REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak uruchomić silnik, który nie chce „zaskoczyć”?

Jakubowski Ryszard
Jak uruchomić silnik, który nie chce „zaskoczyć”? Fot. Fotolia
Jak uruchomić silnik, który nie chce „zaskoczyć”? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Co zrobić, jeśli rozrusznik kręci silnikiem, a ten z uporem nie chce zapalić? Trudności podczas rozruchu silnika nie świadczą o jego awarii. Oto kilka porad.

Bez względu na porę roku podczas uruchamiania silnika należy pamiętać, aby uruchamiać rozrusznik na krócej niż 5 sekund. Jeżeli silnik nie zacznie w tym czasie pracować, radzi się odczekać przy wyłączonej stacyjce co najmniej kilkanaście sekund i ponowić próbę. Nie naciskać przy tym na pedał gazu, chyba że instrukcja fabryczna zaleca inaczej.

REKLAMA

REKLAMA

Częstą przyczyną nieskutecznego rozruchu jest zawodna pamięć kierowcy. Chociaż dziś samochody mają automatyczne ssanie czy, w przypadku silnika wysokoprężnego, automatyczne włączanie świec żarowych. Przed próbą rozruchu należy upewnić się, że zostały wykonane wszystkie zalecane w instrukcji obsługi pojazdu czynności.

Do rozruchu rozgrzanego silnika nie wolno stosować „ssania” . Nie powinno się też uruchamiać świec żarowych (w silniku Diesla), jeżeli nie ma automatu, który nimi steruje.

Po kilku bezowocnych próbach trzeba zacząć poszukiwania przyczyny „nieposłuszeństwa” maszyny. A więc zobaczyć, co dzieje się pod maską.

REKLAMA

W przypadku silnika benzynowego wyraźny zapach paliwa będzie sugerował zalanie silnika i świec. Można temu zaradzić przez powolne wciśnięcie do oporu pedału gazu przy wyłączonym „ssaniu”, a następnie uruchomienie rozrusznika na 5 do 10 sekund. Silnik powinien odpalić już za drugim lub trzecim razem. Jeżeli tak się nie stanie, należy nadal podejmować próby, ale nie dopuścić do całkowitego rozładowania akumulatora. Konieczne są dłuższe przerwy między każdą próbą rozruchu. W ostateczności należy odczekać kilkanaście minut aż paliwo odparuje z elektrody świecy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Kiedy wymieniać świece?

Jeżeli w samochodzie za zapłon odpowiada urządzenie elektroniczne (moduł) lub komputer, można podejrzewać jego uszkodzenie. Nie wolno sprawdzać tradycyjnymi sposobami (poprzez zdjęcie przewodu ze świecy), czy pojawia się wysokie napięcie na przewodach zapłonowych. Tak więc, gdy paliwo dopływa, silnik nie jest zalany, instalacja zapłonowa nie zawilgocona, a nam nie udaje się uruchomić pojazdu, pozostaje wezwać pomoc drogową.

W samochodach wyposażonych w automatyczne skrzynie biegów nie wolno podejmować prób uruchamiania silnika „na pych” lub podczas holowania przez inny pojazd.

Gdy silnik wysokoprężny nie chce „zaskoczyć”, przyczyn może być co najmniej kilka. Pierwszą jest uszkodzenie automatu sterującego świecami żarowymi. To, czy dopływa do nich prąd, można łatwo sprawdzić czujnikiem złożonym z kilkuwatowej żarówki na dwóch przewodach. Jeden przewód łączymy z nakrętką dowolnej świecy, do której dochodzi przewód z automatu, drugi – do jakiejkolwiek metalowej części silnika. Po włączeniu „grzania” żarówka powinna się zaświecić. Oczywiście końce przewodów muszą być izolowane.

Zobacz również: Jak naprawić połączenia elektryczne?

Jeżeli napięcie dopływa do świec żarowych, to z pewnością nie dopływa paliwo do wtryskiwaczy. Można się o tym przekonać, wykonując próbę odpowietrzenia układu wtryskowego zgodnie z zaleceniami instrukcji danego samochodu. Czasem przyczyną odcięcia dopływu paliwa jest zatkanie filtra paliwa – pomaga jego wymiana, połączona z odpowietrzeniem. Zimą przy bardzo silnych mrozach paliwo (olej napędowy) robi się tak gęste, że nie jest w stanie przecisnąć się przez mikrokanaliki filtra. W takiej sytuacji pomocne, choć nie zawsze, może być ogrzanie filtra np. przez polewanie go po wierzchu gorącą wodą lub zastosowanie kompresów z gorących szmat. Nie wolno używać otwartego ognia.

Warto pamiętać, że po rozładowaniu akumulatora podczas bezowocnych prób rozruchu można skorzystać z uprzejmości innego kierowcy i wziąć od niego trochę prądu.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Czy Prezydent Karol Nawrocki podpisze tę nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym? Jest ważny głos sprzeciwu: Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina Prezydentowi o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz skąd apel o weto prezydenta?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

REKLAMA

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA