REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Historia Fordów RS od Escorta RS1600 do Focusa RS500. Cz. III

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakub Tujaka
Ford Focus RS
Ford Focus RS
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

Trzecia część opisu historii Fordów RS to XXI wiek i przejście z Escorta na Focusa. Nowe auta przygotowano według nowych przepisów rajdowych, ale nie zapomniano o cywilnych wersjach Fordów RS.

W 2002 roku nadszedł czas na następcę Ecorta w oferice, czyli Focusa RS. Nie żyjący już kierowcy tacy jak Janusz Kulig (Polak) i Colin McRae (Szkot) (obaj zginęli w tragicznych okolicznościach) używali rajdowych odmian tych aut. Pierwsza generacja cywilnego Focusa RS miała moc 215 KM. Auto było produkowane do 2003 roku. Oficjalne dane mówią o sprzedaży 4501 egzemplarzy tego auta.

REKLAMA

REKLAMA

W 2009 roku Ford wprowadził do sprzedaży Focusa RS drugiej generacji. Przy tej okazji odwoływał się do legend z rodziny RS czyli Escorta RS, RS200, Sierry RS Cosworth i poprzedniego Focusa RS.

Zobacz też: Historia Fordów RS od Escorta RS1600 do Focusa RS500. Cz. I

Focus RS zaprezentowany w marcu 2009 roku miał pod maską turbodoładowaną, pięciocylindrową jednostkę napędową o pojemności 2,5 litra.  Silnik ten generuje moc 305 KM i 440 niutonometrów. Napęd jest przekazywany na przednią oś. Od 0 do 100 km/h Focus RS przyspiesza w 5,9 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 263 km/h.

REKLAMA

Auto zostało zbudowane przez inżynierów i mechaników z działu rozwoju Forda zajmującego się pojazdami specjalnym. Przy projektowaniu auta pomogli także spece z Ford Racing. Za całość był odpowiedzialny Jost Capito, dyrektor Ford Team RS. To właśnie on nadzorował budowę rajdowego Focusa WRC, który zdobył dla Forda mistrzostwo świata wśród konstruktorów w 2007 roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Smakowitym kąskiem dla wielbicieli marki Ford był bez wątpienia ostatni model z oznaczeniem RS, czyli Focus RS500. Wyróżniał się on czarnym matowym nadwoziem.

Silnik został zmodyfikowany poprzez zastosowanie większego intercoolera, powiększonej obudowy filtra powietrza, unowocześnionej pompy paliwa oraz innych zmodyfikowanych elementów. Ford Focus RS500 osiąga 350 KM przy 6 000 obr./min. oraz 460 Nm maksymalnego momentu obrotowego w zakresie od 2 500 do 4 500 obr./min. „Zwykły” Focus RS jest słabszy o 45 KM i 20 Nm.
Ford Focus RS500 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,6 sekundy, od 0 do 160 km/h w 12,2 sekundy, a maksymalnie rozwija prędkość 265 km/h. Dla porównania, Focus RS rozpędza się do „setki” w 5,9 sekundy i rozpędza się do 263 km/h.

Zobacz też: Historia Fordów RS od Escorta RS1600 do Focusa RS500. Cz. II

Najmocniejszy seryjny Ford Focus wyróżnia się poza tym czerwonymi zaciskami hamulcowymi oraz ciemnymi obręczami aluminiowymi. Wewnątrz znalazły się nowe elementy kolorystyczne oraz specjalna plakietka z numerem seryjnym (od 01 do 500).

Do sprzedaży w całej Europie trafiło jedynie 500 egzemplarzy Forda Focus RS500: 101 sztuk do Wielkiej Brytanii, 3 do Irlandii, 10 do Portugalii, 20 do Hiszpanii, 56 do Francji, 50 do Belgii i Luksemburgu, 10 do Holandii, 55 do Niemiec, 50 Szwajcarii, 45 do Włoch, 32 do Austrii, 5 do Czech, 10 do Polski, 6 na Węgry, 12 do krajów Europy Wschodniej, 5 do Grecji, 10 do Finlandii, 10 do Szwecji, 50 do Danii i 5 do Norwegii.

Zobacz też: Historia motoryzacji: 35 lat Forda Fiesty

Zaraz po opublikowaniu oficjalnych zdjęć w Internecie, do autoryzowanych dilerów Forda zaczęli dzwonić klienci, którzy pragnęli niezwłocznie złożyć zamówienie na sportowego Forda Focusa RS500. Tylko w Wielkiej Brytanii ponad pięćset osób wyraziło chęć nabycia tego samochodu, mimo, że na ten rynek przewidziano zaledwie 101 sztuk. Sami dilerzy nie zostali jednak wcześniej powiadomieni przez centralę o wprowadzeniu do oferty modelu RS500, co stworzyło pewne zamieszanie w szeregach Forda.

Przedstawiciele Forda oficjalnie przyznają, że Focus RS500 jest najszybszym w historii samochodem produkowanym przez Forda w Europie.

Z zapowiedzi producenta wynika, że trzecia generacja Focusa RS będzie miała napęd hybrydowy. Przednie koła będą prawdopodobnie napędzane turbodoładowanym silnikiem ECOBoost, a na koła tylne zostanie przeniesiona moc silników elektrycznych.

Ford Focus RS
newspress.co.uk
Ford Focus RS
newspress.co.uk
Ford Focus RS
newspress.co.uk
Ford Focus RS
newspress.co.uk
Ford Focus RS500
newspress.co.uk
Ford Focus RS
newspress.co.uk
Ford Focus RS
newspress.co.uk
Ford Focus RS
newspress.co.uk
Ford Focus RS
newspress.co.uk
Ford Focus RS
newspress.co.uk
Ford Focus RS
newspress.co.uk
Ford Focus RS
newspress.co.uk
Ford Focus RS
newspress.co.uk
Ford Focus RS
newspress.co.uk
Ford Focus RS
newspress.co.uk
Ford Focus RS
newspress.co.uk
Ford Focus RS
newspress.co.uk
Ford Focus RS Mountune
newspress.co.uk
Ford Focus RS500
newspress.co.uk
Ford Focus RS500
newspress.co.uk
Ford Focus RS500
newspress.co.uk
Ford Focus RS500
newspress.co.uk
Ford Focus RS500
newspress.co.uk
Ford Focus RS500
newspress.co.uk
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA