REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

40 lat fabryki Skody w Bratysławie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakub Tujaka
W latach 1982-87 bramy BAZ opuszczały seryjne modele Garde Fot. Skoda
W latach 1982-87 bramy BAZ opuszczały seryjne modele Garde Fot. Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Fabryka samochodów w Bratysławie została powołana do życia 40 lat temu. Bratislavske Automobilove zavody (BAZ) miały stanowić istotne wzmocnienie mocy produkcyjnych już funkcjonujących fabryk Skoda.

Fabryka ma swoją siedzibę na bezpośrednich przedmieściach Bratysławy - w Dewińskiej Nowej Wsi. Powstała ona, aby zwiększyć moc produkcyjną istniejących już zakładów, a także planowano wytwarzać tan nowoczesną rodzinę pojazdów  wywodzących się w linii prostej z programu prototypów S720.

REKLAMA

Wielkość produkcji bratysławskich zakładów określono wstępnie na 150 tysięcy samochodów rocznie.

Zobacz też: Skoda Octavia Combi ma 50 lat

Sama budowa zaprojektowanej z rozmachem fabryki, pod wpływem przybierającego na sile, w drugiej połowie lat 70. XX wieku, spowolnienia socjalistycznej gospodarki, istotnie przeciągała się w czasie. Za to powołany niezwłocznie dział rozwojowy nowego przedsiębiorstwa od początku zaskakiwał swą skutecznością.

Już wiosną 1972 roku pracownie BAZ opuściły dwa w pełni funkcjonujące prototypy S720, które poddawano długotrwałym próbom na drogach w pobliżu Bratysławy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W późniejszym okresie powstało tam wiele opracowań pojazdów osobowych i użytkowych, a także pojedynczych podzespołów. W latach 1982-87 bramy BAZ opuszczały seryjne modele Garde, jednak skala produkcji zakładów, stanowiła zaledwie niewielki ułamek tej zakładanej.

Zobacz też: Skoda Sagitta: Protoplasta Citigo

REKLAMA

12 marca 1991 roku BAZ parafował porozumienie z VW, zakończone ostatecznie włączeniem fabryki w struktury niemieckiego koncernu. Już w lutym 1992 roku wyprodukowano w niej pierwszego Volkswagena Passata. Z czasem portfolio produkowanych w Bratysławie samochodów rozrosło się o kolejne modele marek wchodzących w skład Grupy Volkswagen.

XXI wiek fabryka rozpoczęła od potężnej rozbudowy i modernizacji - ich symbolem stała się słynna kolejka linowa przewożąca samochody wprost z linii produkcyjnej na tor próbny. Skoda, dla której przed laty powstały zakłady, powróciła do nich ponownie w marcu 2008 roku, z modelem Octavia II.

Przez równe dwa lata wyprodukowano w nich około 47 tysięcy egzemplarzy tych pojazdów, które w znacznej części znalazły nabywców w Polsce.

Zobacz też: Skoda Rapid: czeskie Gran Turismo

Od roku 2009 zakłady intensywnie przygotowywały produkcję samochodów z rodziny New Small Family. Tym samym, od 13 października 2011 roku, stały się wyłącznym miejscem produkcji najmniejszego modelu Skody- Citigo. Z liczbą pracowników przekraczającą 7000, dawne zakłady BAZ zaliczają się obecnie do największych pracodawców na Słowacji. I największych eksporterów - wysyłając poza granice prawie 99% swej produkcji.

Symbolem fabryki w Bratysławie stała się kolejka linowa przewożąca samochody wprost z linii produkcyjnej na tor próbny. Fot. Skoda
Fabryka Skody BAZ Fot. Skoda
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

REKLAMA

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

REKLAMA

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

REKLAMA