REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Historia Fordów RS od Escorta RS1600 do Focusa RS500. Cz. II

Jakub Tujaka
Ford Sierra RS Cosworth
Ford Sierra RS Cosworth
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

W pierwszej części opisu historii Fordów RS przedstawiliśmy początki Escorta RS1600 i opisaliśmy model z początku lat 70 XX wieku, który został dostosowany do współczesnych realiów wyścigowych. Jednak RS to nie tylko Escort. Poniżej inne auta z rodziny sportowych Fordów.

Kolejnym modelem (po Escorcie) z logo RS był Ford Capri w odmianach RS2600 i RS3100. Modele te były flagowymi wcieleniami najlepiej sprzedającego się wówczas w Europie coupe Forda. W wersjach wyścigowych wygrywały europejskie zawody samochodów turystycznych (lata 1971 i 1972).

REKLAMA

W roku 1979 i 1981 kierowcy Bjorn Waldegard (ur. W Szwecji) i Ari Vatanen (ur. W Finlandii) zdobyli tytuły mistrzów świata za kierownicą rajdowego Escorta RS1800.

Zobacz też: Historia Fordów RS od Escorta RS1600 do Focusa RS500. Cz. I

REKLAMA

Przełom nastąpił w 1980 roku, ponieważ wtedy pojawił się pierwszy przednionapędowy Ford RS, czyli Escort 1600i. Nowościami w tym aucie były także: wtrysk benzyny i pięciobiegowa skrzynia. Turbodoładowany silnik i mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu zadebiutowały w Escorcie RS turbo w 1984 roku.

Najmocniejszym autem w rodzinie RS był model RS200. Ten samochód został zbudowany aby wygrywać rajdowe mistrzostwa świata. W 1982 roku w rajdach obowiązywał już nowy regulamin techniczny, który do zawodów dopuszczał pojazdy grup N, A oraz B.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ford RS200 został stworzony do startów w grupie B, której regulamin dopuszczał najmocniejsze auta.

Zobacz też: Historia Fordów RS od Escorta RS1600 do Focusa RS500. Cz. III

Od 1984 do 1986 roku powstało 200 sztuk RS200. Podwozie zaprojektował Tony Southgate, który wcześniej pracował w Formule 1. Karoseria była dziełem Filippo Sapino z włoskiej firmy Ghia z Turynu.

Auto miało pod maską 16-zaworowy silnik zbudowany na bazie jednostki Cosworth BDA o pojemności 1803 cm3. Wyposażono go w olbrzymią turbosprężarkę Garrett. W wersji cywilnej osiągał on moc 250 KM. W rajdówkach moc tej jednostki dochodziła do 500 KM. Powstało także kilka egzemplarzy "Evolution" (RS200S), w których zamontowano silniki BDT (przygotowane przez firmę Briana Harta)  o pojemności 2137 cm3. Moc tej jednostki to około 550 KM, a po odpowiednich modyfikacjach można było osiągnąć nawet ponad 700 KM.

Zobacz też: Historia motoryzaji: Mercedes Klasy C AMG w DTM

REKLAMA

Grupa B została zlikwidowana po serii wypadków, w których ginęli kierowcy i kibice. Ford wystawił na sprzedaż około 100 egzemplarzy modelu RS200 aby zrekompensować wydatek 10 mln funtów zainwestowanych w rajdowy projekt. Jedna sztuka tego auta kosztowała ok. 50 tys. funtów. Kilka fordów RS200 brało później udział w rallycrosie, gdzie odnosiły sukcesy przez kilka następnych sezonów.

W 1985 roku światło dzienne ujrzała pierwsza Sierra RS Cosworth. Takim autem jeździł Polski kierowca rajdowy Marian Bublewicz. W 1991 roku miał już na koncie sześć tytułów mistrza Polski. W roku 1992 powtórzył sukces i zdobył jeszcze wicemistrzostwo Europy samochodem Ford Sierra RS Cosworth 4x4.

Zobacz też: Historia motoryzacji: logo Ferrari

20 lutego 1993 roku Marian Bublewicz zginął na trasie Zimowego Rajdu Dolnośląskiego.

W 1994 roku dzięki Escortowi RS Cosworth, Ford odniósł kolejne sukcesy sportowe. Samochód był najszybszy w rajdzie Monte Carlo. Do rodziny RS dołączyły wtedy dwie wersje przednionapędowej Fiesty: RS Turbo (1990 rok) i RS1800 (1992 rok). W roku 1994 powstała także czteronapędowa wersja Escorta RS2000 (napęd przedni -1991 rok).

Ford Sierra RS Cosworth
newspress.co.uk
Ford Escort RS Cosworth
newspress.co.uk
Ford Escort RS2000
newspress.co.uk
Ford Escort RS2000
newspress.co.uk
Ford Escort Cosworth
newspress.co.uk
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA