REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
W latach 1982-87 bramy BAZ opuszczały seryjne modele Garde Fot. Skoda
W latach 1982-87 bramy BAZ opuszczały seryjne modele Garde Fot. Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Fabryka samochodów w Bratysławie została powołana do życia 40 lat temu. Bratislavske Automobilove zavody (BAZ) miały stanowić istotne wzmocnienie mocy produkcyjnych już funkcjonujących fabryk Skoda.

Fabryka ma swoją siedzibę na bezpośrednich przedmieściach Bratysławy - w Dewińskiej Nowej Wsi. Powstała ona, aby zwiększyć moc produkcyjną istniejących już zakładów, a także planowano wytwarzać tan nowoczesną rodzinę pojazdów  wywodzących się w linii prostej z programu prototypów S720.

REKLAMA

REKLAMA

Wielkość produkcji bratysławskich zakładów określono wstępnie na 150 tysięcy samochodów rocznie.

Zobacz też: Skoda Octavia Combi ma 50 lat

Sama budowa zaprojektowanej z rozmachem fabryki, pod wpływem przybierającego na sile, w drugiej połowie lat 70. XX wieku, spowolnienia socjalistycznej gospodarki, istotnie przeciągała się w czasie. Za to powołany niezwłocznie dział rozwojowy nowego przedsiębiorstwa od początku zaskakiwał swą skutecznością.

REKLAMA

Już wiosną 1972 roku pracownie BAZ opuściły dwa w pełni funkcjonujące prototypy S720, które poddawano długotrwałym próbom na drogach w pobliżu Bratysławy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W późniejszym okresie powstało tam wiele opracowań pojazdów osobowych i użytkowych, a także pojedynczych podzespołów. W latach 1982-87 bramy BAZ opuszczały seryjne modele Garde, jednak skala produkcji zakładów, stanowiła zaledwie niewielki ułamek tej zakładanej.

Zobacz też: Skoda Sagitta: Protoplasta Citigo

12 marca 1991 roku BAZ parafował porozumienie z VW, zakończone ostatecznie włączeniem fabryki w struktury niemieckiego koncernu. Już w lutym 1992 roku wyprodukowano w niej pierwszego Volkswagena Passata. Z czasem portfolio produkowanych w Bratysławie samochodów rozrosło się o kolejne modele marek wchodzących w skład Grupy Volkswagen.

XXI wiek fabryka rozpoczęła od potężnej rozbudowy i modernizacji - ich symbolem stała się słynna kolejka linowa przewożąca samochody wprost z linii produkcyjnej na tor próbny. Skoda, dla której przed laty powstały zakłady, powróciła do nich ponownie w marcu 2008 roku, z modelem Octavia II.

Przez równe dwa lata wyprodukowano w nich około 47 tysięcy egzemplarzy tych pojazdów, które w znacznej części znalazły nabywców w Polsce.

Zobacz też: Skoda Rapid: czeskie Gran Turismo

Od roku 2009 zakłady intensywnie przygotowywały produkcję samochodów z rodziny New Small Family. Tym samym, od 13 października 2011 roku, stały się wyłącznym miejscem produkcji najmniejszego modelu Skody- Citigo. Z liczbą pracowników przekraczającą 7000, dawne zakłady BAZ zaliczają się obecnie do największych pracodawców na Słowacji. I największych eksporterów - wysyłając poza granice prawie 99% swej produkcji.

Symbolem fabryki w Bratysławie stała się kolejka linowa przewożąca samochody wprost z linii produkcyjnej na tor próbny. Fot. Skoda
Fabryka Skody BAZ Fot. Skoda
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA