REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Historia motoryzacji: logo Ferrari

Ferrari Enzo Fot. Newspress
Ferrari Enzo Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Symbole różnych marek często kryją ciekawe historie. Wierzgający czarny koń umieszczony na żółtym tle jest niewątpliwie symbolem rozpoznawalnym na całym świecie. Podobno Enzo Ferrari – założyciel marki – tylko jeden raz opowiedział historię czarnego konia.

Geneza logo Ferrari  rozpoczyna się w czasach I wojny światowej. Wtedy nikt jeszcze nie słyszał o samochodach z Maranello, natomiast głośno było o niejakim Francesco Baracce. Otóż ten pan był świetnym pilotem myśliwca, który wygrał trzydzieści cztery bitwy powietrzne. Francesco fascynował ludzi nie tylko swoimi umiejętnościami lotniczymi, ale także malunkami na swoich maszynach. Na kadłubie swojego myśliwca umieścił wierzgającego, czarnego rumaka. Prawdopodobnie rumak był herbem rodowym jego rodziny, znanej szerzej jako hodowcy rasowych koni w Lugo di Romagna.

REKLAMA

REKLAMA

Nie wiadomo czy wyżej przytoczona historia jest prawdziwa, ponieważ istnieje jeszcze jedna.

Głosi ona, że Francesco podczas walki powietrznej zestrzelił myśliwiec oficera pochodzącego ze Stuttgartu, na którego kadłubie widniał herb miasta – wierzgający koń. Włoski lotnik postanowił umieścić herb na swoim myśliwcu, po to, aby przynosił mu szczęście w kolejnych bitwach.

Zobacz też: Mieszkalny autobus Ferrari Michaela Schumachera na sprzedaż!

REKLAMA

Czarny koń przynosił mu szczęście do 1918 roku. W marcu Baracca otrzymał Order Korony Italii – najwyższe wojskowe odznaczenie. Niestety w czerwcu jego myśliwiec został zestrzelony przez Austriaków w okolicy Montello.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Enzo Ferrari w 1923 roku, po wygranej na torze Savio spotkał rodziców legendarnego pilota. Ponoć hrabina Baracca poprosiła młodego Enzo o umieszczenie symbolu wierzgającego konia na swoim samochodzie. Ten symbol miał mu przynosić szczęście, tak jak niegdyś Francesco.

Enzo spełnił prośbę państwa Baracca i 9 lat później umieścił ten znak na karoserii wyścigowego Scuderii. Tarcza z wierzgającym koniem otrzymała kanarkowo – żółte tło, które miało symbolizować Modenę (rodzinne miasto założyciela marki) a także litery S i F, oznaczające Scuderia Ferrari. Enzo prowadząc Alfę Romeo, zwyciężył w wyścigu trwającym 24 godziny na torze SPA w Belgii. I tym zwycięstwem zapoczątkował historię logo Ferrari.

W 1947 logo uległo małej modyfikacji. Ferrari swoją pierwsza wyścigówkę o oznaczeniu 125 S, debiutującą na torze w Piacenzie, z widlastym dwunastocylindrowym silnikiem oznaczył logiem z prostokątną tarczą, napisem Ferrari (zamiast liter S i F) oraz włoską flagą.

Zobacz też: Ferrari FF: czteromiejscowy bolid

Takie logo już od ponad sześćdziesięciu lat zdobi samochody Ferrari. Marka jest tak rozpoznawalna, że stanowi klasę samą dla siebie. Wierzgający rumak o sportowym charakterze jest dziś symbolem luksusu, dostępnym tylko dla nielicznych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA