REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elektryczny Nissan zasilany bioetanolem!

Subskrybuj nas na Youtube
Nissan
Nissan
Nissan

REKLAMA

REKLAMA

Nissan zamierza skonstruować auto wyposażone w napęd z ogniwem paliwowym ze stałym tlenkiem (SOFC) zasilanym energią elektryczną wytwarzaną z bioetanolu. Pojazd ma charakteryzować się wysokim zasięgiem, cichą pracą, liniowym rozruchem i błyskawicznym przyspieszeniem.

Firma Nissan Motor Co., Ltd. poinformowała o prowadzeniu prac badawczo-rozwojowych nad napędem z ogniwem paliwowym ze stałym tlenkiem (SOFC) zasilanym energią elektryczną wytwarzaną z bioetanolu. Nowy napęd — pierwszy na świecie przeznaczony do samochodów — zawiera ogniwo paliwowe e-Bio z wytwornicą prądu SOFC. SOFC to charakteryzujące się wysoką sprawnością ogniwo paliwowe, w którym prąd elektryczny wytwarzany jest na zasadzie reakcji różnych paliw, np. etanolu lub gazu ziemnego.

REKLAMA

REKLAMA

Ogniwo paliwowe e-Bio 

Ogniwo paliwowe e-Bio wytwarza prąd elektryczny za pośrednictwem wytwornicy (SOFC) z bioetanolu czerpanego ze zbiornika zamontowanego w pojeździe. Ogniwo paliwowe e-Bio przetwarza wodór uzyskany z paliwa przy użyciu reformera i tlenu z atmosfery na drodze reakcji elektrochemicznej, uzyskując z niego prąd napędzający silnik pojazdu. Rolę źródła energii w ogniwie paliwowym e-Bio, w odróżnieniu od konwencjonalnych napędów, odgrywa odznaczające się wysoką sprawnością ogniwo SOFC, dzięki czemu pod względem zasięgu pojazd dorównuje samochodom z silnikiem spalinowym (ponad 600 km). Ponadto specyficzne właściwości napędu elektrycznego samochodu z ogniwem paliwowym e-Bio — jak cicha jazda, liniowy rozruch i błyskawiczne przyspieszenie — zapewniają użytkownikowi niezrównaną przyjemność i komfort jazdy.

Samochód elektryczny Nissana zasilany bioetanolem - schemat działania

Nissan

Zobacz też: Jak zwiększyć zasięg elektrycznego samochodu?

W ogniwach paliwowych zachodzi reakcja pewnych związków chemicznych z tlenem, w wyniku której energia jest wytwarzana bez szkodliwych produktów ubocznych. Paliwa z bioetanolu, pozyskiwane między innymi z trzciny cukrowej i kukurydzy, są powszechnie dostępne w Ameryce Północnej i Południowej oraz Azji. Zasilane bioetanolem ogniwo paliwowe e-Bio znajdzie zastosowanie w przyjaznych dla środowiska środkach transportu, które dadzą impuls do lokalnej produkcji energii i umożliwią dalsze korzystanie z obecnej infrastruktury.

REKLAMA

Wytwarzaniu energii w ogniwie paliwowym towarzyszy zazwyczaj emisja CO2. Jednak w przypadku napędu zasilanego bioetanolem emisje CO2 są neutralizowane w procesie uprawy trzciny cukrowej, z której uzyskiwane jest biopaliwo, co przekłada się na „neutralny bilans węglowy”, który prawie nie powoduje wzrostu emisji CO2.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przyszłość ogniwa paliwowego e-Bio 

W przyszłości ogniwo paliwowe e-Bio stanie się jeszcze bardziej przyjazne dla użytkownika. Transportowanie wody zmieszanej z etanolem jest łatwiejsze i bezpieczniejsze niż większości innych paliw. Rozwiązanie to ma tym większy potencjał rynkowy, że nie wymaga budowy zupełnie nowej infrastruktury.

Koszty eksploatacji będą tak niskie, jak dzisiejszych samochodów elektrycznych. Skorzystają na tym użytkownicy, ale także firmy, ponieważ ogniwo paliwowe e-Bio idealnie zaspokaja zróżnicowane potrzeby klientów ze względu na krótki czas tankowania i wydajne źródło energii, które będzie przydatne w różnych usługach, jak np. transport chłodniczy.

Dążenie do społeczeństwa zeroemisyjnego

W dążeniu do realizacji założeń społeczeństwa zeroemisyjnego i bezwypadkowego Nissan stawia na automatyzację i elektryfikację pojazdów. Obietnica marki Nissan „Innovation that excites” jest realizowana w ramach strategii „inteligentnej mobilności”, która koncentruje się na sposobach zasilania samochodów oraz ich integracji ze społeczeństwem poprzez dostarczanie jak najwięcej radości z jazdy.

Zobacz też: Polski rynek aut elektrycznych rośnie w siłę!

Ogniwo paliwowe e-Bio to ucieleśnienie stworzonej przez Nissana koncepcji „inteligentnej energii”, której celem jest obniżanie zużycia paliwa i elektryfikacja samochodów oraz zwiększanie radości z jazdy, podobnie jak w przypadku akumulatorowych samochodów elektrycznych, jak Nissan LEAF i e-NV200. Dążąc do spełniania, bądź wręcz przewyższania oczekiwań klientów, Nissan będzie wyposażał swoje pojazdy w systemy umożliwiające pozyskiwanie prądu z różnych paliw, uwzględniając problemy infrastrukturalne związane z dostawą energii w poszczególnych regionach świata.

Źródło: materiały prasowe Nissan

Nissan samochód elektryczny bioetanol
Nissan
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA