aut mocno przyspiesza, zwłaszcza samochodów premium. Rejestracje po październiku 2024 r.

Analiza danych rynku motoryzacyjnego za październik wskazuje na wyraźne ożywienie sektora, co potwierdza kontynuację trendu wzrostowego z ostatnich miesięcy. Pozycję lidera niezmiennie utrzymuje Toyota wśród nowych samochodów osobowych i Renault wśród nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej – dmc do 3,5 tony. 

 

REKLAMA