REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Historia motoryzacji: 35 lat Forda Fiesty

Piotr Czerniakowski
Ford Fiesta Fot. Ford
Ford Fiesta Fot. Ford

REKLAMA

REKLAMA

W tym roku mija 35 lat od uruchomienia produkcji Forda Fiesty. Z tej okazji prezentujemy kalendarium auta, które ukazuje co złożyło się na sukces miejskiego samochodu Forda.

1972     

REKLAMA

 Pomysł na Forda Fieste na swój początek w przedsięwzięciu o nazwie „Project Bobcat”. Miał on na celu skonstruowanie małego samochodu, który byłby dostępny na jak największej ilości rynków.

1973

Początek kryzysu paliwowego. Zapotrzebowanie na mały, ekonomiczny samochód wzrosło jeszcze bardziej.  Zarząd koncernu daje zielone światło dla produkcji małego auta pod kryptonimem ‘Bobcat’.

1974

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozpoczęcie prac nad budową nowej wytwórni samochodów Forda w Walencji w Hiszpanii. Nowy kompleks produkcyjny zajmuje powierzchnię 2,7 mln m2.

1975

Rozpoczęcie produkcji  motorów w Walencji.

Henry Ford osobiście wybiera nazwę Fiesta. Nasuwa ona przyjemne skojarzenia z radością i świętowaniem, podkreśla również nawiązaną współpracę z Hiszpanią.

1976

Ford rozpoczyna produkcję Fiesty w zakładach w Walencji. Początkowo oferowany z silnikami 1,0 i 1,1.

Prezes Forda Henry Ford II i król Hiszpanii Juan Carlos dokonują uroczystego otwarcia wytwórni samochodów w Walencji. 18 października 1976 r. rusza seryjna produkcja Forda Fiesta.

1977

Ford wprowadza do produkcji Fiestę z silnikiem 1,3. oraz wersję ‘Ghia’.  Rozpoczęcie sprzedaży auta w USA.  Samochód zdobywa tytuł ‘samochodu roku’ w Hiszpanii.

1978

Ford Fiesta zostaje wyróżniony specjalną nagrodą za „ogólną efektywność koncepcji” przyznaną przez Brytyjską Radę Wzornictwa Przemysłowego (British Design Council).

Ford przygotowuje wersję rajdową Forda Fiesta mającą startować w Grupie 5 Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata.

1979

Milionowy Ford Fiesta zjeżdża z taśmy montażowej. Specjalna wersja sportowa Forda Fiesta startuje w Rajdzie Monte Carlo – później egzemplarz ten stanie się punktem wyjścia do opracowania usportowionego Forda Fiesta XR2.

Jackie Stewart ogłasza w Londynie inaugurację specjalnych wyścigów dla pań pod nazwą Faberge Fiesta Ladies Challenge.

1980

Ford organizuje wyścigi specjalnej formuły Fiesta Challenge, co pozwala w jeszcze  większym stopniu wykorzystać potencjał Forda Fiesta w sporcie samochodowym.

1981

Fiesta Ford wprowadza na rynek nowego Forda Fiesta XR2, napędzanego 1,6-litrowym silnikiem, wyposażonego w sztywniejsze zawieszenie i liczne sportowe akcenty stylistyczne, łącznie z oryginalnymi aluminiowymi obręczami kół z charakterystycznymi otworami oraz dodatkowymi światłami drogowymi. To pierwszy Ford Fiesta osiągający prędkością maksymalną powyżej 160 km/h.

Z taśmy montażowej zakładów w Walencji zjeżdża milionowy egzemplarz Forda Fiesta wyprodukowany w Hiszpanii.

W fabryce w Saarlouis w Niemczech powstaje 2-milionowy egzemplarz Forda Fiesta wyprodukowany w Europie.

1982

Ford Fiesta już szósty rok z rzędu jest najchętniej kupowanym samochodem w swojej klasie w Wielkiej Brytanii i w Niemczech.

Firma Ghia prezentuje studium nadwoziowe Shuttler oparte na podzespołach Forda Fiesta.

1983

Pojawia się II generacja Forda Fiesta z nadwoziem o lepszych własnościach aerodynamicznych. Nowy model jest nieco dłuższy i ekonomiczniejszy od swojego poprzednika. Nabywca ma do wyboru silniki benzynowe o pojemności 1,0 oraz 1,1 litra.

Forda Fiesta napędzany silnikiem o pojemności 1,3 litra otrzymuje 5-stopniową skrzynię biegów.

Wprowadzenie do oferty silnika Diesla o pojemności 1,6 litra. Ta jednostka z wałkiem rozrządu w głowicy oraz pośrednim wtryskiem paliwa pozostanie jednym z ważniejszych silników w ofercie Forda przez ponad dekadę.

1984

Wprowadzenie na rynek Forda Fiesta w wersji XR2 z 1,6-litrowym silnikiem z jednym wałkiem rozrządu w głowicy, 5-stopniową skrzynią biegów, niskoprofilowymi oponami oraz ulepszonym zawieszeniem i wzmocnionymi hamulcami.

Liczba wyprodukowanych egzemplarzy przekracza 3 miliony.

Pierwszy Ford Fiesta z silnikiem przystosowanym do spalania benzyny bezołowiowej.

1985

Debiut prototypu Urby Concept, kolejnego inspirowanego przez Forda Fiesta studium stylistycznego firmy Ghia.

1986

Z taśmy produkcyjnej fabryki w Walencji zjeżdża 2-milionowy egzemplarz Forda Fiesta.

Wprowadzenie do oferty silnika benzynowego o pojemności 1,4 litra przystosowanego do spalania ubogiej mieszanki (lean burn).

1987

Ford Fiesta wzbogaca się o bezstopniową przekładnię automatyczną CTX.

Ford Fiesta notuje najlepszy rok pod względem sprzedaży na rynku brytyjskim – do klientów trafia 158 000 egzemplarzy tego modelu.

1989

Premiera III generacji Forda Fiesta, wyposażonego w mechaniczny układ zapobiegający blokowaniu hamulców oraz bardzo ekonomiczne silniki o pojemności 1,0 i 1,1 litra przystosowane do spalania ubogiej mieszanki (lean burn). Nowy Ford Fiesta ma dłuższe i szersze nadwozie oraz zwiększony rozstaw osi. Po raz pierwszy Ford Fiesta jest dostępny w bardziej uniwersalnej wersji 5-drzwiowej, która stanowi uzupełnienie modelu 3-drzwiowego.

Ford Fiesta jako pierwszy samochód w segmencie aut małych otrzymuje układ ABS.

W Kolonii nowy Ford stał się dziełem sztuki – kompozycja Goldener Vogel („złoty ptak”) autorstwa artysty-performera H. A. Schulta, została umieszczona na szczycie wieży miejskiego muzeum. Mały Ford wyposażony w duże orle skrzydła stał się ulubieńcem mieszkańców Kolonii i atrakcją turystyczną dla odwiedzających miasto.

W ofercie pojawia się wersja wyposażeniowa „LX”, umiejscowiona między wersją Fiesta L i bardziej luksusową Fiesta Ghia.

REKLAMA

Fiesta III generacji otrzymuje silnik o pojemności 1,4 litra – to pierwsza jednostka napędowa Forda spełniająca nowe europejskie normy czystości spalin, mające obowiązywać od 1996 roku. Dostępny jest także silnik benzynowy o pojemności 1,6-litra.

Pod koniec roku do salonów trafia Ford Fiesta XR2i – pełen temperamentu sportowy hatchback napędzany 1,6-litrowym silnikiem z dwoma wałkami rozrządu w głowicy, z 5-biegową ręczną skrzynią biegów. Wersję XR2i wyróżniają poszerzone, wyprofilowane nadkola, zderzaki lakierowane w kolorze nadwozia, oryginalna tapicerka, a także sportowe zawieszenie oraz specjalnie dobrane ogumienie.

1990

Premiera Forda Fiesta RS Turbo podczas Salonu Samochodowego w Turynie. Do napędu posłużyła jednostka XR2i z turbosprężarką firmy Garret i chłodnicą powietrza doładowującego (intercooler). Ford Fiesta RS Turbo przyspiesza od zera do 100 km/h o 1,6 sek. szybciej niż wersja XR2i.

1991

Fabryka w Walencji świętuje wyprodukowanie w Hiszpanii 3-milionowego Forda Fiesta. Jubileuszowy samochód zostaje przekazany Fundacji Królowej Zofii.

Najlepszy jak dotąd rok pod względem sprzedaży Forda Fiesta – liczba samochodów, które trafiły na rynki Europy osiągnęła 624 186 sztuk.

Wprowadzenie na rynek wersji dostawczej Ford Fiesta Courier.

1992

Do oferty wchodzi Ford Fiesta RS 1800. Napędzana 16-zaworowym silnikiem o pojemności 1,8 litra, nowa usportowiona wersja legitymuje się świetnymi własnościami jezdnymi. Rasowy wygląd podkreślają oryginalne 5-ramienne obręcze z lekkiego stopu i spoiler lakierowany w kolorze nadwozia.

Wprowadzenie do oferty 16-zaworowego silnika Zetec o pojemności 1,8 litra.

Ford Fiesta jest oficjalnym samochodem podczas wystawy Expo 92 w hiszpańskiej Sewilli.

Sprzedaż Forda Fiesta w Europie osiąga najwyższy poziom w historii – w całym roku sprzedano 648 781 sztuk tego pojazdu.

1993

Poduszka powietrzna kierowcy wchodzi do wyposażenia standardowego Forda Fiesta.

1994

Roczna sprzedaż Forda Fiesta przekracza pół miliona: w roku kalendarzowym zarejestrowano 548 046 egzemplarzy.

1995

Nabywcy w Europie rejestrują 540 052 nowych egzemplarzy Forda Fiesta i dostawczego Forda Fiesta Courier.

1996

Premiera nowej, IV generacji Forda Fiesta, z nowym nadwoziem o zaokrąglonych kształtach i owalną kratą wlotu powietrza. Nowy model jest dostępny z silnikami benzynowymi o pojemności 1,25, 1,4 i 1,6 litra oraz z silnikiem Diesla o pojemności 1,8 litra. W wyposażeniu standardowym pojawiają się dwie czołowe poduszki powietrzne kierowcy i pasażera.

Kolejny rok, w którym poziom sprzedaży przekroczył liczbę 600 tysięcy sztuk.

4-milionowy Ford Fiesta opuszcza bramy fabryki w Walencji.

1997

Premiera nowego modelu – sportowego coupé noszącego nazwę Ford Puma, zaprojektowanego na platformie podwoziowej i wykorzystującego główne rozwiązania konstrukcyjne Forda Fiesta.

1998

Prezentacja opartego na Fordzie Fiesta studium nadwoziowego Libre Concept.

1999

Światowa premiera Forda Fiesta z nadwoziem poddanym face-liftingowi podczas Salonu Samochodowego IAA we Frankfurcie. Rodzinę modeli wieńczy całkowicie nowa, usportowiona wersja „Sport”.

2000

Ford Fiesta otrzymuje 1,8-litrową jednostkę wysokoprężną z turbodoładowaniem.

2001

Podczas Salonu Samochodowego IAA we Frankfurcie Ford prezentuje opinii publicznej kształty nowego Forda Fiesta V generacji.

W zakładach w Kolonii i Walencji rusza produkcja nowego Forda Fiesta.

2002

Nowa generacja Forda Fiesta oferowana jest początkowo w wersji 5-drzwiowej, z nową gamą jednostek napędowych, wśród których jest silnik benzynowy Duratec o pojemności 1,3 litra i 16-zaworowa jednostka Duratec o pojemności 1,6 litra.

Pojawia się 3-drzwiowa wersja Forda Fiesta. Oferta silników zostaje poszerzona o benzynową 1,4-litrową jednostkę Duratec oraz nowy silnik wysokoprężny Duratorq TDCi o pojemności 1,4 litra, wyposażony we wtrysk common rail.

Wprowadzenie do oferty zautomatyzowanej mechanicznej sekwencyjnej skrzyni biegów Durashift EST.

Prezentacja koncepcyjnego samochodu rajdowego Ford RallyeConcept podczas Salonu Samochodowego w Birmingham.

Nowy Ford Fiesta zdobywa cenioną w Niemczech prestiżową nagrodę „Złotej Kierownicy” przyznawaną przez Bild am Sonntag, gazetę mającą najwyższy nakład ze wszystkich niemieckich gazet niedzielnych.

2003

Inauguracja pucharu Fiesta ST Cup – kolejnej formuły w wyścigach samochodów turystycznych w Niemczech.

2004

Prezentacja koncepcyjnego Forda Fiesta JWRC podczas Salonu Samochodowego w Genewie.

2005

Premiera Forda Fiesta ST z silnikiem o mocy 150 KM. Ten najmocniejszy model Forda Fiesta w historii jest pierwszą seryjną propozycją Ford TeamRS, działu Forda zajmującego się projektowaniem i produkcją seryjnych usportowionych modeli Forda.

Wprowadzenie do oferty dynamicznego Forda Fiesta S, oferowanego w segmencie tzw. „gorących hatchbacków”.

Najlepszy rok dla Forda Fiesta pod względem sprzedaży od 1998 r. W całej Europie zarejestrowano 358 931 nowych egzemplarzy tego modelu.

2006

Premiera odnowionego Forda Fiesta, dysponującego m.in. funkcją głosowego sterowania elektronicznymi urządzeniami pokładowymi oraz technologią Bluetooth.

Inauguracja zawodów z serii Fiesta Sporting Trophy – nowej formuły rajdowych mistrzostw dla kierowców startujących na tym samym modelu Forda, rozgrywanych według podobnych zasad jak Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Świata FIA.

2007

Prezentacja limitowanej edycji Forda Fiesta Zetec S 30th Anniversary zbudowanej z okazji trzydziestolecia modelu. Samochód wyróżniał się żółtym kolorem nadwozia Radian Yellow oraz dachem w szachownicę.

Premiera koncepcyjnego Forda Verve podczas Salonu Samochodowego IAA we Frankfurcie.

2008

Premiera nowej, VI generacji Forda Fiesta podczas Salonu Samochodowego w Genewie.

Ford Fiesta VI generacji wchodzi do produkcji w fabryce w Kolonii w Niemczech, w Walencji w Hiszpanii oraz w Nanjing w Chinach. Oferta obejmuje benzynowy silnik 1,6 litra Duratec Ti-VCT oraz jednostki wysokoprężne 1,6 litra Duratorq emitujące poniżej 100 gramów CO2 na kilometr.

Ford Fiesta ECOnetic zyskuje miano najbardziej oszczędnego, 5-miejscowego samochodu rodzinnego w Wielkiej Brytanii. Zużycie paliwa wynosi jedynie 3,7 l/100 km, a emisja CO2 98 g/km.

2009

Premiera Forda Fiesta w Ameryce Północnej podczas Salonu Samochodowego w Los Angeles.

Stylistyka Kinetic Design Forda Fiesta zostaje wyróżniona nagrodą „red dot” przyznawaną w dziedzinie wzornictwa.

2010

Ford Fiesta jest najlepiej sprzedającym się pojazdem w Europie w pierwszym kwartale roku. W pierwszych trzech miesiącach sprzedano 140 496 egzemplarzy, a tylko w marcu aż 68 630 sztuk.

Moc silnika wysokoprężnego 1,6 litra Duratorq TDCi zostaje zwiększona do 95 KM, natomiast trzy silniki benzynowe oferowane w Fordzie Fiesta odznaczają się zredukowaną emisją CO2.

Prezentacja Forda Fiesta RS World Rally Car podczas Salonu Samochodowego w Paryżu.

