REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ferrari 599 GTB Fiorano: Z duchem Enzo

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Krasowski
Fot. Newspress
Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA


Są tacy, którzy twierdzą że prawdziwe Ferrari musi mieć silnik V12, klasyczny układ napędowy i dwuosobowe wnętrze. Właśnie dla nich skonstruowano model 599 GTB Fiorano.

Zaprojektowane przez Pininfarinę nadwozie zostało wykonane w całości ze stopów lekkich. „599” ujrzało światło dzienne w 2006 roku podczas salonu samochodowego w Genewie. Linia nadwozia przywołuje modele Ferrari z lat sześćdziesiątych, a przód nawiązuje do większego 612 Scaglietti, jednak całość sprawia wrażenie większej proporcjonalności. Przed nowym modelem stało niełatwe zadanie, bowiem poprzednik – Ferrari 575M Maranello zawiesił poprzeczkę na wyjątkowo wysokim poziomie.

REKLAMA

REKLAMA

Aby podtrzymać dobre wyniki sprzedaży, inżynierowie włoskiej marki musieli wznieść się na wyżyny swoich umiejętności i z perspektywy lat widać, że projekt pod szyldem 599 GTB Fiorano okazał się sukcesem. W porównaniu z poprzednikiem auto znacznie urosło, a najbardziej powiększył się rozstaw osi (aż o 250 mm), dzięki czemu wzrosła stabilność pojazdu przy wysokich prędkościach. W takich warunkach liczy się również odpowiednio duża siła docisku, którą twórcy 599 GTB uzyskali bez użycia krzykliwych spoilerów. Zastosowanie do budowy nadwozia stopów aluminium pozwoliło na zmniejszenie masy pojazdu, w stosunku do poprzednika auto schudło o około 50 kilogramów.

Zobacz również: Abarth Punto Evo: powrót króla skorpiona

Nazwa modelu pochodzi od pojemności skokowej silnika (5999 cm3) podzielonej przez dziesięć, skrót literowy producent rozwija jako Gran Turismo Berlinetta, a Fiorano to nazwa toru testowego Ferrari, zlokalizowanego nieopodal Maranello. Być może również testy na tym torze przyczyniły się do wspaniałych własności jezdnych 599 GTB. Z pewnością wpływ na prowadzenie pojazdu mają innowacje, które Ferrari zastosowało po raz pierwszy właśnie w tym modelu. Pierwszą z nich jest system SCM, czyli zawieszenie, w którym miejsce klasycznych amortyzatorów zajęły elementy wypełnione magnetoreologiczną cieczą o zmiennej lepkości. Dzięki temu układ sterujący może na bieżąco zmieniać poziom tłumienia i dostosowywać go do warunków na drodze.

REKLAMA

Kolejną nowością jest system nazwany F1-Track. Pozwala ono na optymalne wykorzystanie mocy silnika i uzyskanie jak najlepszej trakcji i stabilności pojazdu. O poziomie ingerencji systemu w kierowanie pojazdem decyduje kierowca, który przełącznikiem umieszczonym na kierownicy może ustawić odpowiedni do swoich umiejętności i warunków na drodze tryb jazdy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: BMW Serii 1 M: najmocniejsza jedynka

Ale czym byłby powyższe zalety 599 GTB bez porządnego silnika? W tej kwestii również mamy do czynienia z technicznym majstersztykiem. Pod maską samochodu drzemie, wywodząca się z, kultowego już, modelu Enzo dwunastocylindrówka o mocy 456 kW (620 KM), co daje ponad 100 KM z jednego litra pojemności skokowej. Mimo takiej charakterystyki silnik czaruje niezwykłą siła, dostępną zarówno przy niskiej, jaki i maksymalnej prędkości obrotowej, która sięga 8400 obr/min.

To najmocniejsze obecnie produkowane Ferrari rozpędza się do 330 km/h, pierwszą „setkę” osiąga w czasie 3,7 sekundy, a z prędkością 200 km/h pędzi po 11 sekundach. Superszybka, zautomatyzowana skrzynia przekładniowa, sterowana manetkami za kierownicą na zmianę biegu potrzebuje zaledwie 100 milisekund, czyli dwukrotnie krócej, niż trwa mrugnięcie oka. Wszystko to odbywa się przy porażającym dźwięku układu wydechowego, a wnętrze samochodu zapewnia zaskakujący komfort jazdy.

Fot. Newspress
Fot. Newspress
Fot. Newspress
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

REKLAMA

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

REKLAMA