REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Historia Fordów RS od Escorta RS1600 do Focusa RS500. Cz. II

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakub Tujaka
Ford Sierra RS Cosworth
Ford Sierra RS Cosworth
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

W pierwszej części opisu historii Fordów RS przedstawiliśmy początki Escorta RS1600 i opisaliśmy model z początku lat 70 XX wieku, który został dostosowany do współczesnych realiów wyścigowych. Jednak RS to nie tylko Escort. Poniżej inne auta z rodziny sportowych Fordów.

Kolejnym modelem (po Escorcie) z logo RS był Ford Capri w odmianach RS2600 i RS3100. Modele te były flagowymi wcieleniami najlepiej sprzedającego się wówczas w Europie coupe Forda. W wersjach wyścigowych wygrywały europejskie zawody samochodów turystycznych (lata 1971 i 1972).

REKLAMA

W roku 1979 i 1981 kierowcy Bjorn Waldegard (ur. W Szwecji) i Ari Vatanen (ur. W Finlandii) zdobyli tytuły mistrzów świata za kierownicą rajdowego Escorta RS1800.

Zobacz też: Historia Fordów RS od Escorta RS1600 do Focusa RS500. Cz. I

REKLAMA

Przełom nastąpił w 1980 roku, ponieważ wtedy pojawił się pierwszy przednionapędowy Ford RS, czyli Escort 1600i. Nowościami w tym aucie były także: wtrysk benzyny i pięciobiegowa skrzynia. Turbodoładowany silnik i mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu zadebiutowały w Escorcie RS turbo w 1984 roku.

Najmocniejszym autem w rodzinie RS był model RS200. Ten samochód został zbudowany aby wygrywać rajdowe mistrzostwa świata. W 1982 roku w rajdach obowiązywał już nowy regulamin techniczny, który do zawodów dopuszczał pojazdy grup N, A oraz B.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ford RS200 został stworzony do startów w grupie B, której regulamin dopuszczał najmocniejsze auta.

Zobacz też: Historia Fordów RS od Escorta RS1600 do Focusa RS500. Cz. III

Od 1984 do 1986 roku powstało 200 sztuk RS200. Podwozie zaprojektował Tony Southgate, który wcześniej pracował w Formule 1. Karoseria była dziełem Filippo Sapino z włoskiej firmy Ghia z Turynu.

Auto miało pod maską 16-zaworowy silnik zbudowany na bazie jednostki Cosworth BDA o pojemności 1803 cm3. Wyposażono go w olbrzymią turbosprężarkę Garrett. W wersji cywilnej osiągał on moc 250 KM. W rajdówkach moc tej jednostki dochodziła do 500 KM. Powstało także kilka egzemplarzy "Evolution" (RS200S), w których zamontowano silniki BDT (przygotowane przez firmę Briana Harta)  o pojemności 2137 cm3. Moc tej jednostki to około 550 KM, a po odpowiednich modyfikacjach można było osiągnąć nawet ponad 700 KM.

Zobacz też: Historia motoryzaji: Mercedes Klasy C AMG w DTM

REKLAMA

Grupa B została zlikwidowana po serii wypadków, w których ginęli kierowcy i kibice. Ford wystawił na sprzedaż około 100 egzemplarzy modelu RS200 aby zrekompensować wydatek 10 mln funtów zainwestowanych w rajdowy projekt. Jedna sztuka tego auta kosztowała ok. 50 tys. funtów. Kilka fordów RS200 brało później udział w rallycrosie, gdzie odnosiły sukcesy przez kilka następnych sezonów.

W 1985 roku światło dzienne ujrzała pierwsza Sierra RS Cosworth. Takim autem jeździł Polski kierowca rajdowy Marian Bublewicz. W 1991 roku miał już na koncie sześć tytułów mistrza Polski. W roku 1992 powtórzył sukces i zdobył jeszcze wicemistrzostwo Europy samochodem Ford Sierra RS Cosworth 4x4.

Zobacz też: Historia motoryzacji: logo Ferrari

20 lutego 1993 roku Marian Bublewicz zginął na trasie Zimowego Rajdu Dolnośląskiego.

W 1994 roku dzięki Escortowi RS Cosworth, Ford odniósł kolejne sukcesy sportowe. Samochód był najszybszy w rajdzie Monte Carlo. Do rodziny RS dołączyły wtedy dwie wersje przednionapędowej Fiesty: RS Turbo (1990 rok) i RS1800 (1992 rok). W roku 1994 powstała także czteronapędowa wersja Escorta RS2000 (napęd przedni -1991 rok).

Ford Sierra RS Cosworth
newspress.co.uk
Ford Escort RS Cosworth
newspress.co.uk
Ford Escort RS2000
newspress.co.uk
Ford Escort RS2000
newspress.co.uk
Ford Escort Cosworth
newspress.co.uk
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

REKLAMA