2011

W specjalnej edycji Forda Fiesta S1600 debiutuje najmocniejszy silnik w historii modelu – jednostka 1,6-litra Duratec Ti-VCT o mocy 134 KM.

Ford Fiesta RS World Rally Car debiutuje w znakomitym stylu podczas Rajdu Szwecji, zajmując wszystkie trzy miejsca na podium.

Obecna generacja Forda Fiesta zapisuje się na kartach historii za sprawą milionowego egzemplarza, który opuścił fabrykę w Kolonii.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bez dofinansowania zakupu w programie Mój elektryk sprzedaż samochodów elektrycznych w Polsce całkowicie wyhamuje

W rok niemal podwoiła się liczba samochodów elektrycznych zarejestrowanych w Polsce. Teraz jednak nastąpiło gwałtowne hamowanie tego trendu. Eksperci prognozują: polska droga do elektromobilności wyglądała na długą, teraz zaś zniknęła nawet perspektywa mety.

Senne koszmary polskich kierowców: kradzież samochodu lub awaria auta w drodze. A jaka jest rzeczywistość

Awaria na drodze i związane z nią holowanie, kradzież samochodu oraz zderzenie ze zwierzyną  – to największe obawy polskich kierowców. Są na tyle silne, że wielu zamieniają się w koszmary senne. Na szczęście na co dzień przykre zdarzenia związane z autem są zgoła inne.

Branża transportowa ma się coraz gorzej. Co może pomóc?

Kryzys gospodarczy staje się coraz bardziej widoczny. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku liczba ogłoszonych upadłości wzrosła o 14% w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym, podczas gdy liczba rozpoczętych postępowań restrukturyzacyjnych spadła o 6,9%. Jedna z branż, która ma najtrudniej to branża transportowa.

Czego najbardziej obawiają się kierowcy, a co rzeczywiście im się przytrafia?

Jakie są największe obawy Polaków w związku z samochodem? A co przytrafia się kierowcom najczęściej? Co dziesiąty kierowca nie boi się o swój samochód. Co piątego nic złego na drodze nie spotkało. 

REKLAMA

W Warszawie możesz natknąć się na przewoźników bez prawa jazdy

"Przewozy 2024" to akcja policji i funkcjonariuszy Straży Granicznej. Mundurowi skontrolowali kierowców świadczących przewozy na aplikację. 

Jechał ponad 180 km/h, bo odreagowywał stres, dostał słony mandat

25-latek jechał ponad 180 km/h bo odreagowywał stres. Stracił prawo jazdy, otrzymał mandat w wysokości 5 tys. zł oraz 15 punktów karnych.

89 stacji ładowania pojazdów elektrycznych już jest, w planach 60 nowych. Gdzie?

Kierowcy z Łodzi mają już 89 punktów, w których mogą naładować samochody elektryczne. Łódzki magistrat poinformował, że kolejnych 60 stacji jest w planach. 

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni. Widać to zwłaszcza w zatłoczonych miastach. Z badań wynika także, że kobiety bardziej skupiają się na kwestiach ekologicznych. 

REKLAMA

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii, 0,2 promile w Polsce. Jazda pod wpływem powodem 6500 zgonów w UE

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii i Malcie, 0,2 promile w Polsce. Okazuje się, że jazda pod wpływem jest powodem 6500 zgonów w Unii Europejskiej. Państwa planują jednak obniżanie limitów. Gdzie jest całkowity zakaz prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu?

Nowy samochód dla Polaka: nie elektryk i nie auto z tradycyjnym silnikiem – więc co

Najpierw decyzja Unii Europejskiej o rychłym zaprzestaniu rejestracji i produkcji aut z tradycyjnymi silnikami na benzynę i olej napędowy. Teraz wahanie, i nieoficjalne wiadomości, że z tak radykalnym krokiem trzeba zaczekać. Zamieszkanie na rynku motoryzacyjnym trwa i czy wpływa znacząco na decyzje zakupowe?

REKLAMA