Elektryczny Nissan zasilany bioetanolem!
REKLAMA
REKLAMA
Firma Nissan Motor Co., Ltd. poinformowała o prowadzeniu prac badawczo-rozwojowych nad napędem z ogniwem paliwowym ze stałym tlenkiem (SOFC) zasilanym energią elektryczną wytwarzaną z bioetanolu. Nowy napęd — pierwszy na świecie przeznaczony do samochodów — zawiera ogniwo paliwowe e-Bio z wytwornicą prądu SOFC. SOFC to charakteryzujące się wysoką sprawnością ogniwo paliwowe, w którym prąd elektryczny wytwarzany jest na zasadzie reakcji różnych paliw, np. etanolu lub gazu ziemnego.
REKLAMA
Ogniwo paliwowe e-Bio
Ogniwo paliwowe e-Bio wytwarza prąd elektryczny za pośrednictwem wytwornicy (SOFC) z bioetanolu czerpanego ze zbiornika zamontowanego w pojeździe. Ogniwo paliwowe e-Bio przetwarza wodór uzyskany z paliwa przy użyciu reformera i tlenu z atmosfery na drodze reakcji elektrochemicznej, uzyskując z niego prąd napędzający silnik pojazdu. Rolę źródła energii w ogniwie paliwowym e-Bio, w odróżnieniu od konwencjonalnych napędów, odgrywa odznaczające się wysoką sprawnością ogniwo SOFC, dzięki czemu pod względem zasięgu pojazd dorównuje samochodom z silnikiem spalinowym (ponad 600 km). Ponadto specyficzne właściwości napędu elektrycznego samochodu z ogniwem paliwowym e-Bio — jak cicha jazda, liniowy rozruch i błyskawiczne przyspieszenie — zapewniają użytkownikowi niezrównaną przyjemność i komfort jazdy.
Zobacz też: Jak zwiększyć zasięg elektrycznego samochodu?
REKLAMA
W ogniwach paliwowych zachodzi reakcja pewnych związków chemicznych z tlenem, w wyniku której energia jest wytwarzana bez szkodliwych produktów ubocznych. Paliwa z bioetanolu, pozyskiwane między innymi z trzciny cukrowej i kukurydzy, są powszechnie dostępne w Ameryce Północnej i Południowej oraz Azji. Zasilane bioetanolem ogniwo paliwowe e-Bio znajdzie zastosowanie w przyjaznych dla środowiska środkach transportu, które dadzą impuls do lokalnej produkcji energii i umożliwią dalsze korzystanie z obecnej infrastruktury.
Wytwarzaniu energii w ogniwie paliwowym towarzyszy zazwyczaj emisja CO2. Jednak w przypadku napędu zasilanego bioetanolem emisje CO2 są neutralizowane w procesie uprawy trzciny cukrowej, z której uzyskiwane jest biopaliwo, co przekłada się na „neutralny bilans węglowy”, który prawie nie powoduje wzrostu emisji CO2.
Przyszłość ogniwa paliwowego e-Bio
W przyszłości ogniwo paliwowe e-Bio stanie się jeszcze bardziej przyjazne dla użytkownika. Transportowanie wody zmieszanej z etanolem jest łatwiejsze i bezpieczniejsze niż większości innych paliw. Rozwiązanie to ma tym większy potencjał rynkowy, że nie wymaga budowy zupełnie nowej infrastruktury.
Koszty eksploatacji będą tak niskie, jak dzisiejszych samochodów elektrycznych. Skorzystają na tym użytkownicy, ale także firmy, ponieważ ogniwo paliwowe e-Bio idealnie zaspokaja zróżnicowane potrzeby klientów ze względu na krótki czas tankowania i wydajne źródło energii, które będzie przydatne w różnych usługach, jak np. transport chłodniczy.
Dążenie do społeczeństwa zeroemisyjnego
W dążeniu do realizacji założeń społeczeństwa zeroemisyjnego i bezwypadkowego Nissan stawia na automatyzację i elektryfikację pojazdów. Obietnica marki Nissan „Innovation that excites” jest realizowana w ramach strategii „inteligentnej mobilności”, która koncentruje się na sposobach zasilania samochodów oraz ich integracji ze społeczeństwem poprzez dostarczanie jak najwięcej radości z jazdy.
Zobacz też: Polski rynek aut elektrycznych rośnie w siłę!
Ogniwo paliwowe e-Bio to ucieleśnienie stworzonej przez Nissana koncepcji „inteligentnej energii”, której celem jest obniżanie zużycia paliwa i elektryfikacja samochodów oraz zwiększanie radości z jazdy, podobnie jak w przypadku akumulatorowych samochodów elektrycznych, jak Nissan LEAF i e-NV200. Dążąc do spełniania, bądź wręcz przewyższania oczekiwań klientów, Nissan będzie wyposażał swoje pojazdy w systemy umożliwiające pozyskiwanie prądu z różnych paliw, uwzględniając problemy infrastrukturalne związane z dostawą energii w poszczególnych regionach świata.
Źródło: materiały prasowe Nissan
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.