REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Historia Skody w Rajdzie Monte Carlo

Jakub Tujaka
Skoda Octavia TS. Fot. Skoda
Skoda Octavia TS. Fot. Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Każda kolejna edycja Rajdu Monte Carlo jest dobrą okazją na przypominanie sukcesów odniesionych w poprzednich latach. W tym roku przypada 50 rocznica zdobycia mistrzostwa w klasie do 1300 ccm przez Skodę Octavię TS.

Pół wieku temu, czyli w czasie 31. Rajdu Monte Carlo w roku 1962, fińska załog Esko Keinänen/Rainer Eklund i ich Skody Octavia TS startujące w klasie do 1300 ccm. Co ciekawe, wyniki zmagań RMC z roku 1961 był taki sam, jednak wówczas powszechnie tłumaczono go raczej łutem szczęścia niż faktycznymi umiejętnościami załogi i możliwościami samochodu z Mladá Boleslav.

REKLAMA

Potwierdzenie wyniku w kolejnym sezonie miało zatem wydźwięk szczególny. Tym większy, że do granicy klasy 1300ccm silnikowi Octavii TS brakowało całkiem sporo objętości, a w pokonanym polu znalazło się trzech faworytów imprezy prowadzących samochody Alfa Romeo, o kierowcach Triumphów, Volvo, Renault-Gordini i VW nawet nie wspominając.

Zobacz też: Historia Fordów RS od Escorta RS1600 do Focusa RS500. Cz. I

Zupełnie zgodna z wykonaniem seryjnym Octavia TS (Touring Sport) okazała się niezwykle groźną bronią na najsilniej obsadzonej sportowej arenie samochodowej świata.

Oprócz Octavii TS w rękach ekip zagranicznych, w Monte Carlo 1962 wyraźnie zaakcentowały swą obecność załogi fabryczne Skoda w parach: Horsak-Bobek, Fousek-Vidner i Bobek-Rieger. Na kolejne potwierdzenie formy Octavii TS i zwycięskiej ekipy Keinänen/Eklund nie trzeba było długo czekać.

Zobacz też: 40 lat fabryki Skody w Bratysławie

W Rajdzie Finlandii (1000 Jezior) w 1962 wywalczyli drugie miejsce w klasyfikacji generalnej, pokonując nawet słynnego Erika Carlssona prowadzącego SAAB-a.

Przypomniane dziś sukcesy sportowe wydatnie przyczyniły się do utrzymania wysokiej popularności Octavii na kapitalistycznych rynkach eksportowych aż do samego zakończenia produkcji modelu w roku 1964 (poza odmianą Combi wytwarzaną i sprzedawaną do roku 1971). Szczególną popularnością cieszyły się na nich odmiany TS - zwłaszcza w Szwecji i Norwegii.

Zobacz też: Historia motoryzaji: Mercedes Klasy C AMG w DTM

Dziś oryginalna Octavia TS jest prawdziwym białym krukiem na rynku samochodów kolekcjonerskich, niekiedy nadal uczestniczącym w sportowej rywalizacji pojazdów zabytkowych.

Start tegorocznej edycji Rajdu Monte Carlo zaplanowano na  17.01.2012 roku. Wezmą w nim udział Skody Fabia S2000.

Skoda Octavia TS. Fot. Skoda
Fabryczny Team Skody. Octavia TS. Fot. Skoda
31. Rajd Monte Carlo Fot. Skoda
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kondycja branży motoryzacyjnej. Kto będzie budować samochody przyszłości?

    Branżę motoryzacyjną czeka szereg wyzwań. Wraca do normalności po okresie pandemii, a do tego stoi u progu transformacji. I w tym punkcie warto spojrzeć na nią, ale od strony HR-u. Jak wygląda dostępność wykwalifikowanej kadry w tym sektorze?

    Jak odpalić silnik z kabli? Kierowca musi pamiętać o kolejności

    Jak odpalić silnik z kabli? To pytanie, które jest szczególnie aktualne o tej porze roku. A odpowiedź dotyczy kolejności podłączania przewodów do obydwu akumulatorów. Ta jest najważniejsza.

    MAN TGE po liftingu. Model 2024 otrzyma jakby luksusowe wnętrze

    MAN TGE przechodzi właśnie drobny lifting. I ten w stu procentach skupi się na kabinie pasażerskiej. Unowocześni multimedia, ale i systemy bezpieczeństwa. Stąd nazwa Next Level. Co konkretnie się zmieni po modernizacji?

    Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla

    W sieci pojawiła się rządowa wyszukiwarka, w której można sprawdzić, czy twój pojazd jest kompatybilny z paliwem E10. A lista jest naprawdę ciekawa! Czasami silnik 1,6 FSI znosi nowy typ benzyny, a czasami nie. Program zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu. A to nie koniec błędów.

    REKLAMA

    Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

    We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

    Nowy Opel Corsa Hybrid. MHEV pojedzie nawet kilometr na samym prądzie

    Opel Corsa po liftingu po raz pierwszy w historii modelu otrzymał lekką hybrydę. MHEV w niemieckim hatchbacku może mieć 100 lub 136 koni mocy. A to nie koniec dobrych informacji na temat tego auta.

    Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

    Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

    Mandat za jazdę nieodśnieżonym samochodem w 2023 r. Kara może być liczona w tysiącach

    Jazda nieodśnieżonym samochodem stanowi wykroczenie. A w 2023 r. na kierowców czeka wyjątkowo surowa kara. Bo gdy policjanci zaczną podliczać kolejne składowe wykroczenia, uzbiera się kilka tysięcy złotych. Ładna sumka!

    REKLAMA

    Płatność za paliwo samochodem, czyli aplikacja Skody Pay to Fuel

    Płatność za paliwo samochodem to nowy pomysł Skody. Kierowca po zatankowaniu pojazdu może uruchomić aplikację Pay to Fuel, wsiąść do auta i po prostu odjechać. Płatność dokona się automatycznie i w pełni zdalnie. Jak działa ten system? I jakie są jego wymagania?

    Ukrainiec ukarany za brak prawa jazdy. Choć prawo jazdy miał...

    Ukrainiec został ukarany przez polski sąd za brak prawa jazdy. Dokument wydany w Ukrainie posiadał, ale ten stracił ważność. To jednak mogło nie mieć znaczenia w świetle ustawy przedłużającej jego ważność w Polsce. Tego sąd jednak nie sprawdził. RPO wystąpił z kasacją.

    REKLAMA