REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Historia Fordów RS od Escorta RS1600 do Focusa RS500. Cz. III

Jakub Tujaka
Ford Focus RS
Ford Focus RS
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

Trzecia część opisu historii Fordów RS to XXI wiek i przejście z Escorta na Focusa. Nowe auta przygotowano według nowych przepisów rajdowych, ale nie zapomniano o cywilnych wersjach Fordów RS.

W 2002 roku nadszedł czas na następcę Ecorta w oferice, czyli Focusa RS. Nie żyjący już kierowcy tacy jak Janusz Kulig (Polak) i Colin McRae (Szkot) (obaj zginęli w tragicznych okolicznościach) używali rajdowych odmian tych aut. Pierwsza generacja cywilnego Focusa RS miała moc 215 KM. Auto było produkowane do 2003 roku. Oficjalne dane mówią o sprzedaży 4501 egzemplarzy tego auta.

REKLAMA

REKLAMA

W 2009 roku Ford wprowadził do sprzedaży Focusa RS drugiej generacji. Przy tej okazji odwoływał się do legend z rodziny RS czyli Escorta RS, RS200, Sierry RS Cosworth i poprzedniego Focusa RS.

Zobacz też: Historia Fordów RS od Escorta RS1600 do Focusa RS500. Cz. I

Focus RS zaprezentowany w marcu 2009 roku miał pod maską turbodoładowaną, pięciocylindrową jednostkę napędową o pojemności 2,5 litra.  Silnik ten generuje moc 305 KM i 440 niutonometrów. Napęd jest przekazywany na przednią oś. Od 0 do 100 km/h Focus RS przyspiesza w 5,9 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 263 km/h.

REKLAMA

Auto zostało zbudowane przez inżynierów i mechaników z działu rozwoju Forda zajmującego się pojazdami specjalnym. Przy projektowaniu auta pomogli także spece z Ford Racing. Za całość był odpowiedzialny Jost Capito, dyrektor Ford Team RS. To właśnie on nadzorował budowę rajdowego Focusa WRC, który zdobył dla Forda mistrzostwo świata wśród konstruktorów w 2007 roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Smakowitym kąskiem dla wielbicieli marki Ford był bez wątpienia ostatni model z oznaczeniem RS, czyli Focus RS500. Wyróżniał się on czarnym matowym nadwoziem.

Silnik został zmodyfikowany poprzez zastosowanie większego intercoolera, powiększonej obudowy filtra powietrza, unowocześnionej pompy paliwa oraz innych zmodyfikowanych elementów. Ford Focus RS500 osiąga 350 KM przy 6 000 obr./min. oraz 460 Nm maksymalnego momentu obrotowego w zakresie od 2 500 do 4 500 obr./min. „Zwykły” Focus RS jest słabszy o 45 KM i 20 Nm.
Ford Focus RS500 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,6 sekundy, od 0 do 160 km/h w 12,2 sekundy, a maksymalnie rozwija prędkość 265 km/h. Dla porównania, Focus RS rozpędza się do „setki” w 5,9 sekundy i rozpędza się do 263 km/h.

Zobacz też: Historia Fordów RS od Escorta RS1600 do Focusa RS500. Cz. II

Najmocniejszy seryjny Ford Focus wyróżnia się poza tym czerwonymi zaciskami hamulcowymi oraz ciemnymi obręczami aluminiowymi. Wewnątrz znalazły się nowe elementy kolorystyczne oraz specjalna plakietka z numerem seryjnym (od 01 do 500).

Do sprzedaży w całej Europie trafiło jedynie 500 egzemplarzy Forda Focus RS500: 101 sztuk do Wielkiej Brytanii, 3 do Irlandii, 10 do Portugalii, 20 do Hiszpanii, 56 do Francji, 50 do Belgii i Luksemburgu, 10 do Holandii, 55 do Niemiec, 50 Szwajcarii, 45 do Włoch, 32 do Austrii, 5 do Czech, 10 do Polski, 6 na Węgry, 12 do krajów Europy Wschodniej, 5 do Grecji, 10 do Finlandii, 10 do Szwecji, 50 do Danii i 5 do Norwegii.

Zobacz też: Historia motoryzacji: 35 lat Forda Fiesty

Zaraz po opublikowaniu oficjalnych zdjęć w Internecie, do autoryzowanych dilerów Forda zaczęli dzwonić klienci, którzy pragnęli niezwłocznie złożyć zamówienie na sportowego Forda Focusa RS500. Tylko w Wielkiej Brytanii ponad pięćset osób wyraziło chęć nabycia tego samochodu, mimo, że na ten rynek przewidziano zaledwie 101 sztuk. Sami dilerzy nie zostali jednak wcześniej powiadomieni przez centralę o wprowadzeniu do oferty modelu RS500, co stworzyło pewne zamieszanie w szeregach Forda.

Przedstawiciele Forda oficjalnie przyznają, że Focus RS500 jest najszybszym w historii samochodem produkowanym przez Forda w Europie.

Z zapowiedzi producenta wynika, że trzecia generacja Focusa RS będzie miała napęd hybrydowy. Przednie koła będą prawdopodobnie napędzane turbodoładowanym silnikiem ECOBoost, a na koła tylne zostanie przeniesiona moc silników elektrycznych.

Ford Focus RS
newspress.co.uk
Ford Focus RS
newspress.co.uk
Ford Focus RS
newspress.co.uk
Ford Focus RS
newspress.co.uk
Ford Focus RS500
newspress.co.uk
Ford Focus RS
newspress.co.uk
Ford Focus RS
newspress.co.uk
Ford Focus RS
newspress.co.uk
Ford Focus RS
newspress.co.uk
Ford Focus RS
newspress.co.uk
Ford Focus RS
newspress.co.uk
Ford Focus RS
newspress.co.uk
Ford Focus RS
newspress.co.uk
Ford Focus RS
newspress.co.uk
Ford Focus RS
newspress.co.uk
Ford Focus RS
newspress.co.uk
Ford Focus RS
newspress.co.uk
Ford Focus RS Mountune
newspress.co.uk
Ford Focus RS500
newspress.co.uk
Ford Focus RS500
newspress.co.uk
Ford Focus RS500
newspress.co.uk
Ford Focus RS500
newspress.co.uk
Ford Focus RS500
newspress.co.uk
Ford Focus RS500
newspress.co.uk
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA